چه رابطه ای بین تغذیه و خلق و خو وجود دارد؟

رابطه بین تغذیه و خلق و خو یکی از جالب ترین و پیچیده ترین موضوعات در علوم تغذیه است که تا کنون در مورد آن کم بحث شده است. رابطه بین تغذیه و رژیم غذایی با خلق و خو و عملکرد مغز همیشه در حال بررسی است ، اما بیشتر یافته ها در این زمینه از مطالعات تجربی روی حیوانات آزمایشگاهی است و اطلاعات کمی در مورد افراد در یک زمان کوتاه در دسترس است.

ما بر اساس عادت خود مزاج را اضافه کرده ایم. و روحیه افراد را ایجاد می کند. که مانند برخی موارد روانشناختی ، تعریف روشنی ندارد؛ مانند هوش و دانش بدون تعریف واضح ، خلق و خوی مظهر ارتباط است. اینکه هرکسی بتواند خود را بیان کند ؛ به عنوان مثال ، افرادی که استرس دارند افراد پرخاشگری هستند. گرایش به پرخاشگری که در برخی از کودکان و بزرگسالان وجود دارد ، تغییرات چشمگیری را که می تواند در روان افراد ایجاد شود ، منعکس می کند.

یکی از موضوعات مورد بحث ، در عین حال جذاب و پیچیده ، ارتباط بین تغذیه و خلق و خو است که گرچه پیچیده است ، اما کمترین هزینه را دارد. و کمتر مورد بحث و ارزیابی قرار می گیرد. اساس نظری این رابطه از آنجا نشأت می گیرد. انتقال دهنده های عصبی در مغز یا انتقال دهنده های شیمیایی انتقال دهنده های عصبی از مواد مغذی تولید می شوند. و میزان مواد مغذی موجود در رژیم غذایی را تغییر دهید. این می تواند سطح مغزی این حامل های شیمیایی ، از جمله سروتونین و استیل کولین را تغییر دهد.

نقش برخی از مواد مغذی غیر ضروری در عملکرد مغز

از سوی دیگر ، نقش برخی از عناصر غیر مغذی در عملکرد مغز مانند تمرکز و حافظه کوتاه مدت مورد بررسی قرار گرفته است. اینها شامل متیل گزانتین ها از جمله کافئین ، تئوفیلین و تئوبرومین هستند که در قهوه ، چای و کاکائو یافت می شوند و ممکن است تمرکز و هوشیاری را افزایش دهند. بر نوع تغذیه ، نحوه مصرف غذا و الگوی غذا تأثیر می گذارد.
تحقیقات زیادی در مورد حیوانات در این زمینه انجام شده است و به دلایل اخلاقی و پیچیدگی انسان ، یافته های بسیار کمی در مورد مطالعات انسانی در دسترس است. به همین دلیل استدلال های متعددی می توان برای تعمیم نتایج مطالعات روی حیوانات به انسان ارائه داد. و نمی توان آنها را به صراحت بیان کرد. در عین حال ، مراکز عصبی انسان نیز بسیار توسعه یافته و پیچیده تر هستند. و بسیاری از مراکز مختلف در این زمینه دخیل هستند.

رابطه تغذیه و خلق و خوی |  متخصص تغذیه اصفهان

تاثیر کربوهیدرات ها بر رفتار انسان

کربوهیدراتها سروتونین عصبی را در مغز تولید می کنند. وظیفه آن تنظیم خواب ، بهبود خلق و خو و کاهش افسردگی است و با خوردن کربوهیدرات ها ، به عنوان شیرینی ، احساس آرامش و رضایت در انسان ایجاد می شود. که این احساسات گاهی بیشتر است ؛ مخصوصاً وقتی غذاهای شیرین دارای چربی زیادی باشند.
نشان داده شده است که خوردن غذاهای حاوی کربوهیدرات ناقل شیمیایی سروتونین را در مغز آزاد می کند. و سپس فرد احساس خوبی دارد. از طرف دیگر ، کیفیت و عمق خواب نیز با سروتونین بهبود می یابد.

چرا علیرغم تاثیرات مثبت شیرینی بر انسان ، بسیاری از افراد از شیرینی خودداری می کنند و تمایل به خوردن غذاهای شور و ترش دارند؟

بسیاری از مردم رژیم می گیرند و شیرینی ها را به تنهایی حذف می کنند. زیرا آنها معتقدند خوردن شیرینی باعث چاقی می شود ، در حالی که تاریخ تکاملی انسان نشان می دهد. مردم عاشق شیرینی هستند و وقتی شیرینی می خورند. احساس خوب و بیمار نشدن ؛ برعکس ، وقتی با یک گیاه ناشناخته با طعم ترش یا تلخ روبرو می شوند ، احساس ناراحتی و ناراحتی می کنند.

در نیمه دوم چرخه قاعدگی زنان ، مبتلایان به پرخوری عصبی و افسردگی فصلی نیز تمایل به خوردن شیرینی دارند. چربی ها علاوه بر شیرینی ، در بهبود خلق و خو و رفتار نیز نقش دارند. اما نحوه عملکرد آنها با شیرینی متفاوت است. و حامل های شیمیایی ترشح شده در مغز پس از خوردن چربی از خانواده مواد افیونی هستند. عملکرد این مواد شیمیایی در مغز شبیه به مواد افیونی است و همچنین نقش تسکین دهنده درد دارند. اما در مورد شکلات ، یافته ها نشان می دهد که پس از خوردن شکلات ، ترکیبی به نام فنیل اتیل آمین در مغز تولید می شود. که در انسان احساس لذت ایجاد می کند و این پدیده در زنان به دلیل تغییر طبیعی در ترشح هورمون های جنسی (به ویژه پروژسترون) در نیمه دوم چرخه قاعدگی ، بیشتر نمایان می شود.

تأثیر گیاهخواری و خوردن گوشت بر رفتار انسان

گوشت اندروژن ها را جمع می کند و بره حاوی استروژن و ترکیبات شیمیایی خاصی است که وارد علوفه می شود. مطالعات نشان می دهد افرادی که از غذاهای گیاهی استفاده می کنند ، اغلب شرایط ملایم تری دارند و شاید یکی از دلایل این روند ، افزودنی ها و مواد شیمیایی موجود در خوراک و بسته بندی حیوانات باشد. حالت.
تحقیقات نشان داده است که غلظت روی در سر افراد افسرده مشابه افراد سالم است. از سوی دیگر ، مطالعه ای روی دانشجویان دختر در دانشگاه اهواز نشان داد که میزان مصرف روی افراد افسرده فقط نصف افراد سالم است.

متأسفانه جوانان و نوجوانان امروزی تمایل به خوردن فست فود دارند. شاید شما نمی توانید سیاه و سفید را ببینید. و مشکلی را به طور کامل رد یا تأیید کرد. بعید است که آموزش در این زمینه م beثر باشد. زیرا این غذاها جذاب هستند. و تجارت از آن پشتیبانی می کند. اما این توصیه علمی و دوستانه است. از این فست فودها در حد اعتدال استفاده کنید. به عنوان مثال ، ماهانه یا هفتگی ، نامنظم و روزانه و جوانان به ترکیب طبیعی میوه ها و سبزیجات توجه می کنند و همچنین مایعات بیشتری مصرف می کنند. ما ایرانی ها عادت خوبی داشتیم که با لیموناد از مهمانان خود پذیرایی کنیم. متأسفانه ، در حال حاضر با نوشابه ها و آب میوه های تجاری و مضر جایگزین شده است.


بیشتر بدانید: آنتی اکسیدان ها و نحوه عملکرد آنها


تغذیه متعادل تر ، متناسب و متنوع تر است. به طور طبیعی ، دستگاه بدن ، یکی از بزرگترین و پیچیده ترین دستاوردهای خدا ، بهتر کار کرد.
وی به تحولاتی اشاره کرد که در صنعت غذا رخ داده و ما ایرانی ها را از سنت های خود دور کرده است. توسعه صنعت غذا ، گسترش ارتباطات بین کشورها و کشورها و توسعه ارتباطات فرامرزی عادات غذایی افراد جامعه را تغییر داده است. و متأسفانه بسیاری از سنت ها توسط ما ایرانیان دنبال می شود. همچنین دیگر سفره های سنتی و به یاد ماندنی وجود ندارد. و گرایش به خوردن فست فود ، چیپس و پنیر سرشار از چربی اشباع و فاقد مواد مغذی است. و فقط معده را پر می کند و جوانه های چشایی را نوازش می کند ، افزایش یافته است.

کمبود ویتامین B ، که برخی از آنها به بدن ، مغز و اعصاب تغذیه می کنند. اگر جبران نشود ، تحریکات عصبی به طور طبیعی رخ می دهد. به عنوان مثال ، اگر ویتامین B به بدن نرسد. در نتیجه ، سنتز پروتئین مختل می شود و پروتئین کافی به بدن نمی رسد. در نتیجه ، سیستم ایمنی قادر به پاسخ صحیح به عوامل بیماری زا نیست و طبیعتاً یک سیستم باید از منافع سلامتی فرد محافظت کند. او گیج می شود و به جای حمله به دشمن ، بدن خود را مورد حمله قرار می دهد.

عدم مصرف مواد حاوی آهن و کم خونی می تواند منجر به کسالت ، پرخاشگری و عدم تحمل شود.


دکتر رضا اطمینانانی

متخصص تغذیه اصفهان


دکتر رضا اطمینانانی می تواند با ارائه رویکردهای اساسی در مورد تغذیه ، کمیت و الگوهای غذایی ، نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه و رژیم درمانی ثبت شده در اصفهان کلیک کنید.


محتوای توصیه شده:

هندوانه بخورید و چاق شوید

مصرف زیاد گوشت قرمز ممنوع است

راهکارهای کنترل گرسنگی

راهنمای خرید شیر

منابع غذایی غنی از آنتی اکسیدان ها




0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *