برای سردی رحم چه بخوریم؟ ( راهنمای رژیم غذایی قاعدگی)- مینت


غذا، درمان است! با همین جمله ساده میخواهیم به موضوع مهمی که ممکن است شما هم آن را تجربه کرده باشید بپردازیم. سردی رحم از جمله بیماری های شایع زنانه است که مشکلاتی را برای آنها ایجاد میکند؛ سردی رحم و نازایی از جمله یکی از آن مشکلات است. بنابراین قصد داریم این بیماری را با یک رژیم غذایی اصولی کنترل و کمتر کنیم و ببینیم برای سردی رحم چه بخوریم؟ تا نتیجه بگیریم.

برای شروع اگر چنین مشکلی دارید و میخواهید به زودی برای باردار شدن اقدام کنید شاید بهتر باشد تصمیم درستی بگیرید و با توجه به وضعیتی که دارید، برای اقدام به بارداری برنامه ریزی کنید. با کلیک روی دکمه زیر تیم سلامت بانوان مینت به کمک شما می آید. پاسخ به چند سؤال و در پایان ما شما را برای اینکه چگونه میتوانید به تناسب شرایطی که دارید باردار شوید، راهنمایی میکنیم:

تحلیل شرایط

برای سردی رحم چه بخوریم؟ چرخه قاعدگی من!

خوب است با نگاهی به چرخه قاعدگی تان و تأثیری که از رژیم غذایی میگیرد ادامه بدهیم. این چرخه به دو فاز تقسیم می شود:

چرخه روزهای 1-14 ( فاز فولیکولی)

چرخه روزهای 15-28 ( فاز لوتئال)

فاز فولیکولی

این فاز بیشتر سردکننده و پرورش دهنده است. دمای بدن در این فاز باید زیر 36 درجه سانتی گراد باشد تا محیط مناسبی برای رشد فولیکول و افزایش سطخ استروژن فراهم شود. اما اگر این دما خیلی بالا برود ترشحات دهانه رحم خشک می شوند، دیواره رحم آماده لانه گزینی نمی شود و کیفیت تخمک چندان قابل قبول نخواهد بود.

بالا بودن دمای فولیکول همچنین با سطح بالای FSH مطابقت دارد. وقتی دمای پایه بدن را پایین می آوریم معمولا شاهد بهبود ترشحات دهانه رحم، سطح FSH و کیفیت تخمک خواهیم بود.

توجه کنید که وقتی از سردی رحم مینویسیم یعنی شما علائم زیر را تجربه خواهید کرد که در فاز فولیکولی و روزهای 1-14 اتفاق می افتد:

کوتاه شدن چرخه قاعدگی

کم شدن ترشحات دهانه رحم

خشکی واژن

تعریق شبانه

گرگرفتگی

ضعف و درد کمر و زانو

پس در طول این روزها مهم است که به سراغ غذاهای خنک کننده بروید و از خوردن غذاهای گرم کننده خودداری کنید.

مواد غذایی پیشگیری کننده از سردی رحم

غذاهایی که از سرد شدن رحم در فاز فولیکولی پیشگیری میکنند و دمای بدن را در سطح سالمی نگه میدارند را بشناسید:

سیب، مارچوبه، موز، توت سیاه، بلوبری، بادمجان، تخم مرغ، عسل، انگور، لوبیا چشم بلبلی، گوشت اردک، لیمو، انبه، طالبی، شیر، گوشت قرمز، صدف، هلو، آناناس، انار، برنج، گوجه فرنگی، هندوانه

مواد غذایی مقوی خون

اگر به دنبال این هستید تا بدانید برای سردی رحم چه بخوریم؟ فهرستی از مواد غذایی زیر را برای بهبود گردش خونتان درنظر داشته باشید:

گوشت گوساله، لوبیا قرمز، توت سیاه، بلوبری، آلبالو، آب قلم، تخم مرغ، سبز برگ های تیره مثل اسفناج، خرما، انجیر، لوبیا چشم بلبلی، گوشت بره، جگر، جگر و گوشت بدون هورمون، گوشت صدف، کشمش، ساردین.

برای سردی رحم چه بخوریم؟ (تضعیف کننده ها)

دقت کنید که غذاها و خوراکی های زیر تأثیر منفی بر محیط رحم شما میگذارند و مشکلاتی را در آینده برای شما ایجاد میکنند:

بستنی، محصولات لبنی، زیاده روی در خوردن توفو و محصولات تهیه شده با سویا، زیاده روی در خوردن غذاهای پرادویه، خوردن غذاهای چرب، غذاهای خام، انواع سالاد، نوشیدنی های سرد، قندهای تصفیه شده، غذاهای فرآوری شده، نوشابه گازدار.

غذاهایی که دمای بدنتان را بالا نگه می دارند کدام اند؟

غذاهایی که دمای بدنتان را بالا نگه می دارند کدام اند؟

بنابراین متوجه شدید که همه چیز به هوشمندی شما در آنچه در چرخه قاعدگی تان میخورید بستگی دارد. با رعایت بایدها و نبایدهای رژیم رحم سرد، میتوانید از فاز فولیکولی با این بیماری شایع مبارزه کنید.

فاز لوتئال

تا این مرحله متوجه شدید که برای سردی رحم چه بخوریم؟ تا بتوانیم به موقع از بروز چنین مشکلی جلوگیری کنیم. حالا میرسیم به فاز لوتئال یا همان مرحله پس از تخمک گذاری و آماده سازی بدن برای باردار شدن.

در طول این فاز دمای بدن به صورت مداوم باید بالای 36 درجه سانتی گراد باشد تا سطح پروژسترون عادی بماند. این هورمون زنانه اجزای گرم کننده ای دارد و مسئول آماده سازی دیواره داخلی رحم برای لانه گزینی می شود.

جالب است بدانید که در طب چینی این فاز با کارکرد کلیه ها ارتباط دارد. هرچه عملکرد کلیه ها ضعیف باشد باعث بروز علائمی مثل کمردرد، کاهش میل جنسی در زن و سردشدن عمومی بدن می شود.

پس برای سردی رحم چه بخوریم؟ توصیه متخصصین این است که به سراغ غذاهای پخته شده بروید. حتی میوه ها را به صورت پخته میل کنید. بدن شما تلاش میکند تا دمای داخلی را بالا ببرد تا بتواند پروژسترون زیادی تولید کند.

خوب است بدانید که بدن شما منابع سوخت و ساز ثابتی دارد. برای تجزیه غذاها و تبدیل آنها به مواد مغذی قابل مصرف، این مواد غذایی باید هضم یا پخته باشند. برای هردو مرحله هم بدن به حرارت متابولیک نیاز دارد. پس اگر به سراغ غذاهای سرد بروید یا خوراکی های خام مثل میوه  و سبزی را انتخاب کنید، درواقع مسیر بدن را از منابع قبلی سوخت وساز به سمت هضم تغییر می دهید و بدن نمیتواند دمای مورد نیازش را بالا ببرد.

پس با این اوصاف خیلی مهم است که در فاز لوتئال بدنتان را گرم نگه دارید و اگر نمیدانید برای سردی رحم چه بخوریم دقیقا در این فاز باید برای خوردن یک سری مواد غذایی برنامه ریزی رژیمی داشته باشید.

شش ماه دوم و مخصوصا فصل زمستان را جدی بگیرید. حتما جوراب بپوشید، اندام شکمی و کمرتان را گرم نگه دارید و با موهای نمدار از خانه خارج نشوید. فراموش نکنید که سرد شدن، انرژی را از دمای پایه بدن شما می دزدد.

در این فاز مهم است که غذاهای گرم یا گرم کننده بخورید و اصلا به سراغ غذاهای سرد یا سردکننده نروید. اما این غذاها کدام اند؟

برای سردی رحم چه بخوریم؟ (تقویت کننده ها)

غذاهای زیر به صورت طبیعی دمای بدن شما را در فاز لوتئال بالا نگه میدارد:

ریحان، لوبیا قرمز، فلفل قرمز، چای دانه چیا، آلبالو، مرغ، چوب دارچین، زردچوبه، ادویه کاری، خرما، سیر، زنجبیل خشک یا پودر زنجبیل، گوشت بره، حبوبات، گوشت خرچنگ، برگ گیاه خردل، پیاز، گوشت صدف، هلو، پسته، کینوا، رزماری، میگو، برنج قهوه ای، گردو

سخن مینت با شما

اگر دچار سردی رحم هستید حتما لازم است تا بدانید برای سردی رحم چه بخوریم؟ دانستن پاسخ هیچ سخت نیست. کافی است با چرخه قاعدگی خود و اتفاقاتی که در هردو فاز فولیکولی (تخمک گذاری) و لوتئال (بارداری) می افتد بیشتر آشنا شوید.

خواندن این مقاله را به همین دلیل به شما توصیه میکنیم. اطلاعاتی که درمورد رژیم غذایی اصولی برای شما دسته بندی کرده ایم کمک میکند تا با اطمینان خاطر بیشتری بدانید برای سردی رحم چه بخوریم؟

منبع: evokeacupuncture

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟

دیدگاهتان را بنویسید