تفاوت روان نویس و خودنویس چیست؟


از آنجایی که نوشتن از گذشته مهمترین راه برای انتقال افکار و اندیشه‌ها بود، مردم همیشه سعی می‌کردند ابزار مناسبی را برای این کار پیدا کنند. قبلا از مرکب و پر پرندگان برای نوشتن استفاده می‌شد، اما کم کم با اختراعات جدید مردم به مداد و خودکارهایی در طرح و رنگهای متنوع رو آوردند.

به تدریج وقتی مردم بیشتر با نوشتن خو گرفتند و برایشان به عادت تبدیل شد، مسئله راحت‌نویسی ذهن آنها را به خود مشغول کرد. همانطور که با پیشرفت فناوری هر روز شاهد تولید دستگاه‌های جدیدی هستیم تا کار را برای بشر راحت‌تر کنند و با صرف انرژی و خستگی کمتر کار بیشتری انجام دهند، در بخش نوشتن هم آنها به فکر اختراع ابزاری افتادند تا در عین حال که سرعت نوشتن را بالا می‌برند، به مسئله زیبانویسی و خستگی کمتر در هنگام نوشتن هم توجه شود. در ادامه شما با اهمیت خرید روان نویس لاکچری پی می‌برید و از آنجایی که خرید خودنویس لاکچری هم به همان اندازه کاربرد دارد، ما « ست روان نویس و خودنویس ایپلمات مدل 2000 طرح صدفی » را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

اختراع روانونویس و خودنویس لاکچری

بعد از آزمایشات متعدد متوجه شدند، مسئله‌ای که نوشتن را سخت یا آسان می‌کند، سرعت و نرمی حرکت قلم روی کاغذ است. بعد متوجه شدند هر چه جوهر روی کاغذ روان‌تر حرکت کند، در نوشتن کمتر خسته می‌شوند، این بود که خودنویس و روان نویس را اختراع کردند.

تفاوت روان نویس و خودنویس لاکچری و خودکار

اما مشکلی که وجود دارد این است که امروزه مردم معمولا این سه قلم یعنی خودکار، خودنویس و روان نویس را با هم یکی می‌دانند. اما در حقیقت، آنها هم از لحاظ ظاهری و هم از لحاظ نوشتاری تفاوت‌هایی با هم دارند. فرق روان نویس و خودنویس لاکچری و تفاوت آنها با خودکار در نحوه و کیفیت استفاده از آنها تاثیر دارد. به این معنی که نمی‌توانیم برای هر نوع نوشته‌ای از هر کدام از اینها به دلخواه خودمان استفاده کنیم. هر چند مردم شاید خیلی وقت‌ها به این مسئله اهمیت زیادی ندهند، چراکه از تفاوت آنها باخبر نیستند، اما در سطح حرفه‌ای وقتی بخواهید زیباتر و درست‌تر بنویسید به شما توصیه می‌کنیم حتما به تفاوت آنها – فرق روان نویس و خودنویس لاکچری و تفاوت آنها با خودکار – توجه کنید.

قبل از اینکه در مورد تفاوت روان‌ نویس و خودنویس لاکچری صحبت کنیم، کمی در مورد هر کدام توضیح می‌دهیم.

شکل ظاهری خودکار

اولین قلمی که می‌خواهیم در مورد آن صحبت کنیم، خودکار ساده خودمان است که با شنیدن نام آن به یاد خودکارهای قدیمی بیک می‌افتیم و ساختاری سه قسمتی دارد: نوک به جنس برنج، تنگستن یا ساچمه، لوله باریکی که به نوک وصل است و جوهری که درون آن وجود دارند به نوک منتقل می‌شود و یک پوشش شفاف شیشه مانند که به نوک وصل است و لوله درون آن قرار می‌گیرد.

جوهر درون خودکار نسبت به قلم‌های دیگر غلیظ‌تر است، بنابراین برای نوشتن باید فشار بیشتری روی کاغذ وارد کنید که این موضوع باعث خستگی دست می‌شود.

شکل ظاهری روان نویس

قلم بعدی، روان نویس است. روان نویس چیزی بین خودکار و ماژیک است که جوهر از مخزن به سمت نوک آن حرکت می‌کند و نسبت به خودکار دیرتر خشک می‌شود، پس باید هنگام نوشتن با آن مراقب باشید جوهر پخش نشود. اما نوک آن شبیه خودکار است. یک تفاوت روان نویس و خودنویس لاکچری در تنوع رنگ آنها است. به این صورت که روان نویس نسبت به خودنویس و حتی خودکار از تنوع رنگ‌آمیزی بیشتری برخوردار است. مزیت مهم روان‌نویس در مقایسه با خودکار این است که مخزن جوهر آن را می‌توانید شارژ مجدد کنید و نسبت به آن مقرون‌به‌صرفه است.

شکل ظاهری خودنویس

در این قسمت در مورد ظاهر خودنویس برایتان توضیح می‌دهیم. ظاهر خودنویس با روان نویس فرق دارد، نوک آن دو تکه است و با فشار بیشتر خط نوشتاری شما پهن‌تر می‌شود. مخزن آن هم به دو شکل آهنی و پلاستیکی است، که نوع پلاستیکی آن قابل تعویض‌شدن است. این کار به دو صورت انجام می‌شود یا آن را به صورت دستی پر می‌کنند، یا به صورت فشنگی تعویض می‌کنند.

اما باید حواستان به جوهر پس‌دادن خودنویس هم باشد. اگر نمی‌خواهید برای مدتی از آن استفاده کنید، آن را بشویید (اما نه با آب گرم تا آسیب نبیند) تا جوهر آن باعث لکه‌دارشدن لباس شما نشود. چراکه لکه آن را حتی با محلول‌های شیمیایی قوی هم نمی‌توانند پاک کنند. هر چند این مسئله شاید یک مضرت محسوب شود، اما یک مزیت هم دارد که مدیران برای امضای اسناد و اوراق مهم مجبور نیستند از خودکار استفاده کنند و به دست خودشان فشار زیادی وارد کنند. خودنویس کارشان را خیلی ساده می‌کند.

فرق روا‌ن‌ نویس و خودنویس لاکچری

برای تشخیص تفاوت روان نویس و خودنویس لاکچری باید به قطر نوشتاری آنها توجه کنید. برای مثال، اگر زاویه دست را هنگام نوشتن با خودنویس تغییر دهید، قطر نوشتاری شما هم تغییر می کند، این موضوع در مورد خودکار و روان نویس صدق نمی‌کند. پس باید گفت که خودنویس بخاطر ترسیم خط‌های پهن‌تر محبوب خوش‌نویسان است.

اما نمی‌توانید از آن برای ترسیمات دقیق استفاده کنید. برای این کار، بهترین گزینه روان‌نویس است. بنابراین اگر کارتان به صورتی است که باید با خطوط کوچک‌تر بنویسید یا می‌خواهید نقاشی‌های دقیق‌تری بکشید‌، حتما خرید روان‌نویس لاکچری دربرنامه‌تان باشد.از جمله مزیت‌های این دو قلم نسبت به خودکار معمولی میزان فشاری است که در هنگام نوشتن با خودکار معمولی به دست نویسنده وارد می‌شود.

برتری روان نویس و خودنویس بر خودکار

در ادامه به شما توضیح می‌دهیم که چرا استفاده از این دو قلم خستگی کمتری برای نویسنده به همراه دارد.

همانطور که در بخش فرق روان نویس و خودنویس لاکچری اشاره کردیم، جوهر در این نوع از قلم‌ها از مخزن به سمت نوک سرازیر می‌شود و از آنجایی که حرکت جوهر به صورت روان صورت می‌گیرد، پس نیازی نیست به کاغذ فشار زیادی وارد شود. بنابراین بازدهی آنها نسبت به خودکارهای معمولی بیشتر است.

روان نویس یا خودنویس

با توجه به فرق روان نویس و خودنویس لاکچری، انتخاب بین این دو بستگی به سرعت نوشتن شما دارد. اگر تندنویس هستید، روان نویس انتخاب بسیار خوبی برایتان است تا در عین حال که خسته نمی‌شوید، مطالبتان را هم به سرعت دلخواه بنویسید. اما اگر کندنویس هستید و دوست دارید زیبا بنویسید حتما از خودنویس استفاده کنید و هرگز به سراغ روان نویس نروید، چون جوهر آن پخش می‌شود و نوشته شما را خراب می‌کند.

کلام آخر

در پایان باید گفت که شما برای نوشتن می‌توانید از هر یک از این قلم‌ها – خودکار، روان نویس و خودنویس – استفاده کنید. اما با توجه به مطالبی که در بالا در مورد تفاوت روان نویس و خودنویس لاکچری و فرق آنها با خودکار برایتان گفتیم، بهتر است در انتخاب قلم مناسب با توجه به نوشتار مورد‌نظر خود دقت بیشتری کنید.

سوالات متداول

  1. فرق روان نویس و خودنویس لاکچری در چیست؟

این دو قلم هم از نظر ظاهری با هم فرق دارند، هم از نظر نوشتاری. فرق ظاهری آنها به این صورت است که نوک روان نویس شبیه خودکار و نوک خودنویس دو تکه است.

از آنجایی که خودنویس خطوط پهن‌تری رسم می‌کند، برای خوشنویسی گزینه بسیار مناسبی است، اما برای نقاشی‌های دقیق و کشیدن خطوط نازک از روان نویس استفاده کنید.

  1. تفاوت‌های ظاهری خودکار، روان نویس و خودنویس چه هستند؟

(الف) خودکار ابزار نام آشنای ما ایرانیان است که از گذشته همیشه محبوب ما بود. ظاهر آن ساده و سه قسمتی است. نوک آن به یک لوله وصل می‌شود که جوهر خودکار در آن قرار دارد.

(ب) خودنویس که برای اولین بار در اروپا استفاده می شد، دارای مخزن جوهر نبود. به ان صورت که نوک آن را درون جوهر می‌گذاشتند و بعد روی کاغذ می‌نوشتند، اما امروزه دارای مخزن آهنی یا پلاستیکی است که مخزن پلاستیکی آن را یا با دست پر از جوهر می‌کنند یا به صورت فشنگی تعویض می‌شود. نوک آن هم دو تکه است و موقع نوشتن هر چه بیشتر فشار بیاورید، خطوط پهن‌تری می‌توانید ترسیم کنید.

(پ) روان نویس که محبوب نقاشان است نوکی شبیه خودکار دارد که به مخزنی وصل است و جوهر از مخزن به سمت نوک سرازیر می‌شود و چون جوهر آن نسبت به خودکار رقیق‌تر است پس زودتر هم تمام می‌شود. اما برخلاف خودکار مخزن جوهر آن را می‌توانید تعویض کنید.



Source link