چگونه با انجام چند تمرین ساده فن بیان خود را تقویت کنیم؟


بر کسی پوشیده نیست که فن بیان، یک مهارت است و با تمرین و تکرار تقویت می شود. درست همانند مهارت های ورزشی مثل پینگ پنگ یا حتی مهارت های شغلی همچون رانندگی

قانون تقویت مهارت بسیار ساده است: تمرین بیشتر، نتیجه بهتر

اما سوال مهم این است: چه تمرین هایی را مرتب انجام دهیم تا فن بیان و مهارت سخنوری خود را تقویت کنیم؟

من مهدی صادقلو هستم. مدرس سخنوری و فن بیان و به شما قول می دهم در صورتیکه تمرین های زیر را به صورت روزانه، منظم و مستمر انجام دهید تا حد بسیار زیادی مهارت فن بیان و سخنوری خود را تقویت می کنید. پس لطفا یادداشت کنید:

تمرین شماره 1: به جای نوشتن، فایل صوتی بفرستید.

اغلب ابزارهای پیام رسان در فضای مجازی، قابلیت ارسال فایل صوتی را دارند. اما بیشتر افراد به ویژه درون گراها همچنان مکالمه نوشتاری را در ابزارهای پیام رسان ترجیح می دهند. در حالی که ارسال فایل صوتی، به خودی خود علاوه بر تقویت مهارت کلامی؛ اثر مثبتی بر اعتماد به نفس ما می گذارد. توجه کنید که ذات ارسال هرگونه فایل (صوتی یا ویدیویی) در پیام رسان ها، مختصر و مفید است. بنابراین زمانی که تصمیم می گیریم به جای مکالمه نوشتاری از ارسال فایل صوتی استفاده کنیم به ناچار مختصر و البته مفید صحبت خواهیم کرد و همین امر پردازشگر کلامی ما را در ذهنمان به شکلی باورنکردنی تقویت می کند.

نگران نباشید. اگر به ارسال فایل صوتی عادت ندارید و یا به هر دلیلی احساس می کنید این کار برای شما سخت است فقط کافی است در ابتدا برای اشخاصی که ارتباط صمیمانه تری با آن ها داریم فایل صوتی ارسال کنیم. مثل اعضای خانواده و یا دوستان صمیمی

برای اینکه تمرین شما نظم بیشتری داشته باشد پیشنهاد می کنم از همین الان شروع کنید و با خودتان قرار بگذارید که روزانه حداقل به 7 نفر فایل صوتی بفرستید. حتی برای احوال پرسی

 

تمرین شماره 2: مثل یک شکارچی، کمین کنید.

رفتار یک شکارچی حرفه ای برای ما بسیار جالب توجه است. شکارچی قبل از حرکت، تعیین می کند که قرار است چه حیوانی را شکار کند. اینک که شکار مشخص شده، ساعت ها و شاید حتی روزها به دنبال شکار خود می گردد. ممکن است ساعت ها در مسیر احتمالی شکار خود کمین کرده و انتظار بکشد. اما به محض اینکه شکار از راه رسید، شکارچی کاملا آماده است و شکار خود را صید می کند.

برای تقویت مهارت فن بیان و سخنوری، لازم است شکارچی کلمات و جملات زیبا و خلاقانه باشیم. اگر در کمین جملات و عبارت های زیبا بنشینید حتما تعداد قابل توجهی از آن ها را در طول روز شکار خواهید کرد. پس از آن لازم است خیلی سریع از شکار خود استفاده کنید. تمامی جملات زیبا و عبارت های جدیدی که می شنوید را در مکالمه ها به کار ببرید. در این صورت مهارت کلامی شما به طور مستمر و همیشگی در حال رشد خواهد بود. این همان کاری است که مجری های حرفه ای انجام می دهند. درست مثل مجری ها، همیشه در جستجوی واژه ها و عبارت های جدید باشید. با دقت بشنوید و با دقت تکرار کنید.

تمرین شماره 3: فعلا سرعت خود را کاهش دهید.

سرعت فکر کردن در انسان چندین برابر سرعت حرف زدنش است. اما در بیشتر افراد شاهد شرایط معکوس هستیم. یعنی قبل از اینکه فکر کند حرف می زند. این رفتار بعد از مدتی به عادت تبدیل شده تا حدی که به طور کامل تسلط کلامی از بین رفته است. توجه کنید که متانت و آرامش بیشتر در مکالمه این فرصت را به ما می دهد که به دور از هیجان و کاملا سنجید سخن بگوییم. مکالمه سنجش گرانه یعنی:

  1. هر جمله و کلمه ای را بیان نمی کنم.
  2. واژه ها و کلمات، عبارت ها و اصطلاحات را با دلیل و آگاهانه انتخاب و استخدام کرده و بر زبان جاری می کنم.

شخصی که به این صورت صحبت می کند هرگز از گفته های خود و حتی ناگفته های خود پشیمان نخواهد شد.

پس تلاش کنیم با آرامش و با سرعت کمتری نسبت به خودمان صحبت کنیم.

 

تمرین شماره 4: از “مربی رادیو” کمک بگیرید.

درست خواندید. به رادیو، عنوان مربیگری را نسبت دادم. اگر یادگیرنده خوبی باشیم؛ می توانیم حتی از رادیو به عنوان مربی کمک بگیریم. مجری ها، گوینده ها و کارشناس های رادیو معمولا افرادی آموزش دیده هستند که نسبت به بسیاری از اشخاص، زیباتر و حاذق تر صحبت می کنند. در حقیقت مهارت های کلامی این گروه خاص، مرهون مطالعات متعدد و تمرین های مداوم است که ما ثمره این زحمات را می شنویم. چقدر خوب است که این سطح بالای مهارت به شکلی زیبا و هوشمندانه بهره ببریم.

لطفا رادیو را روی شبکه ای تنظیم کنید که یک گفتگوی کارشناسی در جریان است. رادیو اقتصاد، رادیو جوان و رادیو گفتگو معمولا گفتگوهای کارشناسی زیادی را به صورت زنده و یا ضبط شده پخش می کنند.

یک دقیقه از گفتگو را گوش دهید. پس از یک دقیقه صدای رادیو را قطع کنید و سعی کنید شما همان مکالمه را تا دو دقیقه ادامه دهید. نقش مجری یا کارشناس را بازی کنید. بعد از دو دقیقه دوباره به مدت یک دقیقه به صدای رادیو گوش دهید. بلافاصله صدای رادیو را قطع کرده و مکالمه را ادامه دهید. این کار را بارها و بارها تکرار کنید. نتیجه این تمرین، تقویت خارق العاده هوش کلامی و مهارت بداهه گویی شما خواهد بود که در دوره های آموزش فن بیان در آکادمی صادقلو به صورت مفصل در این مورد صحبت خواهیم کرد.

همین الان زمان های مفید برای این تمرینِ حرفه ای را مشخص کنید و بلافاصله دست به کار شوید.

فراموش نکنید که نتایج درخشان، از تمرین و تکرار زیاد حاصل می شوند.

 

تمرین شماره 5: مثل یک آشپز، خلاقانه ترکیب کنید.

به نظر من مهم ترین خصلت یک آشپز ماهر، خلاقیت وی در ترکیب مواد غذایی متنوع و در نتیجه خلق طعم و مزه های جدید است.

به همین دلیل یک غذای مشخص را با طعم ها و مزه های گوناگون و متنوع خواهیم یافت. این همان کاری است که باید با کلمات انجام دهیم. به مثال های زیر توجه کنید:

  • بزرگ نمایی: بزرگ جلوه دادن
  • خوب نمایی: خوب جلوه دادن
  • درست نمایی: درست جلوه دادن
  • درشت نمایی: درشت جلوه دادن
  • دروغ نمایی: دروغ جلوه دادن
  • راست نمایی: راست جلوه دادن
  • سیاه نمایی: سیاه جلوه دادن

 

متوجه منظورم شدید؟ از ترکیب کلمات مختلف، می توانید واژه های جالب و خلاقانه خلق کنید. مهم است که این واژه های خلاقانه را در کلام خود استفاده کنید. در این صورت از نظر شنوندگان، شما بسیار خوش بیان خواهید بود.

خب این مقاله چطور بود؟ اجازه دهید قولی را که ابتدای این مقاله دادم دوباره تکرار کنم. در صورتی که به طور منظم و مستمر، هر روز زمان مفیدی را برای چند تمرین ذکر شده در نظر بگیرید؛ از نتیجه شگفت زده خواهید شد. اگر به مطالعه بیشتر علاقه مند هستید پیشنهاد میکنم به صفحه مقالات فن بیان و سخنوری مراجعه بفرمایید.

در یک دهه گذشته بسیاری از افراد را دیده ام که در برقراری ارتباط با دیگران، سخن گفتن، صحبت کردن در جمع، بداهه گویی و به طور کلی مهارت های کلامی بسیار ضعیف بودند. اغلب آن ها حتی اعتماد به نفس صحبت در جمع را نداشتند و با استرس حاصل از آن مرتب دست به گریبان بودند. اما با شرکت در کلاس های آموزش فن بیان مهدی صادقلو و البته انجام تمرین های بسیار حرفه ای آن، خودشان و در نتیجه روابطشان را به شکل مثبت، کاملا تغییر داده اند. حتما شما هم می توانید جزیی از آن ها باشید. کافی است با من، مهدی صادقلو همراه شوید.

برای اطلاعات بیشتر در مورد دوره های فن بیان میتوانید به وب سایت آکادمی صادقلو به آدرس https://sadeghloo.academy مراجعه کنید.



Source link