انتخاب و تهیه غذا بر اساس دو حس بو و مزه است. اما یکی از ویژگی هایی که بر انتخاب غذا تأثیر می گذارد ، رنگ غذا است. فرایند علمی حرارت و زمان پخت تأثیر زیادی بر تغییر رنگ غذا دارد و ایجاد رنگ دلخواه رنگ مورد استفاده در غذا می تواند منشا طبیعی یا غیرمعمول داشته باشد.

رنگ بر مواد مغذی ، چقرمگی و طعم غذا تأثیر نمی گذارد ، اما به جذاب شدن و خوشمزه شدن غذا نیز کمک می کند. در افراد چاق و مستعد چاقی ، استفاده از رنگهای خوراکی می تواند میل به غذا را افزایش داده و باعث چاقی بیشتر شود. در کودکان لاغر و سوء تغذیه ، استفاده از سفره و رنگ های متناسب می تواند انگیزه خوبی برای ترغیب آنها به غذا باشد.

استفاده از رنگ طبیعی زعفران در غذا ، رنگین کمان میوه در ظرف ، استفاده از سبزیجات مختلف در وسط میز همگی باعث جذابیت ظرف و میز می شوند. در واقع یک بشقاب یا سفره را می توان با غذا رنگ آمیزی کرد. و اغلب یک خانم خانه دار یا یک آشپز استاد ، مانند یک نقاش ، از همه این رنگهای زیبا بیشترین استفاده را می کند. رنگهای زیبایی که در میوه ها و سبزیجات یافت می شود می تواند خواص خاصی را در غذاها برانگیزد و خواص مشترک آنها را ایجاد کند. و هر بار که به رنگ های مختلف در غذا نگاه می کنیم ، می توانیم آن ویژگی را به خاطر بسپاریم. البته علاوه بر مواد مغذی ، ویتامین ها و مواد معدنی موجود در هر یک از این غذاها ، موارد زیر را نیز باید ذکر کرد.

سبز: در میوه هایی مانند سیب سبز ، انگور ، کیوی و سبزیجات مانند کنگر فرنگی ، کلم بروکلی ، لوبیا سبز ، لوبیا سبز و فلفل سبز یافت می شود. لوتئین و ایندول موجود در این مواد دارای خواص آنتی اکسیدانی و تقویت کننده بینایی هستند.

پرتقال و زرد: در میوه هایی مانند گلابی ، گریپ فروت ، انبه ، هلو ، آناناس ، سیب طلایی ، انجیر و سبزیجات مانند سیب زمینی ، فلفل زرد ، ذرت و کدو ، کاروتنوئیدها ، بیوفلاونوئیدها و ویتامین ها NS این مواد باعث افزایش کارایی قلب ، افزایش بینایی ، بهبود سیستم ایمنی بدن و کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها می شود.

آبی و بنفش ، سرخابی: در میوه هایی مانند آلو ، انجیر ، کشمش ، زغال اخته و سبزیجاتی مانند بادمجان و کلم قرمز ، آنتوسیانین ها رنگ آبی و بنفش این مواد را به همراه رنگدانه های فتوشیمیایی دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد پیری می دهند. و تقویت حافظه و سلامت دستگاه ادراری که به کاهش خواص دارویی کمک می کند.

قرمز: در میوه هایی مانند آلبالو ، گیلاس ، انار ، انگور قرمز ، توت فرنگی ، هندوانه و سبزیجاتی مانند چغندر ، پیاز قرمز ، فلفل قرمز ، گوجه فرنگی و ریواس. این گروه از غذاها حاوی مایعاتی با خواص مشابه آنتوسیانین ها هستند. لیکوین سلامت قلب را تقویت می کند ، بینایی را بهبود می بخشد ، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد. وقتی غذاها پخته یا کنسرو می شوند ، لوکوئین موجود در آنها برای بدن مفیدتر است.

سفید ، خرما ، قهوه ای: در میوه هایی مانند موز ، خرما و سبزیجاتی مانند کلم پیچ ، تربچه ، قارچ ، پیاز و سیر. آلیسین موجود در سیر و پیاز موجود در قارچ سلامت قلب را افزایش داده و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.

البته اینها نیز مواد مغذی ، ویتامین ها و مواد معدنی موجود در هر یک از این غذاها هستند.

رنگهای مورد استفاده در ناهار خوری بر اشتها تأثیر می گذارد. قرمز و نارنجی باعث می شود فرد سریعتر غذا بخورد و بیشتر بخورد. بنابراین اکثر رستوران های فست فود از این رنگ ها استفاده می کنند. از آنجایی که این رنگها باعث نشستن طولانی مدت در محیطی ناراحت کننده می شوند و باعث خستگی چشم می شوند ، میزها به زودی تمام می شوند. برعکس ، رنگ هایی مانند آبی و سبز باعث آرامش و آرامش می شوند. بنابراین ، معماران داخلی اغلب از این رنگ ها در دکوراسیون آشپزخانه و فضاهای ناهار خوری ساختمان ها استفاده می کنند.


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *