تاثیر آب ‌و هوا روی برنامه حرکت قطارها


آب‌وهوای فصل زمستان با سرمای متفاوت خود می‌تواند جادویی جذاب برای سفر و گذران تعطیلات باشد. بااین‌حال تغییرات جوی و آب‌وهوای نامساعد حتما روی روند سفر اثر خواهد گذاشت. بنابراین چندان فرقی نمی‌کند که چه نوع وسیله نقلیه‌ای را برای سفرتان انتخاب کرده باشید. شاید برای سفر زمستانی امسال قصد داشته باشید با اتومبیل شخصی، هواپیما یا حتی خرید بلیط قطار علی بابا به سفر بروید. درهرصورت باید بدانید که شرایط جوی نامساعد روی کیفیت سفر اثرگذار است. در این میان، آب‌وهوای نامطلوب حرکت قطارها را در تمام فصول سال تغییر می‌دهد. در ادامه با انواع تغییرات جوی و تاثیر آن‌ها روی حرکت قطارها آشنا می‌شویم.

هوای بسیار سرد

اولین چیزی که در فصل زمستان وجود دارد، سرمای بیش‌ازحد هوا است. شاید به نظرتان قطارها بسیار قدرتمند باشند و به‌راحتی بتوانند این شرایط را تحمل کنند؛ درحالی‌که این‌طور نیست. سرما و یخبندان موجب می‌شود که نیروی الکترونیکی قطارها در هنگام حرکت با مشکل روبرو شود. علاوه بر آن، قطار توانایی لازم برای حرکت روی ریل‌ها را ندارد و تجهیزان سیگنال دهی نیز در سرما درست کار نمی‌کنند و قطار در دریافت سیگنال‌های لازم با اختلال همراه خواهد شد.

گرمای بسیار زیاد

شاید تعجب کنید، اما به همان میزان که سرمای زیاد تاثیر نامطلوب دارد، گرما نیز نباید بیش ‌از اندازه باشد. هوای بسیار گرم و ناگهانی باعث می‌شود که ریل‌ها منبسط شده و تغییر شکل بدهند. حتی در مواردی امکان خم شدن یا شکستن آن‌ها وجود دارد. در این صورت حرکت قطارها روی این ریل‌ها خطرآفرین خواهد بود.

رونیکس

سیل و بارندگی شدید

سفر با قطار در هوای بارانی ملایم، بسیار مطبوع و لذت‌بخش است. تصور کنید که بعد از خرید بلیط قطار علی بابا و بستن چمدان‌ها، راهی سفری طولانی با قطار باشید و در طول مسیر هم از برخورد باران به شیشه‌های قطار لذت ببرید. اما حقیقت این است که باران همیشه آرام و ملایم نیست. زمانی که باران بسیار شدید باشد، تبدیل به سیل خواهد شد. در این صورت احتمال آسیب دیدن تجهیزات و اختلال در برق‌رسانی قطار زیاد خواهد شد.

بادهای شدید

اتفاقی که بادهای شدید می‌تواند به وجود بیاورد، این است که شاخه‌های درختان و برگ‌ها، خطوط برق را روی ریل راه‌آهن پایین بکشد. البته در بادهای معمولی چنین اتفاقی نمی‌افتد؛ اما زمانی که از حد متعارف و معمول خارج شود، خطرساز است و احتمال تصادف قطار با تنه درختان شکسته شده و انحراف از مسیر وجود دارد. به همین دلیل زمانی که شرایط جوی احتمال بادهای شدید را در یک مسیر مشخص کند، سفرهای ریلی و هوایی لغو می‌شوند تا جان مسافران به خطر نیفتد. البته این موضوع همیشه نگران‌کننده نیست؛ زیرا تیم‌های پاکسازی ریل‌های راه‌آهن همیشه تلاش می‌کنند که خطوط ریلی را در مناطق بادخیز بازرسی و در صورت لزوم پاکسازی کنند.

برف در حجم گسترده

برف در حالت معمول نمی‌تواند اختلالی در روند حرکت قطارها ایجاد کند، اما زمانی که برف تبدیل به یخبندان شود و ریل‌های راه‌آهن را بپوشاند، قطارها قدرت و نیروی لازم برای حرکت را از دست می‌دهند و روند حرکت آن‌ها را اختلال همراه خواهد شد. علاوه بر آن ریل‌های قطار از فولاد ساخته می‌شود و زمانی که در سرمای بسیار شدید و یخبندان قرار بگیرند، دچار یخ‌زدگی شده و ایمنتی تردد قطارها را برهم می‌زنند. البته در این شرایط نیز نیروهای برف‌روب برای برطرف کردن مشکل حضور پیدا می‌کند تا حرکت قطارها متوقف نشود؛ بااین‌حال زمانی که شدت بارش برف و یخبندان از حد معمول خارج شود، سازمان ریلی تصمیم به لغو حرکت قطارها در آن مسیر می‌گیرد.

برگ‌های پاییزی!

شاید عجیب به نظر برسد، اما ریزش برگ‌های پاییزی در حجم گسترده و وجود آن‌ها روی ریل‌های راه‌آهن می‌تواند در حرکت قطارها اختلال ایجاد کند. موضوع این است که برگ‌ها با عبور قطارها له شده و تبدیل به لایه‌ای گل‌آلود و خمیرمانند می‌شوند. به همین دلیل قطارها هنگام عبور نمی‌توانند به‌خوبی ترمز بگیرند و حتی جریان‌های الکترونیکی قطار نیز مختل می‌شود. البته در این شرایط نیز ناوگان ریلی تلاش می‌کند که مسیر ریل‌ها را پاکسازی کند تا مشکلی ایجاد نشود. اما زمانی که همه‌چیز از حالت معمول خارج شود، باید احتمال هر خطری را در نظر داشت.

مه غلیظ

یکی از خطرسازترین شرایط جوی در روزهای زمستانی یا بهاری، هوای مه‌آلود است. در این شرایط، دید رانندگان تمام وسایل نقلیه بسیار محدود خواهد شد و امنیت سفر نیز با مخاطرات جدی همراه می‌شود .به همین دلیل تفاوتی نمی‌کند که بخواهید با هواپیما یا اتومبیل شخصی سفر کنید یا برای خرید بلیط قطار علی بابا اقدام کرده باشید، به‌هرحال در شرایط مه غلیظ، سفر کردن اصلا توصیه نمی‌شود.

جالب است بدانید که مه غلیظ حتی در ریل‌های راه‌آهن نیز خطرآفرین است و دید راننده را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. به همین دلیل حمل و نقل ریلی با اختلال جدی روبرو خواهد شد و در شرایط بحرانی، سفر قطارها نیز لغو می‌گردد.

درنهایت اینکه

شرایط جوی نامساعد فقط هوای بسیار سرد یا یخبندان نیست. گاهی اوقات گرمای هوا نیز می‌تواند حرکت قطارها را با اختلال همراه کند. همچنین اگر هرکدام از درختان، شاخه‌ها، برگ‌ها، باران یا برف از حد معمول و متعارف خود خارج شود، حتما مسیر سفر را با خطر روبه‌رو می‌کند. البته در شرایط جوی بسیار نامطلوب، ناوگان ریلی مانع حرکت وسایل نقلیه مختلف ماند اتومبیل‌ها، اتوبوس‌ها، قطارها یا هواپیماها می‌شود. بااین‌حال دانستن این موارد کمک می‌کند که در موقع عازم شدن برای سفر، نگرش بهتری داشته باشید. درعین‌حال دلیلی وجود ندارد که نگرانی‌های بی‌مورد درباره شرایط جوی نامساعد داشته باشید. ناوگان ریلی به صورت شبانه‌روزی تلاش می‌کند که ریل‌های راه‌آهن را از هر نظر ایمن نگه دارد تا سفرهای ایمن را برای مسافران فراهم کند.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر



منبع