راهنمای کامل خرید محصولات لبنی

استفاده از لبنیات در رژیم غذایی روزانه و توجه به ارزش تغذیه ای شیر و فرآورده های آن رایج شده است. مصرف شیر در کشور ما ریشه های تاریخی دارد و از دیرباز جزء ضروری در جدول ایرانیان بوده است. اما اطلاعات مناسب روزانه از طریق رسانه ها در مورد تغذیه سالم در اختیار مردم قرار می گیرد. این یک راهنمای خوب برای حفظ سلامت آنها است. بسیاری از تولیدکنندگان در بخش های دولتی و خصوصی در حال تولید انواع گسترده ای از محصولات لبنی هستند و ما تفاوت های قابل توجه و غیرقابل مقایسه ای در تنوع محصولات با تولیدات سال 60 پیدا کرده ایم.

بنابراین ، مصرف کنندگان نه تنها به طیف گسترده ای از محصولات لبنی دسترسی دارند ، بلکه گاهی اوقات تنوع محصولات آنها را در انتخاب محصول مناسب برای موقعیت خود دچار سردرگمی می کند. به خصوص وقتی تبلیغات و کلمات تجاری بیش از هر چیز ذهن افراد را به خود مشغول می کند ، اما مهمتر از همه انتخاب محصولاتی است که مناسب تناسب اندام شخصی ، مناسب رژیم غذایی ، روزانه ، سالم و با کیفیت باشد ، بنابراین هنگام خرید به موارد اولیه توجه کنید. راهنمای انتخاب مناسب ترین محصول

انتخاب بر اساس نوع محصول:

محصولات لبنی مختلف حاوی مقادیر متفاوتی از پروتئین ، چربی کل ، چربی اشباع شده ، کلسترول ، کربوهیدرات ها ، ویتامین ها و مواد معدنی است. شیر ، ماست و پنیر معمولاً بهترین منابع کلسیم هستند. برخی از محصولات حاوی قند هستند. آنها مانند بستنی و برخی دیگر سدیم یا چربی بیشتری (به ویژه چربی اشباع) نسبت به سایر محصولات دارند. برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی ، باید میزان چربی ، چربی اشباع و کلسترول را در رژیم غذایی خود کاهش دهید. توصیه می شود از رژیم غذایی تا 30٪ کالری از چربی و 10٪ کالری از اسیدهای چرب پیروی کنید. همچنین ، باید حداکثر 300 میلی گرم کلسترول در روز در رژیم غذایی شما وجود داشته باشد.

شیر نر

تنوع شیرهای موجود در بازار به گونه ای است که می توانید مدتی به یخچال های مراکز فروش خیره شوید. بسیاری از مردم فقط از شیر یارانه ای دولتی استفاده می کنند ، بنابراین چاره ای نخواهد بود. این شیرها به طور متوسط ​​2.5 درصد چربی ، 3.4 درصد پروتئین ، 4.8 درصد لاکتوز و 0.8 درصد مواد معدنی دارند. شیر بدون چربی بسته به میزان چربی ، شیر بدون چربی ، کم چرب یا پرچرب است. این محصول بدون چربی کمتر از 0.5 درصد چربی دارد و برای افرادی که رژیم غذایی خاصی دارند مناسب است. برای بهبود طعم شیر بدون چربی گاهی اوقات می توان مقدار کمی پودر شیر بدون چربی اضافه کرد.

این شیرها حاوی ویتامین های محلول در چربی مانند A و D. نیستند محصولات کم چرب معمولاً 1.5 درصد چربی هستند و حاوی ویتامین های محلول در چربی هستند. شیر پرچرب حداقل 3 درصد چربی دارد. کسانی که به لاکتوز حساسیت ندارند می توانند از محصولات کم لاکتوز موجود در بازار استفاده کنند یا با مقداری ماست شیر ​​بنوشند. شیر با طعم میوه و شیر کاکائو برای افراد مبتلا به دیابت مناسب نیست ، زیرا اغلب مقداری شکر به این محصولات اضافه می شود. اگر بسته بندی این محصولات دارای جدول ارزش غذایی است ، می توانید میزان قند موجود در آن جدول را بررسی کنید. در غیر این صورت ، مصرف کنندگان از وجود شکر در ترکیبات یا ترکیبات ذکر شده روی بسته بندی مطلع شده اند.


بیشتر بدانید: مکمل هایی برای کنترل پوکی استخوان


طبق قوانین FDA ، اگر غذایی که می خورید حداقل 10 درصد نیاز روزانه شما به یک ماده را برآورده کند ، منبع خوبی از آن ماده مغذی است و می توان برچسب آن را غنی سازی کرد. ممکن است با محصولاتی روبرو شوید که دارای برچسب غنی شده با ویتامین یا برخی مواد معدنی هستند ، یا برعکس برخی ادعاهای رژیم غذایی. تفاوت دیگر شیر در پاستوریزه یا پاستوریزه شدن آن است. شیر پاستوریزه را فقط می توان حداکثر 5 روز در یخچال نگهداری کرد (یا تاریخ ذکر شده توسط سازنده و احتمالاً کمتر از 5 روز).

Fradema (UHT) یا شیرهای استریل شده را می توان چند ماه قبل از باز شدن در یخچال نگهداری کرد ، اما تنها پس از باز شدن تا 5 روز در یخچال نگهداری می شود. ارزش تغذیه ای این شیرها از شیر پاستوریزه کم ندارد و کازئین یا پروتئین اصلی شیر در حین پاستوریزاسیون تغییر نمی کند ، اما طعم آن با شیر پاستوریزه متفاوت است و برخی افراد آن را دوست ندارند.

فرآورده های شیر تخمیر شده

ماست ، کفیر ، دوغ ، خامه و کشک در این گروه قرار می گیرند. ماست ، دوغ و کشک پرمصرف ترین محصولات این گروه هستند. درصد چربی ماست های موجود در بازار متفاوت است و روی بسته بندی آنها قید می شود. در گروه ماست پرچرب ماست با 4 درصد چربی ، ماست با 6 درصد چربی و ماست خامه ای با 9 درصد چربی بود. توصیه می کنیم اگر از بیماری های عفونی یا اسهال ناشی از مسافرت رنج می برید یا از آن رنج می برید ، یا اگر در نزدیکی خود فردی مبتلا به بیماری قلبی عروقی یا سرطان دارید ، از ماست پروبیوتیک استفاده کنید.

این ماست با ماست معمولی متفاوت است و حاوی میکروارگانیسم هایی است که تعادل میکروبی معده را برای حفظ سلامت شما و حمایت از درمان یک بیماری به باکتری های مفید هدایت می کند. البته ، مصرف این ماست ها در بیماران مبتلا به برخی عفونت های شدید و همچنین ایمنی ضعیف ، باید محتاط باشد. کفیر یک نوشیدنی تخمیر شده است که به تازگی وارد بازار ایران شده است. اسید لاکتیک تولید شده توسط باکتری های اسید لاکتیک در آن برای سلامتی شما بسیار مفید است. کفیر حاوی ویتامین های گروه B ، ویتامین K ، کلسیم و پتاسیم و اسید آمینه تریپتوفان است.

خمیر حاوی درصد کمی چربی است ، اما میزان نمک آن ممکن است برای رژیم های خاص مناسب نباشد. آب پنیر همچنین منبع خوبی از پروتئین و مواد معدنی است. شما فقط باید از محصولات تخمیر پاستوریزه استفاده کنید و از محصولات سنتی و غیر پاستوریزه خودداری کنید.

راهنمای کامل خرید محصولات لبنی متخصص تغذیه اصفهان

پنیر

طبقه بندی پنیرها در جهان آسان نیست. پنیر بر اساس میزان رطوبت به سخت و نرم تقسیم می شود. پارمسان ، چدار و آمانتال پنیرهای سفت و کامبر و فتا پنیرهای نرم هستند. برخی از پنیرها مانند گودا دارای حفره هایی هستند که توسط باکتری ها در طی فرآیند تولید ایجاد می شوند. پنیر فرآوری شده با مخلوط کردن پنیر خرد شده ، افزودن امولسیفایر و گرم کردن مخلوط تهیه می شود. نسبت چربی و نمک در پنیر یکی از عوامل مهم تغذیه ای است که هنگام خرید باید به آن توجه کنید.

مقدار چربی و سدیم اغلب در پنل Nutrition Facts به مصرف کنندگان گزارش می شود. جدول صفحه قبل برخی از عناصر پنیر تولید شده در ایران را بر اساس استانداردهای ملی نشان می دهد.
اگر بعد از خرید پنیر متوجه شدید که شور است ، می توانید با افزودن آن به آب آشامیدنی شوری آن را تا حدی کاهش دهید. به آب موجود در بسته بندی برخی از پنیرها توجه کنید. نقش مهمی در حفظ کیفیت و حفظ پنیر دارد. بنابراین ، عجله نکنید که پنیر را دور بیندازید تا تمام شود.


دکتر رضا اطمینانانی

متخصص تغذیه اصفهان


دکتر رضا اطمینانانی می تواند با ارائه رویکردهای اساسی در مورد تغذیه ، کمیت و الگوهای غذایی ، نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه و رژیم درمانی ثبت شده در اصفهان کلیک کنید.


مطالب توصیه شده:

آلرژی غذایی

غذاهای مفید و مضر برای حساسیت غذایی

هندوانه بخورید و چاق شوید

مصرف زیاد گوشت قرمز ممنوع است

راهکارهای کنترل گرسنگی




0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *