در حالی که توصیه های غذایی زیادی برای افراد مبتلا به آسم وجود ندارد ، تحقیقات نشان داده است که غذاهای زیادی وجود دارد که به تقویت عملکرد ریه و سیستم ایمنی و کاهش علائم بیماری کمک می کند. برخی غذاها نیز علائم آسم را بدتر می کنند یا شانس ابتلا به آنها را افزایش می دهند.

آسم یک بیماری مزمن شایع است. بر اساس اعلام مراکز کنترل و پیشگیری از بیماریهای آمریکا ، حدود 25 میلیون نفر در ایالات متحده مبتلا به آسم هستند که یک پنجم آنها کودک هستند.

بر اساس مقاله ای در مجله Nutrition Reviews ، آسم بیشتر در آفریقایی-آمریکایی ها و کسانی که از طبقات اجتماعی و اقتصادی پایین هستند شایع است.

مقاله ای که اکنون می خوانید در مورد غذاهایی است که بیماران مبتلا به آسم باید از آنها اجتناب کنند و غذاهایی که می توانند علائم را بهبود بخشیده یا از آنها جلوگیری کند ، و همچنین عواملی که می تواند به افراد مبتلا به بیماری مزمن کمک کند.

غذا می تواند مفید باشد

غذاهای زیر ممکن است برای افراد مبتلا به آسم مفید باشد.

غذاها یا مکمل های حاوی ویتامین D

شواهد نشان می دهد که کمبود ویتامین D ممکن است خطر حملات آسم را در کودکان و بزرگسالان افزایش دهد. مصرف مکمل های ویتامین D می تواند به طور قابل توجهی خطر حمله شدید آسم را که منجر به بستری شدن در بیمارستان می شود ، کاهش دهد.

ویتامین D عملکرد ریه را بهبود می بخشد و عفونت های تنفسی فوقانی مانند سرماخوردگی را کاهش می دهد.

منابع غنی ویتامین D عبارتند از:

  • ماهی های چرب مانند ماهی آزاد ، ماهی تن و ماهی خال مخالی
  • قارچ
  • زرده
  • کبد
  • پنیر

میوه ها و سبزیجات تازه

یک رژیم غذایی سالم و مغذی با مقدار زیادی میوه و سبزیجات می تواند خطر ابتلا به آسم را کاهش دهد.

مقاله ای که در سال 2020 منتشر شد نتیجه مطالعات متعددی است که نشان می دهد مصرف زیاد میوه و سبزیجات خطر ابتلا به آسم را در بزرگسالان و کودکان کاهش می دهد.

بررسی بیش از 80 مطالعه در سال 2017 نشان داد که بین مصرف زیاد میوه و سبزیجات و کاهش علائم آسم مانند خس خس سینه ارتباط وجود دارد.

همچنین بخوانید: با این نکات میوه و سبزیجات بیشتری بخورید

ویتامین

میوه ها و سبزیجات تازه منابع غنی از آنتی اکسیدان ها مانند ویتامین C ، ویتامین E و بتاکاروتن هستند که به بدن در مبارزه با ترکیبات مضر آسیب رسان به بافت های بدن کمک می کند.

علاوه بر این ، خوردن میوه و سبزیجات به بهبود عملکرد ریه و کنترل علائم آسم کمک می کند.

در زیر لیستی از منابع غنی ویتامین A آمده است:

  • مرکبات مانند پرتقال و گریپ فروت
  • کیوی
  • توت فرنگی
  • خربزه
  • فلفل قرمز قرمز و سبز
  • کلم بروکلی
  • سیب زمینی آب پز
  • گوجه فرنگی

منابع غنی ویتامین E عبارتند از:

  • آجیل هایی مانند بادام ، بادام زمینی و فندق
  • دانه های آفتابگردان
  • کلم بروکلی

بتاکاروتن

پرتقال ، میوه ها و سبزیجات قرمز حاوی بتاکاروتن هستند. به عنوان مثال:

  • هویج
  • سیب زمینی شیرین
  • اسکواش
  • فلفل قرمز قرمز و زرد
  • خربزه
  • زردآلو
  • سبزیجات برگ سبز تیره مانند کاهو و اسفناج

فلاونوئیدها و سلنیوم

میوه ها و سبزیجات همچنین حاوی آنتی اکسیدان هایی به نام فلاونوئیدها و سلنیوم هستند که دارای خواص ضد التهابی هستند.

بسیاری از میوه ها حاوی فلاونوئیدها هستند. مانند:

  • سیب
  • انواع توت ها
  • عصبانیت
  • چای سیاه و چای سبز

غذاهای زیر حاوی سلنیوم هستند:

  • غذای دریایی
  • گوشت
  • مرغداری
  • تخم مرغ
  • محصولات شیر
  • نان
  • غلات صبحانه

دانه ها

غلات کامل همچنین به کاهش علائم آسم کمک می کند.

یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که گنجاندن غلات کامل در رژیم غذایی می تواند علائم را کاهش داده و کنترل بیماری را بهبود بخشد.

غلات کامل شامل جو دوسر ، ماکارونی گندم کامل ، گندم سیاه و بلغور جو دوسر است.

همچنین بخوانید: تاثیر چاقی بر بیماری انسدادی مزمن ریوی یا COPD

از چه غذاهایی باید اجتناب کرد؟

انجمن ریه آمریکا غذاها و نوشیدنی هایی را که می توانند علائم آسم را بدتر کنند شناسایی کرده است ، از جمله:

مواد غذایی حاوی سولفیت

سولفیت یک ماده نگهدارنده است که معمولاً در غذاها و نوشیدنی های کنسرو شده با ماندگاری طولانی مانند شراب ، ترشی ، لیموناد کارخانه ای ، لیموناد و میوه های خشک یافت می شود.

سولفیت زیاد در رژیم غذایی افراد مبتلا به آسم می تواند علائم را بدتر کند. انجمن ریه آمریکا هشدار می دهد که غذاهای حاوی سولفیت ، به ویژه شراب ، حتی می تواند باعث حملات آسم شود. مطالعه ای که در سال 2018 انجام شد نشان داد که شراب سفید می تواند در افراد مبتلا به این بیماری حساسیت ایجاد کند.

سالیسیلات ها

سالیسیلات ها ترکیباتی هستند که در بسیاری از چای ها ، قهوه ها ، غذاهای تند یا غذاهای تند یافت می شوند. در موارد نادر ، برخی از افراد مبتلا به آسم به این ترکیبات حساسیت دارند و ممکن است پس از مصرف علائم مکرر داشته باشند.

دو مطالعه در سال 2014 نشان داد که آسپرین ، که حاوی سالیسیلات است ، در برخی افراد آسم را تشدید می کند.

فست فود

مطالعه ای در سال 2013 که میزان شیوع مصرف فست فود را در بین کودکان و نوجوانان مورد بررسی قرار داد ، نشان داد که ؛ افرادی که این غذاها را سه بار در هفته یا بیشتر می خورند بیشتر در معرض ابتلا به آسم و بیماری های دیگر هستند.

محرک های دیگر که باید از آنها اجتناب کرد

بیماران مبتلا به آسم باید محرک هایی را که علائم آنها را بدتر می کند یا باعث حمله می شوند ، شناسایی کرده و از آنها اجتناب کنند. انجمن ریه آمریکا لیستی از توصیه ها و اطلاعات در مورد محرک های رایج ارائه کرده است:

  • این دارو را می توان بدون تجویز پزشک خریداری کرد. مانند آسپرین و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی
  • آلرژی های غذایی رایج مانند حساسیت به بادام زمینی و صدف
  • دود؛ مانند دود سیگار ، دود آتش سوزی و شومینه های چوبی.
  • آب و هوای نامساعد مانند هوای طوفانی ، بادی ، سرد یا مرطوب
  • آلودگی هوا ، دود ، دود خروجی خودرو و بخارات شیمیایی
  • شوره یا بزاق حیوانات پر یا پر
  • قرار گرفتن در معرض ذرات خاک ، قارچ ها ، دانه های قارچ و عوامل بیماری زا

سایر نکات مفید برای مدیریت علائم آسم

انجمن ریه آمریکا توصیه می کند که بیماران به طور فعال بیماری را مدیریت کنند. مشورت با یک متخصص مراقبت های بهداشتی می تواند به آنها کمک کند تا طرحی را برای اجتناب از محرک ها و مصرف داروهای م effectiveثر در زمان مناسب تهیه کنند.

توجه به علائم و ثبت آنها به مردم کمک می کند تا بفهمند چگونه از غذاها ، فعالیت ها و محیط هایی که باعث حمله آسم می شوند اجتناب کنند.

چاقی می تواند علائم آسم را بدتر کند. فعال بودن و خوردن چربی کم و مقدار زیادی میوه و سبزیجات به افراد در کنترل وزن کمک می کند.

مقاله ای که در سال 2019 منتشر شد نشان داد که عفونت های ویروسی همچنین می توانند علائم آسم را تحریک کنند. اقدامات پیشگیری از عفونت های ویروسی ، مانند شستن دست و واکسیناسیون ، می تواند خطر حمله آسم را کاهش دهد.

چکیده

در حالی که هیچ رژیم غذایی دقیقی برای کاهش یا جلوگیری از آسم وجود ندارد ، غذاهای زیادی وجود دارد که می تواند علائم آن را کاهش داده یا بدتر کند.

رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات ، چربی کم و غذاهای سرخ شده ، می تواند به کنترل علائم کمک کند.

ردیابی عوامل و علائم آسم و مشورت با یک متخصص مراقبت های بهداشتی می تواند به مدیریت موثرتر این بیماری کمک کند.

همچنین بخوانید: رژیم غذایی برای زندگی مادام العمر سالم


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *