لمینت دندان؛ روش کار و عوارض + تفاوت آن با کامپوزیت


آیا از ظاهر دندان‌هایتان ناراضی هستید؟ برای همه ما مهم است که لبخندی زیبا و دندان‌هایی مرتب داشته باشیم. امروزه با پیشرفت علم پزشکی شاهد درمان‌های جدیدی هستیم که علاوه‌بر سلامت دندان‌ها، زیبایی آنها را نیز در نظر می‌گیرند. لمینت دندان یکی از این درمان‌هاست. با این روش دندان‌پزشک لبخندتان را طراحی می‌کند و زیبایی و جذابیت چهره شما را افزایش می‌دهد. با ما در این مقاله همراه باشید تا به دنیای لمینت دندان سفر کنیم و به سؤالات شما در این زمینه پاسخ دهیم.

لمینت دندان چیست؟

لمینت یکی از روش‌های درمانی دندان است که جنبه زیبایی دارد. بیمارانی که دندان‌هایشان در طول زمان به علل مختلف دچار تغییر رنگ شده‌اند یا دندان‌های شکسته و نامنظم دارند، می‌توانند با درمان لمینت دندان‌هایشان را مرتب و سفید کنند. لمینت دندان یک روکش سرامیکی بسیار نازک است که روی دندان‌های شما قرار می‌گیرد. ضخامت این روکش آن‌قدر کم است که شما متوجه آن نمی‌شوید و هیچ مشکلی برایتان ایجاد نمی‌کند. روکش لمینت را بر اساس شکل دندان‌های شما می‌سازند، سپس دندان‌پزشک آنها را روی دندان‌ها نصب می‌کند. ماندگاری درمان لمینت ۷ تا ۱۰ سال است که شما با مراقبت‌های بهداشتی می‌توانید عمر مفیدشان را افزایش دهید. پس از این مدت، باید دوباره به پزشک مراجعه کنید تا لمینت‌های قدیمی را بردارد و روکش لمینتی جدید برایتان بگذارد.

شاید درباره لمینت متحرک دندان هم شنیده باشید. لمینت متحرک دندان یک روکش موقت است که می‌توانید آن را از داروخانه تهیه کنید و آن را روی دندان‌هایتان بگذارید. این نوع لمینت برای مصارف کوتاه‌مدت طراحی شده است و نمی‌توانید همیشه از آن استفاده کنید.

نحوه انجام لمینت دندان

شیوه انجام لمینت دندان پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. در اولین ملاقات با دندان‌پزشک، او از دندان‌های شما عکس‌برداری می‌کند تا تصویر واضحی از داخل دهان داشته باشد. پس از این کار، پزشک دندان‌های شما را پاکسازی می‌کند. در این مرحله پزشک بخشی از مینای دندان شما را برمی‌دارد تا سطح را آماده لمینت کند. سپس از دندان‌ها قالب‌گیری می‌کنند تا لمینت مناسب را برای شما بسازد. قبل از کاشت لمینت، پزشک روکش‌های آماده را روی دندان‌هایتان قرار می‌دهد و بررسی می‌کند که آنها با شکل دندان‌های شما مطابقت داشته باشند. اگر نتیجه مطابق میل دندان‌پزشک نباشد، روکش‌ها را اصلاح می‌کند.

وقتی دندان‌پزشک از نتیجه کار راضی شود، روکش‌های لمینتی را به دندان متصل می‌کند. او با استفاده از نوعی اشعه لمینت را ثابت می‌کند. پس از انجام این کار، یک وقت معاینه نهایی برای شما تعیین می‌کند. در جلسه معاینه، پزشک لمینت‌ها را بررسی می‌کند تا مطمئن شود لثه‌ها با روکش لمینت سازگار شده‌اند.

عوارض لمینت دندان

یکی از عوارض جانبی رایج لمینت دندان کاهش تحمل تغییر دماست. وقتی دندان‌هایتان را لمینت می‌کنید، دندان‌ها بیشتر به سرما و گرما حساس می‌شوند؛ درنتیجه شما نمی‌توانید غذا و نوشیدنی‌های خیلی داغ یا سرد را به‌راحتی بخورید. علاوه‌بر این، روکش‌های لمینت نمی‌توانند فشار بیش از حد را تحمل کنند؛ یعنی بیماران باید از خوردن یا جویدن خوراکی‌های سفت خودداری کنند.

مراقبت‌های پس از درمان

درمان لمینت مراقبت خاصی ندارد. شما بعد از این درمان رژیم غذایی متفاوتی نخواهید داشت. فقط ممکن است پزشک از شما بخواهد غذاهایی را که باعث ایجاد لک می‌شوند کمتر مصرف کنید. بهتر است نوشیدنی‌هایی مثل قهوه را کمتر بنوشید یا پس از نوشیدن آنها مسواک بزنید.

رعایت بهداشت دهان قبل و بعد از لمینت هم یکسان است. شما باید منظم از مسواک، خمیردندان و دهانشویه استفاده کنید تا خطر پوسیدگی دندان‌هایتان کاهش یابد.

فرق لمینت و کامپوزیت

مدلی از قرارگرفتن لمینت دندان روی دندان‌ها

کامپوزیت و لمینت دندان هر دو از درمان‌های زیبایی دندان‌اند که ظاهر صورت و لبخند شما را تغییر می‌دهند. هر دو درمان کم‌تهاجمی هستند و در زمان کوتاهی انجام می‌شوند. در هر دو روش، لایه نازکی از مواد روی دندان‌ها می‌چسبد که رنگ، اندازه و شکل دندان‌ها را بهبود می‌دهد. معمولا لمینت و کامپوزیت برای ۶ تا ۱۰ دندان در هر فک انجام می‌شود. فرق لمینت و کامپوزیت در مواد تشکیل‌دهنده آنهاست. این تفاوت باعث می‌شود مراحل درمان و ویژگی ظاهری هرکدام متفاوت باشد.

در جلسه معاینه اولیه، پزشک وضعیت دندان‌های شما را بررسی می‌کند و می‌گوید که کدام درمان برای شما مناسب است. گاهی ممکن است هردو درمان برای بیمار امکان‌پذیر باشد و گاهی هم یکی از درمان‌ها برای شما بهتر است. گاهی اوقات هم هیچ یک از این دو درمان امکان‌پذیر نیست و باید ارتودنسی یا جراحی فک انجام دهید.

در کل اگر به دنبال اصلاحات کوچک و سریع در طراحی لبخند یا شکل و فرم تعداد کمی از دندان های خودید، ونیر کامپوزیت گزینه مناسبی برای شما خواهد بود اما اگر می‌خواهید شکل، اندازه و فاصله بین دندان‌هایتان را اصلاح کنید و دندان‌های سفیدتری داشته باشید، لمینت دندان انتخاب بهتری است.

در ادامه مهم‌ترین تفاوت‌های لمینت و کامپوزیت را با هم بررسی می‌کنیم.

۱. مواد سازنده

لمینت لایه نازک سرامیکی است که روی دندان قرار می‌گیرد. ضخامت لمینت تقریبا به‌اندازه لنزهای تماسی چشم است. ظاهر و ویژگی انواع لمینت دندان متفاوت است. جنس لمینت ممکن است پرسلن یا رزیت کامپوزیت باشد. پرسلن ماده‌ای بسیار قوی است که ساختار متخلخل دارد؛ به همین دلیل ممکن است لک شود. رزین کامپوزیت ماده‌ای به‌رنگ دندان است. این ماده به‌اندازه پرسلن قوی نیست، اما در برابر لکه مقاوم است. اگر دندان‌های کوتاه و نامرتب دارید، احتمالا لمینت برای شما انتخاب بهتری است. لمینت لبخند شما را زیبا می‌کند اما تأثیری بر سلامت دندا‌ن‌هایتان ندارد. پس از لمینت دندان، شما باید بهداشت دهان را رعایت کنید که دندان‌هایتان پوسیده نشود.

۲. ظاهر

ذرات پرسلن شفافیت بیشتری دارند و نور را از خود عبور می‌دهند؛ به همین دلیل ظاهر نهایی درمان لمینت زیباتر و درخشان‌تر است. در فرایند درمان با لمینت شما می‌توانید رنگ روکش سرامیکی را انتخاب کنید اما ونیر کامپوزیت رنگی نزدیک به رنگ طبیعی دندان دارد. ظاهر کامپوزیت مات است و درخشش زیادی ندارد.

۳. روند درمان

لمینت دندان کاری طولانی و دقیق است. برای درمان با لمینت باید چند جلسه به دندان‌پزشکی مراجعه کنید اما درمان کامپوزیت در یک جلسه انجام می‌شود. علاوه‌بر این، برای درمان لمینت دندان‌پزشک باید مقداری از مینای دندان شما را بتراشد تا لمینت روی آن قرار بگیرید. اگر تراش به‌درستی انجام نشود، ظاهر لمینت‌ها برجسته و غیرطبیعی می‌شود. برای درمان با کامپوزیت نیازی به تراش دندان نیست. پزشک مواد کامپوزیت را روی سطح طبیعی دندان قرار می‌دهد و با تابش نور آبی کامپوزیت را ثابت می‌کند.

۴. دوام

دوام هر دو درمان به مواد مصرفی و نحوه نگهداری شما بستگی دارد. پزشکان می‌گویند عمر کامپوزیت‌ها نهایتا ۷ سال و عمر لمینت ۱۰ سال است. لمینت در کوره آزمایشگاهی در دمای بالای ۷۰۰ درجه سانتی‌گراد ساخته می‌شود و استحکامش از کامپوزیت بیشتر است. ونیر کامپوزیت ممکن است آسیب ببیند، اما به‌راحتی قابل‌ترمیم است. روکش‌های سرامیک‌های لمینت دوام بیشتری دارند اما ترمیم‌ نمی‌شوند؛ یعنی وقتی بکشنند یا خراب شوند، باید آنها را عوض کنید.

۵. هزینه

هزینه لمینت دندان یا کامپوزیت درمان به موراد بسیاری وابسته است. برای تعیین هزینه‌ها باید به دندان‌پزشک خود مراجعه و با او مشورت کنید. مواد مصرفی، تعداد دندان‌ها و عوامل دیگری هزینه را مشخص می‌کنند، اما در کل قیمت لمینت دندان تقریبا ۲ برابر کامپوزیت است زیرا روند درمانی طولانی‌تری دارد و باید در آزمایشگاه ساخته شود.

سخن آخر

لمینت دندان یکی از روش‌های جدید دندان‌پزشکی است که آن را با هدف افزایش زیبایی چهره بیماران انجام می‌دهند. درمان لمینت ترکیبی از علم پزشکی و هنر زیبایی‌شناسی است. لمینت‌های دندان لبخند شما را جذاب‌تر می‌کنند و اعتمادبه‌نفستان را افزایش می‌دهند. این درمان‌ کم‌تهاجمی و مقاوم انتخابی مناسب برای کسانی است که از رنگ و فرم دندان‌هایشان ناراضی‌اند.

اگر این مقاله برایتان مفید بوده است، آن را با دوستانتان به اشتراک بگذارید و نظرتان را درباره لمینت دندان برایمان بنویسید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر


کتاب الکترونیکی دلبستگی
اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.



Source link