اول از همه ، باید بدانید که از مدل های مختلف برای توصیف ترکیب بدن استفاده می شود.

دو مدل رایج برای توصیف ترکیب بدن عبارتند از:

مدل 2C

  • توده چربی: چربی ماده ای است که به نظر می رسد همیشه به مقدار زیاد در بدن ما وجود دارد و همه ما تمام تلاش خود را برای خلاص شدن از شر این چربی های مقاوم انجام می دهیم. با این حال ، وجود چربی در بدن برای بسیاری از عملکردهای مختلف ضروری است: چربی اجازه ذخیره انرژی در بدن را می دهد ، از اندام های داخلی محافظت می کند ، به عنوان یک عایق عمل می کند و دمای بدن را تنظیم می کند. سطح چربی هرگز نمی تواند به 0٪ برسد و حفظ درصد چربی بدن زیر 4٪ برای سلامتی در دراز مدت مضر است و کاملاً دلسرد می شود.
  • توده بدون چربی (FFM): توده بدون چربی ، همانطور که از نامش پیداست ، شامل هر چیزی در بدن است که فاقد چربی است. این توده شامل قسمتهای مختلف مانند تمام اندامهای داخلی ، توده عضلانی اسکلتی ، آب و .. هر چیزی که چربی نباشد می تواند در این گروه گنجانده شود.

با در نظر گرفتن این دو مقدار ، برای بدست آوردن درصد چربی بدن ، صرفاً گرفتن توده چربی برای کل وزن بدن کافی است. اگر فقط موضوع افزایش چربی بدن است و اندازه گیری توده بدون چربی ، توده عضلانی و غیره مهم نیست ، تجزیه و تحلیل با استفاده از روش 2C مناسب خواهد بود.

مدل 4C

برای تجزیه و تحلیل دقیق تر ترکیب بدن ، توصیه می شود از روشهای تقسیم بدن به اجزای تشکیل دهنده آن استفاده کنید ، که یکی از آنها مدل 4 جزء یا 4C است. بدنه در این مدل به چهار ترکیب زیر تقسیم می شود:

  • آب: میزان آب بدن بزرگسالان بیش از 50 درصد است. آب در چربی ، ماهیچه ، خون و سایر مایعات بدن یافت می شود. این ترکیبات را می توان بیشتر به آب درون سلولی (آب بین سلولی) و آب خارج سلولی (آب خارج سلولی) تقسیم کرد.
  • پروتئین: درصد این ماده در بدن انعکاس پروتئین در عضلات بدن است.
  • مواد معدنی: مواد معدنی عمدتا در دو مکان در بدن ذخیره می شوند: خون و بافت استخوانی.
  • چاق

بخوانید: چربی سوزی و کاهش وزن را با جراحی به یاد داشته باشید

عوامل م .ثر بر ترکیب بدن


ترکیب بدن تحت تأثیر عواملی است که انسان نمی تواند آنها را کنترل کند. این عوامل عبارتند از:

  • سن: اگر برنامه مناسبی برای تقویت عضلات خود ندارید ، با افزایش سن توده عضلانی کاهش می یابد. در نتیجه ، متابولیسم کند می شود.
  • جنسیت: چربی بدن زنان بیشتر از مردان است ، این تفاوت یک راه طبیعی برای آماده سازی زن برای بارداری و شیردهی است.
  • ژنتیک: ژنها نقش مهمی در درصد کم چربی طبیعی یا توانایی بدن در ذخیره و ذخیره چربی در مناطق خاصی دارند.
  • هورمون ها: هورمون ها بر احتباس آب و ترکیب بدن تأثیر می گذارند.

ترکیب سالم بدن


نسبت طبیعی چربی بدن در مردان و زنان

شرح زن

مرد

چربی های ضروری 10 تا 13 درصد 2 تا 5 درصد
ورزشکاران 14 تا 20 درصد

6 تا 13 درصد

بدن سالم 21 تا 24 درصد

14 تا 17 درصد

قابل قبول 25 تا 31 درصد 18 تا 24 درصد
چاق بیش از 32 درصد

بیش از 25 درصد

درصد چربی بدن ورزشکاران کمتر است تا این افراد فعال بتوانند بهتر در فعالیت های ورزشی مانند دویدن و دوچرخه سواری شرکت کنند. البته چربی بسیار کم نیز نامطلوب است و نشان دهنده وجود مشکل در بدن است. سندرم سه گانه ورزشکار زن ، که شامل اختلالات خوردن ، بی نظمی قاعدگی و کاهش تراکم استخوان ، همراه با افزایش خطر پوکی استخوان و شکستگی های استرس ، خطر آسیب و عوارض مختلف را افزایش می دهد. اضافه وزن یا چاقی درصد چربی بدن را افزایش می دهد. برای بهبود ترکیب بدن ، افزایش حجم توده بدون چربی با تقویت عضلات و استخوان ها و از بین بردن چربی اضافی بدن ضروری است.

بخوانید: چربی سوزی و حذف سلولیت بدون ورزش با تجهیزات و روشهای تهاجمی و غیر تهاجمی

روشهای تجزیه و تحلیل ساختار بدن


دانستن ترکیب بدن شما اولین قدم برای بهبود آن است ، بنابراین بهتر است ترکیب بدن خود را در اسرع وقت تجزیه و تحلیل کنید. مترجمان تجزیه و تحلیل بدن اطلاعات ارزشمندی در مورد وزن شما ، نحوه بهبود سلامتی بدن و دستیابی به اندامی متناسب ارائه می دهند. خوشبختانه روش های مختلفی برای اندازه گیری ترکیب بدن وجود دارد. برخی از این روشها سریع و آسان هستند ، اگرچه فقط اطلاعات کلی و اساسی را ارائه می دهند. برخی از مراحل گران و طولانی هستند و باید توسط یک متخصص مجرب انجام شود. در این بخش ، ما چهار روش رایج برای تجزیه و تحلیل ترکیب بدن را شرح می دهیم.

کالیپر چرمی

این یک روش بسیار رایج در باشگاه های ورزشی است. از کولیس معمولاً استفاده می شود زیرا قابل حمل و آسان است ، تقریباً هر کسی می تواند بعد از کمی تمرین و تمرین از کولیس استفاده کند. برای اندازه گیری با کولیس ، کافی است چربی خارجی بدن را در نقطه ای بین دو انگشت نگه دارید ، یک چین پوست بین دست های کالیپر قرار دهید و اندازه بگیرید. اعداد به دست آمده در محاسبات ساده ریاضی قرار می گیرند تا کل توده چربی بدست آید. همانطور که مشاهده می کنید ، این روش بسیار ساده است. تجزیه و تحلیل مدل 2C (دو جزء) را می توان به راحتی با استفاده از یک کولیس انجام داد. کالیبر فقط به شما می گوید که چند درصد چربی بدن است. هنگام تجزیه و تحلیل با کالیپرها ، موارد زیر را نیز باید در نظر بگیرید: دقت نتایج ممکن است در همه اندازه گیری ها یکسان نباشد و قابلیت تکرارپذیری (در اندازه گیری های مختلف نتیجه یکسانی را بدست آورید) به اندازه تجزیه و تحلیل های انجام شده با دستگاه های پزشکی خوب نباشد. دستگاههای پزشکی برای کاهش واریانس و افزایش دقت طراحی شده اند.

گرانش هیدرواستاتیک

کالیبراسیون هیدرواستاتیک ، که به کالریمتری زیر آب نیز معروف است ، درصد چربی بدن را با استفاده از وزن بدن زیر آب اندازه گیری می کند. برای افزایش وزن در زیر آب ، باید تمام هوا را از ریه های خود بیرون بکشید و سپس در حالی که روی ترازوی مخصوص نشسته اید ، زیر آب شیرجه بزنید. وزن زیر آب با وزن زمین مقایسه می شود و این اعداد به اضافه چگالی آب در استخر در معادلات خاصی قرار می گیرند. درصد چربی با استفاده از این محاسبات بدست می آید. وزن دهی هیدرواستاتیک ، اگر به درستی انجام شود ، راهی بسیار دقیق برای اندازه گیری درصد چربی بدن است و اغلب به عنوان استاندارد طلا برای تجزیه و تحلیل ترکیب بدن در نظر گرفته می شود. با این حال ، گرانترهای هیدرواستاتیک ، مانند کالیپرها ، فقط درصد چربی بدن را محاسبه می کنند و اطلاعاتی در مورد توده عضلانی اسکلتی ، آب بدن یا توده بدون چربی بدن ارائه نمی دهند.

DEX

DEXA ، گاهی اوقات DXA نامیده می شود ، یک آزمایش پزشکی است که شما را مجبور می کند روی تخت مخصوص دراز بکشید تا اشعه ایکس از بدن شما عبور کند. تفاوت بین اولین انرژی تابیده شده به بدن و انرژی خروجی از بدن اندازه گیری می شود. اگرچه DEXA در ابتدا برای اندازه گیری تراکم استخوان توسعه یافته بود ، اما اکنون برای اندازه گیری توده چربی و توده عضلانی استفاده می شود. اسکن DEXA با مقیاس های هیدرواستاتیک به عنوان استاندارد طلا برای اندازه گیری درصد چربی بدن در نظر گرفته می شود. برخلاف کالیپرها و ترازوهای زیر آب ، DEXA قادر به اندازه گیری ترکیبات مختلف بدنه است. هر بازو و قسمت فوقانی بدن به طور جداگانه برای اندازه گیری دقیق توده چربی ، توده بدون چربی و تراکم استخوان در هر بخش اسکن می شود. برای انجام اسکن DEXA ، باید در بیمارستان یا کلینیکی که دارای دستگاه DEXA است وقت بگیرید.

تجزیه و تحلیل امپدانس بیوالکتریک

تجزیه و تحلیل امپدانس بیوالکتریک (BIA) یک جریان کوچک در بدن فرد ایجاد می کند و مقاومت در برابر جریان عبوری از بدن (امپدانس یا مقاومت ظاهری) را اندازه گیری می کند. ترکیب بدن پس از اندازه گیری قدرت ظاهری محاسبه می شود. برخلاف سایر روش ها ، این روش نیازی به حضور تکنسین ندارد و شما می توانید این اندازه گیری را خودتان با استفاده از ابزار BIA و پیروی از دستورالعمل ها انجام دهید. دستگاه های BIA دارای طیف گسترده ای از کیفیت و دقت هستند و باید توجه داشته باشید که همه این دستگاه ها کل بدن را تجزیه و تحلیل نمی کنند. در برخی از دستگاهها ، BIA برای اندازه گیری مستقیم قدرت ظاهری پا استفاده می شود و سپس نتایج به قسمت بالای بدن تعمیم می یابد. دستگاه های دستی فقط امپدانس بازو را مستقیماً اندازه گیری می کنند و نتایج برای قسمت پایین بدن برآورد می شود. از سوی دیگر ، دستگاه های پزشکی مدرن می توانند تمام بدن را مستقیم و بسیار دقیق اندازه گیری کنند ، به طوری که اندازه گیری های آنها با نتایج روش های “استاندارد طلا” مطابقت داشته باشد ، بدون اینکه اثرات این روش ها را بر روی فرد اعمال کند. پیشرفته ترین ابزار BIA حتی قادر به تجزیه و تحلیل قسمت های مختلف است. از آنجا که BIA تجزیه و تحلیل را با اندازه گیری مقدار آب بدن انجام می دهد ، اطلاعات مفیدی از تفسیر تجزیه و تحلیل به دست می آید. در حالی که تقریباً همه دستگاه های BIA درصد چربی بدن را گزارش می کنند ، برخی پیشرفته تر هستند و وزن بدن بدن ، توده عضلانی اسکلتی ، توده بدون چربی و غیره را تأمین می کنند.

چه زمانی باید ترکیب بدن را تغییر دهیم؟


اگر درصد چربی بدن شما بسیار زیاد است ، باید سعی کنید آن را کاهش دهید تا سلامت خود را بهبود بخشید ، عملکرد ورزشی را بهبود ببخشید و در کل بهتر باشید. خطر بیماریهای مختلف نیز با کاهش وزن کاهش می یابد. اگر درصد چربی بدن شما کمتر از چربی ضروری است ، باید برای افزایش درصد چربی خود تغییراتی ایجاد کنید تا سلامتی شما به خطر نیفتد. اگر می خواهید ترکیب بدن خود را برای سالم تر و لاغرتر شدن تغییر دهید ، باید سعی کنید عضله بسازید و چربی اضافی خود را از دست بدهید. برای این منظور ، می توانید رژیم غذایی شما تغییر دادن، برنامه ورزش منظم با رژیم غذایی مناسب و ورزش منظم به اهداف خود دست پیدا کنید یا به آنها برسید.


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *