بهترین زمان برای خوردن شام | زمان مناسب صرف شام


ممکن است تعجب کنید که آیا بهترین زمان برای خوردن شام وجود دارد، به خصوص اگر در تلاش برای کاهش وزن هستید یا اینکه ملاحظات سلامتی دیگری دارید.

با وجود همه پیام‌های سلامتی موجود در جامعه امروزی، به نظر می‌رسد که خوردن برای سلامتی مطلوب فقط به آنچه می‌خورید بستگی ندارد، بلکه به زمان خوردنتان نیز بستگی دارد.

این مقاله بررسی می کند که آیا زمان ایده آلی برای خوردن شام وجود دارد یا خیر.

تحقیقات نشان می دهد که بسیاری از بزرگسالان الگوهای غذایی نامنظم دارند. برخی از افراد ممکن است در ساعت 4 بعد از ظهر غذا خوردن را متوقف کرده باشند، در حالی که برخی دیگر ممکن است تا پایان شب به غذاهای میان وعده متکی باشند.

بنابراین، وقتی صحبت از زمان ایده آل برای خوردن شام می شود، پاسخ ممکن است به اهداف شخصی مرتبط با سلامتی یا شرایط پزشکی شما بستگی داشته باشد.

بهترین زمان برای خوردن شام چه زمانی است؟

در حالی که خوردن شام با خانواده فواید سلامتی دارد، اما ممکن است ندانید که بهترین زمان برای خوردن شام چیست؟

 یک مطالعه جدید می گوید که بهترین زمان برای خوردن شام ممکن است زودتر از آنچه فکر می کنید باشد.

این مطالعه دیر غذا خوردن را با زود غذا خوردن مقایسه کرد و نشان داد افرادی که وعده‌های غذایی خود را زودتر می‌خوردند (شام در ساعت 5 بعد از ظهر) 60 کالری بیشتر می‌سوزانند و کمتر گرسنه می‌شوند. یعنی ساعت 5 بعد از ظهر شاید بهترین زمان برای خوردن شام باشد.

این مطالعه همچنین نشان داد که دوره غذایی مطلوب 10 ساعت است، به این معنی که خوردن صبحانه، ناهار و شام در یک بازه زمانی 10 ساعته بهترین عمل است.

اما این اولین مطالعه ای نیست که نشان می دهد زودتر شام خوردن بهترین گزینه است. تحقیقات نشان داده است که چگونه ریتم شبانه روزی بر توانایی بدن برای پردازش کالری تأثیر می گذارد.این بدان معناست که خوردن شام در ساعت 5 بعد از ظهر، در مقابل ساعت 8 بعد از ظهر، می تواند با نزدیک شدن به ساعت داخلی بدن، کاهش وزن را بالقوه تحت تاثیر قرار دهد.

اگر برای کاهش وزن غذا می‌خورید، بهتر است زودتر غذا بخورید، زیرا دیر غذا خوردن با افزایش چربی بدن همراه است. همچنین خوردن بیشترین کالری در صبحانه منجر به بیشترین کاهش وزن در شرایطی که همه عوامل دیگر برابر باشند، می شود.

شما می توانید با توجه به شرایطتتان بهترین زمان را برای خوردن شام انتخاب کنید.

بهترین زمان خوردن شام برای لاغری

بهترین زمان خوردن شام برای لاغری

یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای کاهش وزن، کاهش تعداد کل کالری‌هایی است که می‌خورید. در ارتباط با آن، زمان غذا خوردن ممکن است در رسیدن به اهداف شما مهم باشد.

برخی از مطالعات نشان می دهد که شما باید آخرین وعده غذایی خود را قبل از اینکه بدن شروع به ترشح ملاتونین و آماده شدن برای خواب کند بخورید.

مغز شما شروع به ترشح ملاتونین در شب در پاسخ به ساعات نور طبیعی و تاریک روز می کند. این ریتم شبانه روزی شماست که ارتباط تنگاتنگی با متابولیسم شما دارد.

مطالعات  نشان داده است  که دیر شام خوردن، زمانی که مغز شما شروع به آماده شدن برای خواب کرده است، با افزایش چربی بدن همراه است. این مستقل از عواملی مانند مقدار یا نوع غذای خورده شده یا سطح فعالیت است.

دیر شام خوردن همچنین ممکن است ریتم طبیعی شبانه روزی بدن شما را مختل کند. این به نوبه خود ممکن است خطر افزایش وزن و مشکلات سلامتی مرتبط را افزایش دهد.

یک  مطالعه نشان داده  که حتی اگر همه افراد به طور کلی کالری دریافتی روزانه یکسانی داشته باشند، کسانی که بیشترین کالری را در صبحانه می‌خورند، ۲.۵ برابر بیشتر از آنهایی که بیشترین کالری را در وعده شام می‌خورند، کاهش وزن دارند.

اگر بین شام و زمان خواب گرسنه می شوید، انتخاب میان وعده های سالم همچنان می تواند از اهداف کاهش وزن شما حمایت کند.

برای کاهش وزن، زمان‌بندی شام برای خوردن قبل از غروب خورشید ممکن است بسیار مفید باشد، بنابراین ریتم شبانه‌روزی شما را مختل نمی‌کند. اما به خاطر داشته باشید که اگر بعداً گرسنه شدید، میان وعده‌های سالم همچنان می‌توانند جای خود را داشته باشند.

