از شاخص قند خون (شاخص قند خون) غذاها چه می دانید؟

شاخص قند خون اصطلاحی است که برای اشاره به غذاها به کار می رود ، یعنی خوردن مقدار مشخصی (100 گرم) از هر غذا (مانند حبوبات ، میوه ، نان و غیره) ، سپس قند خون را اندازه گیری کرده و این عدد را با افزایش قند خون مقایسه کنید. پس از دریافت 100 گرم شکر یا نان سفید (مرجع غذا). این شاخص به صورت درصد بیان می شود. غذاهای بر اساس شاخص قند خون به سه دسته غذاهای دارای شاخص گلیسمی بالا ، متوسط ​​و پایین تقسیم می شوند.

در افراد مبتلا به دیابت ، انتخاب غذاهای کم قند همیشه ترجیح داده می شود در حالی که دیگران انواع غذاهای شیرین (مخفیانه یا آشکارا در غذا) به میزان دلخواه مصرف می کنند. مطالعات نشان می دهد که خوردن بیش از حد شکر می تواند منجر به پرخوری شود. این نوعی استرس التهابی بر بدن را افزایش می دهد. و در دراز مدت می تواند در ایجاد بیماریهای مزمن مانند فشار خون بالا ، دیابت ، چربی خون و حتی چاقی شکمی مثر باشد. شکر موجود در غذاها به دو دسته اصلی ساده و پیچیده تقسیم می شود.


محتوای توصیه شده:

با رژیم غذایی از شر بوی بد دهان خلاص شوید


از جمله غذاهای حاوی قندهای ساده می توان به عسل ، آب میوه (انگور ، خرما و غیره) یا غذاهای با قند (مانند نوشابه یا آب نبات و کلوچه) و غذاهای پیچیده شیرین که می تواند میوه ، آجیل یا برخی غذاهای نشاسته ای باشد ، اشاره کرد. (مانند سیب زمینی ، حبوبات ، ماکارونی ، ماکارونی ، نان و غیره). لازم به ذکر است که افزایش بیش از حد تقاضا برای قندهای پیچیده می تواند سطح قند خون را نیز افزایش دهد ، که می تواند منجر به التهاب شود و در ایجاد بیماریهای فوق الذکر مثر باشد. ترکیبات حاوی قندها و نشاسته های پیچیده به دلیل داشتن بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی دارای اثر ارتقاء دهنده سلامت هستند. به همین دلیل ، آنها باید در مقادیر مناسب برای هر نفر دریافت شوند. علاوه بر این ، باید در تهیه و مصرف این غذاها دقت شود تا قند خون به طور نامناسب بالا نرود.

 

عوامل م responseثر بر پاسخ قند خون غذا

عوامل متعددی بر پاسخ قند خون غذاها تأثیر می گذارد. این عوامل عبارتند از “محتوای کربوهیدرات داغ ، نوع قندها (گلوکز ، فروکتوز ، ساکارز ، لاکتوز و غیره) ، ماهیت نشاسته (آمیلوز ، آمیلوپکتین و نشاسته مقاوم) ، نوع و مدت زمان پخت و فرآیندهای انجام شده روی غذا ، ذرات اندازه “غذا شکل غذا است ، همچنین سطح گلوکز خون ناشتا و شدت عدم تحمل گلوکز”. به عنوان یک قاعده کلی ، افزایش زمان پخت ، له کردن ، کوبیدن ، جوشاندن ، سپس خشك كردن و كم كردن آب باعث افزایش قندها در غذاها می شود.

به عنوان مثال ، سیب زمینی یکی از موادی است که روزانه افراد زیادی از آن استفاده می کنند. بیشتر اوقات ، با استفاده از روش های دیگر پخت و پز تهیه می شود. راهی خواهد داشت. روش معمول پخت رشته در کشور ما این است که آن را بجوشانید و سپس روی اجاق گاز بگذارید تا جوجه کشی شود تا نشاسته فرصتی برای افزایش قند ساده داشته باشد. نوشیدنی ها ، شربت ها و به میزان کمتر آب میوه ها ، به دلیل سیالیت و از بین رفتن بافت سخت گیاهی (فیبر) در آب میوه گیری ، قند بسیار بیشتری نسبت به میوه های تازه یا خشک شده دارند و در نتیجه جذب سریعتر این قندها انجام می شود. و قند خون را افزایش می دهد.

شاخص قند خون میوه

شاخص قند خون میوه ها نیز متفاوت است. به عنوان مثال ، خربزه و انگور شیرین دارای شاخص گلیسمی بالا هستند ، در حالی که گیلاس دارای شاخص گلیسمی پایین تر است. غذاهایی بخورید که نیاز به جویدن بیشتری دارند. (سیب های تازه را با پوست کنده شده آنها مقایسه کنید.) لوبیا نیز باید مصرف شود (به عنوان یک گروه غذایی حتی اگر حاوی مقادیر قابل توجهی نشاسته به همراه فیبر باشد) .قند زیادی ایجاد نمی کند. مصرف این غذاها در کنار غذاهای نشاسته ای می تواند راه خوبی برای کاهش بار قند شما باشد.

شاخص گلایسمیک متخصص تغذیه اصفهان

بار قند خون

بار گلیسمی یک مفهوم جدیدتر از شاخص قند خون است.

تحقیقات اخیر نشان می دهد که قند خون در کنترل قند خون از شاخص قند خون مهمتر است. محققان این یافته را به مفهوم کمیت و کیفیت دریافت کربوهیدرات در سطح گلوکز خون نسبت دادند. بنابراین ، اولین قدم در برنامه رژیم غذایی ، مصرف کل کربوهیدرات و سپس منابع کربوهیدرات رژیم غذایی است که افراد ، به ویژه افراد مبتلا به دیابت ، به عنوان بخش اصلی وعده های غذایی خود انتخاب می کنند. وعده های غذایی اصلی و میان وعده ها. یک واحد کربوهیدرات اساس محاسبه کربوهیدرات های رژیم غذایی است ، به این ترتیب هر وعده غذای کربوهیدرات ، صرف نظر از منبع آن ، حاوی 15 گرم کربوهیدرات است.

نان و نشاسته ، سبزیجات ، میوه ها و محصولات لبنی به عنوان غذاهای کربوهیدرات دار شناخته می شوند ، اما گوشت و چربی ها از این قاعده مستثنی هستند. با توجه به کمیت و کیفیت کربوهیدرات های مصرفی در رژیم غذایی برای همه ، به ویژه دیابتی ها و افرادی که در معرض دیابت هستند ، نیاز به مشورت با متخصص تغذیه است.


دکتر رضا اطمینانانی می تواند با ارائه رویکردهای اساسی در مورد تغذیه ، کمیت و الگوهای غذایی ، نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه و رژیم درمانی ثبت شده در اصفهان کلیک کنید.


دکتر رضا اطمینانانی

متخصص تغذیه اصفهان


مطالب توصیه شده:

لاغری نامناسب و پوکی استخوان

از بین بردن چربی شکم با 5 ماده مغذی

خمیر مایه یا جوش شیرین

تفاوت بین جوش شیرین و بیکینگ پودر

از شاخص قند خون چه می دانید؟ اولین بار در دکتر رضا اطمینانانی. ظاهر شد.




0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *