چگونه در رژیم لاغری از پوست صورت مراقبت کنیم؟


مدتی بعد از اینکه رژیم لاغری را شروع کردید ممکن است اطرافیان به شما بگویند که پوست صورتتان بعد از کاهش وزن چقدر چروک و افتاده شده است! با شنیدن این حرف‌ها نگرانی به دل خود راه ندهید؛ در اینجا راهکارهایی فوق‌العاده برای جلوگیری از افتادگی پوست در حین رژیم لاغری برای شما داریم. با ما همراه باشید تا به شما بگوییم که چگونه وقتی رژیم می‌گیرید و قرص لاغری استفاده می‌کنید، همچنان پوستی شاداب و زیبا داشته باشید.

چرا پوست بعد از لاغری شل می‌شود؟

پوست انسان از پروتئین‌هایی به نام‌های کلاژن و الاستین تشکیل شده است. این دو پروتئین، حدود 80 درصد از ساختار پوست را تشکیل داده و به سفت نگه داشتن پوست کمک می‌کنند. هنگامی که شما وزن اضافه می‌کنید، پوست منبسط می‌شود. اگر به مدت طولانی اضافه وزن داشته باشید، پوست بیش از حد کشیده شده و در این صورت به کلاژن و الاستین آسیب وارد می‌شود.

در این حالت بعد از اینکه فرد شروع به گرفتن رژیم لاغری می‌کند، پوست به راحتی جمع نخواهد شد زیرا کلاژن و الاستین دچار تخریب شده‌اند. بنابراین مشکلاتی نظیر شلی پوست و ترک‌های پوستی ایجاد می‌شود. شما برای مراقبت از پوست خود در حین لاغری چه می‌کنید؟ آیا از کرم مرطوب کننده استفاده می‌کنید؟ اصلا روتین پوستی برای خود دارید؟

عوامل موثر بر کاهش خاصیت ارتجاعی پوست

بیت‌پین

دانستید که وقتی اضافه وزن دارید و بعد برای لاغری اقدام می‌کنید، خاصیت ارتجاعی پوست کاهش می‌یابد. عواملی که موجب از دست رفتن خاصیت ارتجاعی پوست می‌شوند عبارتند از:

مدت زمان چاقی

اگر فرد برای مدت زمان طولانی چاق بوده و اضافه وزن داشته باشد، پوست پس از اینکه چربی خود را از دست می‌دهد، دچار تخریب کلاژن و الاستین می‌شود. در نتیجه شل و افتاده به نظر خواهد رسید.

مقدار کاهش وزن

اگر کاهش وزن شما چندان زیاد نباشد، تاثیر خاصی روی پوست دیده نمی‌شود. یعنی مثلا اگر تنها بین 5 تا 7 کیلو وزن کم کرده‌اید، کلاژن و الاستین پوست شما دچار تخریب چشمگیری نخواهد شد. اما اگر کاهش وزن شما مثلا بالای 40 کیلوگرم باشد، پوست به طور قابل توجهی دچار شلی و افتادگی خواهد شد.

سن

یک عامل بسیار مهم روی میزان آسیب به پوست در حین رژیم لاغری، سن است. هرچه سن شما بیشتر باشد، سطح کلاژن کمتری در پوست شما وجود دارد. به همین دلیل وقتی برای کاهش وزن اقدام می‌کنید، پوست تمایل به افتادگی بیشتری خواهد شد.

آثار کاهش وزن روی پوست بیش از هر نقطه‌ای از پوست، در اطراف چشم‌ها دیده می‌شود. زیرا پوست دور چشم 10 برابر از پوست دیگر نقاط صورت نازک‌تر است. به همین دلیل است که حتما توصیه می‌شود که قبل از 30 سالگی مصرف کرم دور چشم را آغاز کنید.

قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید مانع از تولید الاستین و کلاژن در بدن می‌شود. این عامل نیز بدون شک در شل شدن پوست در حین کاهش وزن نقش دارد.

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن نیز تولید کلاژن در بدن را مختل کرده و در نتیجه سبب افتادگی پوست می‌شود. پس اگر سلامت پوست برای شما مهم است، سیگار کشیدن را فراموش کنید.

پیش از ادامه بحث بهتر است به یک نکته بسیار مهم اشاره کنیم: مصرف قرص کلاژن می‌تواند در جلوگیری از افتادگی پوست شما موثر باشد. شاید بپرسید بهترین قرص کلاژن را از کجا بخریم؟ خرید قرص کلاژن از مثبت سبز توصیه ما به شماست. داروخانه آنلاین مثبت سبز که به مدیریت جناب آقای مهندس سید مرتضی مهر طباطبایی فعالیت می‌کند، فروشنده بهترین مارک‌های قرص کلاژن در ایران است. با خیال راحت اقلام دارویی و آرایشی-بهداشتی را از این داروخانه بخرید و از اصل بودن کالاها مطمئن باشید.

راهکارهایی برای کاهش وزن بدون افتادگی پوست

چه کنیم که در حین رژیم لاغری آسیبی به پوستمان وارد نشود و همچنان شاداب و سرزنده به نظر برسیم؟ راهکارهای زیر را امتحان کنید؛ شک نداشته باشید که جواب خواهند داد:

در لاغری عجول نباشید

در مسابقه کاهش وزن مثل لاک‌پشت عمل کنید و اصلا عجله نداشته باشید. وقتی تصمیم برای لاغری می‌گیرید، مهم است مراقب باشید تا حجم عضلانی زیادی را از دست ندهید. زیرا این ماهیچه‌ها هستند که به حفظ و نگهداری از پوست کمک می‌کنند. بنابراین روی از دست دادن چربی تمرکز کنید، نه عضله. کاهش وزن 1 تا 2 کیلو در ماه بسیار مناسب است. البته وزن اولیه فرد را هم باید در نظر گرفت. اینکه هر فرد با رژیم لاغری بهتر است در ماه چند کیلو وزن کم کند، باید توسط پزشک یا متخصص تغذیه تعیین شود.

روی عضله سازی تمرکز کنید

هنگامی که برای لاغری اقدام می‌کنید، روی ساخت توده عضلانی تمرکز کنید تا جایگزین چربی‌های از دست رفته شما شوند. ماهیچه زیر پوست شما پایه‌ای است که پوست روی آن قرار می‌گیرد. سعی کنید تمرینات قدرتی انجام دهید تا نه تنها از افتادگی پوست شما جلوگیری شود بلکه میزان کالری‌سوزی نیز افزایش یابد و بیشتر وزن کم کنید. در کنار تمرینات قدرتی از مواد غذایی غنی از پروتئین نیز حتما استفاده نمایید تا عضله‌سازی در بدن شما به اوج برسد.

رژیم لاغری اصولی داشته باشید

جالب است بدانید که اگر مواد مغذی به اندازه کافی به بدن شما نرسند، ورزش کردن هیچ فایده‌ای نخواهد داشت. پروتئین برای حفظ خاصیت ارتجاعی پوست از ضروریات است. کلاژن مهم‌ترین پروتئینی است که جهت جلوگیری از افتادگی پوست به آن نیاز دارید. پوست شما خاصیت ارتجاعی مناسبی نخواهد داشت، مگر آنکه یک رژیم غذایی با پروتئین بالا داشته باشید.

وعده‌های غذایی شما در رژیم لاغری باید متعادل باشند. بهتر است در تمام وعده‌ها از پروتئین، یک منبع چربی مفید و برخی سبزیجات کم‌کربوهیدرات حتما استفاده شود. غنی‌ترین مواد غذایی حاوی پروتئین عبارتند از: گوشت مرغ، گوسفند، ماهی و تخم مرغ. به عنوان سبزیجات کم کربوهیدرات نیز می‌توانید از اسفناج، کلم بروکلی، خیار، کاهو و گل کلم استفاده کنید. روغن‌هایی همچون روغن زیتون و آووکادو را هم حتما به رژیم غذایی خود بیفزایید.

سیگار را برای همیشه ترک کنید

هرچه بیشتر سیگار بکشید، انعطاف‌پذیری پوست شما کمتر خواهد شد. سیگار به شدت بر سطح کلاژن تاثیر منفی بر جای می‌گذارد. حتی اگر خودتان سیگار نکشید و دیگران در اطراف شما سیگار بکشند، باز هم به پوست شما آسیب وارد خواهد شد. سیگار کشیدن عاملی برای کاهش سطح کلاژن پوست بوده و باعث پیری زودرس می‌شود. از طرف دیگر وقتی سیگار می‌کشید، آسیب اکسیداتیو به بدن وارد شده و پروتئین‌های پوست دچار تخریب می‌شوند. پس سیگار را از برنامه زندگی خود حذف کنید.

به مقدار زیاد آب بنوشید

نوشیدن آب سهم بزرگی در کاهش وزن شما داشته و باعث افزایش انرژی شما می‌شود. اما دلیل دیگری هم وجود دارد که روی نوشیدن آب تاکید می‌کنیم. خاصیت ارتجاعی پوست شما تا حدود زیادی به سطح هیدراتاسیون در بدن شما بستگی دارد. افزایش مصرف آب به طور قابل توجهی سطح رطوبت پوست را افزایش داده و سلامت پوست را بهبود می‌بخشد.

مراقب کمبود ویتامین و مواد معدنی در بدن خود باشید

رژیم غذایی شما در لاغری باید متعادل باشد و همه ویتامین‌ها و مواد معدنی برای بدنتان تامین شود. دقت کنید که گاه کمبود بعضی از مواد مغذی خود می‌تواند باعث شود تا شما از رژیم لاغری آن‌طور که انتظار می‌رود، نتیجه نگیرید. در بسیاری از موارد نمی‌توان تمام مواد مغذی را از رژیم غذایی دریافت کرد. در این صورت برای پر کردن شکاف‌های تغذیه‌ای بهتر است از مکمل‌های غذایی استفاده کنید.

اگر کمبود ویتامین و مواد معدنی دارید، مولتی ویتامین بخورید. با هدف بهبود خاصیت ارتجاعی پوست از مکمل‌‌های کلاژن استفاده کنید. چنانچه به مقدار کافی در رژیم غذایی خود از ماهی استفاده نمی‌کنید، خرید مکمل روغن ماهی یا قرص امگا 3 را به شما پیشنهاد می‌دهیم؛ زیرا مطالعات نشان داده است که این مکمل خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود می‌بخشد و در جوان‌سازی پوست نقش دارد.

به پوست خود برس بکشید

از شنیدن این عبارت شاید تعجب کنید: مسواک زدن پوست! برای مسواک زدن به پوست خود از برس‌هایی با موهای طبیعی و دسته بلند استفاده کنید. با استفاده از این تکنیک، گردش خون در پوست بهبود می‌یابد و سموم و مواد زاید که عامل ایجاد سلولیت در پوست هستند، از بین می‌روند. برس زدن به پوست 5 تا 10 دقیقه هر روز صبح باید صورت گیرد تا موثر واقع شود. حتی بعد از اینکه رژیم لاغری پایان یافت، همچنان به این کار ادامه دهید تا از افتادگی پوست ممانعت به عمل آید.

ضد آفتاب را فراموش کنید

ممکن است بگویید که زدن ضد آفتاب چه ربطی به جلوگیری از افتادگی پوست دارد؟ اشعه مضر خورشید می‌تواند باعث تجزیه کلاژن شده و موجب شود تا پوست خاصیت ارتجاعی خود را زودتر از دست بدهد. بنابراین چه رژیم لاغری دارید و چه ندارید، به هنگام بیرون رفتن از منزل همیشه کرم ضد آفتاب بزنید تا به جوان‌سازی پوست شما کمک شود.

از کرم‌های ضد چروک و کلاژن ساز استفاده کنید

در روتین پوستی خود از کرمی استفاده کنید که حاوی کلاژن و الاستین باشد. در این صورت پوست شما سفت‌تر خواهد شد زیرا سطح پروتئین‌ها در پوست افزایش خواهد یافت و کلاژن و الاستین سریع‌تر جذب خواهند شد.

کلام پایانی

برای مراقبت از پوست در رژیم لاغری باید به نکاتی توجه کنید که در این مقاله به آنها اشاره کردیم. مثلا روند کاهش وزن شما باید اصولی باشد، مصرف مواد پروتئینی نباید فراموش شود، در روتین پوستی حتما باید از کرم مرطوب کننده، کرم دور چشم و کرم کلاژن ساز استفاده کنید و…. استفاده از پودر یا قرص کلاژن را هم به شما پیشنهاد می‌دهیم تا از افتادگی پوست پیشگیری شود. در نهایت توجه داشته باشید که رژیم لاغری را زیر نظر یک متخصص تغذیه شروع نمایید و خودسرانه برای رژیم اقدام نکنید

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر



Source link