این پست را لیست کنید

مروری بر این مقاله

حفظ رژیم غذایی سالم و متعادل برای حفظ سلامت چشم مهم است و می تواند به کاهش خطر بیماری های چشمی کمک کند. اگر از غذاهایی استفاده کنید که حاوی انواع ویتامین ها ، مواد مغذی و مواد معدنی به نام آنتی اکسیدان هستند ، می توانید از بیماری های جدی چشم جلوگیری کنید.

بیماریهای چشمی که می توانید با رژیم غذایی سالم از آنها جلوگیری کنید عبارتند از:
  • آب مروارید ، باعث تاری دید می شود
  • دژنراسیون ماکولا وابسته به سن ، که می تواند بینایی شما را محدود کند
  • گلوکوم
  • خشکی چشم
  • دید در شب ضعیف است

این آنتی اکسیدان ها آنتی اکسیدان هایی را که می توانند بر سلامت شما تأثیر منفی بگذارند دفع می کنند.

چشمان شما برای سالم ماندن به انواع آنتی اکسیدان ها نیاز دارند. این شامل:

بهترین رژیم متعادل با انواع پروتئین ها ، لبنیات ، میوه ها و سبزیجات است. سعی کنید در طول روز غذاهای رنگارنگ بخورید و غذاهای رنگی مختلف را با هم ترکیب کنید. شما باید مصرف غذاهای فرآوری شده ناسالم را که دارای چربی اشباع بالا یا قند زیاد هستند ، محدود کنید.

در اینجا هفت ماده غذایی که برای سلامت چشم شما بهترین هستند آورده شده است. اکثر آنها در طول سال با قیمت مناسب در دسترس هستند. می توانید به تنهایی یا در دستور العمل های پیچیده تر از آنها لذت ببرید.

1- ماهی

ماهی ، به ویژه ماهی قزل آلا ، می تواند یک غذای عالی برای سلامت چشم باشد. ماهی قزل آلا و ماهی های دیگر حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند. اینها چربی های “سالم” هستند. اسیدهای چرب امگا 3 ممکن است به افزایش بینایی و سلامت شبکیه چشم در پشت چشم کمک کند. آنها همچنین می توانند از خشکی چشم جلوگیری کنند.

چند روز در هفته ماهی در رژیم غذایی خود بخورید. هنگام خرید ماهی قزل آلا ، به جای ماهی آزاد پرورش داده شده در مزرعه ، ماهی صید شده وحشی را انتخاب کنید. این امر به این دلیل است که ماهی قزل آلا پرورش یافته در مزرعه منبع بالاتری از چربی اشباع شده و امگا 3 کمتری نسبت به ماهی قزل آلا وحشی دارد.

ماهی قزل آلا و اکثر ماهی ها را می توان کبابی یا کبابی کرد. آن را با گیاهان تازه ، لیمو ، نمک و فلفل برای یک شام ساده و خوشمزه امتحان کنید.

ماهی برای سلامت چشم مفید است

خواندن:

آیا خوردن پوست ماهی خوب است یا خیر؟


2 عدد تخم مرغ

تخم مرغ یک غذای عالی برای سلامت چشم است. زرده حاوی ویتامین A ، لوتئین ، زآگزانتین و روی است که همه آنها برای سلامت چشم ضروری هستند. ویتامین A از قرنیه محافظت می کند. قرنیه سطح چشم است. لوتئین و زآگزانتین خطر ابتلا به بیماری های جدی چشمی مانند دژنراسیون ماکولا و آب مروارید ناشی از افزایش سن را کاهش می دهند. روی به سلامت شبکیه کمک می کند. شبکیه در پشت چشم قرار دارد. روی همچنین به چشم ها در دیدن شب کمک می کند.

تخم مرغ ها متنوع هستند و می توان آنها را در وعده صبحانه ، ناهار و شام مصرف کرد. یک راه آسان برای لذت بردن از تخم مرغ پخت سخت است. آنها را با سالاد و ساندویچ امتحان کنید. حتی می توانید یک تخم مرغ آب پز سخت برای یک میان وعده بخورید.

تخم مرغ برای سلامت چشم مفید است
تخم مرغ برای سلامت چشم مفید است

خواندن:

خواص بی نظیر تخم بلدرچین برای بدن


3- بادام

بادام ، مانند دیگر مغزها و دانه ها ، به طور کلی برای سلامت چشم مفید است. بادام سرشار از ویتامین E است. این ویتامین در برابر مولکول های ناپایدار که بافت های سالم را هدف قرار می دهند ، محافظت می کند. مکمل منظم ویتامین E می تواند از دژنراسیون ماکولای مرتبط با سن و همچنین آب مروارید جلوگیری کند. شما باید حدود 22 واحد بین المللی (IU) یا 15 میلی گرم ویتامین E در روز هدف بگیرید. یک وعده بادام حدود 23 آجیل یا 1 فنجان دارد و 11 IU دارد. سایر آجیل ها و دانه ها حاوی ویتامین E هستند ، از جمله تخمه آفتابگردان ، فندق و بادام زمینی.

می توانید در هر زمان از بادام به عنوان میان وعده لذت ببرید. آنها همچنین در غلات صبحانه ، ماست یا سالاد خوشمزه هستند. فقط به یاد داشته باشید که در اندازه اندازه ها دقت کنید. بادام کالری بالایی دارد ، بنابراین سعی کنید میزان مصرف خود را به یک تا دو وعده در روز محدود کنید.

بادام برای چشم مفید است
بادام برای چشم مفید است

خواندن:


4- شیر

محصولات لبنی مانند شیر و ماست می توانند برای چشم مفید باشند. آنها حاوی ویتامین A و همچنین روی معدنی هستند. ویتامین A از قرنیه محافظت می کند در حالی که روی از طریق کبد به چشم کمک می کند. روی در سراسر چشم ، به ویژه در شبکیه و کوروئید ، که بافت عروقی زیر شبکیه است ، یافت می شود. این ماده معدنی مهم به دید در شب و همچنین جلوگیری از آب مروارید کمک می کند. گاوهای شیری که از علف تغذیه می کنند بیشترین مزایا را دارند.

محصولات لبنی را می توان در طول روز مصرف کرد. می توانید یک فنجان همراه با غذا میل کنید یا از آن در قهوه و چای یا غلات صبحانه لذت ببرید. ماست یک گزینه سالم برای صبحانه یا میان وعده است.

محصولات لبنی برای سلامت چشم مفید است
محصولات لبنی برای سلامت چشم مفید است

5- هویج

هویج برای سلامت چشم مفید است. هویج ، مانند زرده تخم مرغ ، حاوی ویتامین A و بتا کاروتن است. ویتامین A و بتا کاروتن به سطح چشم کمک می کند و همچنین می تواند از عفونت چشم و سایر بیماری های جدی چشم جلوگیری کند.

خوردن هویج در حال حرکت آسان است. یک هویج کامل یا یک کیسه هویج بچه را برای یک میان وعده بعد از ظهر یا عصر آماده نگه دارید. برای تغذیه بیشتر ، آنها را به سالاد و سوپ اضافه کنید ، یا آنها را خرد کنید و به مافین یا خمیر پنکیک اضافه کنید.

هویج برای چشم مفید است
هویج برای چشم مفید است

خواندن:

فواید خوردن هویج برای چشم ها + سایر خواص جادویی

آیا هویج برای دیابت مفید است؟


6- برگ کلم

کلم به عنوان یک غذای عالی شناخته می شود زیرا حاوی بسیاری از ویتامین ها ، مواد مغذی و مواد معدنی مهم است. برای سلامت چشم مفید است کلم حاوی آنتی اکسیدان های لوتئین و زآگزانتین است که در تخم مرغ و سایر غذاها نیز یافت می شود. این مواد مغذی می توانند از بیماری های جدی چشم مانند دژنراسیون ماکولا و آب مروارید ناشی از افزایش سن جلوگیری کنند. لوتئین و زآگزانتین در بدن ساخته نمی شوند ، بنابراین باید آنها را در رژیم غذایی خود بگنجانید. یک وعده 100 گرم کلم پیچ ، حدود 1.1 فنجان ، حاوی 11.4 میلی گرم لوتئین است و شما باید 10 میلی گرم در روز مصرف کنید. سایر سبزیجات حاوی فلفل قرمز و اسفناج دارای لوتئین هستند.

برگ کلم را می توان به سیب زمینی سرخ کرده تبدیل کرد. ابتدا برگها را بشویید ، سپس آنها را به قطعات کوچک برش دهید. روغن زیتون را بریزید و 20 دقیقه یا بیشتر بپزید تا کلم پیچ ترد شود. می توانید آنها را با کمی نمک بپاشید. همچنین می توانید کلم را به عنوان غذای جانبی سرخ کنید یا در سالاد استفاده کنید.

برگ کلم برای چشم مفید است
برگ کلم برای چشم مفید است

7- رنگ نارنجی

پرتقال و سایر مرکبات حاوی ویتامین C هستند که برای سلامت چشم کلیدی است. این ویتامین که عمدتا در میوه ها و سبزیجات تازه یافت می شود ، به سلامت رگ های خونی در چشم کمک می کند. ممکن است با ایجاد آب مروارید و در ترکیب با سایر ویتامین ها و مواد مغذی با دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن مبارزه کند.

برای لذت بردن از پرتقال ، می توانید آب پرتقال بنوشید ، آن را به عنوان میان وعده پوست بگیرید یا به سالاد میوه اضافه کنید.

پرتقال برای سلامت چشم مفید است
پرتقال برای سلامت چشم مفید است

نتیجه

رژیم غذایی سالم برای سلامت چشم ضروری است. حفظ رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان ها از بیماری های جدی چشم جلوگیری می کند و بهترین عملکرد چشم را تضمین می کند.

سعی کنید هر روز انواع غذاهای کامل و فرآوری نشده بخورید. در صورت داشتن مشکلات چشمی به پزشک مراجعه کنید ، زیرا مداخله زودهنگام می تواند از بیماری های جدی تر جلوگیری کند.

نکاتی برای سلامت چشم

مراقبت منظم از چشم ها برای حفظ سلامت چشم بسیار مهم است. خوردن غذاهای سالم برای چشم تنها راه محافظت از چشم ها نیست. راههای دیگر برای حفظ سلامت چشم عبارتند از:

  • هر یک تا دو سال یکبار به چشم پزشک مراجعه کنید
  • استفاده از عینک آفتابی در فضای باز
  • از کشیدن سیگار خودداری کنید
  • وزن سالم را حفظ کنید
  • هنگام ورزش ، سرگرمی ، پروژه های خانوادگی یا فعالیت های مربوط به کار ، از محافظ چشم استفاده کنید
  • قند خون را مدیریت کنید

پرسش و پاسخ

سوال:

من الان عینک می زنم. آیا غذاهایی وجود دارد که بتوانم برای بهبود بینایی خود بخورم تا دیگر نیازی به عینک نداشته باشم؟

{بیمار ناشناس}

واکنش نشان دهید:

توانایی بهبود بینایی از طریق مصرف غذا بستگی به وضعیت چشم پایین دارد. دژنراسیون ماکولا و شب کوری نمونه هایی از شرایطی است که با خوردن غذاهای غنی از ویتامین A ، آنتی اکسیدان های لوتئین ، زئاتانکسین و اسیدهای چرب امگا 3 بهبود یا کاهش می یابد. نزدیک بینی و دوربینی خلاف رژیم غذایی سالم نیست. با این حال ، یک رژیم غذایی سالم غنی از مواد مغذی ذکر شده در این مقاله می تواند از چشم ها در برابر اختلال زودرس بینایی محافظت کند.


مقالات مرتبط:

قانون 20-20 چیست و چگونه می توان با خستگی چشم مبارزه کرد …

تمرینات چشمی: چگونه از سلامتی خود مراقبت کنیم و چشمان خود را تقویت کنیم

علل قرمزی چشم: عوارض و درمان



0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *