رولف دوبلی؛ معرفی آثار نویسنده هنر شفاف اندیشیدن


معروف‌ترین کتاب های رولف دوبلی را با ترجمه های عادل فردوسی پور و همکارانش می‌شناسیم، اما شهرت کتاب‌های او به‌خصوص کتاب هنر شفاف اندیشیدن تنها به‌دلیل ترجمه خوبش نیست، بلکه محتوای تأمل‌برانگیزش است که آن را در سال اول انتشار به‌پرفروش‌ترین کتاب آلمان و بعدتر نیز یکی از محبوب‌ترین کتاب‌های خودیادی و موفقیت تبدیل کرد. در ادامه با سه گانه رولف دوبلی در ایران آشنا می‌شویم.

زندگی‌نامه

رولف دوبلی نویسنده و کارآفرین سوئیسی متولد ۱۹۶۶ در شهر لوزرن است. او مدرک MBA را در سال ۱۹۹۱ و دکترای فلسفه را در سال ۱۹۹۵ از دانشگاه سنت گالن سوئیس گرفت. قلم‌زدن در روزنامه‌‌ها و نشریاتی مانند «وال استریت ژورنال»، «واشنگتن پست»، «فایننشال تایمز» از جمله فعالیت‌های او در حوزه نویسندگی است. او رمان‌نویسی را سال ۲۰۰۲ شروع کرد، اما شهرتش را وام‌دار اثر غیرداستانی‌اش به‌نام «هنر شفاف اندیشیدن» است.

۱. هنر شفاف اندیشیدن

هنر شفاف اندیشیدن از کتاب های رولف دوبلی

مترجم (پیشنهاد کاربران): علی شهروز ستوده، عادل فردوسی‌پور، بهزاد توکلی نیشابوری
انتشارات (پیشنهاد کاربران): چشمه
تعداد صفحه: ۳۲۸

ذهن ما در کنار ویژگی‌های فوق‌العاده‌ای که دارد، زمان‌های زیادی دچار خطا می‌شود. این خطاهای شناختی ممکن است خطرناک باشند و ما را گرفتار رنج و سختی کنند. از میان کتابهای رولف دوبلی، او در معروف‌ترین اثرش کتاب هنر شفاف اندیشیدن مجموعه‌ای از آشناترین خطاهای شناختی را که برای همه ما پیش می‌آیند با مثال‌هایی ملموس و به‌زبانی ساده ارائه کرده است. اگرچه آشنایی با خطاهای شناختی موضوع اصلی این کتاب است، اصلا کتاب روان‌شناسی تخصصی نیست. نویسنده بیشتر سعی دارد مسائل را از زاویه دید متفاوتی به مخاطب نشان دهد و او را از تنها دیدگاهی که در آن گرفتار است نجات دهد. اگر به‌دنبال یک راهنما برای بهتر و سالم‌تر زندگی‌کردن هستید، این کتاب را به قفسه کتابخانه‌تان اضافه کنید. اغلب طرفداران کتاب باور دارند بهترین ترجمه هنر شفاف اندیشیدن متعلق به عادل فردوسی‌پور و همکارانش است.

تلاش برای جمع‌آوری اطلاعات را فراموش کن. تمام تلاشت را بکن تا با حداقل اطلاعات گلیمت را از آب بیرون بکشی. این به تو کمک می‌کند تصمیم‌های بهتری بگیری. اطلاعات اضافی ارزشی ندارند، چه آنها را بدانی و چه ندانی.

۲. هنر خوب زندگی کردن

هنر خوب زندگی کردن از کتاب های رولف دوبلی

مترجم (پیشنهاد کاربران): علی شهروز ستوده، عادل فردوسی‌پور، بهزاد توکلی نیشابوری
انتشارات (پیشنهاد کاربران): چشمه
تعداد صفحه: ۲۴۹

از عنوان کتاب هنر خوب زندگی کردن پیداست که رولف دوبلی قصد دارد در دومین کتاب غیر‌داستانی‌اش از خوب زندگی‌کردن بگوید. کتاب شامل ۵۲ بخش کوتاه است که هرکدام را می‌توان توصیه‌ای برای بهتر زندگی‌کردن و رهایی از پیش‌فرض‌های ذهنی دانست. او از داستان‌های واقعی و مثال‌ها استفاده می‌کند تا حرفش را راحت‌تر بزند و همین شیوه بیان در کنار ترجمه عادل فردوسی‌پور و همکارانش خواندن این اثر را دلنشین‌تر کرده است.

اساسا به‌محض آن که از خط فقر بالاتر آمدید و مقداری پول به‌عنوان پشتوانه پس‌انداز کردید، دیگر پول جایی در میان فاکتور‌هایی که موجب یک زندگی خوب می‌شوند، نخواهد داشت. پس به‌جای حرص زدن برای جمع کردن پول، روی فاکتورهای دیگر کار کنید. موفقیت حقیقی، همان‌گونه که در فصل پایانی خواهیم دید، چیزی غیر از موفقیت مالی است.

۳. پی‌گیر اخبار نباشید

پی‌گیر اخبار نباشید از کتاب های رولف دوبلی

مترجم (پیشنهاد کاربران): علی شهروز ستوده، عادل فردوسی‌پور، بهزاد توکلی نیشابوری
انتشارات (پیشنهاد کاربران): چشمه
تعداد صفحه: ۱۴۲

در دنیای امروز حتی اگر مستقیم اخبار را در تلوزیون و شبکه‌های خبری دنبال نکنیم، به‌واسطه شبکه‌های اجتماعی ناخواسته در معرض اخبار زیادی قرار می‌گیریم. این اخبار با روان ما و زندگی روزمره ما چه می‌کنند؟ سبک زندگی ما تحت‌تأثیر این اخبار به چه سمتی می‌رود؟ رولف دوبلی در کتاب پیگیر اخبار نباشید از این پدیده جدید که خواسته یا ناخواسته در معرض آن هستیم صحبت می‌کند. اگر شما هم خود را در دام اضطراب ناشی از خبرها گرفتار می‌بینید، این کتاب برای شماست تا از پشت‌پرده تولید اخبار و راه نجات از آن مطلع شوید.

اخبار در زندگی من به همان اندازه پررنگ بود که اوالتین در صبحانه‌ام. بااین‌حال، حتی آن زمان هم حس غریبی به من می‌گفت که یک جای کار می‌لنگد. برایم حیرت‌آور بود که روزنامه‌ها هر روز و هر روز در یک قطع و با ضخامتی یکسان تحویل داده می‌شدند. روزنامهٔ محلیِ لوتسرنر نویسته ناخریشتن که والدینم مشترک آن بودند، تشکیل شده بود از بخشی یک‌صفحه‌ای درباره اخبار خارجی، بخشی یک‌صفحه‌ای درباره امور مالی، بخشی دوصفحه‌ای دربارهٔ شهر لوسرن و الی آخر. فرقی نمی‌کرد وقایع روزِ قبل پرشمار بوده‌اند یا اندک.

شما بگویید

از میان کتاب‌های معرفی‌شده رولف دوبلی کدام‌یک را خوانده‌اید؟ تا چه‌ اندازه با نوع نگاه این نویسنده به خطاهای شناختی موافق هستید؟ اگر تجربه خواندن آثار رولف دوبلی را داشته‌اید، لطفا نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.



منبع