رفع چاقی شکم در 2ماه- مینت


چاقی معضلی است که امروزه در سراسر دنیا مورد توجه قرار گرفته است، این مسئله به ویژه در مورد چاقی‌های شکمی که جلوه بسیار زننده‌ای ایجاد می‌کند بیشتر احساس می‌شود. چاقی شکم علل و انواع گوناگونی دارد و می تواند منجر به ایجاد بیماری های مختلفی شده و اعتماد به نفس فرد مبتلا را به شکل چشمگیری کاهش دهد، بنابراین در این مقاله سعی می‌کنیم به راه‌کارهایی برای از بین بردن چاقی شکم، علت بروز آن و انواع این مدل از چاقی بپردازیم.

میخوای هر غذایی که دوست داری، بخوری و بازم لاغر شی؟🤩

همین الان اپلیکیشن مینت رو نصب کن تا بتونی ماهی ۵ کیلوگرم بدون محدودیت غذایی، کم کنی💪

چاقی شکم چیست؟

از نظر پزشکی به تجمع چربی در بدن چاقی گفته می‌شود، حال اگر این چاقی در ناحیه شکم باشد نام آن چاقی شکمی خواهد بود که به دلایل مختلفی ایجاد شده و انواع گوناگونی دارد. این نوع چاقی می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد و یکی از زننده‌ترین انواع چاقی‌های موضعی در افراد باشد.

روش‌های تشخیص

معمولا روش تشخیص این شکل از چاقی با اندازه‌گیری نسبت دورکمر به دور باسن به سانتی‌متر محاسبه می‌شود. این اندازه اگر در مردان بیش از 1 و در زنان بیشتر از 0.9 باشد، گفته می‌شود که شخص به چاقی شکم مبتلا است.

روش دیگری نیز وجود دارد که در آن اندازه دور کمر را نسبت به قد بر حسب سانتی‌متر محاسبه می‌شود که اگر این مقدار بیش از نیم باشد، گفته می‌شود که شخص دچار چاقی شکمی است.

باید توجه داشت که به گفته پزشکان اگر اندازه دور شکم در زنان بیش از 80 سانتی‌متر و در مردان بیش از 90 سانتی‌متر باشد احتمال حمله قلبی و دیابت در آنان بیشتر می‌شود.

چگونه چاقی شکم را در دو ماه از بین ببریم؟

همین طور که در ادامه توضیح می دهیم، چاقی شکم انواع مختلفی دارد، از جمله انواع چاقی شکم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • چاقی توپی شکل
  • چاقی زیر شکم
  • چاقی کمربندی

هر کدام از این انواع چاقی ها دلایل خاص خود را دارند و همچنین برای از بین بردن سریع هر کدام از آن ها نوع رژیم و ورزش متفاوت است. به این نکته توجه کنید که بهترین راهکار از بین بردن چربی های شکمی داشتن رژیم لاغری متعادل به همراه ورزش های تخصصی است.

شاید بگویید رژیم سخت است و من نمی توان خود را محدود کنم. به همین دلیل تصمیم گرفتیم رژیم منو باز مینت فیت را به اپلیکیشن اضافه کنیم. در این رژیم هر غذایی را که دوست دارید، انتخاب می کنید و سپس مربی شما تعیین می کند که چه مقدار از هر کدام میل کنید. به کمک رژیم منو باز و ورزش در کنار آن (حتی تمرین در منزل) می توانید حدودا ماهی 5 کیلوگرم کاهش وزن داشته باشید، و معمولا در دو ماه می توانید بیشتر شکم پهلو خود را از بین ببرید.

رژیم منوباز مینت فیت

رژیم منوباز مینت فیت

برای دریافت رژیم منوباز و ورزش مینت، اپلیکیشن مینت را از طریق لینک زیر نصب کنید و به بخش مینت فیت مراجعه کنید. بعد از انتخاب منو غذایی، باید مربیتان را انتخاب کنید. سپس پس از تهیه برنامه، مربی با شما تماس می گیرد و با توجه به نوع چاقی شکم و شرایط و مشخصات فیزیکی که دارید، برنامه تخصصی لاغری شکم برایتان طراحی می شود.

دانلود اپلیکیشن

احمد نوازنده، مربی تخصصی و بین المللی تناسب اندام

احمد نوازنده

احمد نوازنده

احمد یکی از مربیان بین المللی مینت فیت است که سال هاست به صورت تخصصی بر روی تناسب اندام آقایان و بانوان متمرکز است. احمد معتقد است که با یک رژیم متعادل و تمرینات تخصصی شکم پهلو، می توانید چاقی شکم را در زمان کوتاهی از بین ببرید. تنها کافیست که رژیم غذاییتان را رعایت کنید و در این مدت تمرینات منظم (حتی تمرین در منزل) را داشته باشید.

برای دریافت برنامه تخصصی لاغری شکم از احمد می توانید از طریق اپلیکیشن مینت اقدام کنید.

علل ابتلا به چاقی شکم

مهمترین دلیل چاقی شکمی کم‌تحرکی و ورزش نکردن است. استفاده بی‌رویه از فست‌فودها، استایل غلط تغذیه‌ای مثل استفاده از غذاهای چرب و سرخ کردنی، مصرف زیاد غذاهای نشاسته‌ای و عدم استفاده کافی از میوه‌ها و سبزیجات از جمله دیگر عوامل آن است. گفتنی است که ابتلا به استرس و اضطراب نیز می‌تواند یکی دیگر از عوامل ابتلا به چاقی‌های شکمی باشد که در نتیجه پرخوری‌های عصبی شکل می‌گیرد.

متخصصین تغذیه معتقدند که حذف صبحانه و میان وعده صبح نیز می‌تواند در ابتلا به این شکل از چاقی تاثیرگذار باشد. مصرف نوشیدنی‌های پرکالری مثل انواع نوشابه‌ها و شربت‌ها و همچنین اعتیاد به مصرف مشروبات الکلی از جمله دیگر موارد بالا بردن ریسک ابتلا به چاقی‌های شکمی است.

با این همه نمی‌توان تاثیر برخی دیگر از عوامل مثل ژنتیک، تغییرات هورمونی به ویژه در خانم‌ها و عوامل محیطی را در ایجاد چاقی‌های شکمی نادیده گرفت.

انواع چاقی شکم

در حالت کلی چاقی‌های شکمی دو نوع دارد، چاقی در اثر چربی‌های احشایی و چاقی در اثر تجمع چربی زیر پوست. از آنجایی که اکثر اندام‌های داخلی ما در حفره شکمی واقع شده‌اند بنابراین چاقی شکمی از نوع احشایی می‌تواند بسیار پر خطر باشد و ریسک ابتلا به بیماری‌های جدی را به شدت افزایش دهد.

پزشکان با توجه به شکل اضافه وزن می‌توانند علت آن را به‌خوبی حدس زده و درمان موثر ارائه دهند. در این بخش به برخی از انواع چاقی‌های شکمی از نظر ظاهری و علل ایجاد آن اشاره می‌کنیم.

  • چاقی یکنواخت اطراف سینه و شکم

این شکل از چاقی شکمی بسیار متراکم بوده و چربی به‌صورت افتاده و شل ظاهر نمی‌شود، علت اصلی این مدل چاقی شکم، استرس است. استرس باعث ایجاد هورمون کورتیزول در بدن می‌شود و این هورمون باعث آزاد سازی قند در جریان خون می‌گردد، همانطور که می‌دانید قند منبع اصلی تغذیه سلول‌های بدن و مسئول تامین انرژی است، در نتیجه این قند اضافه به شکل چربی در اطراف شکم ذخیره می‌شود. برای رهایی از این نوع چربی شکم بهتر است به ورزش مرتب، کاهش استرس، خواب راحت شبانه، انجام یوگا و تکنیک‌های ریلکسیشن پرداخت.

در این مدل، شکم همانند یک توپ بزرگ دیده می‌شود. این مدل از چاقی شکم بیشتر در افرادی که به مشروبات الکلی اعتیاد دارند و یا به صورت منظم از این نوع نوشیدنی ها استفاده می کنند ظاهر می‌شود. در این افراد الکل باعث کاهش سوخت و ساز بدن و در نتیجه ذخیره چربی در ناحیه شکم می‌گردد. راه رهایی از این شکل چاقی مصرف منظم سبزی و میوه‌جات تازه در رژیم غذایی روزانه و البته ترک و یا کاهش مصرف مشروبات الکلی است.

این مدل از چاقی معمولا در خانم‌ها دیده می‌شود و علت اصلی آن زایمان است. در زمان بارداری با بزرگ شدن حجم رحم و کشیدگی پوست شکم، شکل رحم تغییر کرده و بعد از زایمان نیز کمی سنگین و بزرگتر از قبل خواهد بود، به همین دلیل معمولا خانم‌ها بعد از زایمان به این شکل از چاقی مبتلا می‌شوند. برای رفع این نوع چاقی بهترین راه درمان شیردهی منظم به نوزاد بعد از زایمان است، استفاده از رژیم‌های غذایی سرشار از فیبر و سبزیجات نیز می‌تواند موثر باشد، البته بهتر است که خانم‌ها بعد از طی دوران نقاهت زایمان از پزشک متخصص بخواهند تا حرکات ورزشی اصلاحی را برایشان شرح دهند. این ورزش‌ها با منقبض کردن عضلات زیر شکم به  چاقی شکمی خاتمه می‌دهند.

برخی افراد دچار چاقی در شکم، پهلو و کمر می‌شوند به صورتی که انگار یک کمربند چربی اطراف بدن آنها را پوشانده است، این شکل از اضافه وزن در اثر مصرف زیاد شیرینی‌جات و قند به‌وجود می‌آید. در اثر مصرف شیرینی‌جات که سیری کاذب به همراه دارند، افرادی که بیش از اندازه از این خوراکی‌ها استفاده می‌کنند مدام در پی ریزه‌خواری بوده و کالری بیشتری به بدن وارد می‌شود که نهایتا به شکل چربی شکمی ذخیره می‌گردد. کاهش مواد خوراکی حاوی شکر مصنوعی می‌تواند به درمان این شکل از چاقی کمک بسیاری کند.

راه کارهای درمان

هیچ فرقی نمی‌کند که به چه مدلی از چاقی شکمی مبتلا باشید، مطمئنا تغییر عادات غلط غذایی و رعایت رژیم لاغری و همچنین اصلاح سبک زندگی می‌تواند به تناسب اندام و رفع چاقی و لاغری به شما کمک کند. در این بخش به برخی از راه کارهای موثر لاغری شکم می‌پردازیم.

  • مصرف منظم سبزیجات تازه و میوه‌ها، غذاهای پروتئینی و غلات در برنامه غذایی روزانه
  • ورزش منظم و تحرک کافی
  • چکاپ‌های منظم پزشکی به‌منظور بررسی هورمون‌ها و پیشگیری از اختلالات هورمونی
  • نوشیدن مایعات فراوان به ویژه آب
  • مصرف روغن‌های گیاهی مثل روغن زیتون و کنجد به جای روغن‌های حیوانی
  • تنظیم کالری مواد خوراکی متناسب با نیاز بدن و تحرک
  • کاهش مصرف قند و شیرینی‌جات و نوشیدنی‌های الکلی
  • خوردن شام سبک حداقل 3 ساعت قبل از خواب شبانه
  • دوری از استرس و اضطراب
  • خواب کافی و راحت شبانه
  • رعایت رژیم لاغری اصولی

توضیحات بیشتر

نوشتیم که به سراغ نوشیدنی های قندی یا با شیرینی افزوده نروید.این نوع مواد غذایی برای سلامتی شما مفید نیستند. زیاده روی در خوردن این نوع غذاها باعث افزایش وزن می شود.

مطالعات نشان میدهد که قند اضافه مشخصا اثرات بدی بر سلامت سوخت و ساز بدنتان میگذارد. مطالعات بیشتر هم در این مورد گویای آن است که قند اضافه بیشتر به دلیل بالا بودن مقدار فروکتوز باعث چربی سازی اطراف اندام شکمی و کبد می شود.

توجه کنید که قند نیمی گلوکز و نیمی فروکتوز است. وقتی در خوردن آن زیاده روی میکنید کبد پر از فروکتوز و مجبور میشود تا آن را به چربی تبدیل کند. به باور برخی این فرایند اصلی نهفته در پس اثرات مضر قند بر سلامتی شماست. قند باعث افزایش چربی شکمی و کبدی می شود که به مقاومت انسولین و مشکلات متابولیک بیشتر می انجامد.

قند مایع بدترین نوع قند است. فراموش نکنید که مغز شما نمیتواند کالری های مایع را به همان روش که کالری های جامد را تشخیص میدهد، بشناسد پس وقتی نوشیدنی ها پرشکر میخورید درواقع سهم کالری گیری بیشتر را تمام میکنید.

در یک مطالعه با زیرنظر گرفتن کودکان مشخص شد که 60 % آنها بیش از دیگرکودکان احتمال چاقی ناشی از خوردن روزانه نوشیدنی های پرشکر دارند. پس بهتر است برنامه منسجمی برای کم کردن مقدار قند در رژیم غذایی تان داشته باشید و کاملا نوشیدن این مواد را محدود کنید. نوشابه های گازدار شیرین، نوشیدنی های پرشکر، آمیوه ها و انواع نوشیدنی های انرژی زا از جمله آنهاست.

همچنین لازم است موقع خرید حتما برچسب روی محصولات غذایی را بخوانید تا اطلاعات بیشتری درمورد نبود شکر تصفیه شده در آن داشته باشید. حتی غذاهایی با برچسب سالم هم مقدار چشمگیری قند دارند.

به خاطر بسپارید که میوه ها در این دسته بندی قرار نمیگیرند و کاملا سالم و سرشار از فیبر به شمار می روند و تأثیر منفی فروکتوز را ندارند.

پروتئن بیشتری بخورید

پروتئین مهم ترین تأثیر را روی کاهش وزن میگذارد. پژوهش ها نشان میدهند که مصرف پروتئین باعث کاهش اشتها تا 60 % می شود، سوخت و ساز بدن را 80-100 کالری در روز بیشتر میکند و باعث میشود تا 441 کالری کمتر در روز بخورید.

توجه کنید که اگر قصد کاهش وزن دارید افزودن پروتئین ممکن است تنها تغییر اثرگذار در رژیم غذایی تان باشد. این انتخاب نه تنها به کاهش وزنتان کمک میکند بلکه ممکن است در جلوگیری از برگشت وزنتان مفید باشد.

این ماده مشخصا در کاهش چربی شکمی اثر دارد. یک مطالعه نشان داد آن دسته از افرادی که پروتئین خوب و بیشتری میخورند چربی شکمی کمتری دارند. در یک مطالعه دیگر مشخص شد  که پروتئین با کاهش چشمگیر چربی گیری شکم طی پنج سال ارتباط نزدیک دارد. این مطالعه همچنین به ارتباط کربوهیدرات های تصفیه شده و روغن ها برای چربی شکمی و ارتباط میوه و سبزی با چربی اشاره کرد.

سخن پایانی

در بسیاری از مطالعات مشخص شد که پروتئین به کاهش وزن و کم شدن چربی شکمی کمک میکند. درواقع درصورتیکه بین 25-30 % کالری گیری از پروتئین باشد یک انتخاب مناسب برای امتحان کردن خواهد بود.

چاقی شکم از جمله معضلات شایع در زندگی مدرن است که پس از خواندن این مقاله میتوانید برای کنترل و برطرف کردن آن گام های درستی بردارید.

منبع: healthline

دیدگاهتان را بنویسید