پروتئین تراپی مو؛ هرآنچه باید بدانید


همه ما می‌دانیم که پروتئین بخش مهمی از رژیم غذایی متعادل است و سبب تقویت ماهیچه‌ها می‌شود، اما آیا این قدرت را دارد که اجزای بیرونی بدن مثل مو را نیز تقویت کند؟ مو رشته‌های پیچیده‌ای از سلول‌های مرده، پروتئین، آب، لیپید، رنگدانه و عناصر کمیاب است. بخش زیادی از موی ما از پروتئین، به‌خصوص کراتین، تشکیل شده است و به همین دلیل پروتئین می‌تواند به بازسازی موی آسیب‌دیده کمک کند. پروتئین ‌تراپی مو یکی از روش‌های مفید برای تقویت موست که در این مقاله بیشتر با آن آشنا می‌شویم. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

پروتئین تراپی مو چیست؟

ما به دلایل مختلفی مثل بلیچینگ، رنگ‌کردن، سشوار‌کشیدن و صاف‌کردن موهایمان را از دست می‌دهیم. حتی اگر این کارها را نکنیم هم شانه‌زدن، بستن و شستن ممکن است باعث کشیدگی موها و آسیب به آنها شود. از طرفی تغییر فصل هم روی موها اثر می‌گذارد و سردی و گرمی هوا می‌تواند باعث ضعیف‌ و کدرشدن و بی‌حالی موها شود. اگر شما هم این حالت‌ها را در موهایتان احساس می‌کنید، می‌توانید با پروتئین تراپی مو در خانه آنها را تقویت کنید. البته نکته مهم این است که بدانید چه زمانی، چگونه و چرا باید از پروتئین‌تراپی استفاده کنید.

اطلاعات مهم درباره پروتئین‌تراپی

ماده تشکیل‌دهنده: تقویت‌کننده
فواید اصلی: بهبود قابلیت ارتجاعی مو، تقویت فولیکول مو و تقویت ظاهر کلی مو
کاربردها: بهبود وضعیت موی خشک و آسیب‌دیده
تعداد دفعات انجام: درمان‌های درون سالن زیبایی ممکن است از فصلی تا سالانه متغیر باشند. برای پروتئین تراپی خانگی درمان هفتگی و ماهانه لازم است.
بهبود عملکرد: با به‌کارگیری روغن‌هایی مثل کرچک و جوجوبا
موارد منع مصرف: عنصر شناخته‌شده‌ای وجود ندارد که با پروتئین تداخل داشته باشد. بااین‌حال پروتئین تراپی درون سالن حاوی مواد شیمیایی مضری است که می‌تواند با محصولات مراقبت مو تداخل داشته باشد.

فواید پروتئین تراپی مو

اگر مو از پروتئین تشکیل شده است، چرا به درمان پروتئینی اضافی نیاز دارد؟ همان طور که مو رشد می‌کند و از ریشه فاصله می‌گیرد، رطوبت و مواد مغذی خود را از دست می‌دهد، پس پروتئین کراتینه‌شده شروع به بازشدن و شکستن می‌کند. درنتیجه مو قدرت و قابلیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد و ضعیف می‌شود. بازسازی، حمایت و تقویت پروتئین زمینه‌ای راز سلامت مو و پوست سر است. این کار را می‌توان با استفاده از مواد شیمیایی در سالن زیبایی یا به‌شیوه طبیعی‌تر و گیاهی در منزل انجام داد.

در ادامه، برخی از فواید پروتئین تراپی مو را بررسی کرده‌ایم.

۱. پیشگیری از آسیب مو

مواد پروتئینی مثل پروتئین هیدرولیزشده گندم یا اسیدهای‌ آمینه ابریشم مستقیم به فولیکول مو می‌چسبند، لایه کوتیکولی را سخت می‌کنند و سدی در اطراف فولیکول ایجاد می‌شود که از آسیب‌های بعدی آن جلوگیری می‌کند.

۲. تقویت مو

پروتئین بلوک ساختمانی موست، بنابراین جایگزینی پروتئین‌هایی که با رشد مو از بین رفته یا آسیب دیده‌اند سبب تقویت تمام طول مو می‌شود.

۳. بهبود قابلیت ارتجاعی

موی فاقد پروتئین معمولا شکننده‌تر است. پروتئین تراپی به حفظ قابلیت ارتجاعی مو کمک می‌کند به طوری که مو بعد از کشیده‌شدن دوباره به عقب برمی‌گردد.

۴. کمک به ازبین‌بردن شکستگی و شکاف انتهایی (موخوره)

پروتئین تراکم، قابلیت ارتجاعی و استحکام مو را حفظ می‌کند و سبب کاهش شکستگی و موخوره انتهای مو می‌شود. درنتیجه مو ظاهر بهتر و سالم‌تری خواهد داشت.

پروتئین تراپی با توجه به نوع مو

پروتئین تراپی برای همه انواع مو مناسب است. بااین‌حال برای موهای خشک، آسیب‌دیده، رنگ‌شده و موهای دارای تخلل مفیدتر است. هرچند پروتئین تراپی در خانه ضرری ندارد، برای موهای محکم و سالم ضروری نیست.

روش پروتئین تراپی مو

پروتئین تراپی هم در سالن و هم در منزل انجام می‌شود، اما پروتئین‌تراپی در سالن معمولا با مواد شیمیایی قوی و مضری مثل فرمالدهید انجام می‌شود. ترکیب این مواد با حرارت معمولا اثر معکوس دارد و مو را خشک‌تر می‌کند. به‌رغم سابقه طولانی پروتئین تراپی در سالن، روش‌های جایگزینی مثل ماسک دای (DIY) و محصولات موی حاوی پروتئین برای پروتئین تراپی در خانه نیز وجود دارند. قبل از انجام هر درمانی، ابتدا کمبود پروتئین مو را بررسی کنید که ممکن است با ازبین‌رفتن رطوبت اشتباه گرفته شود. وقتی همه‌چیز را بررسی کردید، با توجه به شرایط مو و پوست سرتان از درمان‌های هفتگی و ماهانه استفاده کنید. معمولا برنامه‌ای ۳۰ تا ۴۵دقیقه‌ای برای پروتئین تراپی پیشنهاد می‌شود، اما می‌توانید بعضی محصولات را یک شب هم روی سرتان بگذارید.

مراحل پروتئین تراپی مو

شستن موها مرحله پایانی پروتئین تراپی

پروتئین تراپی حرارتی ساده طی این مراحل انجام می‌شود:

  • محصول یا ماسک حاوی پروتئین را از کف سر تا انتهای مو بزنید. با انگشتان یا شانه دندانه‌گشاد موهایتان را شانه کنید تا محصول یکنواخت روی سرتان قرار بگیرد.
  • موهایتان را دسته کنید و بپیچید و با چیزی مثل کلاه حمام بپوشانید (بعضی محصولات به پوشاندن نیازی ندارند، بنابراین دستورالعمل روی محصول را بخوانید).
  • سشوار با حرارت کم را در اطراف سرتان بگیرید تا حرارت یکنواخت پخش شود و مو دچار سوختگی نشود.
  • کلاه را بردارید و موهایتان را بشویید. با توجه به نوع محصول ممکن است به شامپو نیاز داشته باشید.

سؤالات رایج

ـ آیا در پروتئین تراپی باید از حرارت استفاده کرد؟

بله. حرارت اثر پروتئین تراپی را تقویت می‌کند. اما برای جلوگیری از آسیب‌دیدن مو باید از حرارت کم استفاده کنید و در این کار زیاده‌روی نکنید.

ـ چطور بفهمیم موهایمان به پروتئین تراپی نیاز دارد؟

اگر موهای سالم را به‌آرامی بکشید، بعد از رهاشدن به حالت طبیعی خود برمی‌گردند. اما این اتفاق برای موهای فاقد پروتئین نمی‌افتد و بعد از کشیده‌شدن می‌شکنند. برای انجام این آزمایش مویتان را مرطوب کنید، سپس کمی بکشید و ببینید به حالت قبل برمی‌گردد یا خیر. اگر مو به حالت قبل برنگشت، زمان آن رسیده است که از پروتئین‌تراپی استفاده کنید.

ـ چطور پروتئین مو را بیشتر کنم؟

بهتر است پروتئین موردنیاز مو را از مواد غذایی مثل تخم‌مرغ، انواع توت، میگو، ماهی‌های چرب، توفو و آجیل تأمین کنید. با اضافه‌کردن این مواد غذایی به رژیم غذایی خود می‌توانید به‌مرور زمان از ریزش مو جلوگیری و ظاهر مو را سالم‌تر کنید. علاوه‌ بر‌ این، اگر دنبال پروتئین اضافی هستید، می‌توانید از مکمل‌های پروتئینی استفاده کنید.

ـ آیا پروتئین تراپی واقعا به مو کمک می‌کند؟

بله. درمان‌های پروتئینی واقعا به مو کمک می‌کنند، به‌خصوص اگر مو خیلی آسیب دیده باشد. معمولا بعد از یک دوره درمانی ۶ تا ۸هفته‌ای متوجه تأثیرش می‌شوید.

ـ آیا می‌توان قبل از پروتئین تراپی مو را شست؟

بله. برای نتیجه بهتر، پروتئین تراپی باید بعد از شستن مو با شامپو انجام شود.

ـ آیا می‌توان از پروتئین اضافی برای مو استفاده کرد؟

پروتئین بیش‌ از‌ حد مو را سنگین می‌کند، از خاصیت ارتجاعی آن می‌کاهد و موجب شکنندگی بیشتر می‌شود. خوشبختانه حضور پروتئین اضافی معمولا موقتی است و اگر مدتی درمان را به تعویق بیندازید، احتمالا موهای شما دوباره به حالت قبل برمی‌گردد. برای جلوگیری از این اتفاق، فقط یکی‌دو بار در هفته پروتئین تراپی کنید تا رشته‌های مو اشباع نشوند.

ـ آیا موهای وز نیاز به پروتئین یا رطوبت دارند؟

بله. بهتر است پروتئین و رطوبت مو را حفظ کنید. از شامپو و نرم‌کننده‌ای استفاده کنید که پروتئین و رطوبت مو را حفظ کنند. برای جلوگیری از موخوره می‌توانید از درمان‌های هفتگی و روغن‌های مناسب برای حالت‌دادن و هیدراته‌کردن تارهای خشک مو استفاده کنید.

شما بگویید

شما چه تجربه‌ای از پروتئین تراپی مو دارید؟‌ آیا انجام این روش را به دیگران پیشنهاد می‌کنید؟ در صورت تمایل، می‌توانید تجربه و نظرتان را در قسمت ارسال دیدگاه برایمان بنویسید و این مطلب را از طریق شبکه‌های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر


کتاب الکترونیکی دلبستگی
اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.



Source link