بهترین زمان صرف شام برای افرادی که رفلاکس معده دارند

بیماری رفلاکس معده به مری (GERD) یک بیماری گوارشی است که در آن اسید معده به سمت عقب به مری جریان می یابد و باعث احساس سوزش می شود.

اغلب به دلیل ضعف اسفنکتر تحتانی مری ایجاد می شود و می تواند با استرس، غذاهای خاص، ترکیب و زمان بندی وعده های غذایی و عوامل دیگر بسته به فرد تشدید شود.

یک مطالعه قدیمی در سال 2005 به این نتیجه رسید که افراد مبتلا به GERD باید آخرین وعده غذایی خود را حداقل 3 ساعت قبل از خوابیدن بخورند. این به بدن شما فرصت می دهد تا آخرین وعده غذایی خود را به طور کامل هضم کند و خطر رفلاکس اسید در شب را کاهش دهد.

به عنوان مثال، اگر مبتلا به ریفلاکس هستید و به طور معمول حدود ساعت 10:00 شب به رختخواب می روید، ایده خوبی است که شام را تا ساعت 7:00 بعد از ظهر تمام کنید.

زمان مناسب صرف شام

زمان مناسب صرف شام

شام یک وعده ی اصلی در میان ایرانیان است. مهمترین وعده ی غذایی بیشتر خانواده هارا شام تشکیل میدهد .

عموما افراد در طول روز خارج از خانه و مشغول به کار هستند و خوردن شام بهانه ای برای دور هم بودن خواهد شد .

در این میان بیشترین آسیب به افرادی وارد میشود که دچار اضافه وزن بوده و از داشتن مقدار زیادی چربی در اطراف شکم رنج میبرند .

توجه داشته باشید که خوردن شام در ساعات پایانی شب و درست قبل از رفتن به رختخواب توصیه نمیشود .

همچنین خوردن وعده های سنگین و پرچرب در زمان شام میتواند خطر ابتلا به چاقی را در شما چند برابر کند .

شاید اگر مناسبترین زمان برای صرف شام را به یک عادت خانوادگی تبدیل کنید بتوانید بسیاری از مشکلات ناشی از آن را برطرف سازید و در مقابل نیز از کنار هم بودن و خوردن یک شام خوشمزه نیز لذت ببرید .

توصیه پزشکان تغذیه برای کنترل چربی ها و نیز کنترل وزن خوردن وعده ی شام قبل از ساعت هفت شب است. هرچند با وجود ترافیک های سنگین شهری و مشغله های روزانه رسیدن به این ایده ال با مشکل مواجه میشود، اما تا حد ممکن سعی کنید که سه ساعت قبل از خواب وعده ی شام را صرف نمایید .

با این روند کمک بزرگی به هضم غذا و نیز جلوگیری از انباشته شدن کالری هایی که نمیسوزند میکنید .

معمولا با فرارسیدن شب و ساعات پایانی روز ، افراد میل بیشتری به  خوردن غذاهای پرکالری  و چرب دارند ، که عموما برای خوردن ان نیز کنترلی ندارند و زیاده روی خواهند کرد.

 اگر این میل به خوردن غذاهای پرکالری را با خوردن غذاهای سبک و مفید سرکوب نمایید میتوانید بعد از گذشت یک ماه شاهد کاهش وزن چشمگیری در بدن خود باشید .

خلاصه کلام

به طور کلی صرف نظر از اهداف سلامتی خود، چند نکته را در مورد زمان بندی وعده های غذایی باید در نظر داشته باشید.

  • در پایان روز، مدیریت وزن در درجه اول به میزان کل کالری مصرفی شما بستگی دارد. خوردن کالری بیشتر از آنچه نیاز دارید در نهایت منجر به افزایش وزن ناخواسته می شود.
  • علاوه بر این، بسیاری از بررسی‌ها و مطالعات نشان داده‌اند که خوردن آخر شب با احتمال بیشتری برای انتخاب غذاهای ناسالم مرتبط است.
  • بسیاری از تنقلات شبانه به شدت فرآوری شده و حاوی مقادیر زیادی قند یا چربی اضافه شده هستند، که باعث می شود کالری متراکم و فاقد مواد مغذی باشند.
  • علاوه بر این، تنقلات شبانه اغلب در جلوی تلویزیون یا صفحه کامپیوتر مصرف می‌شود که ممکن است منجر به خوردن بی‌اهمیت شود. این زمانی است که ممکن است در نهایت کالری بیشتری از آنچه واقعا می خواهید مصرف کنید، صرفاً به این دلیل که حواس شما پرت شده است.
  • پرخوری منظم غذاهای نا سالم در طول شب ممکن است منجر به افزایش وزن ناخواسته و سایر مشکلات سلامتی، مانند اختلال در خواب یا سوء هاضمه شود.
  • اگر اینها نگران کننده هستند، ممکن است بخواهید تمرین کنید که زمان پایانی برای آخرین وعده غذایی خود در روز تعیین کنید و مطمئن شوید که قبل از آن تمام نیازهای کالری و مواد مغذی خود را برآورده کرده اید.

و در نهایت چه بخواهید وزن کم کنید یا از رفلاکس اسید و سایر مشکلات بالقوه سلامتی جلوگیری کنید، بهتر است قبل از غروب آفتاب شام بخورید. این به طور ایده آل به بدن شما فرصت می دهد تا چند ساعت قبل از خواب هضم شود.

با آرزوی سلامتی برای شما

مدیریت سایت دکتر کوروش صمد پور متخصص تغذیه و رژیم درمانی

دیدگاهتان را بنویسید