MCT ها نوعی چربی اشباع شده هستند که طی فرایندی طول مولکول های کربن آن کاهش می یابد تا جذب بدن راحت تر شود و همانطور که از نامش پیداست بر طول زنجیره کربنی تأکید می کند.

روغنها بر تعداد کربنهای زنجیره ای خود تقسیم می شوند. روغنهای دارای کربن بالا بین 13 تا 21 کربن در مولکول خود دارند ، در حالی که MCT ها 6 تا 12 کربن در ساختار خود دارند.

هضم چربیها با شکستن پیوندهای زنجیره کربن مولکولهای چربی انجام می شود ، هرچه این مولکولهای چربی بیشتر باقی بمانند ، هضم آن برای بدن دشوارتر می شود. در نتیجه ، چون MCT ها خود دارای زنجیره کربن کوتاه تری هستند ، به سادگی با زبان ساده هضم می شوند ، یا در واقع به راحتی توسط بدن هضم می شوند و می توانند به راحتی به بسته های انرژی در بدن تبدیل شوند.

mctoilsportsresearch 1024x683 2 - روغن MCT چیست؟

خواص درمانی روغن MCT

لوازم آرایشی:
نرم کننده ، مرطوب کننده ، احیا کننده ، تقویت کننده ، محافظ ، پاک کننده ، ضد پیری ، ضد آکنه

دارو:
ضد باکتری ، ضد التهاب ، آنتی اکسیدان ، حالت دهنده ، کمک کننده به هضم ، کاهش وزن

مزایای روغن MCT در رژیم کتو

1- این مکمل به طرق مختلف به کاهش وزن کمک می کند:

روغن MCT دو هورمون (پپتید YY و لپتین) ترشح می کند که احساس سیری بدن را افزایش می دهد
این ممکن است حتی بهتر از روغن نارگیل باشد تا شما را سیر نگه دارد. یک مطالعه نشان داد افرادی که دو قاشق غذاخوری روغن MCT همراه صبحانه خود مصرف می کردند نسبت به افرادی که روغن نارگیل مصرف می کردند ، ناهار کمتری مصرف می کردند.
همان مطالعه همچنین سطح تری گلیسیرید و گلوکز را با روغن MCT نشان داد که ممکن است بر احساس سیری نیز تأثیر بگذارد.
علاوه بر این ، مصرف روغن MCT منجر به کاهش چشمگیر وزن بدن و دور کمر می شود. محققان حتی گزارش داده اند که ممکن است به جلوگیری از چاقی کمک کند.

تغذیه کتوژنیک - روغن MCT چیست؟

2- منبع فوری تولید انرژی است:

روغن MCT یک سوخت عالی محسوب می شود زیرا بدن شما سریعتر از گلیسیریدهای زنجیره بلند (LCTs) که حاوی کلسیم بیشتری در زنجیره چربی آنها است ، MCT ها را جذب می کند.
MCT ها مستقیماً از روده به کبد منتقل می شوند و مانند سایر چربی های زنجیره ای نیازی به صفرا ندارند.
در کبد ، چربی به عنوان سوخت یا چربی بدن ذخیره می شود.
از آنجا که MCT ها بدون پارگی سلول های خود به راحتی معرفی می شوند ، می توانند به عنوان منبع فوری انرژی مورد استفاده قرار گیرند.

3- اسید لاکتیک را در ورزشکاران کاهش داده و چربی سوزی را افزایش می دهد:

افزایش سطح لاکتات در حین ورزش می تواند عملکرد ورزشی منفی داشته باشد.
جالب اینجاست که MCTs می تواند به کاهش سطح لاکتات کمک کند. علاوه بر این ، این مطالعه نشان می دهد که مصرف روغن MCT قبل از ورزش می تواند به شما در مصرف انرژی به جای کربوهیدرات کمک کند.
در حالی که MCT ممکن است چربی سوزی را در حین ورزش افزایش دهد ، نتایج آزمایشات مخلوط می شود تا ببیند آیا روغن MCT می تواند به شما در ورزش بهتر کمک کند.

4- کاهش کلسترول و پیشگیری از بیماری های قلبی:

بیماری قلبی یک مشکل فزاینده است.
برخی از عواملی که خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهند عبارتند از: کلسترول بالا ، فشار خون بالا ، التهاب ، اضافه وزن و سیگار کشیدن.
نشان داده شده است که روغن MCT به کاهش وزن و کاهش چربی کمک می کند. این می تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی کمک کند.

5. کنترل قند خون و دیابت:

بیشتر افراد مبتلا به دیابت نوع 2 دارای اضافه وزن یا چاقی هستند که این امر دیابت را تحت کنترل نگه می دارد. با این حال ، نشان داده شده است که MCT ها ذخیره چربی را کاهش داده و چربی سوزی را افزایش می دهند.

6- همچنین تولید کننده کتون است:

کتون ها متابولیسم بدن را افزایش داده و چربی ها را می سوزانند.

076f6d08 7457 4a0e ba5a 3b388d09c838 2 - روغن MCT چیست؟

4 نوع اصلی MCT وجود دارد:

کربن 6 – کربن 8 – کربن 10 – کربن 12

هرچه زنجیره کربن یا به عبارت دیگر تعداد کربن در 4 مورد بالا کوتاهتر باشد ، جذب روغن برای بدن راحت تر خواهد بود.

چقدر باید از MCT برای القای کتوز استفاده کرد؟

ابتدا ، یک قاشق چایخوری یا کمتر به رژیم غذایی خود اضافه کنید ، با مقدار کمتری شروع کنید و بسته به احساسی که دارید میزان مصرف چربی خود را به آرامی افزایش دهید. اگر پاسخ خوبی دارید ، مصرف روزانه یک قاشق غذاخوری را ادامه دهید.

عوارض جانبی روغن MCT چیست؟

مصرف بیش از حد روغن می تواند عوارضی مانند سوء هاضمه ، اسهال ، استفراغ ، تحریک پذیری و حالت تهوع ایجاد کند ، در حالی که این روغن به طور کلی قابل تحمل است و باعث ناراحتی معده و نفخ می شود. سعی کنید این روغن را با غذا مصرف کنید تا از عوارض جانبی آن جلوگیری کنید و به یاد داشته باشید که با دوز کمتر شروع کنید و در صورت تمایل آن را به تدریج افزایش دهید.


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *