عوامل مختلفی بر قد افراد تأثیر می گذارد که مهمترین آنها ژنتیک است. طبق تحقیقات انجام شده در این زمینه ، تصور می شود که عوامل ژنتیکی 60 تا 80 درصد بر قد فرد تأثیر می گذارد ، اگرچه عوامل محیطی مانند تغذیه و ورزش اغلب بقیه را در بر می گیرد. رشد قد از یک سالگی شروع می شود و تا پایان بلوغ ادامه می یابد ، بنابراین احتمال افزایش قد بعد از بلوغ بعید به نظر می رسد.

عوامل موثر بر افزایش قد

با این حال ، مواردی وجود دارد که می توان برای اطمینان از رشد بیشتر در دوران نوجوانی و افزایش قد در این دوره انجام داد ، بنابراین با استفاده از توصیه های زیر می توانید تغییراتی در رشد قد ایجاد کنید:

تاثیر رژیم متعادل بر افزایش قد

این یکی از مهمترین و م effectiveثرترین عوامل در افزایش قد است ، زیرا داشتن تغذیه مناسب و دریافت طیف وسیعی از مواد مغذی مورد نیاز بدن در طول سالهای رشد بسیار مهم است. رژیم غذایی متناسب با این هدف باید شامل موارد زیر باشد:

  • میوه تازه
  • مقدار زیادی سبزیجات تازه
  • دانه ها
  • پروتئین
  • محصولات لبنی
  • ویتامین دی

از مکمل های غذایی به درستی استفاده کنید

فقط برخی مکمل های خاص وجود دارد که به افزایش قد در کودکان و جلوگیری از آتروفی استخوان در بزرگسالان کمک می کند. به عنوان مثال ، در افرادی که شرایط خاصی دارند که بر تولید هورمون رشد انسانی (HGH) تأثیر می گذارد ، پزشک ممکن است مکمل حاوی HGH ساخت انسان را تجویز کند. بنابراین ، از مکمل هایی با قابلیت افزایش قد باید اجتناب شود زیرا هیچ مکملی وجود ندارد که بتواند به طور مستقیم در سن پس از رشد قد را افزایش دهد و اغلب از غذاهای کاربردی استفاده می شود.در دوران رشد توصیه می شود.

خواب کافی و معقول در افزایش قد تأثیر دارد

محرومیت از خواب و خواب ناکافی در درازمدت معمولاً بر رشد قد تأثیر نمی گذارد ، اما اگر نوجوانان کمتر از نیاز بدن خود بخوابند ، می تواند در میزان رشد آنها مشکل ایجاد کند. این به این دلیل است که بدن در طول خواب HGH یا هورمون رشد ترشح می کند و اگر به اندازه کافی نخوابید ، تولید این و سایر هورمون ها کاهش می یابد. میزان خواب مناسب برای سنین مختلف به شرح زیر است:

  • نوزادان زیر 3 ماه 14 تا 17 ساعت در روز می خوابند.
  • نوزادان 3 تا 11 ماهه باید 12 تا 17 ساعت در روز بخوابند.
  • میزان خواب مورد نیاز برای کودکان 1 تا 2 سال 11 تا 14 ساعت است.
  • کودکان 3 تا 5 ساله نیز روزانه به 10 تا 13 ساعت خواب نیاز دارند.
  • کودکان 6 تا 13 ساله به 9 تا 11 ساعت خواب نیاز دارند.
  • کودکان 14 تا 17 ساله 8 تا 10 ساعت به اندازه کافی می خوابند.
  • بزرگسالان 18 تا 64 ساله هر روز به 7 تا 9 ساعت خواب نیاز دارند.
  • افراد مسن نیز باید 7 تا 8 ساعت بخوابند.

فعالیت و حرکت

ورزش منظم روزانه فواید زیادی دارد ، ماهیچه ها و استخوان های شما را تقویت می کند ، به شما کمک می کند تناسب اندام و وزن ایده آل خود را حفظ کرده و تولید هورمون رشد یا HGH را افزایش دهید. کودکان باید حداقل یک ساعت در روز ورزش کنند ، اما ورزش در بزرگسالی فواید زیادی دارد ، علاوه بر حفظ سلامت بدن ، می تواند خطر پوکی استخوان را نیز کاهش دهد.

وضعیت بدنی مناسب را حفظ کنید

وضعیت بد بدن می تواند شما را کوتاهتر از آنچه هستید نشان دهد و با گذشت زمان ، افتادگی یا چمباتمه زدن می تواند بر قد واقعی شما تأثیر بگذارد. بنابراین ، راه رفتن ، نشستن ، خوابیدن و حفظ وضعیت مناسب بدن در این موارد بسیار مهم است. برای حفظ وضعیت بدنی مناسب ، انجام تمرینات خاصی که برای بهبود وضعیت بدن طراحی شده اند می تواند م effectiveثر باشد و شما می توانید این تمرینات را با کمک پزشک خود انجام دهید.

از تمرینات یوگا استفاده کنید

تمرینات یوگا برای تمام بدن می تواند ماهیچه ها را تقویت کرده و به تعادل موقعیت بدن کمک کند و به افراد کمک کند قد بلندتر به نظر برسند. برای استفاده از تمرینات یوگا برای مبتدیان ، می توانید این تمرینات را در خانه یا گروهی در باشگاه شروع کنید. تمرین منظم یوگا همچنین می تواند به شما در خلاص شدن از شر بسیاری از بیماری ها مانند فشار خون بالا ، بیماری های قلبی ، مشکلات وزن ، آرتروز و درد مفاصل کمک کند ، در حالی که به آرامش و کاهش سطح استرس کمک می کند.

ارتفاع را افزایش دهید

آیا افزایش قد در بزرگسالان امکان پذیر است؟

بعد از بلوغ و جهش رشد در نوجوانان ، صفحات رشد استخوان ها بسته می شوند و پس از این دوره ، حتی تغذیه مناسب و ورزش نمی تواند بر افزایش قد کودکان تأثیر بگذارد. ستون فقرات ، شما را کمی بلندتر نشان می دهد ، اما همچنین به رشد استخوان ها کمک نمی کند. در اینجا چند روش وجود دارد که می توانید حالت بدن خود را بهبود بخشید:

  • به طور منظم تمرینات کششی انجام دهید
  • شکل نشستن را اصلاح کنید
  • فعال باشید و به طور منظم ورزش کنید
  • از چمباتمه زدن خودداری کنید

چه زمانی رشد خود را متوقف کنیم؟

توقف رشد در هر ارگانیسم فردی به صورت ژنتیکی انجام می شود و میزان و میزان آن تا حد زیادی توسط ژن ها تعیین می شود. کدهای ژنتیکی رشد فردی ما را کنترل می کنند و با بالغ شدن رشد فیزیکی استخوان ها و سایر اندام ها در دوران بلوغ ، افزایش تولید استروژن در این دوره باعث تغییر صفحات می شود. هنگامی که رشد استخوان ها بسته می شوند و سپس این محل ها بسته می شوند ، نمی توانند پاسخ دهند. محرک های رو به رشد در نتیجه با بسته شدن صفحات رشد استخوان و توقف رشد ، امکان افزایش قد بعید به نظر می رسد.


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *