خواص شگفت انگیز روغن نارگیل


این روزها نام روغن نارگیل را در بین مواد غذایی رژیمی، چه در تبلیغات رسانه ای و چه در فروشگاه های مواد غذایی بسیار می شنوید.
گفته می شود که این روغن برای سلامت قلب و تیروئید شما مفید است و علاوه بر کاهش وزن در برابر بیماری هایی مانند آلزایمر نیز از بدن شما محافظت می کند.
در ادامه ی مقاله به شما خواهیم گفت که کدام یک از این گفته ها درست و کدام یک با حقیقت فاصله دارد.
روغن نارگیل از میوه ی خشک شده ی درخت نارگیل بدست می آید. اگرچه به آن روغن می گویند، اما در دمای اتاق جامد است.
روغن نارگیل تقریباً 100 درصد چربی دارد و 82 تا 92 درصد آن چربی اشباع شده است. یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل حاوی حدودا 11 گرم چربی اشباع شده است.
براساس گفته های دکتر لیزا یانگ، متخصص تغذیه: روغن نارگیل در دمای اتاق و یا حتی در بعضی از دماهای پخت جامداست و به همین دلیل مورد تایید بسیاری از کارشناسان تغذیه نمی باشد اما نکته ای که در رابطه با روغن نارگیل وجود دارد این است که چربی اشباع شده روغن نارگیل بیشتر از تری گلیسیریدهای زنجیره متوسط یا MCT تشکیل شده است.

همه ی چربی ها یکسان نیستند

چربی ها را می توان به دو دسته ی اشباع و غیر اشباع دسته بندی کرد. چربی های اشباع شده را می توان به اسیدهای چرب کوتاه، متوسط و بلند تقسیم کرد.
این نوع چربی ها اثرات متفاوتی در بدن دارند. برخلاف اسیدهای چرب با زنجیره بلند، اسیدهای چرب با زنجیره متوسط مستقیماً در جریان خون جذب می شوند. آنها به اندازه اسیدهای چرب با زنجیره بلند کلسترول خون را افزایش نمی دهند و به نظر نمی رسد به راحتی اسیدهای چرب با زنجیره بلند در بافت چربی بدن ذخیره شوند.

تاثیر روغن نارگیل بر سلامت قلب

روغن نارگیل

انجمن قلب آمریکا می گوید مصرف چربی اشباع شده در روز باید به 13 گرم محدود شود. این مقدار چربی اشباع شده را می توانید حدودا در یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل بیابید.

براساس مطالعاتی که در رابطه با روغن نارگیل انجام شده است، چربی اشباع شده با MCT در نارگیل می تواند کلسترول خوب یا همان HDL را افزایش دهد و نسبت به چربی های اشباع شده در غذاهای حیوانی مانند پنیر و استیک و محصولات حاوی چربی ترانس مضر نمی باشد اما کلسترول بد یا همان LDL شما را نیز افزایش می دهد.

خب، تا اینجا متوجه شدید که روغن نارگیل می‌تواند کلسترول HDL را افزایش دهد اما به این معنی نیست که برای سلامت قلب شما عالی است زیرا هنوز مشخص نیست که آیا افزایش کلسترول مفید بیشتر از افزایش کلسترول مضر است یا خیر.
در بهترین حالت، روغن نارگیل می‌تواند تأثیری خنثی بر سلامت قلب داشته باشد.

نکته ی آموزشی: به طور کلی دو نوع کلسترول در بدن وجود دارد: لیپوپروتئین با چگالی بالا HDL و لیپو پروتئین با چگالی پایین LDL .

لیپوپروتئین ها از چربی و پروتئین تشکیل شده اند. HDL ها کلسترول خوب نامیده می شوند زیرا کلسترول را به کبد انتقال می دهد تا از آنجا از بدن خارج شود. در واقع به بدن کمک می کند تا از شر کلسترول اضافی خارج شود. به این ترتیب احتمال رسیدن کلسترول به شریان ها و عروق خونی کاهش می یابد. همچنین از LDL نیز به عنوان کلسترول بد یاد می شود زیرا باعث انتقال کلسترول به شریان ها و تجمع آن در دیواره عروق می شود. تجمع کلسترول در دیواره ی عروق باعث تشکیل پلاک هایی به نام آتروسکلروزیس می شود. این پلاک ها با افزایش خطر لخته شدن خون در عروق همراه هستند.
اگر یکی از این لخته ها از محل خود جا به جا شود و از طریق جریان خون به مغز و قلب برسد
و عروق این اندام ها را مسدود کند منجر به سکته یا ایست قلبی می شود.

یک پژوهش انجام شده در هاروارد در سال ۲۰۱۵ نشان داد که جایگزین کردن کالری‌های دریافتی از چربی‌های اشباع شده در رژیم غذایی با کالری دریافتی از کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده مانند نان سفید و نوشابه، خطر بیماری قلبی را کاهش نمی‌دهد. اما جایگزینی چربی‌های اشباع شده مانند روغن نارگیل و کره با گزینه‌های غیراشباع مانند چربی‌های موجود در آجیل، دانه‌ها و روغن نباتی مایع، ریسک بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

تاثیر روغن نارگیل بر کاهش وزن

روغن نارگیل به طور گسترده برای کاهش وزن تبلیغ می شود در حالی که تحقیقات انجام شده در مورد ارتباط آن با کاهش وزن نتایج چشم گیری را نشان نمی دهند و برخی از آنها نیز نتایج متفاوتی را نشان می دهند.
در حالی که برخی از مطالعات کاهش شاخص توده بدنی (BMI)واندازه کمر شرکت کنندگان را گزارش کرده اند، برخی دیگر از این مطالعات همچنین نتایجی را نشان ندادند.
این مطالعات کوتاه مدت بوده و به صورت کلی هیچ مدرکی مبنی بر اینکه روغن نارگیل تأثیر مفیدی بر کاهش وزن داشته باشد، وجود ندارد.
یکی از ویژگی‌های MCT که در روغن نارگیل وجود دارد این است که بدن شما آنها را کمی متفاوت از سایر چربی‌های رژیمی پردازش می‌کند.( احتمال سوزاندن کالری آنها بیشتر از تبدیل آنها به چربی بدن است).
پس مصرف یک قاشق روغن نارگیل می تواند به کاهش وزن شما کمک کند اما در نظر داشته باشید که کالری بالایی دارد، بنابراین شما نمی توانید بدون کاهش کالری از بخشی دیگر از رژیمتان نمی توانید انتظار کاهش وزن داشته باشید.

سایر فواید روغن نارگیل

روغن نارگیل

1.در رابطه با روغن نارگیل ادعاهایی مبنی بر این که این روغن می‌تواند با ارائه یک منبع انرژی جایگزین برای مغز شما، تلفات ذهنی ناشی از بیماری آلزایمر را کاهش دهد وجود دارداما در حال حاضر شواهد عمدتا شفاهی هستند و نه تحقیقاتی در این زمینه انجام نشده است.

2.روغن نارگیل دارای آنتی اکسیدان است، آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که ممکن است به کاهش خطر انواع بیماری ها کمک می کنند.
با این وجود اگر قصد دارید آنتی اکسیدان مورد نیاز بدنتان را دریافت کنید بدون شک با مصرف سبزیجات، میوه‌ها و غلات کامل آنتی‌اکسیدان بیشتری دریافت خواهید کرد.

(کره ی نارگیل نسبت به روغن نارگیل فیبر بیشتری دارد.
آرد نارگیل نیز همانند کره ی نارگیل فیبر بیشتری دارد که می توانید هنگام پخت و پز از آن استفاده کنید).

جمع بندی نهایی

روغن نارگیل را نمی توان یک ماده ی غذایی غیر مجاز دانست اما مزایای استفاده از آن مانند آنچه که در تبلیغات نشان می دهند نیست.

می توانید مقداری از آن را به رژیم غذایی اضافه کنید، اما تمرکز خود را روی منابع چربی سالم تر همراه با سبزیجات، میوه ها، غلات کامل و پروتئین های بدون چربی حفظ کنید.
اگرچه مصرف متعادل روغن نارگیل آسیب زیادی به سلامتی شما وارد نمی کند، اما به احتمال زیاد به کاهش وزن نیز کمکی نمی کند. اگر از طعم روغن نارگیل لذت می برید، از آن به عنوان بخشی از یک الگوی غذایی کلی سالم استفاده کنید. برای کاهش وزن موفق و طولانی مدت باید فعالیت بدنی منظم و یک برنامه غذایی سالم با کالری کنترل شده و سرشار از میوه ها، سبزیجات و سایر محصولات گیاهی داشته باشید.
تمام شواهد در مورد چربی های غذایی این نکته را تایید می کنند که استفاده از روغن های غیراشباع مانند روغن زیتون، کانولا، گلرنگ یا آفتابگردان به جای چربی های اشباع شده یا روغن نارگیل برای مدیریت ریسک بیماری های قلبی موثرند.

The post خواص شگفت انگیز روغن نارگیل appeared first on وبسایت اندیشه عضلانی- برنامه بدنسازی و رژیم غذایی.

دیدگاهتان را بنویسید