برای تنبلی تخمدان چه بخوریم؟ راهنمای کامل تغذیه تخمدان پلی کیستیک


سندرم تخمدان پلی کیستیک PCOS یا اصطلاحا تنبلی تخمدان یک شاخصه ویژه دارد و آن پریودهای نامنظم یا آمنوره ( توقف قاعدگی) است. بسیاری از زنانی که مبتلا هستند و به پزشک مراجعه میکنند، متوجه می شوند که به دلیل رعایت نکردن یک رژیم غذایی سالم و اصولی تخمدان های پر از کیست دارند. دغدغه آنها این است که برای تنبلی تخمدان چه بخوریم؟ و این مقاله راهنمای خوبی برای پاسخ به آنهاست!

اگر می خواهید با وجود تنبلی  تخمدان، سریعا باردار شوید، حتما به این قسمت توجه کنید

برای اینکه بتوانیم به شما بگوییم که برای تنبلی تخمدان چه بخورید و باردار شوید، باید حتما با شرایط شما و همسرتان آشنا شویم، شرایط باروری شما را بدانیم و با توجه به آن راهکاری مطمئن پیشنهاد دهیم. بهتر است ابتدا روی لینک زیر کلیک کنید و به سوالات آن پاسخ دهید، سپس شرایط شما توسط سیستم تحلیل شده و راهکار را دریافت خواهید کرد.

تحلیل شرایط

بنابر پژوهش های انجام شده در سال 2019 بین 33 و 83 % زنان با این بیماری شایع زنانه هم زیستی دارند و همچنین از اضافه وزن یا چاقی رنج می برند. شاید لازم باشد شایع ترین علائم تنبلی تخمدان را بشناسید:

  • آکنه
  • پرمویی یا مردمویی ( موی زاید)
  • طاسی مردانه

آن دسته از زنانی که مبتلا هستند ممکن است بیش از دیگران در معرض بیماری های زیر قرار بگیرند:

  • بیماری قلبی
  • سرطان رحم
  • دیابت
  • فشار خون بالا

جالب است بدانید که بسیاری هم میتوانند علائم را کنترل کنند و مهم تر از آن به دنبال این هستند تا بدانند برای تنبلی تخمدان چه بخوریم؟ بدین ترتیب تا میزان زیادی خطرات در کمین نشسته برای سلامتی شان را با تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی متناسب با PCOS کاهش میدهند.

برای تنبلی تخمدان چه بخوریم؟

برای تنبلی تخمدان چه بخوریم؟

برای تنبلی تخمدان چه بخوریم؟

ساده و شفاف! لازم است در سبد خریدتان مواد زیر را حتما جا بدهید:

  • سبزی های پرفیبر مثل بروکلی
  • گوشت کم چرب مثل مرغ و ماهی
  • غذاها و ادویه های ضدالتهابی مثل زردچوبه و گوجه فرنگی

توجه داشته باشید که غذاهای پرفیبر به جنگ مقاومت انسولین میروند. چگونه؟ با کاهش سرعت گوارش و هضم غذا و کم کردن اثر قند بر خون شما. پس اگر مبتلا به سندرم پلی کیستیک هستید این نکته برای شما مفید است.

آشنایی با غذاهایی پرفیبر

ما شما را با غذاهای پرفیبر بیشتر آشنا میکنیم:

  • سبزی هایی مثل بروکلی، گل کلم و کلم بروکسل (قمری)
  • سبزی هایی از جمله کلم قرمز و آرگولا
  • فلفل سبز و قرمز
  • حبوبات
  • انواع بادام
  • توت ها
  • سیب زمینی شیرین
  • کدو تنبل

در تکمیل این جمله که برای تنبلی تخمدان چه بخوریم؟ باید اضافه کنیم که منابع پروتئینی کم چربی مثل پنیر سویا (توفو)، مرغ غذاهای فیبردار نیستند ولی خاصیت سیر کنندگی بالایی دارند و از جمله غذاهای مغذی و مقوی برای زنانی هستند که تنبلی تخمدان و در معرض چاقی قرار دارند.

غذاهای ضدالتهاب کدام اند؟

باید به سراغ غذاهایی بروید که خاصیت ضدالتهابی دارند و ممکن است برای کم کردن علائم مفید باشند:

  • گوجه فرنگی
  • اسفناج
  • انواع بادام و گردو
  • روغن زیتون
  • میوه هایی مثل بلوبری و توت فرنگی
  • ماهی چرب با درصد امگا3 بالا مثل سالمون و ساردین

نبایدها برای تنبلی تخمدان

به همان اندازه که لازم است بدانید برای تنبلی تخمدان چه بخوریم؟ به افزایش آگاهی خود درمورد غذاهای ممنوعه هم نیاز دارید. محدودیت های رژیمی خود را درنظر داشته باشید:

  • غذاهای با کربوهیدرات های تصفیه شده زیاد مثل نان سفید و کیک
  • میان وعده ها و نوشیدنی های شیرین
  • غذاهای ملتهب کننده مثل گوشت قرمز و فرآوری شده

کربوهیدرات های فرآوری شده باعث التهاب می شوند، مقاومت انسولین را بالا می برند و بهتر است از خوردن آنها خودداری یا مصرف این گروه را تامیزان قابل توجهی کم کنید.

از دیگر نمونه های غذاهای تصفیه شده موارد زیر است:

  • نان سفید
  • کیک
  • شیرینی های صبحانه
  • هر خوراک تهیه شده با آرد سفید

رشته سوپی و پاستا با آرد سمولینا که ماده اولیه آن میزان زیادی کربوهیدرات و فیبر اندک است. اما توجه کنید که پاستای تهیه شده با آرد حبوبات به جای آرد سفید یک جایگزین غذایی مغذی است.

شکر و قند نوعی کربوهیدرات است و بهتر است اگر قصد دارید تمرین کنید برای تنبلی تخمدان چه بخوریم؟ مصرف آن را در رژیم غذایی تان محدود کنید. دقت کنید که در زمان خواندن برچسب غذایی روی محصول از نوع قند موجود در ماده غذایی مطمئن شوید:

  • ساکارز
  • شربت ذرت فروکتوز بالا
  • دکستروز

شاید لازم باشد در رژیم PCOS خود مصرف نوشیدنی هایی مثل آب گازدار و آب میوه را کم کنید چون مقدار قند بالایی دارند. به غذاهای ملتهب کننده هم توجه داشته باشید مثل سرخ کردنی ها، روغن مارگارین و گوشت قرمز یا فرآوری شده.

البته فراموش نکنید وقتی میخواهید با پزشک خود در مورد اینکه برای تنبلی تخمدان چه بخوریم؟ صحبت کنید، تغییری در حذف و اضافه های غذایی تان ایجاد نکنید بلکه اول برنامه رژیمی تان را در اختیار او بگذارید تا پزشک یک برنامه خوراکی مناسب برای شما و نیازهای فردی تان را در نظر بگیرد.

برای تنبلی تخمدان چه بخوریم؟ و چگونه زندگی کنیم؟

ما کلیات مهم در مورد رژیم غذایی سالم افراد مبتلا به سندرم پلی کیستیک را توضیح دادیم. حالا نوبت می رسد به سبک زندگی. تغییراتی که باید در سبک زندگی خود ایجاد کنید شامل ورزش و فعالیت بدنی روزانه می شود. هردو باعث کاهش مقاومت انسولین می شود. طبق توافق بسیاری از متخصصین روزانه دستکم 15 دقیقه ورزش برای شما مفید است.

پس:

  • فعالیت بدنی روزانه
  • مصرف قند اندک
  • رژیم غذایی با غذاهای ملتهب کننده کمتر

ممکن است باعث کاهش وزن و در نتیجه کنترل یا پیشگیری از تنبلی تخمدان شود. همچنین بهبود تخمک گذاری از دیگر فواید کاهش وزن خواهد بود.

سخن مینت با شما

زنانی که مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک هستند نگران اند که برای تنبلی تخمدان چه بخوریم؟ بله این نگرانی طبیعی است و حتما باید زیر نظر پزشک از یک رژیم غذایی اصولی مناسب برای PCOS پیروی کرد. در این رژیم غذایی مصرف قند و غذاهای فرآوری شده پایین می آید یا قطع می شود. غذاهای پرفیبر و پروتئین های کم چرب بیشتر می شوند.

منبع: healthline

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟

دیدگاهتان را بنویسید