تغذیه مناسب یکی از ارکان یک زندگی سالم است و در برخی مراحل زندگی اهمیت بیشتری دارد. یکی از حساس ترین و مهم ترین دوره های زندگی زنان بارداری است. زیرا غذای مصرفی باید به طور همزمان نیاز مادر و جنین را برآورده کند. دستیابی به وزن مناسب در دوران بارداری و حفظ آن در سطح قابل قبول مسئله مهمی است که زنان باید به آن توجه ویژه ای داشته باشند. مدیریت و نظارت بر افزایش وزن در دوران بارداری و تلاش برای حفظ آن در وضعیت مناسب می تواند نقش مهمی در سلامت نوزاد متولد نشده شما ایفا کند. عوامل مختلفی در ارتباط با سلامت مادران و جنین وجود دارد که یکی از آنها تغذیه مناسب در این دوران است. اگر تغذیه مادر در دوران بارداری مناسب باشد ، افزایش وزن مطلوب خواهد بود. افزایش وزن ناکافی با کاهش رشد جنین و زایمان زودرس ارتباط مستقیم دارد. نقایص لوله عصبی در نوزادان مادران چاق شایع تر است. زنان باردار باید در تمام شرایط تغذیه ای (کم وزن ، طبیعی ، اضافه وزن یا چاق) وزن خود را افزایش دهند. در همین حال ، افزایش وزن مادر در دوران بارداری یکی از شاخص های ارزشمند کنترل وضعیت تغذیه است. طبق مطالعات انجام شده ، میزان افزایش وزن توصیه شده در دهه های اخیر به طور چشمگیری تغییر کرده است. اما پس از تحقیقات گسترده امروزه مشخص شده است که افزایش وزن در دوران بارداری نمی تواند در همه گروه های زنان یکسان باشد ، بنابراین موسسه پزشکی آمریکا (IOM یا موسسه پزشکی) افزایش وزن زنان باردار را بر اساس بدن توصیه کرده است. شاخص توده (BMI). افزایش وزن به ترتیب 18-12.5 ، 11-16.5 ، 11.5-7 و کمتر از 7 کیلوگرم برای زنان لاغر ، طبیعی ، اضافه وزن و چاق.

جدول افزایش وزن زنان باردار بالای 19 سال در بارداری بر اساس شاخص توده بدنی قبل از بارداری

BMI قبل از بارداری کیلوگرم/متر2 (وضعیت تغذیه)

محدوده افزایش وزن (کیلوگرم)

افزایش وزن از ابتدای بارداری 13 به بعد (کیلوگرم در هفته)

<18.5 (وزن سبک) 12.5-18 0.5
18.5-24.9 (عادی) 11.5-16 0.4
25-29.9 (اضافه وزن) 7-11.5 0.3

30≤ (چاق)

7-9 0.2

مدل وزن مهم است. افزایش وزن باید تدریجی باشد. میانگین افزایش وزن در سه ماهه دوم و سوم در مادران کم وزن 0.5 کیلوگرم ، در مادران با وزن طبیعی 0.4 کیلوگرم ، در مادران دارای اضافه وزن حدود 0.3 کیلوگرم و در مادران چاق 0.2 کیلوگرم در هفته بود.


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *