آیا با خواص دانه های چیا آشنا هستید؟ دانه های چیا برای سلامت قلب مفید هستند و علاوه بر مزایای دیگر ، دانه های چیا به کاهش وزن نیز کمک می کنند. بنابراین در مورد گنجاندن آنها در رژیم غذایی خود شک نکنید. دانه های چیا فواید بیشماری دارند. آنها منبع عالی فیبر ، آنتی اکسیدان ها ، کلسیم ، منیزیم ، روی و فسفات هستند. در این مقاله اطلاعات سلامتی ، برخی از فواید دانه چیا را به شما معرفی می کنیم. این مزایا قطعاً شما را ترغیب می کند که دانه های چیا را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید.

خواص دانه های چیا

به گفته انجمن رژیم غذایی آمریکا ، دانه های چیا به دلایل زیر برای بدن مفید هستند:

  • آنها حاوی پتاسیم بیشتری نسبت به موز یا موز هستند.
  • علاوه بر این ، این دانه ها پروتئین بیشتری نسبت به سبزیجات دارند.
  • این غلات دو برابر جو دوسر فیبر دارد.
  • این آجیل 3 برابر آهن بیشتر از عدس و اسفناج دارد.
  • آنها همچنین سه برابر آنتی اکسیدان بیشتر از زغال اخته دارند.
  • کلسیم دانه های چیا 5 برابر شیر است.

1- خواص دانه چیا برای کاهش چربی:

دانه های چیا به تسریع متابولیسم و ​​سوزاندن چربی کمک می کند. دانه های چیا وقتی با آب و لیمو ترکیب می شوند به پاکسازی بدن و مبارزه با یبوست کمک می کنند. در تحقیقات علمی ، خواص دانه های چیا در کاهش وزن ثابت شده است. در اینجا یک روش بسیار ساده و م toثر برای استفاده از دانه های چیا برای کاهش وزن آمده است:

مواد:

  • 1 قاشق غذاخوری دانه چیا (5 گرم)
  • یک فنجان آب گرم (200 گرم)
  • 1 لیمو (100 گرم)

آماده سازی:

  • ابتدا آب را به دو فنجان تقسیم کرده و دانه های چیا را در هر فنجان خیس کنید.
  • اجازه دهید دانه ها حداقل 40 دقیقه خیس بخورند (مخلوط باید به میزان قابل توجهی ضخیم تر باشد).
  • بعد از 40 دقیقه ، آب لیمو را بردارید و آن را در یک فنجان آب دیگر بریزید.
  • دو مایع را با هم مخلوط کرده و مخلوط کنید تا یکدست شود.

برای استفاده از خواص شربت برای کاهش وزن ، سعی کنید این دستور غذا را با معده خالی بنوشید.

بیشتر بدانید: بهترین راه ها برای جلوگیری از چاقی

خواص دانه های شربت با عسل

این آجیل منبع طبیعی اسیدهای چرب امگا 3 است که به حفظ عملکرد صاف سیستم گردش خون کمک می کند.

  • این دانه ها همچنین به کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید کمک می کنند.
  • علاوه بر این ، آنها همچنین خطر ابتلا به بیماری های التهابی مزمن را کاهش می دهند.
  • آنها همچنین خطر عوارض جانبی بر سیستم عصبی را کاهش می دهند.

2- سطح بالایی از انرژی را تأمین می کند:

با خوردن دانه های چیا می توانید مقدار مناسب کربوهیدراتهای پیچیده را در اختیار بدن خود قرار دهید. این مواد مغذی بدن شما را برای مدت طولانی تغذیه می کند.

اگر تا به حال از کمبود انرژی رنج می برید و اغلب خیلی زود خسته می شوید ، افزودن دانه های چیا به رژیم غذایی شما ممکن است ایده خوبی باشد. علاوه بر این ، اگر در طول روز ورزش می کنید یا به طور معمول بسیار فعال هستید ، دانه های چیا به افزایش استقامت شما کمک می کند.

3- خواص دانه چیا و درد مفاصل:

از آنجا که دانه های چیا آنتی اکسیدان های فوق العاده ای هستند و حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند ، به تسکین درد ناشی از آرتروز کمک می کنند.

در عین حال ، زیرا حاوی مقدار زیادی روی و مس است ، تولید کلاژن را تحریک می کند. به همین دلیل است که دانه های چیا به عملکرد صحیح مفاصل کمک می کنند. همچنین خطر مشکلات دژنراتیو مفصل ، آرتریت و دررفتگی مفاصل یا استخوان ها را کاهش می دهد.

4- توده عضلانی:

دانه های چیا یک ماده مغذی توصیه شده برای افزایش حجم ماهیچه ها هستند زیرا فیبر ، امگا 3 ، امگا 6 و امگا 9 بالایی دارند.

در عین حال ، آنها یک اثر بازسازی کننده و شفابخش دارند که برای تمرینات شدید مفید است.

5- هیدراته کردن بدن:

این ذرات می توانند 10 تا 12 برابر وزن خود در آب جذب کنند. بنابراین ، خوردن آنها به حفظ تعادل الکترولیت ها کمک می کند و همچنین بدن را برای مدت طولانی تری هیدراته نگه می دارد.

6- خواص دانه چیا با عسل برای تقویت روحیه:

این دانه سرشار از تریپتوفان است. تریپتوفان یک اسید آمینه ضروری برای تولید سروتونین است که معمولاً به عنوان هورمون شادی شناخته می شود.

در نتیجه ، خوردن دانه های چیا می تواند به تنظیم خواب ، بهبود روحیه و کاهش افسردگی و اضطراب کمک کند. سعی کنید قبل از خواب شربت و عسل دانه چیا بنوشید تا کیفیت خواب شما افزایش یابد.

7- با آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد مبارزه می کند:

محتوای آنتی اکسیدانی بالا در دانه های چیا به مبارزه با رادیکال های آزاد ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش کمک می کند. همچنین از بروز علائم پیری مانند خطوط ریز و چین و چروک جلوگیری می کند.

خواص دانه های شربت برای پوست

خواص دانه چیا برای پوست

یکی از مهمترین کاربردهای دانه چیا ارتقاء سلامت پوست است. در اینجا مزایای این مواد مغذی برای پوست آورده شده است:

8- جلوگیری از پیری زودرس پوست:

به لطف آنتی اکسیدان های موجود در دانه های چیا ، روند ترمیم پوست را تسریع کرده و خطر آسیب های بیشتر را کاهش می دهد.

دانه های چیا با رادیکال های آزاد مبارزه می کنند ، به همین دلیل است که شما باید آنها را برای کاهش سرعت پیری سلولی و پاکسازی بدن مصرف کنید.

9- خواص دانه چیا برای کاهش التهاب پوست:

بیشتر مشکلات پوستی ناشی از نوعی التهاب در پوست است. دانه های چیا دارای خواص خنک کننده هستند که می توانند به کاهش التهاب ، حفظ سلامتی و آرامش کمک کنند.

10- تقویت سد پوستی:

داشتن یک سد پوستی قوی برای محافظت از پوست در برابر عوامل خارجی و به حداقل رساندن احتمال شکستن و آسیب UV بسیار مهم است. دانه های چیا سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که به تقویت این سد و محافظت از آن در برابر آسیب های محیطی کمک می کند.

11- افزایش درخشندگی پوست:

یکی از مهمترین خواص دانه های چیا برای پوست خواص درخشندگی آنهاست. دانه های چیا سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین A ، ویتامین C ، آهن و پتاسیم هستند.

بیشتر بخوانید: آیا ویتامین ها و مکمل ها به رشد مو کمک می کنند؟

12- مرطوب کننده پوست:

همانطور که در بالا ذکر شد ، دانه های چیا می توانند مقدار زیادی آب را در خود نگه دارند و بنابراین می توانند یک غذای بسیار غنی از آب را به رژیم غذایی شما اضافه کنند. هیدراتاسیون کلید حفظ سلامت پوست است و دانه های چیا می توانند بسیار مفید باشند.

ویژگی های شربت مو

خواص دانه چیا برای مو

اگر می خواهید موهای براق و ضخیم داشته باشید ، حتما این آجیل را در رژیم غذایی خود قرار دهید. اگر به تازگی مشغول خوردن دانه های چیا هستید ، سعی کنید غذای کوچک را شروع کرده و به تدریج میزان مصرف خود را افزایش دهید. بیایید نگاهی به فواید دانه چیا برای سلامتی بیندازیم.

13- تقویت مو:

دانه های چیا علاوه بر ویتامین ها و مواد معدنی ، سرشار از پروتئین (l-lysine) و فسفر هستند که هر دو به تقویت فولیکول های مو و کاهش خطر شکستگی و ریزش مو کمک می کنند.

14- خواص دانه چیا برای رشد مو:

محتوای بالای اسیدهای آمینه ضروری باعث سلامت پوست سر از داخل ، جلوگیری از ریزش مو و افزایش رشد مو می شود.

15- افزایش کشش:

هنگامی که دانه های چیا به ماسک مو یا سایر درمان های خانگی اضافه می شوند ، بافت ژل مانند دانه های چیا آنها را نرم کننده عالی می کند. این ذرات می توانند به افزایش کشسانی مو کمک کرده و موهای درشت و خشک را نرم و صاف کنند.

16- درخشندگی به موها اضافه کنید:

دانه های چیا سرشار از روی هستند. این ماده مغذی نقش مهمی در بهبود توانایی مو برای محافظت از خود در برابر آسیب های محیطی (به ویژه قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش) دارد. همچنین می تواند منجر به تولید سلول های جدید و سالم مو شود ، با بافت بهبود یافته و درخشندگی بالا!

17- خواص دانه چیا برای مو و جلوگیری از نازک شدن مو:

یکی دیگر از مواد مغذی ضروری که در دانه های چیا وجود دارد مس است. این ماده به دلیل افزایش گردش خون در پوست سر و جلوگیری از نازک شدن موها شناخته شده است.

بیشتر بدانید: پیشگیری و درمان آلوپسی آندروژنیک و آلوپسی ارثی

چگونه دانه های چیا را مصرف کنیم؟

علاوه بر خوردن دانه های چیا با معده خالی ، می توانید آنها را در هر زمان از روز بخورید و به غذاهای مورد علاقه خود اضافه کنید.

دانه های چیا را با غذاهای زیر ترکیب کنید:

  • ماست
  • شیر نر
  • دسر
  • سالاد
  • غلات
  • محصولات پخته شده

لازم به ذکر است که شما نباید مقادیر زیادی از این آجیل ها را مصرف کنید. حداکثر دو قاشق غذاخوری در روز کافی است. این مصرف روزانه ممکن است به کاهش خطر مشکلات گوارشی و شریانی و همچنین عدم تعادل قند خون کمک کند. توصیه می کنیم از خواص دانه های چیا در کاهش وزن غافل نشوید و حداقل سه بار در هفته از آن استفاده کنید.

اگر سرما خورده اید و نمی توانید دانه های چیا را در رژیم غذایی خود بگنجانید ، سعی کنید آن را با عسل مصرف کنید. خواص دانه های چیا دو برابر عسل است و حافظه را تقویت می کند.

منابع: اخبار پزشکی ، خودی ، سلامت ، خط سلامت ، زیبایی


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *