گیلاس حاوی مواد مغذی زیادی مانند ویتامین C و آنتی اکسیدان ها است. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد گیلاس می تواند به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم به کاهش التهاب ، محافظت از سلامت قلب و بهبود خواب کمک کند.

مزایای گیلاس برای سلامتی ممکن است به عوامل مختلفی از جمله نوع گیلاس و میزان و دفعات مصرف بستگی داشته باشد. در این مقاله ، ما شواهد علمی در مورد مزایای گیلاس برای سلامتی ، ویژگی های تغذیه ای آنها و نحوه گنجاندن بیشتر گیلاس در رژیم غذایی خود را بررسی می کنیم.

مهمترین خواص گیلاس

1- برای التهاب بسیار مفید است

التهاب یک واکنش طبیعی بدن به بیماری یا آسیب است و می تواند در کوتاه مدت مفید باشد ، اما التهاب طولانی مدت باعث بسیاری از بیماری های مزمن می شود. اگرچه رژیم غذایی غنی از میوه ، سبزیجات و فیبر می تواند به کاهش التهاب کمک کند ، اما وجود گیلاس در رژیم غذایی به ویژه ضد التهاب است.

بر اساس مطالعه سال 2018 روی گیلاس و التهاب ، به ازای هر 16 نفری که گیلاس می خورند ، التهاب در 11 مورد کاهش می یابد. این مطالعه بر روی گیلاس و گیلاس ، آب گیلاس و عصاره آنها استفاده شد.

2- برای نقرس بسیار مفید است

خواص ضد التهابی گیلاس نیز ممکن است برای نقرس مفید باشد. نقرس باعث درد ناگهانی و شدید مفصل می شود. این وضعیت ناشی از سطوح بالای اسید اوریک در خون است. مطالعه ای که در سال 2018 انجام شد نشان داد که مصرف گیلاس می تواند سطح اسید اوریک را در بدن متعادل نگه دارد.

این مطالعه نشان داد که مصرف عصاره گیلاس یا خوردن گیلاس به طور مستقیم منجر به کاهش 35 درصدی حملات نقرس در یک دوره 2 روزه می شود. اثرات گیلاس ، صرف نظر از جنسیت ، وزن بدن ، پورین ها و مصرف الکل و داروهای ضد نقرس ، مثبت باقی ماند.

3- برای سلامت قلب بسیار مفید است

به طور کلی ، رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات و چربی اشباع نشده برای سلامت قلب مفید است ، اما گیلاس به دلیل توانایی در کاهش کلسترول می تواند برای قلب سالم بسیار مفید باشد. فشار خون.

چندین مطالعه محصولات گیلاس را به عنوان عاملی برای کاهش فشار خون شناسایی کرده اند. یک مطالعه قدیمی روی زنان مبتلا به دیابت نشان داد که مصرف روزانه 40 گرم عصاره گیلاس به مدت 6 هفته فشار خون را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

به

فشار خون بالا یکی از عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی است. به گفته سازمان بهداشت جهانی ، بیماری های قلبی عروقی عامل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است. گیلاس حاوی مواد مغذی متعددی از جمله پلی فنول ها و پتاسیم است که ممکن است به تنظیم فشار خون کمک کند.

گیلاس و سلامت قلب

4- برای خواب بسیار مفید است

طبق مطالعه ای در سال 2013 ، گیلاس منبع غنی و طبیعی ملاتونین است ، یک انتقال دهنده عصبی که بر خواب و خلق و خو تأثیر می گذارد. ملاتونین می تواند برای افراد مبتلا به بی خوابی مفید باشد زیرا باعث خواب آلودگی می شود.

در سال 2013 ، افراد بین 20 تا 85 سال در یک مطالعه شرکت کردند و محققان خواب افرادی را که از محصولات مرتبط با گیلاس استفاده می کردند در مقایسه با افرادی که از گیلاس استفاده می کردند ، مطالعه کردند. در میان شرکت کنندگانی که محصولات مرتبط با گیلاس مصرف می کردند ، خواب و استراحت شبانه به میزان قابل توجهی بهبود یافت. بهبود خواب شرکت کنندگان مسن حتی چشمگیرتر بود.

همچنین بخوانید: برای خواب راحت چه بخوریم؟

5- برای ریکاوری بعد از ورزش بسیار مفید است

ورزش منظم یک فعالیت مهم برای یک زندگی سالم است. با این حال ، ورزش می تواند باعث درد عضلانی شود یا فرد می تواند به گونه ای ورزش کند که باعث کشیدگی و آسیب عضلات شود. در سال 2020 ، مطالعه ای انجام شد که در آن شرکت کنندگان عصاره گیلاس را به صورت پودر یا آب به مدت 7 روز ، 1.5 ساعت قبل از ورزش مصرف کردند.

نتایج نشان داد که مصرف گیلاس به افزایش استقامت در طول ورزش کمک می کند. این ممکن است به این دلیل باشد که گیلاس دارای شاخص گلایسمیک پایین و خواص ضد التهابی ، و همچنین آنتی اکسیدان ها و خواص افزایش دهنده جریان خون است. دانشمندان به تحقیقات بیشتری نیاز دارند تا ببینند آیا گیلاس می تواند زمان بهبودی را کاهش داده و درد بعد از ورزش را کاهش دهد.

حقایق تغذیه گیلاس

  • طبق گزارش وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) ، یک فنجان گیلاس تازه حاوی موارد زیر است:
  • کالری: 95
  • پروتئین: 1.6 گرم
  • چربی: 0.3 گرم
  • کربوهیدرات: 24 گرم
  • فیبر: 3.2 گرم (منبع خوبی از فیبر)
  • شکر: 19.2 گرم
  • کلسیم: 20 میلی گرم
  • آهن: 0.5 میلی گرم
  • منیزیم: 17 میلی گرم
  • پتاسیم: 333 میلی گرم

ویتامین C: 10.5 میلی گرم (منبع خوبی از ویتامین C)

چگونه گیلاس خوشمزه را بشناسیم

به گفته دانشگاه ایالت اوهایو ، اگر می خواهید گیلاس تازه بخرید ، باید گیلاس هایی را انتخاب کنید که ظاهری سفت و محکم ، نه روغنی و براق دارند. از خرید گیلاس های نرم ، کرکی و کوچک خودداری کنید ، زیرا این نشان می دهد که ممکن است مقدار کمی از آنها باقی مانده باشد.

گیلاس را در ظرفی کم عمق در یخچال نگهداری کنید تا تازه بماند و فشار گیلاس های بالا گیلاس های زیر را خرد نمی کند. گیلاس را درست قبل از خوردن با آب سرد بشویید.

چگونه گیلاس بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه کنیم

  • راه های زیادی برای استفاده بیشتر از گیلاس در رژیم غذایی وجود دارد. گیلاس به اشکال مختلف موجود است ، از جمله:
  • میوه تازه
  • خشک کردن میوه ها
  • کمپوت یا میوه پوره شده
  • آب میوه
  • عصاره ، که می تواند با آب رقیق شود

ارد

  • برای افزودن گیلاس به رژیم غذایی سالم ، می توانید:
  • گیلاس تازه را به سالاد میوه ، اسموتی ، بلغور جو دوسر و ماست اضافه کنید.
  • گیلاس خشک را به مخلوط میوه و دانه ، غلات ، موسلی و گرانول اضافه کنید.

گیلاس را با غذاهای خوشمزه مانند سالاد ، پنیر ، غذاهای دریایی یا گوشت ترکیب کنید.

هنگام استفاده از گیلاس و محصولات حاوی گیلاس از افزودن شکر خودداری کنید. برخی از محصولات گیلاس حاوی مقدار زیادی شکر افزوده هستند.

آیا می توانیم به گیلاس حساسیت داشته باشیم؟

اگرچه حساسیت به گیلاس مانند سایر حساسیت های غذایی رایج نیست ، اما می تواند باشد. حساسیت به گیلاس را می توان به دو دسته اصلی و فرعی طبقه بندی کرد. حساسیت اولیه به گیلاس به این معنی است که شما به خود میوه حساسیت دارید. حساسیت اولیه کمتر از حساسیت ثانویه است. در صورت حساسیت ثانویه ، به گرده میوه خاصی نیز حساس خواهید بود.


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *