حدود 10 تا 15 درصد از دانمارکی ها دارای اضافه وزن هستند. این آمار در مقایسه با دیگر کشورهای توسعه یافته جهان مانند ایالات متحده و انگلیس بسیار پایین است و دلیل اصلی آن رژیم غذایی دانمارکی ها است. دانمارکی ها بر یک رژیم غذایی سالم تمرکز می کنند و اغلب برنامه ای بر اساس کاهش کالری دریافتی ندارند.

چگونه می توانیم رژیم دانمارکی داشته باشیم؟

این یک رژیم غذایی سیزده روزه است و هدف اصلی آن دریافت حدود 600 کالری در روز است. مردم باید این کالری را از طریق غذاهای کم کالری و پروتئین دریافت کنند.

اشکال اصلی رژیم دانمارکی این است که غذاها حاوی فیبر ، کربوهیدرات ، قند ، چربی و حتی ویتامین هستند. این رژیم غذایی دانمارکی را به یکی از سخت ترین و پر استرس ترین رژیم غذایی تبدیل کرده است.

به دلیل کمبود احتمالی مواد مغذی در بدن ، افرادی که از این برنامه شدید 13 روزه پیروی می کنند باید مکمل های غذایی خود و همچنین ویتامین ها را در طول روز مصرف کنند.

دشواری:

رژیم های فشار قوی مانند رژیم غذایی دانمارکی می توانند مصرف مایعات را به طور جدی تحت تأثیر قرار دهند. به همین دلیل به افرادی که از این برنامه پیروی می کنند توصیه می شود که روزانه حداقل 2 لیتر آب بنوشند.

اگر می خواهید این برنامه را برای کاهش وزن امتحان کنید ، اولین قدم تهیه لیستی از غذاهای مجاز است. شما برای تهیه 39 غذا به این لیست نیاز دارید ، زیرا لیست محدود بسیار طولانی است.

به عنوان مثال ، می توانید از تخم مرغ ، قهوه ، کاهو و گوشت گاو در این برنامه استفاده کنید ، اما نمی توانید از مقدار زیادی سبزیجات یا گوشت های مختلف در این برنامه استفاده کنید. مصرف مشروبات الکلی و آب میوه های شیرین نیز در این طرح دانمارکی به شدت ممنوع است.

به تحقیق: رژیم مدیترانه ای چیست؟

رژیم کاهش چربی 216؛ در 21 روز 6 کیلو وزن کم کنید

برای مشاهده برنامه رژیم غذایی روی پیوند کلیک کنید.

تاریخچه این حالت

این برنامه سابقه دقیقی ندارد. بر اساس منابع مختلف در اینترنت و همچنین اسناد رسمی پزشکی در دانمارک ، می توان نتیجه گرفت که اولین منبع این برنامه رژیم غذایی بیمارستانی در دانمارک بوده است. برای اولین بار یکی از پزشکان بیمارستان رژیم مشابه رژیم غذایی امروز را تجویز کرد.

هدف این پزشک کاهش سریع وزن در بیماران مبتلا به چاقی است. این چاقی می تواند مشکلاتی را در حین عمل جراحی ایجاد کند ، بنابراین پیروی از برنامه رژیم غذایی کوتاه مدت که می تواند وزن زیادی از بیمار را کاهش دهد ، برای آن شرایط ایده آل است. با این حال ، تا به امروز ، هیچ بیمارستان یا پزشکی هیچ ادعایی در مورد طراحی و تنظیم رژیم غذایی دانمارکی نکرده است.

تجربه رژیم دانمارک

افرادی که این برنامه را دنبال کرده اند ادعا می کنند که می تواند در مدت سیزده روز حدود 10 تا 20 پوند (5 تا 10 کیلوگرم) وزن خود را کاهش دهد. همچنین گزارش هایی مبنی بر کاهش وزن بیش از 10 کیلوگرم وجود دارد.

این برنامه قدرت کمی دارد. بدیهی است وقتی مقدار انرژی دریافتی کاهش می یابد ، بدن به حالت ذخیره در می آید و در نتیجه وزن فرد کاهش می یابد. اما پیروی از برنامه های کم مصرف اغلب با عوارض جانبی دیگری از جمله تهوع ، اسهال ، یبوست و خستگی شدید همراه است.

می توانید سوالات مربوط به رژیم های لاغری را در این مقاله بخوانید.

نمونه برنامه

نمونه برنامه این حالت

در این بخش ، ما نمونه ای از برنامه رژیم غذایی 13 روزه دانمارکی را مشاهده می کنیم:

روز 1: هنگام صرف صبحانه ، می توانید یک فنجان قهوه سیاه با یک حبه قند بنوشید. ناهار ممکن است شامل دو تخم مرغ پخته ، یک گوجه فرنگی و مقداری اسفناج باشد. بهتر است اسفناج را در آب چرب تر بپزید. شام شما ممکن است شامل استیک و سالاد دانمارکی باشد. سالاد دانمارکی از هویج ، تره فرنگی ، کلم و فلفل تشکیل شده است.

روز دوم: صبحانه و شام به عنوان اولین روز. برای ناهار یک فنجان ماست کوچک و یک تکه ژامبون بخورید.

روز سوم: برای صبحانه ، یک تکه نان تست و یک فنجان قهوه سیاه با یک حبه قند میل کنید. از افزودن کره به نان تست خودداری کنید. برای ناهار ، دو تخم مرغ آب پز ، یک تکه ژامبون و یک سالاد دانمارکی را در نظر بگیرید. شام روز سوم نیز شامل گوجه فرنگی ، کرفس پخته و میوه مورد علاقه بود.

روز چهارم: صبحانه مانند روز سوم. برای ناهار ، یک بسته کوچک ماست طبیعی کم چرب و یک لیوان آب پرتقال میل کنید. نوشیدنی آب پرتقال در روز چهارم نباید بیش از 200 میلی لیتر باشد. شام همچنین شامل 250 گرم پنیر گاو ، یک هویج رنده شده و یک تخم مرغ آب پز است.

روز پنجم: یک هویج رنده شده بزرگ برای صبحانه بخورید. ناهار شما باید حدود 200 گرم ماهی بدون چربی بخارپز داشته باشد. برای بهبود طعم غذا ، می توانید 1 قاشق چایخوری کره و مقداری آب لیمو به ماهی اضافه کنید. شام همچنین شامل 1 عدد کرفس و حدود 200 گرم گوشت گاو سرخ شده است.

مراحل را ادامه دهید:

مراحل را ادامه دهید:

ششم:
صبحانه شامل نان تست و یک فنجان قهوه سیاه با یک حبه قند است. ناهار شامل 1 هویج بزرگ و 2 تخم مرغ آب پز و شام شامل سینه مرغ و 1 کاهو با آب لیمو و روغن زیتون خواهد بود.

روز 7: صبح 1 فنجان چای بدون شیرین بنوشید. رژیم شنبه شامل ناهار نمی شود و بنابراین می توانید مقدار زیادی آب بنوشید تا گرسنگی را کاهش دهید. برای شام ، حدود 200 گرم استیک بره و یک عدد سیب بخورید.

روز هشتم: در صبحانه یک فنجان قهوه با یک حبه قند بنوشید. برای ناهار ، یک گوجه فرنگی ، حدود 400 گرم اسفناج و 2 تخم مرغ آب پز بخورید. شام شما شامل 200 گرم گوشت گاو بوداده و 1 کاهو با روغن زیتون و آب لیمو است.

روز های دیگر:

روز نهم: صبحانه همان روز هشتم است. یک قوطی ماست طبیعی و 250 گرم ژامبون غذای ناهار است و برای شام ، 250 گرم گوشت گاو برشته و سالاد با روغن زیتون و آب لیمو بخورید.

روز دهم: صبحانه شامل نان تست ، یک فنجان قهوه سیاه و یک حبه قند است. ناهار شامل یک کاهو ، یک تکه ژامبون و دو تخم مرغ پخته و شام شامل یک کرفس پخته ، یک گوجه فرنگی و یک میوه مورد علاقه است.

روز یازدهم: صبحانه ، نان تست ، یک فنجان قهوه سیاه و یک حبه قند ، ناهار با ماست و 200 میلی لیتر آب پرتقال و شام با هویج ، یک تخم مرغ آب پز و 250 گرم گاو پنیری.

روز دوازدهم: صبحانه شامل یک هویج بزرگ ، ناهار شامل 200 گرم ماهی کاد بخارپز با مقداری آب لیمو ، یک قاشق چایخوری کره برای طعم دادن به ماهی و شام شامل 250 گرم گوشت گاو کبابی و کرفس است.

روز سیزدهم: صبحانه شامل نان تست ، یک فنجان قهوه سیاه و یک حبه قند ، ناهار شامل یک هویج بزرگ و دو تخم مرغ پخته و شام شامل 250 گرم مرغ و کاهو با کمی آب لیمو و روغن زیتون است.

عوارض رژیم دانمارک

عوارض رژیم دانمارک

این رژیم توسط بسیاری از متخصصان تغذیه به عنوان رژیم پاییزی شناخته می شود. این برنامه رژیم غذایی دارای محدودیت های زیادی است و دریافت مقدار بسیار کمی از انرژی یکی از نکات برجسته این محدودیت ها است. میزان دریافت انرژی در این رژیم به قدری ناچیز است که حفظ آن به مدت سیزده روز و اتمام دوره برای بسیاری از افراد یک چالش است.

از سوی دیگر ، تحمل و پیروی از یک برنامه بلند مدت می تواند منجر به عادات غذایی ناسالم و مخرب در افراد شود.

رژیم غذایی

همانطور که قبلاً نیز گفته شد ، یکی از مهمترین مشکلات این برنامه ، ورود مقدار بسیار اندک انرژی روزانه به بدن است. کمبود انرژی می تواند منجر به سوء تغذیه شود. در حالی که رژیم های سخت ممکن است برای مدت کوتاهی بهتر کار کنند ، اما اثرات طولانی مدت ندارند.

با ادامه رژیم قبلی خود ، کاهش وزن را می توان به راحتی معکوس کرد و اثرات برنامه از بین رفت. کمبود انرژی همچنین می تواند منجر به خستگی مزمن و اختلال در زندگی روزمره شود. گرفتگی عضلات و فعالیت بدنی شدیدتر ، از جمله پیاده روی ، از دیگر عوارضی است که افراد در این برنامه تجربه می کنند.

یکی دیگر از عوارض جانبی برنامه ، دستگاه گوارش بدن است. بدن برای هضم ، تنفس ، پمپاژ خون و زنده ماندن به انرژی نیاز دارد. در طول برنامه ، فرد بسیار کمتر از نیاز خود انرژی مصرف می کند. این می تواند با کاهش متابولیسم بدن باعث تجزیه سلول های ماهیچه ای برای تامین انرژی شود.

این فرآیند گلیکوژن نامیده می شود و می تواند مشکلات گوارشی ایجاد کند.
کمبود گلوکز می تواند یکی دیگر از عوارض جانبی برنامه باشد. این کمبود می تواند بر عملکرد مغز تأثیر بگذارد و از طرف دیگر باعث ایجاد سنگ کیسه صفرا و درد شکم شود.

سایر عوارض جانبی عبارتند از:

گرسنگی مداوم
• تحریک پذیری
سیستم ایمنی ضعیف
• سردرد
• اسهال
• یبوست
• متابولیسم کند
• ضربان قلب نامنظم
• عفونت کلیه
قاعدگی نامنظم

چه کسی رژیم دانمارکی را رعایت کرد؟

چه کسی رژیم دانمارکی را رعایت کرد؟

نمایش دانمارکی بین خوانندگان و بازیگران هالیوود بسیار محبوب است. معمولاً ستاره ها و خوانندگان پاپ مدت کوتاهی قبل از شروع تور جهانی خود وزن قابل توجهی از دست می دهند. از سوی دیگر ، بازیگران اغلب مجبورند وزن خود را در مدت کوتاهی تغییر دهند تا بتوانند در بسیاری از فیلم های مختلف ایفای نقش کنند.

بسیاری از این ستاره ها این نمایش را تماشا کرده اند.
ماری ، ولیعهد دانمارک ، 47 ساله امسال و اندامی بسیار ایده آل پس از به دنیا آوردن 4 فرزند دارد. گزارش ها نشان می دهد که او نیز این برنامه را دنبال می کند و به لطف این برنامه وزن خود را کاهش داده است.

آیا این برنامه برای من مناسب است؟

این برنامه بسیار سخت و چالش برانگیز است. تمرکز اصلی این رژیم بر ماهی و گوشت گاو است. بنابراین ، پیروی از این برنامه برای گیاهخواران و گیاهخواران مناسب نیست.

قهوه منبع اصلی انرژی در این برنامه غذایی است ، بنابراین افرادی که علاقه ای به مصرف قهوه یا مصرف کافئین ندارند مشکلات گوارشی دارند ، بهتر است از این برنامه اجتناب کنند. افراد بالای 25 سال ، افراد مبتلا به بیماریهای زمینه ای ، به ویژه بیماریهای کلیوی و گوارشی ، زنان باردار و افراد مبتلا به کم خونی نیز باید از شروع خودداری کنند.

خلاصه مقاله

این برنامه یک رژیم غذایی سیزده روزه است که برای کاهش وزن بین 5 تا 10 کیلوگرم طراحی شده است. این رژیم غذایی در رده برنامه های کم مصرف قرار می گیرد و پیروی طولانی مدت از آن می تواند مشکلات جبران ناپذیری ایجاد کند و به بدن آسیب برساند.

محدودیت غذایی بسیار زیاد بود و تمرکز اصلی برای سیزده روز پروتئین گوشت گاو ، قهوه و ماهی بود. توصیه می شود حداقل دو لیتر آب در این رژیم مصرف کنید تا خطر کم آبی بدن کاهش یابد.

همچنین مصرف ویتامین ها و مکمل های دیگر برای کاهش خطرات ناشی از رژیم غذایی دانمارکی در طول دوره برنامه مهم است. این برنامه دشوار است و برای افراد بالای 35 سال و کسانی که سابقه بیماریهای زمینه ای دارند توصیه نمی شود.


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *