رژیم کتوژنیک چیست نکات و راهنما

رژیم کتوژنیک و کم کاری تیروئید حال بیایید ببینیم که رژیم لاغری کتوژنیک چگونه به ما در کاهش وزن کمک میکند. با یک هدف کاهش وزن سالم و پایدار با این رژیم، کاهش نیم تا 1.5 کیلوگرم وزن در هفته است. رژیم کیتو یا رژیم کتوژنیک، یک رژیم غذایی با چربی بالا، کربوهیدرات کم و پروتئین متوسط است که برای کاهش وزن سریع بسیار پیشنهاد میشود. رژیم کتوژنیک برای ورزشکاران تراز اول و آنهایی که به دنبال اضافه کردن مقدار زیادی وزن یا عضله هستند کمتر مناسب است. با توجه به اینکه میزان کربوهیدرات ها در طول روز برای افراد بسیار زیاد می باشد، هدف رژیم کتوژنیک این است که بتواند کاهش کربوهیدرات را به دنبال داشته باشد و آن را به روزانه ۵ درصد برساند.

این در حالتی اتفاق می افتد که استفاده از مواد چربی در طول روز طبق معمول انجام میگیرد. بالا رفتن از پلهها وادارتان میکند از عضلات تثبیتکننده، چون گلوتئوس مدیوس، که در دویدنهای معمولی چندان به چالش کشیده نمیشوند استفاده کنید، زیرا همزمان که تعادلتان را روی یک پا حفظ میکنید، باید قدم بعدی را با پای دیگرتان بردارید. توجه کنید یک ماشین دارای دو منبع می باشد و از دو سوخت استفاده میکند و می تواند از طریق گاز و از طریق بنزین فعالیت داشته باشد.

رژیم کتوژنیک ماچا

برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با نظرات افرادی که از این رژیمها استفاده کردهاند، بر روی غفاری دایت کلیک کنید. برای درمان استرس خود می توانید از روش هایی همچون یوگا و یا مدیتیشن استفاده کنید و میزان استفاده از وسایل الکترونیکی نظیر موبایل را کاهش دهید. ممکن است به تازگی واژه رژیم کتوژنیک به جهت کاهش وزن به گوش شما رسیده باشد و سؤالات ذهنی بسیاری در ذهن شما شکلگرفته باشد و قصد دارید از این روش پرکاربرد استفاده کنید و کاهش وزن را تجربه کنید. اما این رژیم در نهایت می تواند کاهش وزن برای افراد را به دنبال داشته باشد و روش بهینه تری شناخته شود.

اما اگر یک ورزشکار معمولی هستید، ضروری است که به کاهش تدریجی میزان کربوهیدرات پایبند باشید. ممکن است برخی اوقات احساس کنید که همه کار ها را به درستی انجام می دهید اما هنور نتیجه ای که می خواهید را نگرفته اید. پیشنهاد می کنیم از پست فست در رژیم کتوژنیک چیست دیدن کنید. اهداف شما از تغییر در سبک زندگی چیست؟ یک متخصص تغذیه در رابطه با رژیم کتوژنیک باید دارای ویژگی های خاصی باشد، از جمله این که در این زمینه دارای دانش و آگاهی کافی باشد، اطلاعات و تخصص کافی را فرا گرفته باشد. یکی از بهترین متخصصان تغذیه در زمینه رژیم کتوژنیک دکتر کوهدانی است.

تعادل نسبت درشت­ مغذی ­ها در این رژیم غذایی نسبت به رژیم کتو بیش­تر است و به دلیل وجود میوه و سبزیجات در برنامه غذایی، مقدار مناسبی ویتامین، مواد معدنی و فیبر دریافت می ­شود. برای استفاده از این رژیم میزان درشت مغذی ها شامل ۳۰ درصد پروتئین به همراه ۶۰ تا ۶۵ درصد چربی و میانگین ۵ تا ۱۰ درصد کربوهیدرات در نظر گرفته شده است. یعنی همان طور که مشاهده می شود، میزان چربی استفاده شده در این رژیم بیشتر از موارد دیگر می باشد.

این دسته از چربی ها می توانند همانند کره، آووکادو، روغن های سالم، ماهی های چرب، روغن زیتون، زیتون پرورده، گوشت ها و دیگر موارد باشند و در برنامه غذایی افراد گنجانده شود. رژیم کتوژنیک هدفمند(TKD): این رژیم به شما اجازه میدهد در برخی موارد مثل زمان تمرین کربوهیدرات را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. ممکن است این عملکرد در ذهن شما اندکی عجیب به نظر برسد که چگونه رژیم کتوژنیک چگونه می تواند با چربی های بالا که شامل چربی های سالم مثل روغن زیتون، روغن نارگیل و دیگر موارد می شود، سبب کاهش وزن باشد.

برای آشنایی با دیگر رژیم ها ، پیشنهاد می شود مقالات رژیم فصلی را مطالعه نمایید. رژیم کتوژنیک هدفمند چیست؟ عواقب طولانی مدت رژیم کتوژنیک چیست؟ رژیم پروتئین چیست؟ نکات مهم و مواد مغذی رژیم پروتئین کدامند؟ شاید بزرگترین جذابیت اتخاذ رژیم کتوژنیک کاهش وزن سریع در کنار افزایش سیری و کاهش گرسنگی و اشتها باشد. به طور کلی ضرورتی برای استفاده از مکمل در این دوران نیست اما استفاده از مکمل های زیر می تواند باعث بهبود عملکرد بدن در این رژیم شود:روغن MCT: افزودن مقداری از این روغن به نوشیدنی یا ماست باعث افزایش انرژی و سطح کتون در بدن می شود.مینرال ها: اضافه کردن مواد معدنی مانند نمک به غذا باعث بهبود تعادل آب و مینرال های بدن می شود.کافئین: افزایش انرژی، چربیسوزی و بهبود عملکرد.کراتین: اگر در کنار رژیم کتوژنیک تمرینات ورزشی هم انجام می دهید، این مکمل می تواند باعث بهتر شدن عملکرد، ریکاوری و سلامت بدن شود.پروتئین وی: کمک به افزایش پروتئین مصرفی روزانه. Th​is c​on te nt has been c reat ed  with GSA C᠎on te​nt  Gen erat᠎or D em ov᠎er᠎si on.

آیا رژیم کتوژنیک ضرر دارد

حتی در طول کتوزیس، گلوکز میتواند باعث جلوگیری از کاهش بیش از حد قند خون شود و باعث سوخت رسانی به بافت هایی شود که نمیتوانند از کتونها استفاده کنند (نظیر گلبولهای قرمز). در مطالعات دیگر نیز دیده شده که رژیم روزه داری میتواند ریسک ابتلا به برخی بیماریهای مربوط به مغز مانند آلزایمر، پارکینسون و سکته مغزی را کاهش دهد. در ادامه ده مورد دیگر از فواید رژیم کتوژنیک را ملاحظه خواهید کرد. همینطور برای استفاده از کربوهیدرات ها در روزهایی کتوژنیک از ۵ تا ۱۰درصد در نظر گرفته شود و در کنار آن می توان ۲۵ درصد چربی نیز استفاده کرد.

Th​is article has be​en gen erated by GSA C ontent Genera᠎to r DE MO.

رژیم کتوژنیک ایران کوک

چه کسانی میتوانند از رژیم شش راه برای رسیدن به لاغری سریع شما کتوژنیک استفاده کنند؟ به طورکلی این دسته از افراد در رژیم کتوژنیک هدفمند به صورت روزانه میتوانند میزان ۷۰ تا ۸۰ گرم کربوهیدرات استفاده کنند. مهمترین نکته منحصر به فردی که برای این رژیم وجود دارد، این است که کربوهیدراتی که در این رژیم مورد استفاده قرار می گیرد به راحتی سوزانده می شود و نمی تواند به عنوان چربی در بدن جای بگیرد. مواد غذایی همانند برنج، نان، انواع شیرینیجات ها، سبزیجات نشاستهای و دیگر موارد جزو کربوهیدرات ها به حساب می آیند و می توانند منبع اصلی تامین انرژی یا سوخت بدن را صورت بدهند.

رژیم کتوژنیک ۷روزه نی نی سایت

از طرف دیگر رژیم کتوژنیک مقدار تستوسترون و هورمون رشد را افزایش می دهد که باعث عضله سازی می شوند. البته ممکن است ترجیح برخی از افراد بر این باشد که روزهای آزاد خود را براساس مناسبت های خاص در نظر بگیرند و در ایام تعطیل، مراسمات و دیگر موارد از رژیم روزهای آزاد خود استفاده کنند. البته در برخی مواقع امکان اینکه استفاده از این رژیم سبب کتو نشود. اگرچه نادر، اما ممکن است افرادی که دیابت نوع دو دارند نیز در برخی شرایط DKA را تجربه کنند.

اما عوارضی نیز ممکن است در پی داشته باشد. میوهها نیز در این رژیم محدود هستند زیرا قند دارند. متخصصان رژیم کتوژنیک، آن را در کودکانی که صرع کنترلنشده دارند و به دو یا سه درمان دارویی هم پاسخی ندادهاند، قویاً توصیه میکنند. این رژیم بیشتر برای ورزشکاران و افرادی که رژیم کتوژنیک را انتخاب کرده اند اما به کربوهیدرات بیشتری نیاز دارند مناسب است. اما به طورکلی رایجترین انواع رژیمی کتوژنیک، رژیم کتوژنیک استاندارد شناخته می شود و برای افراد تازهکار با نتیجه و عملکرد بهتری همراه است. به دلیل اینکه به نسبت رژیم های کتوژنیک استاندارد میزان پروتئین مصرفی افراد بیشتر و چربی کمتری صورت میگیرد.

این اصطلاح کلی میتواند شامل رژیمهایی مانند رژیم اتکینز، رژیم دوکان و رژیمهای LCHF (کم کربوهیدرات، پرچرب) مانند رژیم غذایی پرچرب باشد، اگرچه نسبت چربی، پروتئین و کربوهیدرات و سایر ویژگیهای خاص هر رژیم غذایی میتواند متفاوت باشد. صرع: تحقیقات نشان میدهند رژیم کتوژنیک میتواند بروز تشنج در کودکان مبتلا به صرع را بهطور چشمگیری کاهش بدهد. اگرچه مصرف چربی ها به دلیل داشتن کالری زیاد به هیچ عنوان توصیه نمی شود، اما تحقیقات نشان می دهد که رژیم های غذایی کتوژنیک به طور قابل توجهی بیشتر منجر به کاهش وزن نسبت به سایر رژیم های غذایی کم چربی می شوند.

هرم رژیم کتوژنیک

نکتهی مهم اینجاست که این رژیم به دیابتیهای نوع ۱ توصیه نمیشود و دیابتیهای نوع ۲ نیز باید با احتیاط و زیر نظر پزشک از این رژیم استفاده کنند.جلوگیری از پیشرفت سرطانیکی از ویژگیهای سلولهای سرطانی این است که برای رشدشان، از کربوهیدرات یا قند خون تغذیه میکنند. حال به جای استفاده از کربوهیدرات ها می تواند از چربی ها استفاده کند. اما این رژیم برای افراد بهگونهای در نظر گرفته می شود که بعد از ورزش بتواند حدوداً ۲۰ تا ۳۰ درصد از کربوهیدرات روزانه خود را استفاده کند تا در حین هنگام ورزش فعالیت های بدنی آن ها رو به افزایش برود.

سوسیس و کالباس در رژیم کتوژنیک

رژیم غذایی کتوژنیک اگرچه اغلب برای کاهش وزن استفاده می شود ولی دارای فواید متعددی برای افرادی که دارای بیماری های قلبی، مغزی، آکنه و صرع هستند می باشد. هنگامیکه میزان کربوهیدرات ها کاهش می یابد و میزان مصرف چربی ها در بدن بالاتر می رود، بدن در شرایط کتوزیس قرار میگیرد که این عملکرد در نهایت کاهش وزن افراد را به دنبال دارد. بیماری قلبی: رژیم کتوژنیک می تواند فاکتورهای خطری مانند چربی بدن ، سطح کلسترول HDL ، فشار خون و قند خون را بهبود بخشد. اگر از افرادی که رژیم کتوژنیک را رعایت می کنند، آزمایش خون بگیریم کمبود هموگلوبین خون کاملا مشهود می باشد.

رژیم کتوژنیک نمونه

رژیم کتوژنیک و کم کاری تیروئید

رژیم کتوژنیک الزاما برای تمامی افراد مناسب نیست، مخصوصا افرادی که مبتلا به بیماری های خاصی همچون فشار خون مزن و یا دیابت نوع ۱ و. در این رژیم باید از هر مواد غذایی که دارای کربوهیدرات است اجتناب کرده و یا آن را به حداقل ممکن مثل مصرف روزانه 50 گرم برسانید. همچنین بدن در مواجه با کم خوابی اثر سوء روی هورمون های موثر بر اشتها مثل لپتین و گرلین می گذارد و باعث می شود، تعادل آن ها به هم خورده و اشتها افزایش یابد. دیابت با تغییر متابولیسم، افزایش قندخون و اختلال در عملکرد انسولین ظاهر می شود.

قوانین رژیم کتوژنیک

این یک باور غلط است که در ذهن افراد شکلگرفته که برای کاهش وزن نباید از چربی ها استفاده کنند. برای اینکه بهتر آن را بشناسید لازم است بگوییم رژیم کتوژنیک ممکن است با نام رژیم کتو نیز شناخته شود که در راستای استفاده از کربوهیدرات کم می باشد و استفاده از پروتئین بسیار و چربی بسیاری را به دنبال دارد و ادعا میکند که به جهت کاهش وزن یک راهکار مؤثر و مفید شناخته می شود. توصیه می کنیم، برای گرفتن نتیجه مطلوب و کاهش وزن چشمگیر در زمان رژیم کتو به ورزش کردن بپردازید، چرا که تاثیرات مثبتی در روحیه شما نیز دارد.