هورمون شادی هورمون های شادی محصولات شیمیایی مغز هستند که تأثیر بسزایی در بهبود کیفیت زندگی افراد دارند.

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چرا برخی از افراد و تجربیات به ما احساس آرامش ، شادی و شادی می دهند؟ یکی از عناصر کلیدی این امر این است که ارتباطات مثبت و تجربیات ما از ترس و شادی در واقع یک واکنش شیمیایی در مغز ما ایجاد می کند.

این واکنش از طریق پیام رسان های شیمیایی در مغز ما ، که معمولاً به عنوان هورمون شناخته می شود ، رخ می دهد. چهار هورمون اصلی مسئول ایجاد این احساسات خوب هستند.

این هورمون ها احساس آرامش ما را تنظیم می کنند. ترشح این هورمون ها تحت تأثیر سطح استرس ، مراقبت از خود و انتخاب شیوه زندگی است.

در این مقاله با مهم ترین هورمون های شادی در بدن آشنا می شوید و راه های افزایش این هورمون ها در بدن توضیح داده می شود:

اندورفین عمدتا به فرد در مقابله با استرس و تسکین درد کمک می کند.

تثبیت کننده های سروتونین باعث ایجاد احساس آرامش و رفاه می شوند.

دوپامین یک هورمون لذت است و در تقویت سیستم پاداش مغز نقش دارد.

هورمون اکسی توسین برای عشق و اعتماد ترشح می شود.

دوپامین

این هورمون مواد شیمیایی پاداش دهنده را در مغز شما هدایت می کند. وقتی کاری دلپذیر انجام می دهید منتشر می شود. این هورمون می تواند هنگامی که یک غذای خوشمزه می خورید ، به موسیقی الهام بخش گوش می دهید ، ماساژ می دهید یا ورزش را به پایان می رسانید ، ترشح شود.

فرد از ترشح دوپامین احساس خوشحالی می کند و این انگیزه در او ایجاد می شود تا چیزهایی را که دوست دارد جستجو کند و در آن به خوبی عمل می کند.

ترشح هورمون های شادی

سروتونین

سروتونین خلق و خوی خوب ما ، احساس خوشبختی و نشاط را تثبیت می کند. علاوه بر این ، به کاهش اضطراب و استرس ما کمک می کند و با یادگیری و حافظه ارتباط دارد.

سروتونین به طور طبیعی توسط کارهای منظمی که می توانیم هر روز انجام دهیم تولید می شود – پیاده روی در زیر نور خورشید ، خواب خوب ، گذراندن وقت در طبیعت یا فعالیت های مراقبتی که سطح استرس را کاهش می دهد.

اندورفین ها

اندورفین ها توسط سیستم عصبی مرکزی تولید می شوند تا به ما در مقابله با دردهای جسمانی کمک کنند. آنها در طول درد یا استرس آزاد می شوند ، اما در حین فعالیتهای دیگر مانند غذا خوردن ، ورزش کردن یا رابطه جنسی نیز آزاد می شوند.

اندورفین ها هورمون های کوتاه مدت ترشح می کنند تا احساسات را پنهان کنند. ورزشکاران اغلب در مورد “اندورفین بالا” صحبت می کنند که هنگام احساس ناراحتی یا درد واقعی دریافت می کنند.

اکسی توسین

اکسی توسین اغلب به عنوان “هورمون عشق” نامیده می شود. تحقیقات گسترده ترشح اکسی توسین را با رضایت از زندگی مرتبط کرده است.

به نظر می رسد که این هورمون نقش بیشتری در فیزیولوژی و رفاه زنان نسبت به مردان دارد. اکسی توسین در درجه اول با نوازش و صمیمیت مرتبط است. این هورمون سروتونین و دوپامین را تحریک کرده و اضطراب را کاهش می دهد. اکسی توسین یکی از قوی ترین هورمون های شادی است و اثرات متعددی دارد.

تقویت هورمون های شادی

5 راه برای افزایش هورمون شادی

فعالیت مغز با تجربه ارتباط دارد. هر زمان که مواد شیمیایی عصبی در بدن افزایش می یابد ، سلول های عصبی مرتبط با این موضوع ، مسیرهای عصبی ایجاد می کنند.

تجربه به مغز می آموزد که مواد شیمیایی را مانند گذشته آزاد کند. مغز به سادگی در سنین پایین مسیرهای عصبی جدیدی ایجاد می کند ، اما ایجاد مسیرهای عصبی جدید با افزایش سن به راحتی انجام نمی شود.

ساخت مدارهای جدید نیاز به تکرار زیاد دارد. بنابراین یک عادت شاد جدید انتخاب کنید و آن را بارها و بارها تکرار کنید ، تا زمانی که عادت جدید شما مانند عادت قبلی طبیعی به نظر برسد و از احساس خوشبختی لذت ببرید.

روشهای افزایش دوپامین

ما می دانیم که وقتی شما کاری را درست انجام می دهید ، دوپامین تحریک می شود. اطمینان حاصل کنید که مرتباً چیزهایی را که از آنها لذت می برید و به خوبی در زندگی انجام می دهید ، وارد کنید.

دستیابی به هدف یا انجام کاری مهم باعث آزاد شدن دوپامین می شود و به مغز شما می گوید که کار فوق العاده ای انجام داده اید.

راه دیگر این است که برای کسی کاری مهربانانه انجام دهید. داوطلب شدن منظم همچنین دوپامین طبیعی آزاد می کند که به شما کمک می کند احساس بهتری داشته باشید.

هورمون شادی را تثبیت کنید

روشهای افزایش سروتونین

چندین راه برای افزایش سطح سروتونین به طور طبیعی وجود دارد. بیرون آمدن از خانه و راه رفتن زیر نور آفتاب راه موثری است. همه در یک روز آفتابی احساس بهتری دارند.

برای تقویت باور خود نسبت به ارزش های زندگی خود تلاش کنید. این درست است که هرکسی می تواند در زندگی پیروزی و باخت را تجربه کند.

اگر بر ضررهای خود تمرکز کنید ، سروتونین در بدن شما کاهش می یابد. با تمرکز بر پیروزی های کوچک و بزرگ عادت کنید مثبت اندیش باشید.

ورزش راه دیگری برای افزایش سطح سروتونین و سطح هورمون شادی است. پیاده روی سریع 10 دقیقه ای برای روحیه شما بسیار مفید است ، پس چرا پیاده روی طولانی تری انجام ندهید؟ بیست تا چهل دقیقه نیز مزایای باورنکردنی برای سلامت قلب و جسم شما به همراه خواهد داشت.

تحقیقات همچنین نشان داده است که خوردن غذاهای حاوی تریپتوفان باعث افزایش سروتونین می شود. غذاهای غنی از تریپتوفان شامل مرغ ، تخم مرغ ، پنیر ، ماهی ، بادام زمینی ، کدو ، دانه کنجد ، شیر و بوقلمون است.

روشهای افزایش اندورفین

ورزش روشی بسیار م toثر برای ترشح اندورفین است. با این حال ، راه های دیگری برای ترشح اندورفین وجود دارد – خنده یا ورزش کششی می تواند باعث ترشح اندورفین شود.

هورمون های شادی را افزایش دهید

روشهای افزایش اکسی توسین

اکسی توسین با دادن و دریافت عشق در همه اشکال آن آزاد می شود. با شرکت در کلاس یوگا جامع ، ماساژ ، مدیتیشن یا گوش دادن به موسیقی میزان این هورمون را در بدن خود بررسی کنید.

یکی دیگر از مواردی که باعث ترشح اکسی توسین می شود ، گفتگوی معنادار با خانواده یا دوستان یا آشپزی برای افرادی است که به آنها اهمیت می دهید. می توانید حیوان خانگی خود را در آغوش بگیرید یا با آن شخص خاص صمیمی شوید.

کارهای زیادی می توانید انجام دهید تا احساس بهتری داشته باشید و شادی خود را در زندگی افزایش دهید.

شادی درونی در بهبود کیفیت زندگی ما بسیار مهم است و در شرایطی که احساس شادی شما در زندگی کاهش یافته است ، می توانید انتخاب هایی را انجام دهید که به شما کمک می کند زندگی بهتری را تجربه کنید. زندگی روشن تر و شادتر.

اولین مرکز پرستاری سلامت دارا بودن مجوز رسمی از وزارت بهداشت و سابقه چندین ساله در ارائه خدمات مراقبت از منزل و پرستاری ، آماده خدمت رسانی شبانه روزی با تیمی از کادر مجرب و متخصص بالا.

پرسنل مجرب این مرکز در قالب پرستاران سالمند ، پرستاران بیمار و پرستاران اطفال همیشه با در نظر گرفتن آخرین استانداردهای مراقبت و پرستاری به ارائه خدمات پرداخته اند و راحتی و امنیت شما عزیزان را در اولویت قرار داده اند.

برای کسب اطلاعات بیشتر ، کافی است با کارشناسان این مرکز تماس بگیرید و از مشاوره رایگان برخوردار شوید.
هشدار! این مقاله فقط برای اهداف آموزشی است و برای استفاده از آن باید با پزشک یا متخصص مشورت کنید.
لطفاً به این مقاله امتیاز دهید.


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *