اصلاح سبک زندگی برای تنبلی تخمدان شامل چه اصولی می‌شود؟( از رژیم غذایی تا دارودرمانی)


شعار اصلی آن دسته از زنانی که قصد اصلاح سبک زندگی برای تنبلی تخمدان را دارند، همکاری است. اگر مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک PCOS یا اصطلاحا تنبلی تخمدان هستید باید اهل همکاری باشید. چطور؟ ارتباط مؤثر با تیم پزشک و هر بخشی که در روند تشخیص و درمان به شما کمک میکند. بزرگترین تأثیر این همکاری، کاهش نگرانی های طبیعی از بروز علائمی است که ممکن است شما را بترساند و روی زندگی شخصی تان تأثیر منفی بگذارد.

خبر خوب اینکه با تعامل به موقع و مناسب میتوانید نگرانی های خود را مدیریت کنید و برای انتخاب بهترین روش درمانی، تصمیم هوشمندانه تری بگیرید.

ورود به اپلیکیشن

احتمالا هنوز سوپراپلیکیشن بانوان مینت را دانلود نکرده اید! باید عرض کنیم که بخش های بسیار متنوعی در این اپلیکیشن برای شما طراحی کرده ایم که بخش رژیم تخمدان پلی کیستیک از جمله آنهاست. کافی است روی قسمت مورد نظر کلیک کنید و پس از پاسخ به چند پرسش، رژیم متناسب را برای کنترل و درمان تنبلی تخمدان دریافت کنید.

دریافت رژیم تنبلی تخمدان با دانلود رایگان اپلیکیشن مینت

دریافت رژیم تنبلی تخمدان با دانلود رایگان اپلیکیشن مینت

اهداف من در اصلاح سبک زندگی برای تنبلی تخمدان

◄ شناخت بهتر سندرم تخمدان پلی کیستیک

◄ اختصاص مراقبت های متناسب با نیازهای فردی شما

◄ کاهش علائم

◄ بهبود سلامت عاطفی و روانی

◄ پیشگیری از بروز بیماری های مرتبط با تنبلی تخمدان

◄ همراهی با متخصص باروری برای بهبود قدرت باروری ( اگر قصد بارداری با تنبلی تخمدان را دارید)

◄ تغییر عادات غذایی و افزایش فعالیت بدنی

◄ درمان های دارویی مناسب

تأثیر پزشک خوب در درمان تنبلی تخمدان

بنابر پژوهش های انجام شده، زنانی که مبتلا به تنبلی تخمدان هستند و مراقبت های درمانی را از متخصص یا متخصصین باتجربه و آگاه دریافت میکنند، بهتر از دیگران به نتیجه می رسند.

ازآنجاییکه PCOS علائم زیادی دارد، مجموعه ای از درمان ها برای مدیریت وضعیت لازم است تا بهبودی حاصل شود. درواقع دقیقا همینجاست که نقش یک پزشک باتجربه پررنگ تر می شود.

برای مدیریت و اصلاح سبک زندگی برای تنبلی تخمدان، مجموعه ای از پزشکان با شما در ارتباط خواهند بود که هرکدام در زمینه ویژه ای قرار است به شما کمک کنند. این مجموعه شامل متخصصین زیر می شود:

  • پزشک عمومی ( برای انجام مراقبت های اولیه)
  • کارشناس تغذیه ( مدیریت رژیم غذایی)
  • فیزیوتراپ و مربی ورزشی
  • پرستار ( برای ارائه آموزش های مرتبط با سندرم)
  • متخصص غدد ( مربوط به تغییرات هورمونی)
  • متخصص زنان و زایمان ( مراقبت از سلامت باروری زن)
  • متخصص باروری ( مراقبت های تخصصی در صورت اقدام به بارداری)
  • متخصص پوست ( مراقبت های تخصصی مربوط به آکنه و رشد موی زاید)
  • روان درمانگر

چگونه برای اصلاح سبک زندگی برای تنبلی تخمدان شروع کنم؟

تدبیر شما برای اصلاح سبک زندگی برای تنبلی تخمدان چیست؟

تدبیر شما برای اصلاح سبک زندگی برای تنبلی تخمدان چیست؟

فراموش نکنید که داشتن سبک زندگی سالم یکی از اثرگذارترین روش های مدیریت تنبلی تخمدان است که باعث کاهش شدت علائم بیماری شما می شود. اما منظور از سبک زندگی سالم چیست؟

رژیم غذایی متعادل با مجموعه ای از مواد مغذی، کنترل وزن سالم، فعالیت بدنی و به حداقل رساندن عادات نامناسب مثل سیگار کشیدن و زیاده روی در نوشیدن الکل از مهم ترین اصول در اصلاح سبک زندگی برای تنبلی تخمدان است.

دقت کنید که رعایت یک رژیم غذایی سالم این اطمینان خاطر را به شما می دهد که به اندازه کافی مواد مغذی به بدن می رسانید.

مدیریت وزن سالم

اگر اضافه وزن دارید، کاهش 5-10 % وزن بدن تأثیر چشمگیری بر کاهش علائم سندرم میگذارد. درواقع با رسیدن به وزن سالم، علائم زیر را تجربه نخواهید کرد:

  • کاهش انسولین و سطح تستسترون
  • منظم شدن چرخه قاعدگی
  • بهبود باروری
  • کاهش رشد موی زاید و آکنه
  • بهبود وضعیت ذهنی و روانی

همچنین باید اضافه کنیم که کاهش اضافه وزن از شما در برابر خطر ابتلا به دیابت و بیماری قلبی عروقی محافظت میکند. ناگفته نماند برخی از زنان مبتلا به سندرم گزارش میدهند که وقتی به وزن سالم رسیدند، یکسری از علائم را نداشتند. بنابراین تنها زمانی این علائم برمیگشتند که دوباره اضافه وزن پیدا میکردند.

ورزش کردن

ورزش، چه سبک چه سنگین، بهترین راهکار برای درمان تنبلی تخمدان.

ورزش، چه سبک چه سنگین، بهترین راهکار برای درمان تنبلی تخمدان.

فراموش نکنید که فعالیت بدنی منظم باید یکی دیگر از اهداف شما در اصلاح سبک زندگی برای تنبلی تخمدان باشد. مطالعات نشان داده اند که ورزش باعث بهبود علائم و کاهش خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با سندرم می شود. تأکید میکنیم که ورزش برای آن دسته از زنانی که مبتلا به سندرم پلی کیستیک هستند، فواید زیر را به همراه دارد:

  • افزایش سطح انرژی و تناسب اندام
  • بهبود اعتماد به نفس و انگیزه
  • کاهش اضطراب و افسردگی
  • کاهش مقاومت به انسولین
  • منظم شدن چرخه قاعدگی و بهبود روند باروری
  • کمک به تثبیت وزن یا کاهش وزن

در بررسی های انجام شده مشخص شد که هرنوع فعالیت بدنی میتواند بر بهبود علائم تنبلی تخمدان تأثیرگذار باشد. چه یک ورزشکار معمولی یا یک حرفه ای باشید ( بدنساز یا کسی که با وزنه کار میکند)، میتوانید به خوبی وضعیت فعلی خود را مدیریت کنید.

دارودرمانی و مدیریت تنبلی تخمدان

چند مورد از روش های دارودرمانی وجود دارد که میتوانید با راهنمایی پزشک خود برای کنترل علائم PCOS به سراغ آنها بروید و بخشی از برنامه اصلاح سبک زندگی برای تنبلی تخمدان در نظر بگیرید. این روش برای مدیریت علائمی مثل پریود نامنظم، مشکلات باروری، رشد موی زاید، جوش زدن و افزایش وزن تأثیرگذار است و شامل گزینه های زیر می شود:

◄ قرص پیشگیری

◄ داروهای حساس کننده به انسولین مثل متفورمین

◄ هورمون هایی به نام گنادوتراپین ها

از دارودرمانی برای اصلاح سبک زندگی برای تنبلی تخمدان غافل نشوید!

از دارودرمانی برای اصلاح سبک زندگی برای تنبلی تخمدان غافل نشوید!

◄ داروهای پایین آورنده تستسترون

◄ داروهای کاهش وزن

◄ داروهای ضدافسردگی

◄ داروهای ضداضطراب

مهم: شما میتوانید به راحتی با کمی جست و جو در اینترنت، اطلاعات دارویی مرتبط با فهرست بالا را به دست آورید.

اصلاح سبک زندگی و تنبلی تخمدان با درمان های طبیعی و مکمل

بیش از 70 % زنان مبتلا به تنبلی تخمدان در استرالیا که در تلاش برای اصلاح سبک زندگی برای تنبلی تخمدان هستند، از درمان های طبیعی و مکمل برای بهبود یک یا چند جنبه از بیماری خود کمک میگیرند. بنابر گزارش های ثبت شده، این دسته از زنان بیشتر اوقات از روش های درمانی مورد نظر برای بهبود حالت عمومی و درمان ناباروری و افسردگی کمک میگیرند.

درمان های طبیعی بیشتر شامل استفاده از مکمل هایی مثل انواع ویتامین ها، مواد معدنی و روغن ماهی می شود. همچنین داروهای گیاهی به شکل چای، قرص یا شربت مناسب هستند.

توجه داشته باشید که نوع درمان در این روش بیشتر اوقات به دغدغه اصلی فرد مبتلا بستگی دارد؛ مثلا درمان رشد موی زاید با درمان مختص ناباروری متفاوت است. باید اضافه کنیم که مطالعات بسیار کمی درمورد تأثیرگذاری درمان های طبیعی بر زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک انجام شده است.

سخن مینت با شما

بیماری های شایع زنان در سنین باروری آنها ظاهر میشوند و تأثیر قابل توجهی بر کیفیت زندگی از جمله سطح باروری و سلامت روانی آنها میگذارند. سندرم تخمدان پلی کیستیک از جمله شایع ترین آنهاست.

نکته مهم در مورد بیماری تنبلی تخمدان، تشخیص به موقع علائم و ارتباط با پزشک و متخصص برای مدیریت شرایط است. خوشبختانه هوشیاری زنان مبتلا به این سندرم به شکل قابل توجهی باعث کاهش علائم و اصلاح سبک زندگی برای تنبلی تخمدان شده است. رعایت رژیم غذایی سالم، ورزش منظم، ترک عادات ناسالم مثل سیگار کشیدن و نوشیدنی های الکلی از جمله مهم ترین تغییراتی است که هر زنی باید در زندگی با سندرم PCOS خود آن را در نظر بگیرد.

منبع: jeanhailes

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟

دیدگاهتان را بنویسید