با خطرات رژیم بدون کربوهیدرات آشنا شوید

بدن انسان به گونه ای ساخته شده است که در ترکیب متوازن و متناسب از غذاها عمل کند. متأسفانه تعدادی رژیم غذایی وجود دارد که با حذف یک ماده غذایی مانند کربوهیدرات ها سعی در کاهش وزن دارند. رژیم غذایی که کربوهیدرات ها را محدود می کند برای بدن مفید نیست و می تواند باعث انواع بیماری ها شود که در زیر به برخی از آنها اشاره شده است. معایب رژیم بدون کربوهیدرات:

1- سنگ کلیه

سنگ کلیه هنگامی تشکیل می شود که اسید اوریک و اگزالات کلسیم در کلیه متبلور شده و به مرور زمان سنگ ایجاد می کنند. فقط فیبرهای نامحلول موجود در کربوهیدراتها باعث کاهش جذب کلسیم ، کاهش میزان کلسیم در ادرار و جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه می شود. باید حداقل 30 گرم فیبر در رژیم غذایی روزانه شما وجود داشته باشد. این امر با رژیم کم کربوهیدرات امکان پذیر نیست.

2- یبوست و عملکرد نامناسب روده

برای عملکرد صحیح روده ها ، بدن ما حداقل به 30 گرم فیبر در روز نیاز دارد. الیاف به دو دسته تقسیم می شوند: اول ، فیبرهای محلول در آب ، و دوم ، فیبرهای نامحلول در آب. فیبر نامحلول در تولید مدفوع و کاهش مدت دفع نقش اساسی دارد. رژیم های کم کربوهیدرات کم فیبر نامحلول خطر یبوست را افزایش می دهد و یبوست مکرر خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد. غلات کامل ، لوبیا ، میوه ها ، سبزیجات و جو را که سرشار از فیبر محلول و نامحلول هستند در رژیم غذایی خود قرار دهید. مصرف فیبر خطر ابتلا به یبوست ، سندرم روده تحریک پذیر ، بواسیر و سرطان روده را کاهش می دهد.

3- افزایش کلسترول

رژیم کم کربوهیدرات و فیبر کم خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد. این رژیم ها افراد را به خوردن مقادیر زیاد پروتئین حیوانی که دارای کلسترول بالا و چربی اشباع است ترغیب می کند. افزایش مصرف این غذاها منجر به افزایش سطح کلسترول بد (LDL) می شود که خطر سفت شدن دیواره عروق و ایجاد حمله قلبی را افزایش می دهد. فیبر که دارای کربوهیدرات بالایی در رژیم غذایی است ، خطر سفت شدن عروق را که باعث بسته شدن و لخته شدن می شود ، کاهش می دهد و همچنین خطر حمله قلبی و سکته مغزی را کاهش می دهد. رژیم غذایی سالم حاوی 10-15٪ پروتئین ، 55-65٪ کربوهیدرات حاوی فیبر و 35-25٪ چربی است.

4- پوکی استخوان

پوکی استخوان ، زمانی رخ می دهد که تراکم استخوان کاهش می یابد. به دلیل از دست دادن کلسیم در مدت زمان طولانی رخ می دهد. بسیاری از عوامل غذایی باعث پوکی استخوان می شوند. وقتی میزان پروتئین مصرفی در رژیم غذایی روزانه بسیار زیاد است. دفع کلسیم از طریق ادرار نیز افزایش می یابد. تحقیقات نشان داده است که اگر فردی به مدت طولانی از رژیم غذایی با پروتئین بالا و کم کربوهیدرات پیروی کند. خطر ابتلا به پوکی استخوان افزایش می یابد. واقعیت این است که کمبود منابع پروتئینی نیز عامل پوکی استخوان است. و به همین دلیل است که یک رژیم غذایی سالم باید شامل رژیم متعادل همه گروه های غذایی باشد.

معایب رژیم بدون کربوهیدرات رژیم درمانی اصفهان

از دست دادن توده عضلانی و کاهش متابولیسم

هر رژیمی که کالری مورد نیاز بدن را در دراز مدت از بین ببرد. منجر به کاهش متابولیسم و ​​از دست دادن توده عضلانی می شود. از دست دادن عضلات علت اصلی افزایش وزن است. اگر سعی کنیم در مدت کوتاهی وزن خود را کاهش دهیم ، ماهیچه از دست می دهیم. رژیم هایی که وعده کاهش وزن زیاد در کوتاه مدت را می دهند عواقبی مشابه دارند.

6- کمی ورزش کنید

کربوهیدراتها منبع اصلی انرژی بدن هستند. و آنها منبع مواد مغذی برای ماهیچه ها و مغز هستند. خوردن رژیم کم کربوهیدرات مقدار کمی گلیکوژن در ماهیچه ها و کبد تولید می کند ، در نتیجه عملکرد ماهیچه ها را کاهش داده و باعث ضعف و خستگی می شود. ATP منبع اصلی انرژی ماهیچه ها است. وقتی ماهیچه ای حرکت می کند ، یک مکانیسم شیمیایی ATP را تجزیه می کند تا انرژی را از آن آزاد کند. فقط مقدار کمی ATP در هر عضله طی چند انقباض و آرامش ذخیره می شود. و ماهیچه ها به ATP بیشتری نیاز دارند. در صورت عدم وجود اسیدهای چرب و آمینو اسیدها ، کربوهیدراتها منبع اصلی ATP هستند.

این منابع چندان م effectiveثر نیستند و به همین دلیل احساس خستگی می کنید. و نمی توانید ورزش کنید و فعالیت بدنی کافی برای کاهش وزن داشته باشید. کربوهیدرات ها فیبر بالایی دارند و قند خون را به آرامی بالا می برند. آنها منابع خوبی از انرژی هستند. این به شما انرژی لازم برای ورزش را می دهد.
بنابراین رژیم های کاهش وزن بر اساس مصرف کم کربوهیدرات است. آنها برای کاهش وزن به دلیل انرژی ناکافی برای عضلات و مغز و احساس ضعف و خستگی و در نتیجه ناتوانی در ورزش ، گزینه مناسبی برای کاهش وزن نیستند. رژیم غذایی مناسب برای کاهش وزن رژیمی است که شامل همه گروه های غذایی باشد و فرد احساس ضعف ، خستگی یا گرسنگی نکند.


دکتر رضا اطمینانانی

متخصص تغذیه اصفهان


دکتر رضا اطمینانانی می تواند با ارائه رویکردهای اساسی در مورد تغذیه ، کمیت و الگوهای غذایی ، نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه و رژیم درمانی ثبت شده در اصفهان کلیک کنید.


محتوای توصیه شده:

هندوانه بخورید و چاق شوید

مصرف زیاد گوشت قرمز ممنوع است

راهکارهای کنترل گرسنگی

راهنمای خرید شیر

منابع غذایی غنی از آنتی اکسیدان ها

رابطه بین تغذیه و خلق و خو




0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *