التهاب یک مکانیسم دفاعی طبیعی در بدن است که نشان می دهد بدن سعی می کند از خود محافظت کند تا از محرک های مضر خلاص شده و روند بهبودی را آغاز کند. وجود عفونت ، زخم و آسیب بافتی در بدن بدون واکنش التهابی بهبود نمی یابد ، اگرچه وجود التهاب همیشه نشان دهنده عفونت نیست.

غذاهای مفید برای درمان و بهبود التهاب

به طور کلی دو نوع التهاب وجود دارد: التهاب حاد و التهاب مزمن. التهاب حاد بدن برای درمان و مبارزه با آسیب و عفونت است ، اما اگر التهاب حاد به التهاب مزمن تبدیل شود ، مشکلات زیادی وجود دارد. التهاب مزمن با بسیاری از بیماریهای مزمن و فراگیر از جمله آرتریت ، آلزایمر ، بیماریهای قلبی ، پارکینسون ، چاقی ، آسم ، پسوریازیس ، سرطان و بیماریهای التهابی روده همراه است. التهاب مزمن مانند خاکستر داغ است که در سراسر بدن پخش می شود ، لیسیدن زبان هنوز خطرناک است. التهاب مزمن برخلاف التهاب حاد می تواند سالها طول بکشد.

علائم التهاب

التهاب حاد با علائمی مانند نفخ ، قرمزی پوست و حساسیت همراه است. اما هر یک از علائم زیر می تواند علت التهاب مزمن در فرد باشد:

افزایش چربی شکمی ، مشکلات گوارشی مانند نفخ ، یبوست ، اسهال و نفخ شکم ، خستگی عمومی ، پف زیر چشم ، درد مفاصل ، پوست قرمز و لکه دار ، خارش و حساسیت پوست ، عطسه ، سرفه ، رینوره و رینوره در مردان و عود کننده عفونت های قارچی در زنان

علاوه بر علائم فوق ، چندین علائم دیگر نیز وجود دارد که فرد نمی تواند آنها را تشخیص دهد و پزشک با انجام آزمایشات مختلف آنها را تشخیص می دهد. علائم بالینی شامل نشانگرهای بیولوژیکی التهابی در خون است. باید دید چه غذاهایی برای درمان التهاب موجود است.

مصرف چای سبز

چای سبز سرشار از پنی سیلین است که به بدن در مبارزه با رادیکال های آزاد ، رادیکال های آزاد که در واقع محصول جانبی التهاب هستند ، کمک می کند. چای سبز نسبت به چای سیاه و قهوه کافئین کمتری دارد و برای افرادی که می خواهند محرک های شکم را از بین ببرند بسیار مفید است. مصرف زیاد قهوه و چای سیاه می تواند منجر به کم آبی بدن شود ، بنابراین نوشیدن آب کافی در طول روز را فراموش نکنید.

برخی از غذاهای مفید برای درمان التهاب

دانه ها

برخی کربوهیدراتهای پیچیده مانند کینوا و برنج قهوه ای می توانند التهاب را کاهش دهند. فیبر موجود در غلات کامل این کار را انجام می دهد. اگر از خوردن غلات کامل خوشتان نمی آید ، باید با خوردن سبزیجات مقدار لازم فیبر را برای بدن خود تامین کنید.

ماهی آب سرد

ماهی آب سرد یکی از غذاهای مفید برای درمان التهاب است. ماهی های آب سرد مانند ساردین و ماهی آزاد به دلیل دارا بودن امگا 3 زیاد دارای خواص ضدالتهابی بسیار قوی هستند. خوردن سه تا چهار وعده ماهی در هفته در این مورد و برای بسیاری از مشکلات بدن مفید است.

غذاهای مفید برای درمان التهاب

انواع کلم

انواع مختلف سبزیجات چلیپایی مانند کلم بروکلی ، جوانه بروکسل ، خردل ، گندم سیاه ، گل کلم و کلم پیچ دارای خواص ضد التهابی غنی هستند و غذاهای مفیدی برای درمان التهاب محسوب می شوند. سبزیجات برگ سبز و کلم در غذاهای سالم برای درمان التهاب استفاده می شود.

خانواده پیاز

پیاز ، سیر ، موسیر و تره فرنگی برای درمان التهاب بسیار مفید هستند زیرا سرشار از آنتی اکسیدان هستند و همچنین عملکرد فوق العاده ای در محافظت از بدن در برابر بیماری ها و سرطان پس از خوردن غذا دارند.

غذاهای مفید برای درمان التهاب

پخت آهسته سوپ های پیوندی

آبگوشت استخوان منبع غنی از مواد معدنی ، ویتامین ها و سایر مواد مغذی است که باعث ارتقاء سلامت و تامین پروتئین برای بدن می شود. یکی دیگر از غذاهای مفید برای درمان التهاب ، آبگوشت استخوان است.

درختان تابستانی و انواع توت ها

برخی از میوه ها ، به ویژه هندوانه ، توت فرنگی ، زغال اخته و زغال اخته سرشار از مواد مغذی و ویتامین هستند که به کاهش آثار منفی التهاب مزمن کمک می کند. در طول هفته هفت تا نه وعده میوه ، سبزیجات تازه و سبزیجات تابستانی بخورید.

غذاهای مفید مناسب برای درمان التهاب

زیتون و روغن زیتون

یکی از مواد اصلی در غذاهای مدیترانه ای روغن زیتون تصفیه نشده است که به دلیل خواص ضد التهابی معروف است. منبع اصلی چربی خوراکی روغن زیتون است و به طور طبیعی التهاب را کاهش می دهد. وجود اسید اولئیک و لینولئیک اسید در زیتون برای کاهش التهاب مفید است. علاوه بر روغن زیتون آووکادو ، روغن کنجد و روغن نارگیل همگی باعث کاهش التهاب می شوند.

زرد چوبه

زردچوبه سالهاست که به عنوان ضد التهاب مورد استفاده قرار می گیرد. کورومین موجود در زردچوبه به درمان درد ، کاهش التهاب و جلوگیری از بسیاری از بیماری ها کمک می کند ، علاوه بر این ، مصرف زردچوبه در پیشگیری از مشکلاتی مانند دیابت ، بیماری های قلبی عروقی و ایجاد سرطان مفید است. سایر ادویه جات مفید برای کاهش التهاب شامل رزماری ، فلفل قرمز ، جوز هندی ، میخک و نعناع است که فرآیندهای بیوشیمیایی التهاب را مسدود کرده و کاهش می دهد.

غذاهای مفید برای درمان التهاب

پرتقال و میوه تازه

میوه ها ، به ویژه پرتقال ، سرشار از ویتامین C و پتاسیم ، کلسیم ، فیبر و فولات هستند. فولات و فیبر باعث سلامت قلب می شوند. ویتامین C در عملکرد سیستم ایمنی مفید است و دارای بافتهای پیوندی قوی و رگهای خونی سالم است. آب پرتقال منبع عالی مواد غذایی ضد التهاب است.

زنجبیل و خواص ضد التهابی آن

زنجبیل از دیرباز برای درمان تهوع ، استفراغ و مشکلات گوارشی استفاده می شده است. وجود دو ماده اصلی gingerol و zingerone در زنجبیل بیشترین نقش را در کاهش التهاب دارد.

چند نمونه از غذاهایی که برای درمان التهاب مفید هستند

غذای تخمیر شده

غذاهای تخمیر شده مانند کلم ترش ، سرکه سیب ، کامبوج ، کیمچی و کفیر در درمان التهاب بسیار مفید هستند زیرا سرشار از آنتی اکسیدان ها ، پروبیوتیک ها ، آنزیم ها و ویتامین های گروه B هستند.

بادام ها

بادام منبع غنی از چربی های فرآوری نشده مانند روغن زیتون و همچنین ویتامین E و منگنز است. علاوه بر این ، بادام سرشار از منیزیم و پروتئین های گیاهی است که به بهبود وضعیت اسیدهای چرب در خون و کاهش خطر حمله قلبی کمک می کند. بادام کالری بسیار کمی دارد اما سیری زیادی دارد و برای کاهش وزن بسیار مفید است.

غذاهای مفید برای درمان التهاب

هویج

بتاکاروتن موجود در هویج هنگام ورود به بدن به ویتامین A تبدیل می شود. علاوه بر این ، هویج نیز یک آنتی اکسیدان است. لوتئین و زانتین موجود در هویج با ویتامین A ارتباط دارند و بسیار مفید هستند. هویج فوری در پیشگیری از سرطان بسیار مثر است. هویج کالری کمی و فیبر بالایی دارد و در رژیم های کاهش وزن بسیار مثر است. یکی دیگر از غذاهای مفید برای درمان التهاب هویج است.

لوبیا

انواع مختلف لوبیا مانند لوبیا سفید ، لوبیا قرمز ، لوبیا ساده و لوبیا چیتی منابع عالی پروتئین و مواد معدنی ضد التهابی ، ویتامین B و K. هستند. این لوبیا همچنین سرشار از فیبر بوده و حاوی پلی فنول های غلیظ و دارای خواص آنتی اکسیدانی است. استفاده از حبوبات علاوه بر کاهش التهاب ، در درمان و پیشگیری از بیماری های قلبی ، دیابت و فشار خون بالا نیز مثر است.

ااج

اسفناج یکی از مهمترین و شناخته شده ترین غذاهای ضد التهابی است. لوتئین موجود در اسفناج ارتباط مستقیمی با تولید ویتامین A و بتا کارون در بدن دارد. خوردن سبزیجات برگ سبز از تخریب لکه های زرد روی چشم جلوگیری می کند. اسفناج کالری بسیار کمی دارد و آهن ، فولات و ویتامین K را برای بدن تأمین می کند.

غذاهای مفید برای درمان التهاب

برگ چغندر

یکی دیگر از غذاهای درمان التهاب ، برگ چغندر است. برگ چغندر حاوی ویتامین A و K و چندین ماده معدنی است که کالری کمی نیز دارند. از برگ چغندر در رژیم غذایی روزانه خود استفاده کنید تا از خواص مفید آن لذت ببرید.

گردو

گردو حاوی مقادیر زیادی چربی مفید ، پروتئین ، ویتامین E ، مواد معدنی و همچنین استرول های شیمیایی است. همچنین امگا 3 و چربی های فرآوری نشده برای گذشته مفید است.

غذاهای مفید و مناسب برای درمان التهاب

دانه کرفس

کرفس دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است که به بهبود سلامت قلب ، فشار خون و سطح کلسترول کمک می کند. دانه های کرفس همچنین خواص زیادی در کاهش التهاب و مبارزه با عفونت های مختلف دارد. علاوه بر آنتی اکسیدان ها و ویتامین ها ، دانه های کرفس سرشار از پتاسیم نیز هستند. در دوران بارداری فقط از خوردن تخم کرفس خودداری کنید.

منبع: آرگا

کارت:


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *