امروزه با پیشرفت علم پزشکی ، می توان علل بسیاری از اختلالات و انواع حساسیت های غذایی را که گاهی منجر به بیماریهای مربوط به سیستم گوارش می شوند ، تشخیص یا از آنها جلوگیری کرد. ممکن است قبلاً در مورد بیماری سلیاک و رژیم بدون گلوتن شنیده باشید ، اما همه آن را نمی دانستید. در واقع ، بیماری سلیاک می تواند برای برخی افراد گیج کننده یا گیج کننده باشد. در مقاله زیر خواهید دید که این نوع رژیم غذایی برای کمک به کاهش وزن افراد طراحی نشده است ، بلکه فقط برای جلوگیری از اختلال مربوط به جذب مواد مغذی ضروری توسط بدن توصیه می شود.

اگر بعد از خوردن برخی غلات و نان ها دچار درد و سوء هاضمه می شوید ، ممکن است به غذاهای حاوی گلوتن حساسیت روده کوچک داشته باشید و قطعاً به رژیم غذایی بدون گلوتن نیاز دارید. در اینجا ، اطلاعات مفیدی در مورد علائم بیماری سلیاک و موارد ضروری رژیم غذایی بدون گلوتن برای بهبود سلامت خود خواهید یافت.

بیماری سلیاک و علائم آن

بیماری سلیاک مسری یا لاعلاج نیست ، منشاء این اختلال اغلب ژنتیکی است و تا پایان عمر با فرد مبتلا باقی می ماند. اما بهتر است بدانید که برای درمان چنین مشکلی نیازی به مصرف داروهای قوی ندارید. افراد مبتلا به این بیماری باید رژیم سلیاک را رعایت کنند ، به این معنی که از غذاهای حاوی گلوتن خودداری کنید. اما علائم بیماری سلیاک چیست؟ طبق اعلام موسسه ملی سلامت جهانی (PubMed Central) ، هنگامی که فرد مبتلا به بیماری سلیاک گلوتن می خورد ، یک واکنش خود ایمنی در بدن ایجاد می شود که به پوشش داخلی روده کوچک آسیب می رساند. در نتیجه ، روده کوچک نمی تواند مواد مغذی را از نان و غلات به درستی جذب کند و منجر به علائمی مانند اسهال ، کاهش وزن و سوء تغذیه می شود.

تنها راه پیشگیری از بیماری سلیاک ، رعایت رژیم بدون گلوتن است. این رژیم غذایی برای جلوگیری از آسیب روده در افراد مبتلا به بیماری سلیاک ، مصرف غذاهای حاوی گلوتن را کنترل می کند.

گلوتن چیست؟

نام گلوتن از کلمه لاتین “چسب” گرفته شده است زیرا وقتی با آب مخلوط می شود ، قوام چسبناکی به خمیر می بخشد. این خاصیت چسبندگی هنگام ترد شدن و جویدن به توده نان می دهد ، در حالی که احساس دلپذیر و رضایت بخشی ایجاد می کند.
اما متأسفانه بسیاری از افراد پس از خوردن غذاهای حاوی گلوتن احساس ناراحتی می کنند. شدیدترین واکنش آنها به این ماده بیماری سلیاک نامیده می شود. گلوتن پروتئینی است که به طور طبیعی در غلات و غلات از جمله گندم ، جو و چاودار و برخی غلات دیگر مانند جوانه گندم یافت می شود. همچنین برخی افراد نمی توانند بلغور جو دوسر را تحمل کنند زیرا حاوی پروتئینی به نام آوینین است.

رژیم غذایی فاقد گلوتن

در رژیم بدون گلوتن ، تا آنجا که ممکن است نباید از غذاهای حاوی گلوتن یا گلوتن استفاده کنید ، که معمولاً شامل غلات کامل ، گندم ، آرد بلغور ، دانه های گندم ، جوانه گندم ، سبوس گندم ، جو ، گندم سیاه است. به سعی کنید فقط از غذاهایی استفاده کنید که به طور طبیعی فاقد گلوتن هستند ، مانند گوشت ، ماهی ، میوه و سبزیجات ، برنج ، سیب زمینی و عدس. همچنین می توانید از غذاهای فرآوری شده بدون گلوتن مانند غذاهای آماده و سوپ استفاده کنید. با این حال ، توجه داشته باشید که برخی از غذاها می توانند گیج کننده باشند زیرا از گندم تهیه شده اند ، اما مواد تشکیل دهنده در نهایت فاقد گلوتن هستند. بنابراین به دنبال گزینه های بدون گلوتن در بسته بندی مواد غذایی باشید.

به طور کلی ، طبق اعلام موسسه ملی بهداشت ، غذاهایی که باید بخورید عبارتند از:

  • پروتئین حیوانیگوشت گاو ، مرغ ، لبنیات ، تخم مرغ ، شکار ، گوسفند ، گوشت خوک ، غذاهای دریایی و بوقلمون.
  • چربی ها و روغن هاپاسخ: کره ، روغن نارگیل ، زیتون ، روغن و چربی جامد و کره.
  • میوه ها و سبزیجات: به هر شکل ، از جمله تازه ، یخ زده ، خشک یا کنسرو شده.
  • غلات بدون گلوتن: گندم سیاه ، ذرت ، ارزن ، کینوا ، برنج ، برنج قهوه ای.
  • گیاهان و ادویه جات ترشی جات: همه گیاهان و ادویه جات تازه و خشک شده به طور طبیعی فاقد گلوتن هستند و می توان آنها را آزادانه میل کرد.
  • لوبیالوبیا ، عدس ، بادام زمینی ، نخود فرنگی و سویا.
  • آجیل و دانه هاهمه انواع آن عبارتند از: بادام ، بادام هندی ، دانه کتان ، پکن ، آجیل کاج و گردو.
  • همچنین انواع خاصی از محصولات نان کدام یک فاقد گلوتن است؟

فاقد گلوتن چیست؟

هنگام خرید مواد غذایی ، باید برچسب ها و مواد تشکیل دهنده آنها را بخوانید و انواع بدون گلوتن ، یعنی غذاهای بدون گلوتن را انتخاب کنید. یک برنامه جدید به نام Finder Free Gluten Free Food Finder در حال حاضر در دسترس است و به شما امکان می دهد مواد بدون گلوتن را در مواد غذایی شناسایی کنید. کافی است آن را بر روی تلفن همراه خود نصب کنید

غذای بدون گلوتن

جالب است که برخی از غذاهای غلات ، نان و گندم بدون گلوتن نیز در طبیعت یافت می شوند ، مانند نان بدون گلوتن ، آرد ، ماکارونی ، کراکر و کوکی های سوپرمارکت و مواد غذایی سالم ارگانیک.

نان بدون گلوتن

اگر قصد دارید رژیم سلیاک یا بدون گلوتن داشته باشید ، از تمام نان های حاوی گندم اجتناب کنید. در عوض ، می توانید از نان تهیه شده از آرد برنج ، گندم سیاه ، ذرت ، ارزن ، جو دوسر (در صورت عدم وجود گلوتن) ، نشاسته و آرد ، آرد سیب زمینی ، آرد ذرت ، آرد نخود فرنگی ، آرد سویا ، آرد/خوردن پودر بادام ، آرد نارگیل استفاده کنید. به

نوشیدنی های بدون گلوتن

توجه داشته باشید که برخی نوشیدنی ها حاوی گلوتن نیز هستند ، بنابراین در انتخاب خود دقت کنید. نوشیدنی های بدون گلوتن عبارتند از: آب میوه های طبیعی ، آب میوه های طعم دار ، نوشابه های گازدار و لیکور.

تشخیص بیماری سلیاک

برخی از افراد ممکن است بیماری سلیاک نداشته باشند اما احساس می کنند که ممکن است به گلوتن حساسیت داشته باشند. حتی افراد چاق علاوه بر حساسیت به گلوتن وجود دارند ، اما رابطه بین گلوتن و چاقی می تواند ناشی از سوء هاضمه یا یبوست ناشی از حساسیت به گلوتن باشد.

برای پی بردن به بیماری سلیاک ، می توانند رژیم سخت بدون گلوتن را برای چند هفته امتحان کنند تا ببینند علائم آنها بهبود می یابد. اما حتماً از پزشک یا متخصص تغذیه خود کمک بگیرید. پس از چند هفته بیماری سلیاک ، می توانید غذاهای حاوی گلوتن را دوباره به رژیم غذایی خود وارد کرده و علائم آن را بررسی کنید. اگر رژیم غذایی بدون گلوتن علائم شما را بهبود ندهد ، ممکن است برخی مشکلات دیگر باعث مشکلات گوارشی شما شوند.

آیا گلوتن و چاقی ارتباط دارند؟

همانطور که گفته شد ، گلوتن به تنهایی منجر به چاقی نمی شود ، اما در افراد مبتلا به بیماری سلیاک ، رژیم غذایی بدون گلوتن می تواند به کاهش وزن آنها کمک کند. هنگام شروع رژیم بدون گلوتن ، کاهش وزن کاملاً طبیعی است. این به این دلیل است که فرد مبتلا به بیماری سلیاک به طور ناخواسته کالری اضافی را از غذاهای حاوی گلوتن جذب می کند و رژیم بدون گلوتن این کالری های ناخواسته را از بین می برد. زیرا در این رژیم غذایی ، میوه ها ، سبزیجات و پروتئین بدون چربی اغلب با غذاهای بدون گلوتن جایگزین می شوند.

با این حال ، اگر قصد دارید رژیم غذایی را با این رژیم دنبال کنید ، مهم است که از غذاهای فرآوری شده بدون گلوتن مانند کیک ، شیرینی و تنقلات اجتناب کنید ، زیرا می توانند به سرعت کالری بیشتری به رژیم غذایی شما اضافه کنند. بنابراین ، بهتر است بر خوردن غذاهای کامل و فرآوری نشده مانند میوه ها ، سبزیجات و پروتئین بدون چربی تمرکز کنید.

مزایای رژیم غذایی بدون گلوتن برای سلامتی

  • علائم گوارشی را برطرف کنید
  • کاهش التهاب مزمن در افراد مبتلا به بیماری سلیاک
  • افزایش انرژی در بدن
  • به کاهش وزن کمک کند
  • بهبود باروری
  • کاهش خطر پوکی استخوان

صبحانه بدون گلوتن

در پایان این مقاله ، نمونه ای از صبحانه بدون گلوتن برای شما پیشنهاد می شود:

طرز تهیه پودینگ دانه چیا برای صبحانه: 2 قاشق غذاخوری (28 گرم) دانه چیا ، 1 فنجان (240 میلی لیتر) ماست یونانی و 1/2 قاشق چایخوری عصاره وانیل با میوه های خرد شده به انتخاب خود یک شبه در یک کاسه یا خیس در یک شیشه. صبحانه بدون گلوتن شما آماده است ، لذت ببرید…


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *