برنامه های ناشتا متناوب

قبل از شروع روزه داری متناوب ، حتماً با مشاور و متخصص تغذیه خود مشورت کنید.

به طور روزانه ، غذا خوردن به مدت شش تا هشت ساعت در روز محدود می شود. به عنوان مثال ، می توانید 8/16 روز را امتحان کنید: 8 ساعت غذا خوردن و 16 ساعت ناشتا.

روش دیگر که به روش 2: 5 معروف است ، شامل خوردن منظم پنج روز در هفته است. در دو روز آینده ، مصرف انرژی محدود به یک وعده غذایی 500-600 کالری است. به عنوان مثال ، شما می توانید به طور معمول در هر روز از هفته غذا بخورید و فقط یک وعده غذایی در روز در روزهای دوشنبه و پنجشنبه بخورید.

دوره های طولانی تر بدون غذا مانند روزه داری 24 ، 36 ، 48 و 72 ساعت می تواند خطرناک باشد. کشش زیاد بدون غذا در واقع بدن را تشویق می کند تا در پاسخ به گرسنگی چربی بیشتری ذخیره کند.

فواید روزه داری متناوب

تحقیقات نشان می دهد که روزه داری متناوب منجر به چربی سوزی خوب در بدن می شود.

در اینجا برخی از مزایای روزه داری متناوب که تحقیقات تاکنون نشان داده است ، ذکر شده است:

تفکر و حافظه. مطالعات نشان داده است که روزه داری متناوب باعث افزایش حافظه در حیوانات و حافظه کلامی در بزرگسالان می شود.

سلامت قلب. روزه داری متناوب فشار خون و ضربان قلب در حالت استراحت و سایر اندازه گیری های مربوط به قلب را بهبود می بخشد.

عملکرد فیزیکی. مردان جوان 16 روزه در حالی که توده عضلانی خود را حفظ کردند ، چربی سوزی نشان دادند. موش هایی که در روزهای متناوب تغذیه می شدند استقامت دویدن بهتری از خود نشان دادند.

دیابت و چاقی: در مطالعات حیوانی ، روزه داری متناوب از چاقی جلوگیری کرد و در شش مطالعه مختصر ، بزرگسالان چاق با روزه داری متناوب وزن خود را کاهش دادند.

سلامت بافت: در حیوانات ، روزه داری متناوب آسیب بافت را در حین عمل جراحی کاهش می دهد و نتایج را بهبود می بخشد.

آیا روزه داری متناوب بی خطر است؟

برخی افراد از آن برای کنترل وزن و برخی دیگر برای درمان بیماریهای مزمن مانند سندرم روده تحریک پذیر ، کلسترول بالا یا آرتروز استفاده می کنند. اما روزه داری متناوب برای همه مناسب نیست.

باید تأکید کرد که قبل از تلاش برای ناشتایی متناوب (یا هر رژیم غذایی دیگر) ابتدا باید با متخصص تغذیه خود صحبت کنید. روزه داری متناوب برای افراد زیر مناسب نیست:

کودکان و نوجوانان زیر 18 سال

زنان باردار یا شیرده

افراد مبتلا به دیابت یا مشکلات قند خون

افرادی که سابقه اختلالات خوردن دارند

به یاد داشته باشید که روزه داری متناوب می تواند تأثیرات متفاوتی بر افراد مختلف بگذارد. در صورت بروز اضطراب ، سردرد ، تهوع یا علائم دیگر پس از شروع ناشتایی متناوب ، با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

برای دریافت رژیم غذایی مناسب با ما تماس بگیرید

مژده رحمانیان ، مشاور متخصص تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن رژیم درمانی ایران

04133310081

www.armooni.ir


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *