شاخص قند خون یا شاخص قند خون این یک نکته مهم برای افراد مبتلا به دیابت و حتی افرادی است که رژیم خاصی را دنبال می کنند. نوع غذای مصرفی می تواند در بالا بردن قند خون بسیار مثر باشد ، اما از نظر رژیم غذایی روزانه به گونه ای که سریع هضم شود و قند وارد خون شود ، باید در انتخاب آنها دقت بیشتری داشته باشیم. متن را دنبال کنید تا نکات مهم در این مورد را به شما بگوید.

شاخص قند خون چیست؟

شاخص قند خون ، همچنین به عنوان شاخص قند خون شناخته می شود ، از 0 تا 100 متغیر است. این نشان دهنده طیف وسیعی از اعداد است. میزان هضم کربوهیدرات ها در بدن و میزان افزایش قند خون در اثر مصرف غذا را نشان می دهد. به عنوان مثال ، قند مصرفی با چای دارای شاخص گلیسمی 100 است ، به این معنی که به سرعت وارد جریان خون می شود.

به عبارت ساده تر ، شاخص قند خون نشان می دهد که پس از مصرف کربوهیدرات یا غذاهای دیگر ، در مقیاس 0 تا 100 ، اگر مقدار قند موجود در غذای مصرفی بلافاصله از بدن حذف شود ، 100 خواهد بود. با این حال ، مصرف بیش از حد بسیاری از غذاها با شاخص گلیسمی بالا می توانند خطرات جدی مانند دیابت را به همراه داشته باشند.

به گفته متخصصان تغذیه ، مصرف مواد غذایی با شاخص گلیسمی زیر 50 برای اطمینان از سلامت بدن ضروری است. به این ترتیب ، زمان بیشتری برای هضم کننده و جذاب آنها در بدن مورد نیاز هستند و انرژی بیشتری را برای این چرخه مصرف خواهند کرد.

علاوه بر این ، کربوهیدراتهای مصرفی روزانه به دو گروه تقسیم می شوند پیچیده و ساده تقسیم شده. کربوهیدراتهای ساده مانند شکر بلافاصله جذب بدن می شوند و منابع کربوهیدراتهای پیچیده مانند غلات و حبوبات مدت زمان بیشتری طول می کشد تا در بدن هضم و جذب شود.

شاخص قند خون چه کاربردی دارد؟

شاخص قند خون یک ابزار بسیار مناسب برای پیشگیری از دیابت، آثار چاقی را از بین ببرید و از اضافه وزن جلوگیری کنید. متخصصان تغذیه اغلب به این معیار توجه می کنند تا رژیم های غذایی را برای کاهش وزن یا کنترل بیماری تنظیم کنند و رژیم ها را بر اساس نیازهای فردی خود تنظیم کنند.

بنابراین ، لازم است منابع غذایی دارای شاخص گلیسمی بالا ، متوسط ​​و پایین را بدانید. در اینجا ، آنها را به طور کامل معرفی می کنیم.

طبقه بندی شاخص گلیسمی بالا و پایین

با توجه به گفته های گفته شده ، محدوده 0 تا 100 ارزیابی خوبی از میزان جذب قند بدن است ، به گفته پزشکان ، برای حفظ سلامت بدن ، مصرف غذاهای با شاخص گلیسمیک کوچک ضروری است. بیش از 50.

  • در این طبقه بندی ، غذاهایی با شاخص گلیسمی کمتر از 55 را غذاهای با شاخص گلیسمی پایین می نامند.
  • به غذاهایی که شاخص قند خون آنها بین 56 تا 69 است ، شاخص گلیسمی متوسط ​​گفته می شود.
  • غذاهایی که دارای شاخص گلیسمی بالای 70 هستند ، غذاهای دارای شاخص گلیسمی بالا نامیده می شوند.

اما هر کدام از این گروه های غذایی شامل چه غذاهایی هستند؟

غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین

غذاهای دارای قند پایین

غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین زیر 55 نرخ جذب بالایی دارند و در نتیجه مصرف آنها می تواند مدت زمان مصرف انرژی را نیز افزایش دهد. این بدان معناست که افرادی که از این گروه غذایی استفاده می کنند کمتر احساس گرسنگی می کنند. با این حال ، می توان کاهش وزن را بهتر مدیریت کرد و حتی دیابت را کنترل کرد.

معمولاً استفاده از این گروه غذایی در رژیم غذایی سالم باید بیشتر از سایر گروه ها باشد تا به نتایج مطلوب برای سلامت بدن برسیم. نمونه هایی از این گروه عبارتند از:

  • میوه هایی مانند سیب ، پرتقال ، زردآلو و گلابی
  • سبزیجاتی مانند اسفناج ، تره فرنگی ، پیاز ، کلم و فلفل
  • آجیل هایی مانند بادام ، پسته و فندق و…
  • قارچ
  • حبوبات مانند نخود ، لوبیا ، عدس ، نخود و…
  • غلات کامل مانند جو دوسر ، ماکارونی سبوس دار ، نان سبوس دار
  • محصولات لبنی شامل ماست و شیر

غذاهایی با شاخص گلیسمی متوسط

غذاهایی با شاخص گلیسمی متوسط ​​بین 56 تا 69 میزان جذب گوارشی متوسطی خواهند داشت. این گروه غذایی به طور کلی باید در حد اعتدال مصرف شوند و نباید بیش از حد روزانه مصرف شوند. این گروه غذایی شامل:

  • کراکر جو
  • ذرت و آرد ذرت
  • آرد برنج ، برنج ساده ، برنج قهوه ای و غذاهایی مانند فرنی آماده
  • غذاهایی که با آرد سفید تهیه می شوند مانند پاستای آرد سفید
  • میوه هایی مانند خرما ، انجیر ، انگور ، کیوی
  • سبزیجاتی مانند چغندر و سیب زمینی

غذاهایی با شاخص گلیسمی بالا

غذاهای دارای شاخص گلیسمی بالای 70 انرژی زیادی را به جریان خون وارد می کنند. این غذاها به سرعت جذب جریان خون می شوند و اغلب سطح قند خون را بالا می برند. این مواد همچنین ترشح انسولین را افزایش داده و به مرور زمان باعث عدم تعادل هورمونی و چربی سوزی می شوند. علاوه بر این ، انرژی دریافتی با این گروه غذایی بسیار زیاد است و برای سوزاندن آنها نیاز به فعالیت بدنی بالا است.

علاوه بر این ، متخصصان تغذیه توصیه می کنند برای جلوگیری از چاقی و افزایش وزن ، قند خون بالا و دیابت ، غذاهای دارای شاخص گلیسمی بالا را به حداقل برسانید. این گروه غذایی شامل:

  • گلوکز ، شکر
  • میوه های خشک مانند کشمش و خرمای خشک
  • سیب زمینی پخته و سیب زمینی پوره شده
  • میوه هایی مانند آناناس و هندوانه
  • انواع شیرینی ، کیک و کلوچه ، به ویژه کیک برنج
  • غلات عمده یا غلات جو

چرا غذاهایی با شاخص گلایسمیک پایین بخوریم؟

مصرف غذاهای دارای شاخص گلیسمی پایین اثرات مطلوبی دارد. پیشگیری از دیابت ، کاهش کلسترول بالا و کلسترول بد ، مبارزه با گرسنگی ، افزایش حساسیت بدن به انسولین ، جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی ، کنترل وزن و جلوگیری از چاقی شامل غذاهایی با شاخص گلیسمی بالا خون پایین.

نتیجه

در اینجا چند اصل در مورد پدال کف پا و نحوه استفاده از آن آورده شده است. با توجه به موارد فوق ، همیشه بر این نکته تأکید شده است که غذاهای دارای شاخص گلیسمی پایین باید بیشتر در رژیم غذایی و غذاهای دارای شاخص گلیسمی بالا کمتر مصرف شوند و حتی از رژیم حذف شوند.


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *