بهترین درمان برای اضافه وزن و چاقی درمانی است که شامل تغییرات رژیم غذایی ، تغییرات فعالیت بدنی و درمان رفتاری همزمان باشد. به طور کلی ، در تغذیه درمانی برای افراد چاق ، نکاتی وجود دارد که باید برای کاهش وزن موفق و سالم و همچنین حفظ وزن کاهش یافته مورد توجه قرار گیرد. هدف اول این است که 5 تا 7 درصد از وزن بدن خود را کاهش دهید. به طور کلی برنامه های رژیم غذایی به سه دسته تقسیم می شوند:

  • رژیم کم کالری (1500-1200 کیلو کالری در روز)
  • رژیم بسیار کم کالری (کمتر از 800 کیلو کالری در روز)
  • رژیم غذایی با جایگزین های غذایی
  • رژیم های غذایی با ترکیبات مختلف درشت مغذی ها

رژیم کم کالری: رایج ترین نوع رژیم غذایی کاهش وزن است. آنها معمولاً با 1000-500 کیلو کالری انرژی منفی در روز طراحی می شوند و معمولاً 1800-800 کیلو کالری (55٪ کربوهیدرات ، 30٪ چربی و حدود 15٪ پروتئین) هستند. این برنامه های رژیم غذایی معمولاً با کاهش 400 تا 500 گرم در هفته همراه است. از منظر تغذیه ، یک رژیم غذایی سالم باید بتواند نیازهای ریز مغذی بدن مانند ویتامین ها و مواد معدنی را برآورده کند ، علاوه بر تأمین درشت مغذی هایی مانند پروتئین ، کربوهیدرات ها و پروتئین. محور چربی.

رژیم غذایی بسیار کم کالری: این رژیم ها کمتر از 800 کیلوکالری انرژی در روز دارند. به طور معمول ، این رژیم حاوی 100-70 گرم پروتئین ، 80 گرم کربوهیدرات و 15 گرم چربی در روز است. توجه به این نکته بسیار حائز اهمیت است که این گروه از رژیم ها باید تحت نظارت دقیق متخصصان تغذیه قرار گرفته و حداکثر به مدت 3 تا 6 ماه یا 12 تا 16 هفته تنظیم شوند.

رژیم غذایی که ترکیبی از رژیم غذایی کم کالری و ایزو کالری است: این یک رژیم متناوب است[1] همچنین به عنوان یک روز بین رژیم غذایی بسیار کم کالری (25 درصد از نیازهای انرژی مورد نیاز فرد ، معمولاً کمتر از 800 کیلوکالری در روز) و رژیم ایزو کالری (معادل نیاز موردنیاز انرژی) برای هر فرد) شناخته می شود. این برنامه با استقامت بیشتر ، حفظ توده عضلانی و کاهش خطر کاهش وزن در مقایسه با رژیم های بسیار کم کالری در برخی از بیماران همراه بوده است.

رژیم های غذایی حاوی جایگزین های غذایی: یکی از راههای کنترل اندازه وعده غذایی استفاده از غذاهای آماده به جای وعده های اصلی است. این روش می تواند در کاهش وزن ، هم در مرحله کاهش وزن و هم در مرحله تثبیت وزن بسیار مثر باشد ، زیرا میزان کالری و ترکیبات دریافتی را به طور دقیق تنظیم می کند.

رژیم های غذایی با ترکیبات مختلف درشت مغذی ها: این نوع رژیم ها معمولاً 1000-500 کیلوکالری انرژی منفی در روز دارند. این رژیم ها شامل رژیم کم چربی ، پروتئین کم ، پروتئین بالا ، شاخص گلیسمیک پایین است. از بین تمام رژیم های این گروه ، “رژیم کم کربوهیدرات و شاخص گلایسمیک کم با افزایش مصرف پروتئین” بیشترین تأثیر را بر حفظ کاهش وزن داشت. طرفداران رژیم های کم کربوهیدرات استدلال می کنند که یکی از عوامل شیوع روزافزون چاقی استفاده از رژیم کم چرب و پر کربوهیدرات است که البته به نوع کربوهیدرات مصرفی نیز بستگی دارد.

قابل ذکر است که هیچ یک از روشهای فوق بر دیگری برتری ندارد. هنگام طراحی رژیم غذایی ، نیازها و اولویت های فرد و حتی نوع شخصیت او را در نظر بگیرید.

  • سطح چاقی: هرچه میزان چاقی و عوارض ناشی از آن بیشتر باشد ، محدودیت انرژی در رژیم غذایی بیشتر و شدیدتر است.
  • علائم بالینی برای کاهش وزن (مانند نارسایی تنفسی و بیماری های قلبی عروقی)
  • تلاش های منظم برای کاهش وزن در گذشته: هرچه رژیم متعادل تر و میزان کاهش وزن کمتر باشد ، مطلوب تر است.
  • وضعیت تغذیه فعلی
  • وضعیت روانی – اجتماعی فرد: فرد باید از نظر احتمال اختلال خوردن مورد بررسی قرار گیرد.

[1]

در طول روز به طور متناوب روزه بگیرید


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *