پرطرفدارترین رژیم سال کدام است؟ رژیم کتوژنیک چیست؟

بر اساس آخرین نظرسنجی ها ، رژیم کتوژنیک مجدداً به عنوان محبوب ترین رژیم غذایی سال در ایالات متحده معرفی شد.

در این رژیم ، بدن انرژی بیشتری نسبت به چربی ها تامین می کند که حدود 90 درصد از انرژی مورد نیاز روزانه بدن است.

به عنوان مثال ، در این رژیم غذایی از کره و روغن برای خوردن قهوه استفاده می شود و همبرگر با پنیر زیاد بدون نان معمول خورده می شود.

در عوض غلات کامل ، حبوبات ، میوه های نشاسته ای ، سبزیجات و … در این رژیم قربانی می شوند تا وارد کتوز شوند.

هنگامی که بدن شروع به سوزاندن چربی به جای گلوکز به عنوان منبع اصلی انرژی خود می کند ، بدن وارد مرحله کتوز می شود.

غذاهای کتوژنیک - محبوب ترین رژیم سال کدام است؟

“ویتنی لینسنمایر ، سخنگوی آکادمی تغذیه آمریکا ، گفت:

این رژیم غذایی به دلیل کاهش وزن ، سوزاندن کالری بیشتر ، کاهش گرسنگی ، کنترل دیابت ، درمان صرع مقاوم به دارو ، بهبود فشار خون و کاهش کلسترول و تری گلیسیرید مورد تحسین قرار گرفته است. محاسبه و تغییر نوع سوختی که بدن به چربی مصرف می کند. گزارشهای مردمی همچنین نشان می دهد که رژیم اقدامی انجام داده و به نتیجه مثبتی دست یافته است.

دکتر ویلیام یانسی ، مدیر رژیم غذایی و مرکز تناسب اندام دوک ، گفت:

ما مزایای قابل توجهی را مشاهده می کنیم.

برای درک بهتر رژیم کتوژنیک ، می خواهم یک مثال برای شما بیاورم. یک خودروی دوگانه سوز را در نظر بگیرید که می تواند هم از گاز و هم از بنزین استفاده کند. این خودرو همیشه با بنزین کار می کرد ، حالا وسط جاده بنزینش تمام می شود و موتور را خاموش می کند. چه کار می کنی؟ خوب ، شما دکمه گاز را فشار دهید زیرا می توانید از سوخت جایگزین استفاده کنید. فقط با گاز ماشین شما بهتر و سریعتر کار می کند. بدن ما شبیه به این دستگاه است ، دو نوع سوخت وجود دارد. کربوهیدرات ها و چربی ها. حالا وقتی کربوهیدراتش تمام شود چه اتفاقی می افتد؟ مطمئناً شما را وسط نمی گذارد زیرا می تواند از چربی به جای کربوهیدرات استفاده کند. همچنین با چربی سوزی بهتر عمل می کند.

رژیم کتوژنیک این دارو برای درمان بیماران مبتلا به صرع استفاده شد ، اما اکنون یکی از محبوب ترین رژیم های غذایی برای کاهش وزن است. در رژیم کتو ، مصرف کربوهیدرات به میزان قابل توجهی کاهش می یابد (حدود 5) و چربی جایگزین می شود. کاهش مصرف کربوهیدرات و افزایش مصرف چربی بدن را در حالت کتوز قرار می دهد.

رژیم غذایی کتو 95397 697 494x400 - محبوب ترین رژیم سال کدام است؟

هدف رژیم کتو ورود به حالت کتوز از طریق متابولیسم چربی است. در کتوز بدن به جای کربوهیدرات از چربی برای انرژی استفاده می کند. با مصرف کم کربوهیدرات ، چربی به کتون تبدیل می شود و انرژی بدن را تامین می کند.

b3uf photo 2018 10 09 23 45 12 726x400 - محبوب ترین رژیم سال کدام است؟  رژیم کتوژنیک چیست؟

منظور از کتوز چیست؟

سوخت اصلی بدن برای انرژی کربوهیدرات ها (قند یا گلوکز) است ، اما در رژیم کتوژنیک بدون کربوهیدرات ، بدن چربی را برای سوخت متابولیزه می کند. نام علمی تغییر وضعیت بدن از سوزاندن گلوکز به سوزاندن چربی ، کتوز است.

انواع رژیم های کتوژنیک چیست؟

به طور کلی چهار نوع رژیم کتوژنیک وجود دارد: رژیم کتوژنیک استاندارد ، رژیم کتوژنیک دوره ای یا دوره ای ، رژیم کتوژنیک هدف دار و رژیم کتوژنیک با پروتئین بالا ، که در زیر به طور مفصل به آنها می پردازیم. در ادامه مقاله ، با عبارت macronutrients برخورد خواهید کرد. غذاهایی که هر روز می خوریم به دو دسته تقسیم می شوند. ریز مغذی ها و درشت مغذی ها. درشت مغذی ها شامل سه دسته اصلی یعنی چربی ها ، پروتئین ها و کربوهیدرات ها و ریزمغذی ها شامل ویتامین ها و مواد معدنی هستند.

1- رژیم کتوژنیک استاندارد (SKD)

مناسب برای مبتدیان نسبت مواد مغذی در این رژیم: 75٪ چربی ، 15 تا 20٪ پروتئین ، 5 تا 10٪ کربوهیدرات

این نوع رژیم غذایی حاوی 5٪ کربوهیدرات ، 20٪ پروتئین و 75٪ چربی است. این بدان معناست که مصرف چربی بیشتر است. در رژیم کتوژنیک استاندارد ، همه وعده ها و میان وعده ها بر اساس چربی هایی مانند آووکادو ، آووکادو ، روغن های سالم ، گوشت چرب و ماهی ، زیتون و روغن زیتون است. در این رژیم غذایی روزانه ، میزان چربی مصرفی باید معادل 4/3 فنجان روغن زیتون باشد.

برای میوه ها و سبزیجات ، بهتر است از سبزیجات غیر نشاسته ای (مانند هویج ، اسفناج ، کلم بروکلی و …) و میوه های کم کربوهیدرات مانند توت و خربزه استفاده کنید. متوسط ​​مصرف پروتئین حدود 112 گرم گوشت ، ماهی یا مرغ در هر وعده است.

2- رژیم کتوژنیک دوره ای یا دوره ای (CKD)

مناسب برای ورزشکاران نسبت مواد مغذی در این رژیم: 75٪ چربی ، 15 تا 20٪ پروتئین ، 5 تا 10٪ کربوهیدرات در روزهای کتو و 25٪ چربی ، 25٪ پروتئین و 50٪ کربوهیدرات در روزهای آزاد

رژیم های چرخه ای یا دوره ای کتوژنیک راهی آسان تر برای افزودن چربی به رژیم غذایی شما هستند و به شما این امکان را می دهند که در روزهای فراغت رژیم متعادل تری داشته باشید. یک نوع رژیم کتوژنیک دوره ای شامل پنج روز رژیم کتوژنیک استاندارد و دو روز رژیم غیر کتوژنیک در هفته. برخی افراد دوست دارند روزهای فراغت خود را برای مناسبت های خاص مانند تعطیلات ، تولدها و عروسی ها نگه دارند.

توصیه ما این است که از کربوهیدراتهای سالم مانند میوه ها ، سبزیجات نشاسته ای ، لبنیات و غلات کامل (به استثنای غذاهای فرآوری شده یا غذاهای شیرین) برای نتایج بهتر در روزهای آزاد استفاده کنید.

رژیم کتوژنیک هدفمند (TKD)

مناسب برای بدنسازان نسبت مواد مغذی در این رژیم: 65 تا 70 درصد چربی ، 20 درصد پروتئین ، 10 تا 15 درصد کربوهیدرات

رژیم های کتوژنیک هدفمند در بین ورزشکاران و افراد فعال که رژیم کتوژنیک را انتخاب می کنند اما به کربوهیدرات بیشتری نیاز دارند ، رایج است. در این رژیم ، افراد مجاز هستند 20 تا 30 درصد کربوهیدرات مصرفی خود را قبل و بعد از ورزش مصرف کنند تا شدت ورزش افزایش یابد (مصرف کربوهیدرات در کل روز 70 تا 80 گرم است). محبوب ترین رژیم غذایی

بهترین گزینه افزودن میوه ، شیر یا غذاهایی است که از غلات کامل تهیه شده است. خوشبختانه کربوهیدرات هایی که در این رژیم مصرف می کنیم به راحتی سوزانده می شوند و به صورت چربی در بدن ذخیره نمی شوند.

4- رژیم کتوژنیک با پروتئین بالا

مناسب برای افراد دارای فعالیت بدنی شدید نسبت درشت مغذی ها در این رژیم: 60 تا 65 درصد چربی ، 30 درصد پروتئین ، 5 تا 10 درصد کربوهیدرات

در این رژیم کتوژنیک ، شما باید 120 گرم پروتئین (یا 115 گرم گوشت قرمز ، ماهی یا مرغ) و حدود 130 گرم چربی در روز مصرف کنید. کربوهیدراتها هنوز محدود هستند و کمتر از 10 درصد کالری روزانه شما را تشکیل می دهند.

بسیاری از مردم این رژیم را ترجیح می دهند زیرا می توانند پروتئین و چربی کمتری نسبت به رژیم کتوژنیک استاندارد مصرف کنند. البته ممکن است این نوع رژیم غذایی منجر به کتوز نشود زیرا پروتئین ها مانند کربوهیدرات ها می توانند به گلوکز و سوخت تبدیل شوند. اما به طور کلی ، این نوع رژیم کتوژنیک منجر به کاهش وزن می شود. محبوب ترین رژیم غذایی

چه نوع رژیم کتوژنیک را باید انتخاب کنیم؟

اینکه کدام نوع رژیم کتو را انتخاب کنید کاملاً به اهداف شما بستگی دارد ، اما محبوب ترین آنها رژیم کتوژنیک استاندارد است که برای مبتدیان انتخاب خوبی است. رژیم کتوژنیک هدفمند برای ورزشکاران عالی است ، اما بدنسازان بهتر است از رژیم منظم یا دوره ای پیروی کنند. رژیم کتوژنیک با پروتئین بالا همچنین برای افراد فعال از نظر جسمی بسیار مفید است. به عنوان مثال ، اگر در رژیم غذایی استاندارد تنها 20 درصد از کالری مصرفی توسط پروتئین تأمین می شود ، در رژیم کتو با پروتئین بالا این میزان باید به 35 درصد برسد.

آیا می توانم با رژیم کتو وزن کم کنم؟

شواهد نشان می دهد که با رژیم کتو ، می توانید وزن و چربی بیشتری نسبت به سایر رژیم های استاندارد در عرض 2 تا 6 ماه از دست دهید.


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *