آیا پرزگیری فرش قبل از بهره از خدمات قالیشویی مهم است؟


احتمالا تا به امروز شما هم با چالش پرز روی فرش و چسبیدن آن روی لباس‌هایتان روبرو بوده‌اید. فرش‌های نو معمولا دارای پرز بسیار زیادی هستند که به محض نشستن روی آنها لباس‌تان پر از پرز می‌شود. البته ناگفته نماند که پرزها تنها برای فرش‌های جدید و نو نیستند. شاید کمی عجیب به نظر برسد؛ اما گاهی آلودگی‌های محیطی باعث پرزدهی یک فرش نه چندان جدید و نو می‌شوند که برای خیلی از افراد عجیب و سوال برانگیز است.

پرزدهی فرش در قالیشویی نیز یک بحث بسیار مهم است. چرا که ممکن است پرزها درون دستگاه قالیشویی گیر و عملکرد آن را دچار اختلال کنند. به همین منظور بسیاری از قالیشویی‌ها مانند قالیشویی نارمک قبل از شستشوی تمامی قالی و قالیچه‌ها آنها را پرزگیری می‌کنند. اما علت پرز چیست و آیا لازم است قبل از بردن فرش به قالیشویی خودتان به روش‌های سنتی آنها را پرزدهی کنید؟ در ادامه قصد داریم در این خصوص مطالب گسترده‌تری را در اختیار شما بگذاریم.

چرا فرش‌ها پرز می‌دهند؟

شاید برایتان سوال پیش آمده باشد که این همه پرز از کجا می‌آید؟ اصلا چرا فرش‌ها پرز می‌دهند؟ باید بدانید که پرزها روی نخ‌های به کار رفته در خاب فرش تنیده شده‌اند. آن‌ها مربوط به روی فرش نبوده و با تراشیدن سطح آن برطرف نمی‌شوند. موارد مختلفی باعث پرزدهی یک فرش می‌شود. پرزدهی عموما در فرش‌های ماشینی اتفاق می‌افتد. اما ممکن است فرش‌های دستباف نیز دچار این مسئله شوند. به همین منظور است که بسیاری از قالیشویی‌ها نظیر قالیشویی تهرانپارس قبل از شستشو فرش اقدام به پرزدهی همه فرش‌ها می‌کنند.

اکثر فرش‌های جدید ماشینی قبل از استفاده شروع به پرزدهی می‌کنند. این موضوع به جنس الیاف به کار رفته، ضخامت نخ زمینه، کیفیت آهار و چگونگی استفاده از نخ بستگی دارد. البته جنس الیاف فرش‌های ماشینی اکرولیک بوده و پرزدهی آن‌ها چندان دور از انتظار نیست. حتما به این نکته توجه داشته باشید که پرزدهی فرش‌های ماشینی بخاطر مرغوبیت آن‌ها است. تنها فرش‌های پلاستیکی پرز ندارند و پس از مدتی مانند موکت صاف می‌شوند.

اما در مورد فرش‌های دستباف موضوع کمی فرق می‌کند. این فرش‌ها از الیاف طبیعی و به دست بافندگان مجرب بافته می‌شوند. به همین دلیل پرزدهی آنان اندکی دور از انتظار است. در فرش‌های دستباف به علت مهار نشدن الیاف توسط آهار، در برخی مواقع پرزدهی رخ می‌دهد.

چرا پرزگیری در قالیشویی اهمیت دارد؟

قالیشویی‌های با تجربه نظیر قالیشویی مطهری و قالیشویی طالقانی قبل از شستن قالی آن‌ها را پرزگیری می‌کنند. چرا که در غیر این صورت نتیجه اصلی یعنی تمیز شدن فرش‌ها حاصل نخواهد شد. از طرف دیگر ممکن است پرزهای فرش در دستگاه قالیشویی گیر کرده و به آن آسیب بزند. پرزگیری فرش‌ها را می‌توان در خانه انجام داد. البته اگر پرزهای قالی شما کم باشد. در غیر این صورت حتما باید به یک قالیشویی مجرب مراجعه کرده و پرزهای فرش خود را بگیرید.

چطور پرزهای فرش را در خانه بگیریم؟

همان‌طور که اشاره کردیم، شما می‌توانید پرزهای کم فرش را در خانه بگیرید. این کار روند شستشوی فرش را در قالیشویی نیز بهبود می‌بخشد. برای این کار چندین راه وجود دارد که عبارتند از:

استفاده از جاروبرقی

بهترین و متداول‌ترین روش برای پرزگیری فرش‌ها در خانه استفاده از جاروبرقی است. پرزهای روی سطوح فرش‌های نو و استفاده شده به مرور زمان توسط جاروبرقی برداشته می‌شوند. بهتر است در زیر نور مناسب جاروبرقی بکشید تا پرزها را بهتر دیده و آن‌ها را بردارید.

استفاده از دستمال مرطوب

اگر جاروبرقی نتوانست پرزهای فرش شما را از بین ببرد، می‌توانید از یک دستمال مرطوب کمک بگیرید. البته توجه داشته باشید که دستمال انتخابی شما رنگ پس ندهد. سپس آن را اندکی مرطوب کرده و روی تمام قسمت‌های فرش بکشید. در این صورت پرزهای باقی مانده به آسانی جذب دستمال شده و قبل از شست‌وشو پرزها گرفته خواهند شد.

استفاده از پرزگیرهای فرش

یکی از روش‌های پرزگیری فرش قبل از قالیشویی، استفاده از پرزگیرها است. این لوازم اغلب توسط افرادی که حیوانات خانگی دارند، استفاده می‌شود. اما شما نیز می‌توانید برای پرزگیری فرش خود از آن استفاده نمایید. پرزگیرها زمان کمتری از شما گرفته و کار را بسیار ساده می‌کنند.

استفاده از نوار چسب

آخرین راه برای از بین بردن پرزهای فرش در خانه، استفاده از نوار چسب است. یک دستکش یکبار مصرف بپوشید و چسب را به گونه‌ای دور آن بپیچید که قسمت چسبان آن رو به بیرون باشد. حال با دستکش بر روی کل سطوح فرش بکشید. در این صورت پرزها به نوار چسب چسبیده و از روی فرش بلند می‌شوند. اگر نیاز بود چندین مرحله این کار را انجام دهید.

پرزگیری فرش در قالیشویی چگونه انجام می‌شود؟

اگر پرزهای فرش شما زیاد باشد، نمی‌توانید با استفاده از روش‌های خانگی آن‌ها را از بین ببرید. برای کار به یک قالیشویی معتبر مراجعه کرده تا پرزهای فرش شما گرفته شود. عده‌ای از افراد تصور می‌کنند پرزگیری در قالیشویی‌ها به فرش آنان آسیب وارد می‌کند. اما واقعیت امر چیز دیگری است.

البته بروز آسیب‌های متعدد به فرش‌ها باعث شده تا افراد چنین تصوری از قالیشویی داشته باشند. بهترین راه برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی، مراجعه به یک قالیشویی معتبر و نام آشنا است. شما می‌توانید در این حالت به قالیشویی مطهری یا قالیشویی طالقانی مراجعه کرده و سفارش خود را ثبت نمایید. در این صورت دیگر نگران خرابی و پارگی فرش‌های خود نخواهید بود.

قالیشویی‌ها از دستگاه‌های مخصوصی برای پرزگیری و موگیری فرش‌های شما استفاده می‌کنند. این دستگاه‌ها با تکان‌های ملایم و هوادهی به فرش، پرزهای آن را از بین می‌برند. یک مخزن مخصوص نیز روی دستگاه وجود دارد که پرز و مو را درون خود جمع‌آوری می‌نماید. پس از هر بار استفاده این مخزن خالی شده و برای پرزگیری مجدد آماده می‌شود.

پایان

پرزهای روی فرش اعصاب‌خوردکن هستند. زیرا به محض نشستن به لباس می‌چسبند و لباستان از ریخت و ظاهر می‌افتند. همچنین در صورت وجود کودک خردسال ممکن است این پرزها به دهانش نفوذ کنند و به ریه‌هایش آسیب وارد کند. بنابراین از بین بردن آنها امری بسیار مهم و حائز اهمیت است. بهترین و آسان‌ترین روش از بین بردن این پرزها بهره از خدمات قالیشویی‌ها نظیر قالیشویی مطهری و قالیشویی طالقانی است.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر



Source link