با لبهای افتاده ، من از ترازوی دیجیتالی که یکی از دوستانم برای تولدم برایم آورده بود ، پایین رفتم.

من این مقیاس را خیلی خوب استفاده نکردم تا اینکه مدتی احساس کردم حجمم بالا میره و من سنگینی خاصی دارم.

و وحشتناک ترین آن است لباسهای من مناسب نیست

از طرفی روح و جسمم رنج می برد خستگی مداوم بودن. حتی صبح که از خواب بیدار می شوم انگار یک کامیون 18 چرخ از رم عبور کرده بود یا انگار تا صبح زمین را بیل می زدم.

نکته خنده دار این است که من در تمام طول زندگی مجبور بودم با آن کنار بیایم و نمی دانم چه چیزی باعث شد که من احساس تنبلی و کسالت کنم. یک روز خواهرم پیشنهاد داد که به دکتر بروم و از او بخواهم تیروئید مرا بررسی کند. البته باید خشکی ، نفخ و سردی بدن را نیز به علائم آن اضافه می کردم.

خواهرم درست از آب حدس زد.

مشکل اصلی این است که این پروانه کوچک در جلوی گردن ما قرار دارد. گول کوچک بینی ای را نخورید که تا حد احساس سلامتی و طراوت می سوزد یا از این احساسات خوب محروم است.

اگر دائماً احساس کسالت می کنید ، انرژی کم دارید و با تمام آن احساسات متناقض دیگر مبارزه می کنید ، باید بیشتر به این پروانه کوچک یا غده تیروئید توجه کنید.

به کم کاری تیروئید عادت کنید

باید بدانیم که غده تیروئید طیف وسیعی از هورمون ها را ترشح می کند. هورمون های یدوتیرونین (T3) و تیروکسین (T4) محصولات این غده هستند که نقش مهمی در سلامتی ما دارند.

متابولیسم و ​​تعادل واکنش های شیمیایی بدن ما به شدت تحت تأثیر این هورمون ها است. از سوی دیگر ، آنها همچنین در کنترل عملکردهای مهم مانند دمای بدن و ضربان قلب بسیار مثر هستند. گویی آنها دستور زندگی می دهند و تسلیم اعضای ما نمی شوند (1).

اما مواقعی وجود دارد این غده سست می شود و نمی تواند به اندازه کافی T3 و T4 تولید کند. زمان هایی مانند قرار گرفتن در معرض اختلالات خود ایمنی (سیستم ایمنی بدن آنتی بادی هایی را ایجاد می کند که به غده تیروئید حمله می کنند) ، قرار گرفتن در معرض پرتودرمانی ، مصرف برخی داروها و درمان پرکاری تیروئید (معمولاً با ید رادیواکتیو) یا داروهای ضد تیروئید). هدف آنها عادی سازی عملکرد تیروئید است که می تواند منجر به تولید بیش از حد هورمون تیروئید شود) ، جراحی تیروئید برای برداشتن تمام یا قسمتی از غده و بارداری شرایطی است که غده تیروئید ضعیف می شود. ما (2). ما همچنین احساس کسالت و بی حالی و ما فقط می خواهیم آرامش داشته باشیم.

اما اصلا نترسید.

درست است که کم کاری تیروئید درمان خاصی ندارد ، با این حال ، این پروانه کوچک به یک هیولای خطرناک تبدیل نمی شود. این یک بیماری کاملاً قابل کنترل است و زندگی راحت با آن آسان است. کافی است بدانید چگونه با آن برخورد کنید و چه چیزی بخورید و چه چیزی نخورید.

چگونه می توان کم کاری تیروئید را با رژیم غذایی جبران کرد؟

خستگی را کنار بگذارید ، بگذارید در مورد بایدها و نبایدهای غذاهای حمایتی تیروئید وستون به شما بگویم. دانستن این موارد و عمل به آنها حتی می تواند به شما در جلوگیری از استفاده از داروهای غیر معمول و هورمون ها کمک کند.

  • ابتدا آب تمیز را روی دستان خود بریزید هیچ رژیم ثابتی برای تیروئید کم کار وجود ندارد. کافی است رژیم غذایی متعادل داشته باشید تا عوارض جانبی آن به حداقل برسد. این رژیم متعادل نه تنها مواد مغذی لازم را در اختیار بدن قرار می دهد ، بلکه از کمبودهای ناشی از کمبود مواد معدنی نیز جلوگیری کرده و سلامت ما را تضمین می کند (3).
  • کالری مورد نیاز بدن خود را به شیوه ای هوشمند مدیریت کنید. خودتان را مجبور نکنید که باید وزن کم کنید. اما کنترل وزن و کالری دریافتی بسیار مهم است (4). زیرا همه ما می دانیم که اضافه وزن یک اختلال است که در آن غده تیروئید هورمون های مورد نیاز بدن ما را تولید نمی کند.
  • ممکن است لازم باشد کالری خود را در یک دفترچه یادداشت کنید یا از یک برنامه استفاده کنید.
  • اگر فکر می کنید افزایش وزن شما بسیار کند است و لاک پشت شما به جلو حرکت می کند ، کاهش 250 کالری در روز ایده خوبی است. اما اگر سریعتر وزن خود را افزایش می دهید ، این کاهش کالری را به 500 کالری در روز افزایش دهید.
  • پروتئین بدون چربی بخورید. برای داشتن یک رژیم غذایی متعادل ، باید از میزان مصرف روزانه پروتئین خود آگاه باشید. زیرا پروتئین عناصر ضروری و مهمی را برای بسیاری از عملکردهای بدن فراهم می کند (5). به همین دلیل است که من می گویم پروتئین بدون چربی بخورید زیرا کالری کمتری دارد و کنترل کالری شما را آسان تر می کند (6).
  • متخصصان خوردن پروتئین هایی مانند ماهی ، صدف ، مرغ ، تخم مرغ ، لبنیات کم چرب و حبوبات را توصیه می کنند.
  • میوه ها و سبزیجات اجزای اصلی رژیم متعادل شما هستند. اطمینان از وجود آنها در وعده های غذایی شما به شما کمک می کند کالری کمتری دریافت کنید در حالی که هنوز مواد مغذی دیگر مانند ویتامین ها و مواد معدنی و فیبر را تأمین می کنید.
  • غلات کامل را به رژیم غذایی خود اضافه کنید برای اطمینان از متعادل بودن آن. 100٪ غلات کامل یک افزودنی کامل و مغذی برای عادات غذایی شما است. زیرا دارای تمام اجزای یک غلات کامل است و این باعث می شود از نظر فیبر ، پروتئین و بسیاری از مواد مغذی دیگر بهتر از دانه های تصفیه شده عمل کند (7).
  • غذاهایی مانند ارزن ، جو دوسر ، نان سبوس دار و برنج قهوه ای غلات کامل محسوب می شوند.
  • میزان مصرف سویا را کاهش دهید.

صحبت های زیادی در مورد مصرف سویا در دوران کم کاری تیروئید وجود دارد. اما هنوز دلیل خوبی برای حذف کامل آن از رژیم غذایی این افراد وجود ندارد (8). سویا اغلب جایگزین پروتئین در نظر گرفته می شود ، بنابراین حذف آن دشوار است (9). بنابراین ، بهتر است مصرف غذاهایی که دارای مقدار زیادی سویا هستند و باید با احتیاط مصرف شوند را محدود کرد: توپ مرغ ، سوسیس ، شیر سویا ، ماست سویا ، سس سویا و سویا نخود فرنگی (10).

  • چندین ماده معدنی وجود دارد که باید در رژیم غذایی خود از آنها اطمینان حاصل کنید. یدs سلنیوم و روی سه عامل مهم برای عملکرد صحیح غده تیروئید وجود دارد.

(من) : این ماده معدنی گرانبها نقش مهمی در تولید هورمون های تیروئید دارد. به طور طبیعی ، کمبود آن می تواند ما را تنبل و کم کاری کند (11) بنابراین توصیه می کنم در صورت کمبود ید حتماً از نمک یددار در غذای خود استفاده کنید. یا غذاهای غنی از ید را در وعده های غذایی خود قرار دهید. غذاهایی مانند غذاهای دریایی (ماهی آزاد ، ماهی تن و میگو) ، لبنیات و تخم مرغ (12).

سلنیوم (Se) این عامل همچنین باعث فعال شدن هورمون های تیروئید می شود. یکی دیگر از خواص عالی این ماده معدنی ، خواص آنتی اکسیدانی آن است که به محافظت از غده تیروئید در برابر رادیکال های آزاد کمک می کند. آجیل ، ماهی تن ، ساردین ، ​​تخم مرغ و لوبیای برزیل همه غذاهای غنی از سلنیوم هستند.

روی (روی) عملکرد روی مشابه سلنیوم است فعال شدن هورمون تیروئید همچنین روی نشان داده شده است که نقش مهمی در تنظیم TSH دارد. TSH هورمونی است که به غده تیروئید می گوید هورمون خود را ترشح کند (13).

صدف ، گوشت گاو و مرغ سرشار از روی هستند و این غذاها را در رژیم غذایی روزانه خود حذف نکنید (14).

بنابراین بیایید نتیجه بگیریم که ترکیب تخم مرغ (میوه کامل توصیه می شود. از آنجا که زرده غنی از ید و سلنیوم است و سفیده تخم مرغ سرشار از پروتئین است) ، مرغ ، گوشت گاو و ماهی ، اکثر میوه ها. گیاهان (از جمله توت ، موز ، پرتقال و گوجه فرنگی) (سبزیجات و اسفناج محدود و پخته و پخته) ، غلات کامل ، محصولات لبنی و نوشیدنی های بدون کافئین می توانند یک رژیم غذایی کامل و متعادل ایجاد کنند.

به خاطر داشته باشید که مصرف بیش از حد این سه ماده معدنی می تواند باعث مسمومیت و حتی آسیب به غده تیروئید شود. بنابراین ، این مکمل های معدنی نباید بدون تجویز متخصص استفاده شود. که می توانید روی بوم بیفتید.

  • گوروژن ها ترکیباتی هستند که برای ماهیان مبتلا به تیروئید خسته مضر هستند. در واقع ، گواتروژن ها عملکرد طبیعی غده تیروئید را مختل می کنند.

جالب است بدانید که نام این ترکیبات از گواتر گرفته شده است. احتمالاً می دانید که گواتر بزرگ شدن غده تیروئید است. می توان گفت یکی از عوارض کم کاری تیروئید است (15).

غذاهای حاوی این ترکیب عبارتند از:

  • سبزیجات خاص مانند کلم ، کلم بروکلی ، کلم پیچ ، کلم پیچ و اسفناج.
  • میوه ها و گیاهان نشاسته ای مانند سیب زمینی شیرین ، هلو و توت فرنگی وجود دارد.
  • غذای تهیه شده از سویا

خوب است بدانید که پخت این غذاها ترکیبات عامل گواتر را غیرفعال می کند (16). اما در هر صورت ، باید میزان این مواد را محدود کنید.

  • با غذاهای فرآوری شده خداحافظی کنید. زیرا آنها برای مدت طولانی از لیست مواد غذایی شما خارج خواهند شد. همه ما می دانیم که این غذاها بسیار کالری بالایی دارند و وزن شما را افزایش می دهند.

4 نکته مهم برای کم کاری تیروئید :

  • استراحت کافی را فراموش نکنید. زیرا خواب کمتر از 7 تا 8 ساعت با افزایش چربی شکم همراه است.
  • تغذیه آگاهانه را تمرین کنید. این بدان معناست که هنگام غذا خوردن به آنچه می خورید توجه کامل داشته باشید. این به شما در کاهش وزن به دلیل مشکلات تیروئید کمک می کند.
  • استرس را با یوگا و مدیتیشن از بین ببرید. این استرس را کاهش می دهد و وزن شما را در وضعیت پایدار و سالم نگه می دارد.
  • می توانید میزان کربوهیدرات خود را تا حد متوسط ​​کاهش دهید. اما به هیچ وجه رژیم کتوژنیک کربوهیدرات های بسیار کمی را در رژیم غذایی خود قرار ندهید. زیرا کمبود کربوهیدرات منجر به کاهش سطح هورمون تیروئید می شود.

من تمام تلاش خود را کرده ام تا اطلاعات و دانش خود را در مورد نحوه زندگی مسالمت آمیز با کم کاری تیروئید با شما در میان بگذارم. اگر تجربه یا اطلاعاتی دارید ، خوشحال می شوم اینجا به شما بگویم تا بتوانیم از یکدیگر یاد بگیریم.


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *