جاهای دیدنی طبس؛ ۲۱ جای دیدنی در بناهای تاریخی و طبیعت اسرارآمیز


چمدان‌های سفر را بسته‌اید و به سفری پاییزی یا زمستانی فکر می‌کنید؟ در این صورت، اجازه بدهید یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری مرکز ایران در روزهای سرد را به شما معرفی کنیم. طبس شهری است در ۵۵۹کیلومتری مشهد، ۵۶۸کیلومتری بجنورد و ۸۸۹کیلومتری تهران. جاهای دیدنی طبس چنان جذاب و شگفت‌انگیزند که هر سال بسیاری از گردشگران و طبیعت‌گردان را به‌سمت این شهر می‌کشانند. اگر شما هم تصمیم گرفته‌اید به این شهر زیبای کویری سفر کنید و جاذبه‌های اطراف آن را از نزدیک ببینید، تا پایان این مقاله با ما همراه شوید. در ادامه، برایتان توضیح می‌دهیم که جاهای دیدنی طبس کجاست.

۱. کال جنی اسرارآمیز

کال جنی اسرارآمیز از جاهای دیدنی طبس

اگر به تماشای مناظر اسرارآمیز علاقه دارید، کال جنی به یکی از مکان‌های موردعلاقه شما تبدیل خواهد شد. محلی‌ها به این دره وهم‌آلود دره جنیان هم می‌گویند. در جاده طبس به‌سمت بشرویه، نیزارها و چشمه‌هایی را می‌بینید که در طول مسیر این دره قرار دارند. قدم‌زدن در این دره درست مثل ابتدای فیلمی ماجراجویانه و اسرارآمیز است که کسی نمی‌داند در پایان آن برای شخصیت اصلی چه اتفاقی می‌افتد. البته نگران نباشید، چون قدم‌زدن در این دره برایتان خطری ندارد. شما که به افسانه‌های جن و پریان اعتقادی ندارید؟

آدرس: جاده طبس به بشرویه، دوراهی استخر شاعر، روستای فشاه

۲. چشمه مرتضی علی؛ یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی طبس

چشمه مرتضی علی

در میان دره‌ای دیگر در نزدیکی طبس، چشمه‌های کوچک و بزرگی در جریان‌اند که بسیاری از طبیعت‌گردان را شیفته خود کرده‌اند. این چشمه‌ها که بزرگ‌ترین آنها چشمه «مرتضی علی» است، از دامنه‌های کوهی به‌نام کش سیاه در شمال‌ شرقی طبس می‌جوشند و به‌سمت غرب روانه می‌شوند. این چشمه‌ها علاوه‌بر منظره‌ای تماشایی، خاصیت درمانی هم دارند.

از این گذشته، در پایان مسیر چشمه مرتضی علی یکی دیگر از جاهای دیدنی طبس یعنی سد شاه عباسی قرار دارد. قدم‌زدن در این مسیر و رسیدن به یکی از بزرگ‌ترین سدهای قوسی جهان سفر یک‌روزه شما به روستای خرو را به‌یادماندنی‌تر خواهد کرد.

آدرس: طبس، حدود ۳۰کیلومتری طبس، روستای خرو

۳. باغ گلشن طبس

باغ گلشن طبس

این باغ سرسبز ایرانی شاهد اتفاقات تاریخی بسیاری بوده است. باغ گلشن که با گیاهان گوناگون همچون نگینی در کویر مرکزی ایران می‌درخشد، در دوران زندیه ساخته شده است. این باغ حکومت‌های مختلف تاریخی را دیده که یکی یکی آمده‌اند و رفته‌اند. البته این تمام ماجرای باغ گلشن نیست. باغ گلشن ماجراهای جالب و اغلب غم‌انگیز دیگری را هم شاهد بوده است. مهم‌ترین آنها هم به پلیکان‌های این باغ مربوط می‌شود.

در روزگاری نه چندان دور، ۲ پلیکان در مسیر مهاجرتشان این باغ را برای زندگی انتخاب کردند، اما زلزله ویرانگر شهریورماه ۱۳۵۷ جان یکی از آنها را گرفت. پلیکان دیگر مدت‌ها در این باغ زندگی کرد و همان‌جا مرد. پس از این اتفاق، چند پلیکان دیگر به این باغ آورده شدند تا خاطره پلیکان‌هایی که زلزله زندگی آنها را نابود کرد، برای همیشه زنده بماند.

آدرس: طبس، بلوار معلم

۴. روستای پلکانی نایبند

روستای پلکانی نایبند

این روستای پلکانی در طول تاریخ پناهگاه امن و خوش‌آب‌وهوایی برای مسافران بوده است. از نادرشاه افشار که موقع شورش افغان‌ها به این روستا آمد گرفته تا مسافرانی که از شر یاغی‌ها به این روستا پناه می‌آوردند، همه چشم‌اندازهای نایبند زیبا را دوست داشته‌اند. این روستا در زمان صفویه به شکل پلکانی درآمد تا اهالی از شهر دزدان و غارتگران در امان باشند. در اطراف روستا نیز باغ‌های مرکبات و خرما قرار دارند تا نایبند مثل یک تابلوی نقاشی جزو زیباترین جاهای دیدنی طبس شود.

آدرس: شهرستان طبس، بخش دیهوک

۵. کویر حلوان؛ مقصدی پرطرف‌دار برای کویرگردی

کویر حلوان از جاهای دیدنی طبس

یکی از جاهای دیدنی طبس که عاشقان کویرگردی آن را حتما می‌شناسند، کویر حلوان است. این کویر چشم‌اندازهای بیابانی بکر و شب‌های پرستاره‌ای دارد. امکانات تفریحی برای شترسواری، آفرود، موتورسواری با موتورهای چهارچرخ و کمپینگ نیز از ویژگی‌های محبوب این کویر برای طرف‌داران کویرنوردی هستند. غار حلوان با سنگ‌هایی با قدمت نزدیک به ۱۶۰میلیون سال نیز در نزدیکی این کویر واقع شده است و ارزش دیدن را دارد.

آدرس: طبس، روستای حلوان

۶. مزار سید محمد بن جعفر طیار

مزار سید محمد بن جعفر طیار

اهالی روستای ازمیغان طبس همیشه برای زیارت و استخوان سبک‌کردن راهی این امامزاده می‌شوند. بنای این مکان زیارتی در زلزله طبس کاملا از بین رفت و آنچه امروزه می‌بینید، بعد از زلزله ساخته شده است.

آدرس: طبس، روستای ازمیغان

۷. جنگل سنو طبس با گیاهان دارویی

جنگل سنو

این جنگل در دامنه کوهستان واقع شده و یکی از مقاصد اصلی علاقه‌مندان به طب سنتی است. در این جنگل نزدیک به ۸۰۰ گونه گیاه دارویی در کنار گیاهانی مانند گز و اسفناج وحشی روییده‌اند.

آدرس: ۲۴کیلومتری طبس

۸. کاروانسرای خان و داستان‌های مسافران خسته

کاروانسرای خان

هر کاروانسرایی برای خود قصه‌ای دارد. در کنار کاروانسرای خان بایستید و خوب گوش کنید. احتمالا ماجرای مسافران خسته‌ای را می‌شنوید که روزگاری در سفر از جاده قدیم طبس به یزد در اینجا استراحت کرده‌اند. این کاروانسرای چهارگوش و بادگیرها و گنبد شاه‌نشین آن هر فرد علاقه‌مند به تاریخ را ساعت‌ها مشغول تماشا می‌کند.

آدرس: مسیر جاده قدیم طبس به یزد، ۳۰کیلومتری کاروانسرای کلمرد، روستای رباط خان

۹. آرامگاه سپهسالار و ماجرای تعقیب یزدگرد سوم

آرامگاه سپهسالار از جاهای دیدنی طبس

در این بنای چهارگوش چند سنگ قبر قرار دارد. اهالی روستای جوخواه از پدران خود شنیده‌اند که این سنگ قبرها متعلق به افرادی هستند که در پایان حکومت ساسانی، یزدگرد سوم را تا این روستا تعقیب کردند. خوش‌شانسی این پادشاه ساسانی باعث شد که این سرداران لشکر احنف بن قیس راه خود را گم کنند و در این‌ مکان بمیرند.

آدرس: ۲۰کیلومتری شمال طبس، روستای جوخواه (چهارده)

۱۰. قلعه اسماعیلیان؛ از مشهورترین جاهای دیدنی طبس

قلعه اسماعیلیان

اگر به تاریخ علاقه داشته باشید، حتما از تماشای قلعه اسماعیلیان لذت خواهید برد. این قلعه و آب‌انبارهایش زمانی ساخته شدند که اسماعیلیان شهر طبس را در اختیار گرفتند. آنها برای در امان ماندن از حملات دشمنان خود این قلعه را در میان کوه ساختند تا امروزه به یکی از دیدنی‌های طبس تبدیل شود.

آدرس: طبس، بین دو روستای خروان سفلی و علیا، ارتفاعات کوه شتری

۱۱. ارگ هزارساله طبس

ارگ هزار ساله طبس

این ارگ که در گذشته ارگ کهن یا کهن‌دژ نامیده می‌شد، قدمتی نزدیک به ۱۰۰۰ سال دارد. ارگ طبس بارها در طول تاریخ تعمیر و مرمت شده، اما دیگر شکوه قدیمی خود را بازنیافته است. علاقه‌مندان به تاریخ ایران از قدم‌زدن در گوشه و کنار ارگ کهن لذت می‌برند.

آدرس: طبس، میدان امام (ره)، میدان واعظ طبسی، خیابان واعظ

۱۲. کال نمک و بلورهای نمکی شگفت‌انگیز

کال نمک

اگر به تماشای بلورها و سنگ‌های تخم‌مرغی‌شکل نمکی علاقه دارید، باید راهی شمال غرب طبس شوید. کال نمک در حاشیه رودخانه‌ای به‌نام «آب شور» تشکیل شده است. قدم‌زدن در این دریاچه نمکی برای کسانی که به عکاسی از طبیعت بکر و مناظر منحصربه‌فرد علاقه دارند، یکی از لذت‌بخش‌ترین کارهای دنیاست.

آدرس: ۲۰کیلومتری شمال غرب طبس

۱۳. مزار پیر حاجات؛ بنایی تاریخی

مزار پیر حاجات

اگر حدود ۱ ساعت و ۵۰ دقیقه به‌سمت شمال طبس رانندگی کنید، به روستایی به‌نام پیر حاجات می‌رسید. در این روستا، مقبره‌ای قرار دارد که آن را به فردی به‌نام پیر ابونصر ایراوه‌ای نسبت می‌دهند. علاقه‌مندان به تاریخ نباید در سفر به طبس فرصت تماشای این مقبره قدیمی را از دست بدهند.

آدرس: ۱۱۰کیلومتری شمال طبس، روستای پیرحاجات

۱۴. دره کال سر در و کانال‌های قدیمی آن

دره کال سر در

در دره کال سر در، کانال‌هایی حفر شده‌اند که قدمتشان به زمان ساسانیان می‌رسد. این دره درنهایت به چشمه مرتضی علی و چند چشمه آبگرم دیگر منتهی می‌شود. بنابراین در سفر به این چشمه باید برای تماشای این دره نیز برنامه‌ریزی کنید.

آدرس: طبس،‌ روستای خرو

۱۵. سرزمین سیاه طبس و فضای آخرالزمانی‌اش

سرزمین سیاه طبس از جاهای دیدنی طبس

این منطقه منظره‌ای شبیه به فیلم‌های آخرالزمانی دارد؛ منطقه‌ای وسیع و پوشیده از سنگ‌های سیاه بازالت که حاصل آخرین فوران‌های آتشفشانی در دوران کواترنر هستند. معدن‌های زغال سنگ اطراف سرزمین سیاه نشان می‌دهند که در زمان‌های قدیم در این منطقه جنگل‌های انبوه و رودخانه‌ها و دریاچه‌های پرآبی وجود داشته‌اند.

آدرس: ۱۲۰کیلومتری جنوب طبس

۱۶. آبگرم دیگ رستم با آبی سبزرنگ

آبگرم دیگ رستم

در نزدیکی روستای دیدنی نایبند، چشمه آبگرمی قرار دارد که از دوره نئوژن به یادگار مانده است. گوگرد موجود در آب بسیار داغ این چشمه باعث شده است که سبزرنگ و دارای خواص درمانی باشد. اگر به آب‌درمانی علاقه دارید، به این چشمه علاقه‌مند خواهید شد.

آدرس: ۲۴۰کیلومتری طبس بعد از روستای نایبند و به فاصله ۱۰ کیلومتر به‌سمت راور

۱۷. ریگ شتران یا کویر رباط خان

ریگ شتران

علاقه‌مندان به کویرگردی می‌توانند علاوه‌بر حلوان، راهی کویر رباط خان هم بشوند. تماشای این کویر و ریگ‌های آن برای علاقه‌مندان به زمین‌شناسی جالب است. آسمان زلال آن در شب‌های پرستاره نیز توجه بسیاری از ستاره‌شناسان را به این منطقه جلب می‌کند. علاقه‌مندان به تاریخ نیز به این منطقه سفر می‌کنند تا جایی را از نزدیک ببینند که در سال ۱۳۵۹ بالگرد آمریکایی معروف عملیات «پنجه عقاب» سقوط کرد. ریگ شتران پناهگاهی برای گیاهان و جانورانی مانند روباه شنی هم هست.

آدرس: محور ارتباطی یزد به طبس، سه‌راهی رباط خان

۱۸. روستای ازمیغان؛ بهشتی در میان کویر

روستای ازمیغان

احتمالا زمانی که نام طبس را می‌شنوید، یاد مناطق بیابانی مانند دشت کویر می‌افتید اما همه جای طبس بیابانی نیست. در ۴۲کیلومتری طبس، روستایی به‌نام ازمیغان قرار دارد که عطر شالیزارها و باغ‌های مرکبات آن شما را حیرت‌زده می‌کند.

آدرس: شهرستان طبس، بخش مرکزی، روستای ازمیغان

۱۹. برج هادرباش و نخلستان‌های طبس

برج هادرباش

در میان نخلستان‌های طبس، خانه‌ای کاه‌گلی می‌بینید که به آن برج هادرباش می‌گویند. این برج را که در گویش یزدی مترادف با برج نگهبانی است، برای مراقبت از نخل‌های بلند و سربه‌فلک‌کشیده اطراف طبس ساخته‌اند.

آدرس: طبس، برج هادرباش

۲۰. روستای اصفهک و عطر بهارنارنج

روستای اصفهک از جاهای دیدنی طبس

خانه‌های کاهگلی این روستا حدود ۴۰۰ سال پیش ساخته شده‌اند، اما هنوز هم پس از مرمت‌های مختلف مثل گذشته پابرجا مانده‌اند. از جمله جاذبه‌های این روستا می‌توان به باغ‌های نارنجی اشاره کرد که در بهار عطر بهارنارنج‌هایشان همه را مسحور خود می‌کند. قنات‌های پرآب، مزارع زعفران، مسجد جامع روستا و رصدخانه کویری نیز از جاهای دیدنی طبس و این روستا محسوب می‌شوند.

آدرس: شهر طبس، بخش دیهوک

۲۱. کاروانسراهای قدیمی کلمرد

کاروانسرای قدیمی کلمرد

در جاده قدیمی طبس به یزد، ۲ کاروانسرای قدیمی یکی با قدمت نزدیک به ۲۰۰ سال و دیگری با پیشینه‌ای تقریبا ۱۲۰ساله قرار دارند. کاروانسرای اولی تقریبا ویرانه شده است، اما دومی را بازسازی کرده‌اند و از آن به‌عنوان اقامتگاه بومگردی استفاده می‌کنند.

آدرس: ۸۶کیلومتری جاده قدیم طبس به یزد

شما بگویید

برای اینکه سفر زمستانی خاطره‌انگیزی داشته باشید، می‌توانید طبس را به‌عنوان مقصد خود انتخاب کنید. در این مقاله، ۲۱ جاذبه از جاهای دیدنی طبس را معرفی کردیم. باید به آنها نام‌های دیگری مانند روستای کریت و سد تاریخی آن، موزه مردم‌شناسی طبس و تخت عروس را هم اضافه کرد. پیشنهاد می‌کنیم در سفر به این شهر خرید سوغات طبس مانند شیرینی‌های روورکرده، قطاب، باقلوا، مربای پوست پسته و صنایع دستی مثل سینی‌های مسی، ظرف‌های قلم‌کاری‌شده و فرش‌های زیبا را فراموش نکنید.

شما تاکنون به این شهر زیبای کویری سفر کرده‌اید؟ از تجربیات سفرتان برای ما و خوانندگان عزیز چطور بگویید.


فروشگاه چطور - مجموعه صوتی چطور می‌توانیم شادتر زندگی کنیم؟


فرمول شادی و مثبت‌اندیشی را یاد بگیرید و با افسردگی خداحافظی کنید





اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید




Source link