وقتی تنها مجرد جمع دوستانمان هستیم، چه کنیم؟


هنوز هم با دوستان دوران دبیرستانتان ارتباط دارید؟ ۲۰ تا ۳۰سالگی شاید عجیب‌ترین سال‌های زندگی انسان‌ها باشد؛ بعضی از افراد در این سن ازدواج می‌کنند، بعضی بچه‌دار می‌شوند، بعضی کسب‌وکارشان را راه‌ می‌اندازند و بعضی هم مشغول ادامه تحصیل هستند. گاهی اوقات همه اعضای یک گروه دوستی قدیمی ازدواج می‌کنند و فقط یک نفر مجرد باقی می‌ماند. وقتی تنها مجرد جمع هستید، ممکن است احساس معذب‌بودن کنید یا نتوانید مثل قبل با رفقای خود ارتباط برقرار کنید. در هر صورت بعد از ازدواج و تشکیل خانواده باید با دنیای مجردی خداحافظی کرد و تغییرات را پذیرفت. در این مقاله ابتدا توضیح می‌دهیم که می‌توانید در جمع دوستان متأهل خود حاضر شوید یا نه، سپس راهکارهایی برای سپری‌کردن اوقات فراغت به‌عنوان تنها فرد مجرد یک جمع ارائه خواهیم کرد.

وقتی تنها مجرد جمع هستیم، لازم است در دورهمی‌ها حضور داشته باشیم؟

شنیدن خبر ازدواج یا بارداری دوستان لذت زیادی دارد، اما وقتی خودتان مجردید و این خبرها را می‌شنوید، ممکن است احساس تنهایی کنید که کاملا طبیعی است. اگر تمام آشنایان و دوستانتان متأهل‌اند، احساس خوبی به مجردبودنتان پیدا نمی‌کنید، به‌خصوص زمانی که در جمع این افرادید. واقعیت این است که مجردبودن هیچ اشکالی ندارد و شما به‌تنهایی هم می‌توانید از زندگی لذت ببرید!

اینکه در جمع دوستان متأهلتان حضور داشته باشید یا نه انتخاب خودتان است. اگر از حضور در جمع آنها لذت می‌برید، می‌توانید در دورهمی‌هایشان شرکت کنید و با آنها وقت بگذرانید. اما اگر با حضور در این جمع‌ها معذب می‌شوید، می‌توانید راه‌های دیگری را در پیش بگیرید. مثلا می‌توانید بعضی روزها فقط با دوستانتان قرار بگذارید و با آنها به‌تنهایی وقت بگذرانید.

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که روابط دوستی بعد از اینکه دوستانتان تشکیل خانواده می‌دهند، کاملا متفاوت با قبل می‌شود. اکنون در کنار دوست شما فردی حضور دارد که شریک زندگی اوست، با او تجربه‌های مشترک دارد و قرار است با هم فرزند و خانواده داشته باشند. وقتی دوست‌تان بچه‌دار می‌شود، اوضاع باز هم تغییر می‌کند. فرزندپروری کار سخت و زمان‌بری است و به همین دلیل پدرها و مادرها زمان کمتری برای وقت‌گذرانی با دوستانشان دارند.

اگر انتظاراتی را که در دوران مجردی از دوستانتان داشتید در زمان تأهل آنها هم داشته باشید، سرخورده می‌شوید و ممکن است تصور کنید دیگر برای آنها اهمیت ندارید.

مزایای حفظ دوستی‌ها حتی بعد از ازدواج

افراد حتی زمانی که در رابطه عاطفی هستند هم به دوستان صمیمی‌شان نیاز دارند. مهم‌ترین مزایای حفظ روابط دوستانه عبارت‌اند از:

  • بهبود وضعیت سلامت روان؛
  • کاهش احساس تنهایی؛
  • دریافت حمایت‌های عاطفی؛
  • رسیدگی به علایق مشترک (ممکن است تنهایی برای کارهایی که به آنها علاقه دارید زمان نگذارید، اما وقتی دوستانتان در این فعالیت‌ها با شما همراه باشند، به‌احتمال بیشتری سراغشان خواهید رفت)؛
  • افزایش میزان عملکرد شناختی در سنین بالا (حفظ عملکرد شناختی احتمال ابتلا به بیماری‌هایی چون آلزایمر و زوال عقل را تا حد زیادی کاهش می‌دهد)؛
  • بهبود میزان سلامت جسم در سنین بالا.

بر اساس تحقیقات، روابط دوستانه برای انسان‌ حیاتی‌اند. البته ایجاد تعادل بین این روابط و رابطه عاطفی هم اهمیت بسیاری دارد. معمولا کسانی که اکثر زمانشان را برای دوستانشان سپری می‌کنند، از ارتباط با شریک عاطفی‌شان راضی نیستند.

وقتی در جمع دوستانمان تنها مجرد هستیم، چه کنیم؟

در قسمت‌های قبلی گفتیم که انسان‌ها حتی بعد از تشکیل خانواده هم به دوستانشان نیاز دارند. همچنین گفتیم که اگر در جمع دوستانتان تنها فرد مجرد هستید، هیچ اشکالی ندارد. شما هنوز هم می‌توانید از حضور در جمع و زندگی مجردی‌تان لذت ببرید. در ادامه، راهکارهایی برای تعامل با دوستان متأهل یا سپری‌کردن مجردی اوقات فراغت مطرح می‌کنیم.

۱. عضو گروه‌هایی شوید که اعضای آنها مجردند

حفظ ارتباط با دوستان قدیمی خوب است، اما بدین معنی نیست که شما حق ندارید به جز آنها دوست دیگری داشته باشید. وقتی دوستانتان ازدواج می‌کنند، درگیر زندگی می‌شوند و دیگر مثل قبل برای شما زمان نمی‌گذارند. پس می‌توانید در گروه‌های جدیدی عضو شوید، دوستان جدید پیدا کنید و با آنها وقت بگذرانید.

۲. قرارهای «به‌یاد قدیم» بگذارید

حتی اگر رفیق‌های قدیمی شما ازدواج کرده و بچه‌دار شده باشند، باز هم از یاد ایام قدیم خوشحال می‌شوند. پس می‌توانید هرازگاهی آنها را به دورهمی‌هایی دعوت کنید که در آنها اعضای گروه دوستان قدیمی‌تان دور هم جمع شده‌اند. حتی می‌توانید برنامه منظمی برای این بازدیدها بچینید؛ مثلا هر ماه یک شب را به بازی با دوستان قدیمی اختصاص بدهید.

۳. خودتان را به‌تنهایی سرگرم کنید

درست است که داشتن روابط دوستانه مزیت‌های بسیاری دارد، اما نباید به‌بهانه حفظ این ارتباطات از تنهایی فرار کنید. احتمالا سرگرمی‌های انفرادی بسیاری هست که دوست دارید آنها را تجربه کنید، اما تاکنون برایشان زمان نگذاشته‌اید. پس اگر احساس کردید دوستانتان درگیر زندگی شخصی خودشان هستند،‌ یک سرگرمی برای خودتان ایجاد کنید و با آن مشغول شوید. فراموش نکنید زمان‌های تنهایی هم به‌اندازه زمانی که با دیگران تعامل دارید، برای سلامت روانتان حیاتی‌اند.

زمان گذراندن به تنهایی

طبق تحقیقاتی در سال ۲۰۲۱، در دوران شیوع کرونا افرادی که فعالیت‌های اوقات فراغت یا سرگرمی‌هایشان را حفظ کرده‌ بودند،‌ رفاه بیشتری داشتند.

۴. برای شناخت خود و انتظارات‌تان از رابطه عاطفی زمان بگذارید

شاید برایتان عجیب باشد،‌ اما بعضی از افراد فقط به این دلیل وارد رابطه عاطفی می‌شوند که تنها مجرد جمع آشناهایشان هستند! آنها تصور می‌کنند چیزی را از دست داده‌اند و به همین دلیل ممکن است تن به هر رابطه‌ای بدهند. این اشتباه‌ترین کاری است که می‌توان برای واردشدن به رابطه عاطفی انجام داد!

پیش از اینکه وارد رابطه عاطفی شوید، اطمینان حاصل کنید که به شناخت مطلوبی از خودتان رسیده‌اید و می‌دانید از رابطه چه انتظاراتی دارید. همچنین به خودتان یادآوری کنید که ازدواج لازمه داشتن یک زندگی بی‌نقص و کامل‌شدن نیست. شما به‌تنهایی هم می‌توانید کامل باشید.

فقط زمانی وارد رابطه عاطفی شوید که برای آن آماده‌اید.

وقتی تنها فرد مجرد جمع دوستانتان هستید، فرصتی برای تحلیل و بررسی روابط به دست می‌آورید. می‌توانید بررسی کنید که ارتباط دوستانتان با همسرانشان چگونه است و چطور می‌تواند بهتر باشد. البته فراموش نکنید که این بررسی‌ها فقط برای این انجام می‌شوند که انتظارات‌تان از رابطه عاطفی مشخص شوند و شما حق قضاوت دیگران و نظردادن درباره روابط آنها را ندارید!

۵. بهترین نسخه زندگی‌تان را زندگی کنید

وقتی مجردید، احتمالا جملاتی از این قبیل را با خودتان تکرار می‌کنید:

  • وقتی ازدواج کردم، به شهر موردعلاقه‌ام سفر می‌کنم.
  • وقتی ازدواج کردم، به سراغ کار موردعلاقه‌ام می‌روم.
  • وقتی ازدواج کردم،‌ با همسرم فیلم‌دیدن و کتاب‌خواندن را شروع می‌کنم.

دلیلش این است که بسیاری از ما فکر می‌کنیم بعد از ازدواج، زندگی بهتر و ساده‌تر و رؤیایی‌تر خواهد بود، اما اگر این‌چنین نشود چه؟ شما تنها کسی هستید که مسئولیت رسیدن به خواسته‌ها، شادبودن و انجام کارهای موردعلاقه‌تان را بر عهده دارید. حتما لازم نیست همسر آینده‌تان دست‌تان را بگیرد و به آموزشگاه موسیقی ببرد تا در کلاس ساز موردعلاقه‌تان ثبت‌نام کنید. شما در دوران مجردی هم می‌توانید یادگیری موسیقی را شروع کنید.

به این فکر کنید که چه کارهایی را می‌خواهید به بعد از ازدواج موکول کنید. برای آنها برنامه‌ریزی کنید و همین حالا آن کارها را انجام بدهید.

کلام آخر

وقتی تنها مجرد جمع دوستانتان هستید، احتمالا احساس سرخوردگی می‌کنید و حتی ممکن است تصور کنید از برنامه‌ زندگی‌تان عقب مانده‌اید، چون هنوز ازدواج نکرده‌اید! منشأ این احساسات انتظارات نابجایی است که از خودتان دارید؛ البته ممکن است دیگران هم در ایجاد این انتظارات نقش داشته باشند. به یاد داشته باشید که زندگی همیشه طبق برنامه‌های ما پیش نمی‌رود و ازدواج هم انتخابی است که هیچ‌وقت دیر نمی‌شود! پس به‌جای اینکه با احساسات ناخوشایند درگیر شوید، برای سپری‌کردن دوران مجردی به بهترین شیوه ممکن برنامه‌ریزی کنید.

در این مقاله، راهکارهایی ارائه دادیم برای وقتی تنها مجرد جمع دوستانتان هستید. اگر شما هم تجربه‌ای این‌چنینی دارید، در بخش دیدگاه‌ها درباره تجربه‌هایتان صحبت کنید. به ما بگویید که چطور توانستید با ازدواج و بچه‌دارشدن دوستان صمیمی‌تان کنار بیایید و آیا توانستید ارتباط صمیمانه‌تان با آنها را حفظ کنید یا نه.



Source link