ارسال شده در: 7 اکتبر 1400

سرماخوردگی یک بیماری عفونی ناشی از ویروسی است که می تواند از طریق تماس مستقیم با حامل ویروس ، تنفس در هوای حاوی ویروس یا لمس تجهیزات آلوده با ترشحات ویروس به افراد سالم منتقل شود. ویروس های سرماخوردگی همچنین می توانند برای مدتی در دستگاه تنفسی خفته باشند و هنگامی که فرد تحت تأثیر عواملی مانند سرماخوردگی ، استرس و خستگی ضعیف می شود ، باعث بیماری شوند. بنابراین ، برای سرماخوردگی ، لازم نیست حامل هایی در اطراف خود پیدا کنید. با توجه به شیوع بیشتر این بیماری در فصل سرما ، در مجله پزشکی اپل ما روشهای ساده و کاربردی را برای جلوگیری از سرماخوردگی در مراحل اولیه نشان می دهیم.

جلوگیری از سرماخوردگی

برای جلوگیری از سرماخوردگی ، باید بهداشت را رعایت کنید و عادات خاصی از شیوه زندگی را در پیش بگیرید. رعایت این موارد می تواند از سرماخوردگی به ویژه در فصل سرما جلوگیری کند.

از پیشرفت سرماخوردگی جلوگیری می کند

همچنین بخوانید: از سرما تا کرونا

برای جلوگیری از سرماخوردگی بهداشت را رعایت کنید

بهداشت عمومی شامل موارد زیادی است که می تواند به شما کمک کند. در اینجا چند توصیه بهداشتی برای جلوگیری از سرماخوردگی در مراحل اولیه وجود دارد:

شستن دست

همیشه دستان خود را بشویید. اولین و بهترین راه پیشگیری از سرماخوردگی شستشوی مکرر دستان است. حامل های ویروس با عطسه یا سرفه ویروس را به اجسام منتقل می کنند ، ویروس می تواند روزها تا هفته ها روی آنها بماند و پس از انتقال به بدن ما باعث بیماری شود. شستن مکرر دستها با آب و صابون باعث از بین رفتن این ویروسها از دستان شما می شود. مواردی مانند تلفن های همراه و صفحه کلیدهای رایانه ای که شسته نمی شوند اغلب بسیار کثیف هستند و بهتر است بعد از لمس دستان خود را بشویید. همچنین از سرماخوردگی اجتناب کنید و در هنگام سرماخوردگی سرخچه بزنید تا از عفونت دیگران جلوگیری کنید و فقط توضیح دهید که چرا به دیگران دست نزنید. مالیدن و تکان دادن به کاهش خطر ابتلا به سرماخوردگی کمک می کند.

جلوگیری از سرماخوردگی

NS

بهداشت دست

با دستان کثیف صورت خود را لمس نکنید. چشمها ، دهان و بینی مهمترین راههای ورود ویروس به بدن هستند ، این یکی از مهمترین نکات برای جلوگیری از سرماخوردگی در مراحل اولیه است ، بنابراین دستهای آلوده را در صورت خود لمس نکنید. لمس یا بوسیدن صورت کودکان یکی از مهمترین راه های سرماخوردگی کودکان یا برعکس سرماخوردگی به والدین است. هنگام عطسه و سرفه صورت خود را با دستان خود نپوشانید. تمیز نگه داشتن دست ها می تواند از پیشرفت سرماخوردگی جلوگیری کند.

سبک زندگی مناسب

به اندازه کافی بخوابید و از استرس دوری کنید. خستگی ، استرس و کم خوابی می تواند سیستم ایمنی بدن را ضعیف کرده و احتمال بیماری ها را افزایش دهد. کاهش استرس و خواب کافی می تواند نقش مهمی در جلوگیری از پیشرفت سرماخوردگی داشته باشد.

خارج از

بسیاری از مردم در پاییز سرماخوردگی می گیرند. یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از سرماخوردگی در پاییز ، بیرون رفتن است. هر زمان ممکن بیرون بروید. بسیاری از مردم جریان هوا را در خانه مسدود کرده و در فصل سرما کار می کنند تا از سرما جلوگیری کنند. تنفس در خانه تعداد ویروس ها را در هوا افزایش می دهد و احتمال ابتلا به سرماخوردگی را کاهش می دهد. تا آنجا که ممکن است از تنفس هوای تازه در اطراف فردی که سرماخوردگی دارد خودداری کنید و اگر نمی توانید از آن اجتناب کنید ، حداقل تهویه مناسب را انجام دهید.

در مراحل اولیه از سرماخوردگی جلوگیری کنید

سیگار

سیگار کشیدن ممنوع. رطوبت در مخاط بینی و مجاری تنفسی ، همراه با حرکت موهای ظریف داخل مجاری تنفسی (مژگان تنفسی) به بیرون ، مهمترین عامل در به دام انداختن ویروسها و باکتریها و جلوگیری از سرایت آنها به مجاری تنفسی تحتانی و ریه ها است. اگر این سیستم به درستی کار نکند ، احتمال ابتلا به سرماخوردگی کاهش می یابد. استعمال دخانیات باعث خشک شدن مجاری تنفسی و فلج موقت مژه ها می شود و در نتیجه عبور ویروس ها از سیستم ایمنی و ایجاد بیماری آسان تر می شود. سیگار کشیدن پلک ها را برای بیش از نیم ساعت فلج می کند و در طولانی مدت می تواند باعث آسیب دائمی به مژه ها شود.

ورزش

ورزش را فراموش نکنید. ورزش منظم هفتگی ، به ویژه ورزش های هوازی ، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند ، تهویه ریه را افزایش می دهد و توانایی وجود و تکثیر ویروس در ریه ها را کاهش می دهد. ورزش همچنین با افزایش جریان خون در عروق و کلیه ها از پیشرفت سرماخوردگی جلوگیری می کند. با کمک ورزش می توانید از سرماخوردگی در مراحل اولیه جلوگیری کنید.

تغذیه مناسب برای جلوگیری از سرماخوردگی پاییزی

مایع خوراکی. نوشیدن مقدار مناسب مایعات میکروب ها را از بدن دور می کند. چای سبز یا چای کم رنگ معمولی با آب سرد بهترین انتخاب برای فصل سرما است. آب لیمو شیرین و پرتقال به طور طبیعی سرشار از ویتامین C هستند که برای پیشگیری از سرماخوردگی مفید است. اگر آب طبیعی در دسترس نیست ، می توانید پودر ویتامین C و قرص جوشان را جایگزین کنید.

همچنین بخوانید: سرماخوردگی ناشی از ویروس کرونا

رژیم غذایی سالم

تغذیه مناسب به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک می کند. در فصول سرد سال ، بدن برای تولید گرما باید کالری بیشتری بسوزاند. شروع رژیم غذایی شدید مانند نوشیدن آب به تنهایی یا کاهو می تواند سیستم ایمنی بدن را در این مرحله تضعیف کرده و احتمال سرماخوردگی را افزایش دهد.

مایعات و مرکبات مصرف کنید

میوه و سبزیجات را فراموش نکنید. میوه هایی مانند توت فرنگی ، کیوی و همه مرکبات سرشار از ویتامین C هستند. سبزیجاتی مانند فلفل دلمه ای در رنگ های مختلف و گوجه فرنگی نیز دارای ویتامین C. ماست و باکتری های مفید به ضد عفونی سیستم گوارش و تقویت سیستم ایمنی کمک می کند. این میوه ها و سبزیجات از بروز سرماخوردگی جلوگیری می کنند.

ارائه کننده:

وب سایت رسمی Healthline
وب سایت webmd


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *