چای یا قهوه! کدام برای سلامتی بهتر است؟

قهوه و چای یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در جهان هستند. اگرچه این دو دارای مزایای سلامتی مشابهی هستند ، اما تفاوت هایی نیز با هم دارند. این مقاله قهوه را با چای سیاه مقایسه می کند و به شما کمک می کند که کدام را انتخاب کنید.

مقدار کافئین

کافئین به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است و در مطالعات نشان داده شده است که قوی ترین محرک است. امروزه بسیاری از نوشیدنی های محبوب ، از جمله قهوه و چای ، به دلیل اثرات مفید خود بر سلامت انسان شناخته شده اند. میزان کافئین موجود در چای یا قهوه بسته به زمان دم کردن ، اندازه یا روش تهیه آن می تواند متفاوت باشد ، اما در مقادیر مساوی چای و قهوه ، قهوه دو برابر کافئین کافئین نسبت به چای دارد. دوز ایمن کافئین برای انسان 400 میلی گرم در روز است. یک فنجان قهوه دم کرده 8 اونسی (240 میلی لیتری) حاوی 95 میلی گرم کافئین است در حالی که 47 میلی گرم چای سیاه کافئین دار وجود دارد.

اگرچه دانشمندان عمدتا بر روی اثرات کافئین بر قهوه تمرکز کرده اند ، اما هر دو نوشیدنی – با وجود مقادیر متفاوت این ماده – ممکن است مزایای سلامتی مشابهی داشته باشند. مصرف کافئین ممکن است خطر ابتلا به چندین بیماری مزمن را کاهش دهد و عملکرد ، خلق و خو و هوشیاری ورزش را بهبود بخشد. کافئین به عنوان یک محرک قوی برای سیستم عصبی مرکزی بدن عمل می کند و باعث افزایش عملکرد در ورزش می شود.

بررسی 40 مطالعه نشان داد که مصرف کافئین نتایج تمرینات استقامتی را 12 درصد در مقایسه با دارونما بهبود می بخشد. در مورد تأثیر کافئین بر هوشیاری ذهنی ، تحقیقات نشان می دهد که عملکرد مغز را در کارهای ساده و پیچیده بهبود می بخشد.

در یک مطالعه روی 48 نفر ، به یک گروه نوشیدنی حاوی 75 و 150 میلی گرم کافئین داده شد و گروهی که آن نوشیدنی را دریافت کردند از نظر زمان واکنش ، حافظه و دسته ای که در اختیار داشتند با گروه کنترل مقایسه شد.

برخی تحقیقات همچنین نشان می دهد که کافئین ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد.بررسی 9 مطالعه علمی در 193،473 نفر نشان داد که مصرف منظم قهوه خطر ابتلا به این بیماری را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.دیابت نوع 2.

علاوه بر این ، مصرف متوسط ​​کافئین در برابر زوال عقل ، بیماری آلزایمر ، سندرم متابولیک و بیماری کبد چرب غیر الکلی محافظ است.

بسیار غنی از آنتی اکسیدان است

آنتی اکسیدان ها بدن را در برابر اثرات مضر رادیکال های آزاد محافظت می کنند و از تعدادی از بیماری های مزمن جلوگیری می کنند. چای و قهوه هر دو حاوی آنتی اکسیدان ها هستند و سرشار از پلی فنول هستند که به طعم و مزایای سلامتی کمک می کند. گروه های زیادی از پلی فنول ها در چای و قهوه وجود دارد. T-flavin ، T-rubigine و catechins مهمترین اجزای چای سیاه هستند ، در حالی که قهوه سرشار از فلاونوئیدها و اسید کلروژنیک (CGA) است.

یک مطالعه آزمایشگاهی جدید نشان داده است که t-flavins و t-rubigins از رشد سلول های سرطانی ریه و روده جلوگیری کرده و در نهایت آنها را از بین می برند. مطالعات بر روی سلول های لوسمی نتایج مشابهی را نشان داده است و نشان می دهد که چای سیاه ممکن است دارای خواص ضد سرطانی باشد ، اگرچه هنوز تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

از سوی دیگر ، مطالعات آزمایشگاهی روی خواص ضد سرطانی قهوه نشان داده است که محتوای CGA آن به عنوان یک مهار کننده قوی رشد سلول های سرطانی عمل می کند و بدن را در برابر سرطان محافظت می کند.سرطان های گوارشی و کبدی.

مطالعات طولانی مدت بر روی انسان و مطالعه مجدد که شواهد بیشتری را تجزیه و تحلیل کرده اند نشان داده است که قهوه و چای همچنین می تواند در برابر سایر سرطان ها مانند سرطان سینه ، روده بزرگ و مثانه محافظت کند.

علاوه بر فعالیت آنتی اکسیدانی ، پلی فنول ها با کاهش بیماری های قلبی مرتبط هستند. آنها ممکن است از طریق مکانیسم های مختلف مانند محافظت از عروق به سلامت قلب و عروق کمک کنند.

  • گشاد کننده عروق: آنها رگ های خونی را گشاد می کنند و به کاهش فشار خون کمک می کنند.
  • اثر ضد رگ زایی: آنها از تشکیل رگهای خونی جدید که سلولهای سرطانی می توانند از آنها تغذیه کنند ، جلوگیری می کنند.
  • اثر ضد آترواسکلروتیک: آنها از تشکیل پلاک در عروق خونی ، حمله قلبی و خطر سکته مغزی جلوگیری می کنند.

یک مطالعه 10 ساله بر روی 74،961 فرد سالم نشان داد که نوشیدن 4 فنجان یا بیشتر (960 میلی لیتر) چای سیاه در روز خطر سکته مغزی را 21 درصد در مقایسه با افرادی که چای نمی نوشند کاهش می دهد.

یک مطالعه 10 ساله دیگر بر روی 34670 زن سالم نشان داد که نوشیدن 5 فنجان یا بیشتر (1.2 لیتر) قهوه در روز خطر سکته مغزی را 23 درصد در مقایسه با کسانی که قهوه نمی نوشند کاهش می دهد.

قابلیت افزایش سطح انرژی

هم قهوه و هم چای می توانند به شما انرژی بیشتری بدهند ، اما به طرق مختلف.

تاثیر قهوه در افزایش انرژی

کافئین موجود در قهوه سطح انرژی شما را افزایش می دهد. کافئین با افزایش سطح دوپامین و انسداد آدنوزین ، هوشیاری را افزایش داده و خستگی را کاهش می دهد. دوپامین یک پیام رسان شیمیایی است که ضربان قلب شما را افزایش می دهد. همچنین بر سیستم پاداش مغز تأثیر می گذارد و بر خواص اعتیادآور قهوه می افزاید. از طرف دیگر ، آدنوزین دارای خواص خواب آور است. بنابراین با مسدود کردن آن ، کافئین احساس خستگی شما را کاهش می دهد.

علاوه بر این ، تأثیر قهوه بر سطح انرژی شما تقریباً بلافاصله رخ می دهد. پس از مصرف ، بدن شما 99 درصد کافئین را در 45 دقیقه جذب می کند ، اما حداکثر سطح کافئین در خون تا 15 دقیقه پس از مصرف ظاهر می شود. به همین دلیل است که بسیاری از مردم یک فنجان قهوه را هنگامی که نیاز به افزایش فوری انرژی دارند ترجیح می دهند.

تاثیر چای در افزایش انرژی

اگرچه چای کافئین کمتری دارد ، اما سرشار از L-theanine است ، یک آنتی اکسیدان قوی که به تحریک مغز نیز کمک می کند. بر خلاف کافئین ، L-theanine ممکن است با افزایش امواج آلفا در مغز ، به شما در آرامش کمک کند. این اثرات تحریک کننده کافئین را خنثی می کند و بدون احساس خواب آلودگی به شما حالت آرام و در عین حال هوشیاری می دهد. مطالعات نشان داده است که مصرف L-theanine با کافئین-مانند چای-می تواند به شما در هوشیاری ، تمرکز ، تمرکز و هوشیاری کمک کند. این ترکیب به همین دلیل است که چای بیشتر از قهوه انرژی بخش و آرامش بخش است.

مزایای احتمالی برای کاهش وزن

قهوه به دلیل داشتن کافئین بالا می تواند به کاهش وزن کمک کند. کافئین می تواند تعداد کالری هایی که می سوزانید را 13 تا 3 درصد افزایش دهد و این اثر را تا 3 ساعت پس از مصرف حفظ کند که باعث می شود 150 تا 179 کالری بیشتر بسوزانید.

قهوه همچنین با مهار تولید سلول های چربی با چربی سوزی ارتباط دارد. برخی مطالعات این اثر را به محتوای اسید کلروژنیک آن نسبت داده اند. مطالعه ای روی 455 نفر گزارش کرد که نوشیدن منظم قهوه با کاهش چربی بدن ارتباط دارد. نتایج مشابه از بررسی 12 مطالعه نشان داد که اسید کلروژنیک به کاهش وزن و متابولیسم چربی در موش ها کمک می کند.

از سوی دیگر ، به نظر می رسد پلی فنول های چای مانند T-flavin در کاهش وزن نقش دارند. گزارش شده است که T-flavins می تواند لیپاز پانکراس را مهار کند ، آنزیمی که نقش مهمی در متابولیسم چربی دارد. مطالعات روی موش ها نشان می دهد که پلی فنول های چای می تواند سطح چربی خون را کاهش داده و باعث کاهش وزن شود ، حتی در هنگام خوردن غذاهای پرچرب.

کدام بهتر از دیگری است؟

اگرچه قهوه با برخی از عوارض جانبی مانند نارسایی قلبی ، افزایش ضربان قلب و فشار خون بالا مرتبط است ، تحقیقات نشان می دهد که مصرف آن در حد متعادل بی خطر است.

اگرچه ترکیبات آنتی اکسیدانی آنها متفاوت است ، اما قهوه و چای سیاه هر دو منبع عالی این ترکیبات مهم هستند که ممکن است در برابر بیماری های مختلف ، از جمله بیماری های قلبی و برخی از بیماری ها ، سرطان محافظت کنند.

ادعاهای دیگر در مورد قهوه شامل محافظت در برابر بیماری پارکینسون و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و سیروز است. از سوی دیگر ، چای می تواند از پوسیدگی دندان ، سنگ کلیه و آرتروز محافظت کند.

قهوه دارای مقدار بیشتری کافئین نسبت به چای است که می تواند برای کسانی که بدنبال افزایش فوری انرژی هستند مفید باشد. اما می تواند باعث ایجاد اضطراب و اختلال در خواب در افراد مستعد شود.

همچنین ، به دلیل تأثیر کافئین بر مغز ، مصرف زیاد قهوه می تواند منجر به وابستگی یا اعتیاد شود. اگر به کافئین بسیار حساس هستید ، چای ممکن است انتخاب بهتری باشد. چای حاوی L-theanine است که به شما کمک می کند تا آرام باشید و هوشیار بمانید.

از طرف دیگر ، می توانید از بین گزینه های بدون کافئین ، از جمله سایر نوشیدنی ها و نوشیدنی های طبیعی گیاهی که حاوی کافئین نیستند ، انتخاب کنید. درست است که آنها مزایای یکسانی را ارائه نمی دهند ، اما مطمئناً مزایای خود را دارند.

تا انتها

قهوه و چای سیاه به کاهش وزن از طریق فرآیندهای متابولیک مختلف کمک می کند و بدن را در برابر تعدادی از بیماری های مزمن محافظت می کند. علاوه بر این ، مقدار زیاد کافئین موجود در قهوه می تواند باعث افزایش سریع انرژی شود ، در حالی که ترکیب کافئین و L-theanine در چای سیاه باعث افزایش تدریجی انرژی می شود. هر دو نوشیدنی ایمن و سالم در حد اعتدال هستند ، بنابراین می توان آنها را بر اساس ترجیحات شخصی یا حساسیت شما به کافئین کاهش داد.

ترجمه: معصومه کریم نجات

منبع:

www.healthline.com


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *