شاید هیچ ماده ای مهمتر از آب در غذا یافت نشود. با این حال ، ما توجه زیادی به آن نمی کنیم و حتی گاهی اوقات آن را از لیست غذاهای روزانه خود حذف می کنیم.

ممکن است هفته ها بدون غذا باشیم ، اما فقط چند روز بدون آب خواهیم بود.

همه سلولهای انسان حاوی آب هستند. 60 درصد از وزن کل بدن و 70 درصد از توده بدون چربی را آب تشکیل می دهد.

بنابراین ، درصد آب بدن بین 50 تا 75 درصد است ، این نسبت بسته به سن و چربی بدن متفاوت است. آب فواید زیادی برای بدن دارد ، برخی از نمونه ها قبلاً ذکر شده است.

  • آب برای بقا و تشکیل سلول ها ضروری است و آب جزء همه مایعات سلولی است.
  • به عنوان حامل بسیاری از مواد عمل می کند و در ورود غذا به سلول و دفع ترشحات از سلول نقش دارد.
  • به تنظیم دمای بدن کمک می کند. تبخیر آب از سطح پوست به صورت عرق بدن را خنک می کند.
  • آب نقش مهمی در حلال مواد مغذی ایفا می کند ، همه مواد مغذی ، ویتامین ها ، مواد معدنی و هورمون ها باید برای تغذیه سلول ها به تمام نقاط بدن منتقل شوند ، این نقش آب است.
  • آب به عنوان یک کاتالیزور در بسیاری از واکنش های بیولوژیکی درون سلول ها ، معده ، روده کوچک و محل هضم عمل می کند. بنابراین ، برای بسیاری از واکنشهای گوارشی و متابولیسم غذا ضروری است.
  • آب حرکات مفصل را تسهیل می کند و از اصطکاک بین قسمت های مختلف بدن (مفاصل و استخوان ها) جلوگیری می کند.
  • به تبادل گاز در دستگاه تفسی کمک می کند.

در صورت کم آبی ، عملکرد انسان به شدت کاهش می یابد. کاهش آب بدن به میزان 4 تا 5 درصد باعث کاهش قدرت و اثربخشی 20 تا 30 درصد می شود. اولین علامت کم آبی ، تشنگی است.

متأسفانه تشنگی زمانی رخ می دهد که حدود دو درصد از بدن بدن دچار کم آبی شود. بنابراین ، قبل از تشنگی باید آب بنوشید ، از دست دادن 10 درصد آب بدن باعث کم آبی شدید بدن و از دست دادن 20 درصد از آن آب باعث مرگ می شود.

بدن آب را از طرق مختلف از جمله ادرار ، مدفوع ، پوست و ریه از دست می دهد. نیاز به آب و همچنین حفظ تعادل آب بدن بستگی به سن دارد ، فعالیت بدنی ، دما ، رژیم غذایی و ضایعات آبی در نوزادان و کودکان بیشتر از بزرگسالان شایع است. در شرایط عادی ، بزرگسالان به یک لیتر در ازای هر 1000 کالری مصرفی و کودکان به 1.5 لیتر آب نیاز دارند. نیاز روزانه به آب در دوران بارداری کمی است ، اما در دوران شیردهی به 3.4 لیتر افزایش می یابد.

اگر نیاز روزانه فرد به 2600 میلی لیتر (2.6 لیتر) را در نظر بگیریم ، 1500 میلی لیتر آب از طریق نوشیدن مایعات ، 850 میلی لیتر آب در غذا و 250 میلی لیتر آب متابولیک تأمین می شود.

آب متابولیک با تجزیه غذا در بدن ایجاد می شود ، به طور متوسط ​​، به ازای هر 100 کالری متابولیزه شده در بدن ، 13 گرم آب متابولیک به دست می آید.

بنابراین ، شناخته شده است که نوشیدن آب نقش مهمی در تأمین آب بدن دارد. بهتر است روزانه 6 تا 8 لیوان آب بنوشید تا هیدراته بمانید. میوه ها و سبزیجات نیز آب زیادی دارند و معمولاً 70 تا 95 درصد وزن آنها آب است و یکی از منابع مناسب آب هستند.


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *