چگونه شکرگزاری کنیم؟ به همراه 10 متن شکرگزاری از خدا


تا‌ به‌ حال فکر کرده‌اید که چقدر خوشبخت هستید و اوضاع تا چه اندازه بر وفق مراد شماست؟ همین حالا چقدر شکرگزار زندگی و موهبت‌های آن هستید؟ اگر فکر می‌کنید چیزی برای شکرگزاری وجود ندارد کافی است تصور کنید در یک لحظه هرچه دارید را از دست بدهید. آن‌وقت است که زندگی امروزتان دوباره رنگ می‌گیرد و قدر داشته‌هایتان را بیشتر می‌دانید. طبق تحقیقات انجام‌شده، شکرگزاری می‌تواند اثرات قابل توجهی بر سلامت و رفاه روانی و جسمانی داشته باشد. در این نوشته قصد داریم با فواید این تمرین و مراقبه شکرگزاری آشنا شویم و در پایان، چند متن شکرگزاری از خدا را مرور کنیم.

شکرگزاری چیست و چه فوایدی دارد؟

شکرگزاری یعنی برای زندگی و داشته‌هایمان قدردان خداوند باشیم. شاید در حال تجربه کردن سخت‌ترین لحظات زندگی خود باشید، اما برای شکرگزاری می‌توانید کمی عقب‌تر بایستید و به تمام سال‌های زندگی خود نگاه کنید. حتما لحظاتی وجود داشته‌است که شادی عمیقی را تجربه کرده‌اید و با خود گفته‌اید که برای تمام عمر شکرگزار آن لحظه خواهید ماند! به‌علاوه، زندگی به‌خودی‌خود موهبت است. شما نمی‌دانید در تخت‌های بیمارستان روزانه چه تعداد چشم‌های مشتاق به زندگی بسته می‌شوند درحالی‌که تنها یک روز دیگر زندگی کردن برایشان حکم معجزه را دارد.

گذشته از موارد بالا، شکرگزاری و قدردانی اثرات قابل توجهی بر بهزیستی دارد. مطالعات نشان داده‌است شکرگزاری می‌تواند شادکامی را افزایش دهد، بر سلامت جسمانی اثرات مثبتی داشته باشد و به ساختن روابطی سازنده و مستحکم کمک کند. شکرگزاری و سپاس‌گزاری باعث می‌شوند سیستم ایمنی قوی‌تری داشته باشیم و کمتر به افسردگی یا اضطراب مبتلا شویم.

چگونه مراقبه شکرگزاری را انجام بدهیم؟

مراقبه انواع مختلفی دارد و بهترین مراقبه، تمرینی است که شما را به اهدافتان نزدیک‌تر می‌کند. مدیتیشن یا مراقبه شکرگزاری کمک می‌کند اضطراب کمتری داشته باشید، خلق و خوی بهتری را تجربه کنید و در برابر مشکلات از خود تاب‌آوری بیشتری نشان بدهید. ممکن است بخواهید صرفا ابعاد معنوی خود را توسعه بدهید که در این صورت نیز انجام تمرینات به شما کمک خواهد کرد. اما چطور به مراقبه شکرگزاری بپردازیم؟

1. مکان و زمان مناسبی را مشخص کنید

مراقبه شکرگزاری را می‌توانید در هر مکان و زمانی انجام بدهید. اما برای شروع بهتر است محیطی آرام، ساکت و تمیز را انتخاب کنید و در آن به مراقبه بپردازید. همچنین مدیتیشن شکرگزاری در هر ساعاتی از شبانه‌روز و هفت روز هفته مفید و موثر است. در آغاز کار سعی کنید زمان مشخصی را به مراقبه اختصاص بدهید و راس ساعت به مراقبه بنشینید. می‌توانید هم‌زمان با طلوع آفتاب مراقبه کنید و از منظره زیبای طلوع به‌عنوان موضوعی برای قدردانی از خالق آن بهره ببرید.

2. فرایند تنفستان را زیر نظر بگیرید

به فرایند تنفس خود دقت کنید و آن را مشاهده نمایید. هوا را که از بینی وارد بدن شما می‌شود و مسیری که طی می‌کند تا به ریه‌ها برسد رصد کنید. می‌توانید از تمرینات تنفسی استفاده کنید: در 3 ثانیه فرایند دم را انجام بدهید و هوا را به داخل بکشید، سپس 2 ثانیه آن را نگه دارید و با 6 شماره هوا را خارج کنید. این تمرین به آرام‌سازی عضلات و کاهش اضطراب کمک می‌کند و ضربان قلب را کاهش می‌دهد.

3. سعی کنید روی افکارتان مسلط شوید

تسلط بر افکار کار ساده‌ای نیست و قرار نیست از همان ابتدای مراقبه، کنترل ذهنتان را کاملا در دست داشته باشید. بنابراین با ذهنتان نجنگید. سعی کنید افکار مزاحم را کنار بزنید و بر موضوعات مورد نظر (شکرگزاری) تمرکز کنید. هرگاه کنترل ذهنتان از دست خارج شد به آرامی ذهن سرگردان خود را به حالت قبلی برگردانید. خود را سرزنش نکنید، این موضوع کاملا عادی است.

4. آن‌چه بابت آن شکرگزار هستید تصور کنید

به تصور خانواده، دوستان و داشته‌هایتان بپردازید. با حسی خوب آن‌ها را به خاطر بیاورید و از خداوند بابت حضورشان تشکر کنید. دست‌هایتان را لمس کنید، با بینی خود هوا را استشمام کنید و از پنجره چشم‌هایتان اطراف را ببینید. همه این توانایی‌ها ارزشمند هستند. بابت آن‌ها قدردان باشید و شکرگزاری خود را در قالب احساس و کلمات ابراز کنید.

5. می‌توانید از مانترا یا متن شکرگزاری از خدا استفاده کنید

اگر احساس می‌کنید ذهنتان بیش از اندازه از کنترل خارج می‌شود می‌توانید از مانترا استفاده کنید. مانترا کلمه یا عبارتی است که حین مدیتیشن آن را تکرار می‌کنیم تا به تمرکز و توجه خود کمک کنیم. در مدیتیشن شکرگزاری می‌توانید به‌جای مانترا از متن‌ها و جملات شکرگزاری استفاده کنید. در انتهای مقاله 10 جمله قدردانی از خداوند را قرار داده‌ایم.

6. مراقبه شکرگزاری را به پایان ببرید

هرگز یک‌باره مراقبه را ترک نکنید. این کار ممکن است باعث اضطراب یا دردهای جسمانی مانند سردرد شود. ابتدا چند نفس عمیق بکشید و بعد به‌آرامی چشمانتان را باز کنید. افکار خود را مرور کنید و در صورت تمایل آن‌ها را بنویسید. در انتها مراقبه را به پایان ببرید و از جای خود بلند شوید.

متن شکرگزاری از خدا

در این قسمت از مقاله چند جمله برای شکرگزاری و قدردانی از خدا آماده کرده‌ایم که می‌توانید حین مراقبه شکرگزاری یا حتی در طول روز آن‌ها را تکرار کنید. لزومی ندارد عینا خود جملات را به کار ببرید، مهم سوژه درون هر متن است که به خاطر آن قدردان هستید.

  • خدایا! ممنونم که به من فرصت زندگی کردن بخشیدی!
  • خداوندا! از تو بابت تمامی نعمت‌هایی که به من ارزانی داشتی ممنونم!
  • خدای بزرگ ممنونم که به من اجازه دادی تجربه‌های مختلفی را به دست بیاورم و احساسات متنوعی را تجربه کنم.
  • پروردگار من! برای همه لحظات سختی که در زندگی گذراندم و تو را کنار خود احساس کردم از تو سپاسگزارم!
  • خدایا شکر که خانواده حامی و مهربانی دارم!
  • خدایا قدردان دوستان همراه و هم‌دلی که به صلاحدید تو در زندگی‌ام حضور دارند هستم.
  • پروردگارا شکرگزار تو هستم که می‌توانم استشمام کنم، ببینم، بچشم، بشنوم و لمس کنم.
  • خدایا از تو ممنونم برای تمام زیبایی‌هایی که در جهان آفریدی!
  • خدای بزرگ من! ممنونم که به من ایستادگی و صبر را بخشیدی.
  • خداوندا، در زمان شادی و در زمان غم به یاد تو هستم و تو را ستایش می‌کنم.

کلام آخر

شکرگزاری احساسی طبیعی است و در همه ما وجود دارد. حتما لحظاتی را تجربه کرده‌اید که با اتفاقی آن‌قدر شاد می‌شوید که از صمیم قلب از بانی و خالق این جهان تشکر می‌کنید. این احساس در بعضی از افراد بیشتر و در برخی کمتر وجود دارد اما خوشبختانه مانند بسیاری از مهارت‌های دیگر ما، قابل توسعه و بهبود است. بااین‌حال برای توسعه این مهارت نیز مانند سایر توانمندی‌ها، نیاز به افرادی حرفه‌ای و متخصص داریم که در این مسیر آموزش‌های لازم را در اختیارمان قرار بدهند و ما را حمایت کنند. آکادمی توسعه فردی آرامشیار چنین فضایی را در اختیار شما علاقمندان به پیشرفت و موفقیت قرار داده‌است. همین حالا به سایت آرامشیار (arameshyar.com) مراجعه کنید.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر



منبع