آزمون GMAT؛ هرآنچه باید بدانید


قبولی در آزمون‌های بین‌المللی استاندارد راهی برای پذیرش در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی مشهور دنیاست. نام برخی از این آزمون‌ها مانند آزمون‌ بین‌المللی تافل و آیلتس بیش از بقیه بر سر زبان‌ها افتاده است، اما آزمون‌هایی هم هستند که مربوط به گروه خاصی از رشته‌ها و شرکت‌کنندگان می‌شوند. یکی از آنها آزمون GMAT نام دارد، آزمونی که متقاضیان ورود به دانشگاه‌ها و مؤسسات برجسته اقتصادی، تجاری و MBA در آمریکا و اروپای شمالی باید در آن شرکت کنند. در این مقاله درباره جی مت، بخش‌های مختلف آن، نحوه شرکت در آن و نیز تغییراتی که در ساختار آزمون در راه است، صحبت می‌کنیم.

آزمون GMAT چیست؟

آزمون GMAT (Graduate Management Admissions Test) آزمونی بین‌المللی است که متقاضیان ورود به رشته‌هایی مانند MBA، تجارت و بازرگانی باید برای پذیرفته‌شدن در دانشگاه‌های اروپای شمالی و ایالات متحده آمریکا در آن شرکت کنند. گرچه این دانشگاه‌ها و مؤسسات سابقه تحصیلی و کاری و سایر فعالیت‌های مرتبط شما را نیز بررسی می‌کنند، شانس پذیرش شما با کسب نمره بالاتر در این آزمون بیشتر می‌شود.

آزمون GMAT چه بخش‌هایی دارد؟

۱. نگارش تحلیلی (Analytical Writing Assessment)

باید در مدت ۳۰ دقیقه ۱ مقاله را بخوانید و سپس نقد تحلیلی خود درباره آن را بنویسید. هدف از این بخش ارزیابی توانایی نگارش و تحلیل متن شرکت‌کننده است. شاید تصور کنید که این بخش مانند بخش نوشتاری آزمون‌هایی مانند IELTS و TOEFL است، اما این‌طور نیست. متن ارائه‌شده در این آزمون سخت‌تر است و امتحان‌گیرندگان به دنبال این نیستند که صرفا بفهمند شما چقدر به زبان انگلیسی مسلطید، بلکه می‌خواهند بررسی کنند چقدر توانایی تحلیل متون مرتبط با آزمون را دارید.

در این بخش مواردی مانند تحلیل مسئله، پشتیبانی از ایده ارائه‌شده، رعایت قواعد نگارش و یکپارچگی نوشته شما ارزیابی می‌شود. نمره این بخش به ۲ صورت محاسبه می‌شود؛ در مرحله اول هوش مصنوعی به متن شما نمره می‌دهد. سپس مصحح همین کار را انجام می‌دهد. میانگین این دو، نمره نهایی این بخش در نظر گرفته می‌شود. اگر بین نمره ماشین و انسان بیش از یک نمره تفاوت باشد، مصحح سوم ارزیابی نهایی را انجام می‌دهد.

۲. استدلال یکپارچه (Integrated Reasoning)

در این بخش از آزمون، داده‌هایی به‌صورت گراف، نمودار، جدول و متن به شرکت‌کننده ارائه می‌شوند و او وظیفه دارد به پرسش‌های متنوعی پاسخ دهد که با توجه به این داده‌ها طرح شده‌اند. پرسش‌ها شامل تحلیل جدول، تفسیر نمودار، تحلیل دوبخشی و استدلال به‌کمک چند منبع اطلاعاتی می‌شوند.

در حقیقت این بخش توانایی فهم و تحلیل داده‌ها را ارزیابی می‌کند. پرسش‌های این بخش هم محاسباتی و هم ذهنی هستند. بنابراین باید برای پاسخ‌گویی به آنها به‌خوبی تمرین کرده باشید. در مجموع باید به ۱۲ پرسش در ۳۰ دقیقه پاسخ دهید.

۳. مهارت‌های محاسباتی (Quantitative Section)

در این قسمت از آزمون، از شما خواسته می‌شود به ۳۱ پرسش در مدت ۶۲ دقیقه پاسخ دهید. این پرسش‌ها مهارت ریاضی شما را در ۲ بخش حسابان و هندسه می‌سنجند. پرسش‌های این بخش اغلب دشوار‌تر از سایر قسمت‌ها هستند و بنابراین بیشتر شرکت‌کنندگان در آن نمرات کمتری کسب می‌کنند.

۴. مهارت‌های کلامی (Verbal Section)

این بخش چنانکه از نامش پیداست، تسلط شما به زبان انگلیسی را ارزیابی می‌کند. در این قسمت باید به ۳۶ پرسش چندگزینه‌ای در مدت ۶۵ دقیقه پاسخ دهید. توجه کنید که پرسش‌های این بخش نیز دشوارند و نباید آن را با آزمون‌های عمومی زبان انگلیسی اشتباه گرفت. بیشتر پرسش‌ها مفهومی و شامل تفکر انتقادی، درک مطلب و اصلاح‌کردن جملات هستند.

بخش‌های آزمون GMAT در یک نگاه

بخش‌های آزمون تعداد پرسش‌ها نوع پرسش‌ها مدت‌زمان پاسخگویی
نگارش تحلیلی ۱ مقاله تحلیل مقاله و نوشتن مقاله انتقادی ۳۰ دقیقه
استدلال یکپارچه ۱۲ پرسش چندگزینه‌ای تحلیل و تفسیر داده‌هایی که به شکل‌های مختلف ارائه شده‌اند ۳۰ دقیقه
مهارت‌های محاسباتی ۳۱ پرسش چندگزینه‌ای حسابان و هندسه ۶۲ دقیقه
مهارت‌های کلامی ۳۶ پرسش چندگزینه‌ای درک مطلب، استدلال انتقادی و تصحیح جملات ۶۵ دقیقه

ترتیب برگزاری بخش‌های مختلف آزمون GMAT چیست؟

در قسمت قبل بخش‌های مختلف این آزمون را معرفی کردیم، اما شما مجبور نیستید که حتما به همین ترتیب در آزمون شرکت کنید. هر شرکت‌کننده می‌تواند یکی از ۳ حالت زیر را برای ترتیب پرسش‌های آزمون انتخاب کند:

  1. نگارش تحلیلی-استدلال یکپارچه-استراحت-مهارت محاسباتی-استراحت-مهارت کلامی
  2. مهارت کلامی-استراحت-مهارت محاسباتی-استراحت-استدلال یکپارچه-نگارش تحلیلی
  3. مهارت محاسباتی-استراحت-مهارت کلامی-استراحت-استدلال یکپارچه-نگارش تحلیلی

هر وقتِ استراحت ۸ دقیقه و اختیاری است. شما می‌توانید بدون استراحت نیز کل آزمون را پشت‌سر بگذارید.

نمره‌دهی آزمون جی مت چگونه است؟

نمره آزمون جی‌مت بازه‌ای بین ۲۰۰ تا ۸۰۰ است. بیشتر شرکت‌کنندگان نمره‌ای بین ۵۰۰ تا ۶۵۰ کسب می‌کنند، بنابراین افرادی که نمره بالای ۷۰۰ بگیرند، جزو دسته برتر به حساب می‌آیند.

آیا پاسخ‌ندادن در این آزمون نمره منفی دارد؟

بله! برخلاف بسیاری از آزمون‌ها که پاسخ‌ندادن به پرسش‌ها نمره منفی ندارد، در آزمون جی مت اگر پاسخ پرسشی را ندهید، نمره منفی کسب می‌کنید. بنابراین باید تلاش کنید که به حداکثر پرسش‌ها پاسخ دهید.

رایانه تطبیقی GMAT چیست و چگونه عمل می‌کند؟

برخلاف بسیاری از آزمون‌ها، آزمون جی مت از هوش مصنوعی در فرایند آزمون بهره می‌گیرد. روش کار به این صورت است که وقتی شرکت‌کننده پرسشی را اشتباه پاسخ می‌دهد، رایانه پرسش بعدی را آسان‌تر می‌کند. برعکس، هر بار که مخاطب جواب درست بدهد، پرسش بعدی دشوارتر خواهد شد. توجه کنید که بخش‌های مهارت‌های کلامی و مهارت‌های محاسباتی از این قابلیت استفاده می‌کنند. سایر بخش‌ها یعنی نگارش تحلیلی و استدلا یکپارچه این ویژگی را‌ ندارند.

منابع آزمون GMAT

برای موفقیت در این آزمون می‌توان از منابع رایگان آنلاین و آفلاین بهره گرفت. یکی از بهترین روش‌ها برای آشنایی با این آزمون شرکت در آزمون‌های شبیه‌سازی‌شده رایگان است. وب‌سایت‌هایی مانند e-gmat، mba.com و QS Leap تمرین‌ها و شبیه‌سازی آزمون‌های جی‌مت را در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهند. علاوه بر اینها، ویدئوهای آموزشی نیز وجود دارند که شما را با بخش‌های مختلف آزمون، نوع پرسش‌ها و نکات لازم برای پاسخ‌دادن به هر بخش آشنا می‌کنند.

آزمون GMAT در ایران

آزمون جی‌مت در ایران برگزار نمی‌شود، بنابراین متقاضیان باید برای شرکت در این آزمون به یکی از کشورهای همسایه سفر کنند. کار ثبت‌نام نیز باید در وب‌سایت رسمی آزمون به آدرس mba.com انجام شود. از آنجایی که امکان شرکت در آزمون جی‌مت در ایران فراهم نیست، پرداخت هزینه‌های آن نیز تنها با داشتن کارت‌های اعتباری بین‌المللی مانند مسترکارت یا ویزاکارت ممکن است. هزینه آزمون GMAT برابر با ۲۸۵ دلار است.

تغییرات آزمون جی‌مت از سال ۲۰۲۳

انجمن GMAC (Graduate Management Admission Council) که طراح و برگزارکننده آزمون‌هاست، به‌تازگی در بیانیه‌ای اعلام کرده که با توجه به تغییر دنیای کسب‌وکار و تجارت، آزمون جی‌مت نیز در اواخر سال ۲۰۲۳ تغییر می‌کند. هرچند آزمون به شیوه قبلی خود تا پایان سال ۲۰۲۴ هم در دسترس خواهد بود، شرکت‌کنندگان از اواخر سال ۲۰۲۳ می‌توانند برای شکل جدید آزمون ثبت‌نام کنند. پس از سال ۲۰۲۴ نیز آزمون جی‌مت فقط به شیوه جدید برگزار خواهد شد. می‌دانید این شیوه جدید چیست؟ در ادامه این شیوه جدید را توضیح داده‌ایم.

آزمون GMAT Focus

در آزمون جی مت جدید، بخش نگارش تحلیلی حذف و به‌جای آن بخش جدیدی با عنوان بینش داده (Data Insights) اضافه شده است. این بخش جدید که با قسمت استدلال یکپارچه ترکیب می‌شود، بخش‌های آزمون را به ۳ قسمت که هرکدام حالا ۴۵ دقیقه زمان دارند، تبدیل می‌کند.

هدف از این تغییر تمرکز بیشتر بر تحلیل انواع داده‌هاست چراکه از نظر متخصصان این آزمون، دنیای کسب‌وکارها هرچه بیشتر بر داده و تحلیل آن در زمان کوتاه متکی شده است. پس از سال ۲۰۲۵، این آزمون در ۳ بخش برگزار خواهد شد.

از تجربه شرکت در این آزمون بگویید

در کدام کشور آزمون دادید؟ چه منابعی را مطالعه کردید و آیا از نتیجه‌ای که گرفتید راضی بودید؟ چه توصیه‌ای به سایر شرکت‌کنندگان در این آزمون دارید؟ لطفا تجربیات خودتان را برای ما بنویسید.


فروشگاه چطور - مجموعه پیشرفت شغلی

چگونه با مدیر و همکاران خود تعامل موثری داشته باشیم.

چگونه در سازمان خود پله‌های ترقی را به‌سرعت طی کنیم.




Source link