رمان های جوجو مویز؛ ۱۳ کتاب از بهترین آثار او


جوجو مویز نویسنده نام‌آشنایی برای علاقه‌مندان رمان‌های عاشقانه است. مقاله معرفی کتاب امروز مروری بر بهترین آثار اوست. اگر از طرف‌داران رمان‌های عاشقانه‌اید، معرفی کتاب امروز را از دست ندهید.

جو مویز کیست

پائولین سارا جو مویز، معروف به جوجو مویز، روزنامه‌نگار و نویسنده انگلیسی است که ۴ اوت ۱۹۶۹ در لندن به دنیا آمد. او پس از ۱۲سال کار روزنامه‌نگاری، در سال ۲۰۰۲ نوشتن رمان‌های عاشقانه را آغاز کرد. مویز با کتاب‌های «من پیش از تو» و «پس‌ از تو» به شهرت رسید. جوجو مویز با نوشتن کتاب «من پیش از تو» موفق به دریافت جایزه گلکسی انگلستان شد و تاکنون نیز ۲ بار جایزه بهترین رمان عاشقانه سال را دریافت کرده است. در ادامه، با بهترین آثار جوجو مویز آشنا می‌شویم.

۱. من پیش از تو

من پیش‌از تو از رمان های جوجو مویز

انتشارات (پیشنهاد کاربران): آموت
مترجم (پیشنهاد کاربران):
مریم مفتاحی
تعداد صفحه: ۵۳۴

ویل ترینر پسر جوانی از خانواده‌ای ثروتمند است که بر اثر تصادف توان حرکت خود را از دست می‌دهد. او از زندگی تازه‌اش به تنگ آمده است و قصد دارد قانونی به زندگی‌ خود پایان دهد. روزها برای ویل به‌سختی می‌گذرند تا اینکه با لوئیزا کلارک پرستار جدیدش آشنا می‌شود. لوئیزا دختری ۲۶ساله از خانواده‌ای معمولی است. در من پیش از تو جوجو مویز ارتباط روزانه این دو جهان‌بینی و تغییر تدریجی درک آنها از زندگی را نمایش می‌دهد. این اثر معروف‌ترین و پرطرف‌دارترین کتاب جوجو مویز است که بر اساس آن در سال ۲۰۱۶ فیلمی با همین عنوان با بازی امیلیا کلارک ساخته و اکران شد.

وقتی وارد دنیای جدیدت شوی، اولش کمی احساس ناراحتی خواهی کرد. آدم‌ها وقتی از منطقه‌ امن خودشان بیرون می‌آیند، همیشه احساس سردرگمی می‌کنند.

۲. پس از تو

پس از تو از کتاب های جوجو مویز

انتشارات (پیشنهاد کاربران): آموت
مترجم (پیشنهاد کاربران):
مریم مفتاحی
تعداد صفحه: ۵۴۴

لوئیزا کلارک شخصیت اصلی این داستان است. در این رمان که به‌نوعی ادامه کتاب «من پیش‌ از تو» است، زندگی متحول‌شده امیلیا و خانواده‌اش را دنبال می‌کنیم. جوجو مویز در این رمان چند ماجرا را موازی پیش می‌برد و در هرکدام مسائل اجتماعی و روابط بین زوج‌ها و روابط خانوادگی را توصیف می‌کند. اگر «من پیش‌ از تو» را خوانده‌اید، مطالعه «پس‌ از تو» خالی از لطف نخواهد بود.

جاده‌ای که انسان برای خروج از غم و اندوه در آن سفر می‌کند، هرگز مستقیم نیست.

۳. دختری که رهایش کردی

دختری که رهایش کردی از کتاب های جوجو مویز

انتشارات (پیشنهاد کاربران): میلکان
مترجم (پیشنهاد کاربران):
کتایون اسماعیلی
تعداد صفحه: ۴۷۲

دو داستان موازی به فاصله ۱۰۰ سال از هم در این رمان جریان دارند. زمان حال کتاب به سال ۲۰۰۲ برمی‌گردد و داستان دیگر مربوط جنگ جهانی اول است. ارتباط بین این دو داستان و روایت جذاب نویسنده از یک دوره تاریخی در این رمان جوجو مویز آن را در فهرست بهترین کتاب‌های او قرار می‌دهد. اگر به کتاب‌هایی با پیش‌زمینه تاریخی علاقه دارید، «دختری که رهایش کردی» رمانی است که باید بخوانید.

من فکر کردم دیگه دنیا واقعا تموم شد. حس می‌‌کردم دیگه هیچ‌وقت، هیچ اتفاق خوبی نمی‌افته. حس می‌‌کردم هرگز دیگه به زندگی طبیعی برنمی‌گردم. غذا نمی‌خوردم. بیرون نمی‌‌رفتم. نمی‌‌خواستم هیچ‌کی رو ببینم. اما من زنده موندم پل. در‌نهایتِ تعجب، به زندگی برگشتم و زندگی… خب… زندگی دوباره برام قابل معاشرت شد.

۴. یک بعلاوه یک

 یک بعلاوه یک از کتاب های جوجو مویز

انتشارات (پیشنهاد کاربران): آموت
مترجم (پیشنهاد کاربران):
مریم مفتاحی
تعداد صفحه: ۵۶۸

«یک بعلاوه یک» داستان زندگی پرچالش زن جوانی به‌نام جِس را روایت می‌کند که به‌رغم همه ناملایمات، می‌کوشد زندگی سالمی برای دختر و پسرخوانده‌اش فراهم کند. همسر جس آنها را به حال خود رها کرده است و به همین دلیل مشکلات مالی پای ثابت دغدغه‌های جس است. اد دیگر شخصیت اصلی کتاب در حالی پایش به زندگی جس و بچه‌هایش باز می‌شود که با مشکلات خانوادگی دست‌وپنجه نرم می‌کند، او کمک می‌کند تا جس دخترش را به مسابقات ریاضی ببرد و این آغاز ماجراهای تأمل‌برانگیز و بامزه کتاب است.

قضیه این است وقتی تمام مدت دارید به کسی سرکوفت می‌زنید، نتیجه‌اش فقط این است که آن شخص به حرف‌های خردمندانه‌تان هم دیگر گوش ندهد.

۵. خلیج نقره‌ای

خلیج نقره‌ای از کتاب های جوجو مویز

انتشارات (پیشنهاد کاربران): میلکان
مترجم (پیشنهاد کاربران):
یاسمن فروغی‌فر
تعداد صفحه: ۴۴۰

خلیج نقره‌ای مکانی دنج و امن برای لیزا و دخترش هانا به حساب می‌آید و هردو از زندگی در آن رضایت دارند. همه‌چیز در آرامش پیش می‌رود تا اینکه تاجری به‌نام مک در هتل عمه لیزا ساکن می‌شود. آشنایی مک و لیزا روی دیگری از زندگی را به آنها نشان می‌دهد.

این یه داستان خیلی خوب بود. یه دختر فراری که مورد ضرب‌وشتم یه فعال سیاسی قرار گرفته، و بعد از کشتن‌شدن تصادفی فرزندش از کشور فرار می‌کنه. جرائم خشونت‌آمیز، اسرار طولانی که به خاک سپرده شده، یه تراژدی، یه کودک مرده، یه بلوند زیبا… این همه‌ی ماجرا بود. این داستان حتی نهنگ‌ها و دلفین‌ها رو هم داشت.

۶. ستاره‌بخش

ستاره بخش از کتاب های جوجو مویز

انتشارات (پیشنهاد کاربران): میلکان
مترجم (پیشنهاد کاربران):
شهرزاد صالحی
تعداد صفحه: ۱۳۶

«ستاره بخش» داستان زنان شجاعی است که با وجود همه ناملایمات زندگی‌شان تصمیم می‌گیرند آگاهی‌بخش جامعه خود باشند. کتاب برگرفته از ماجرایی واقعی در آمریکاست، از این‌ رو یکی از متفاوت‌ترین و جذاب‌ترین رمان های جوجو مویز است. او ابتدا از سرگذشت ۳ زن می‌گوید که هرکدام روحیات و مشکلات متفاوتی دارند، سپس کار بزرگشان به‌عنوان کتابدار سیار را در قالب ماجراهایی جالب تعریف می‌کند. اگر عاشق کتاب‌ها هستید و داستان‌هایی با چاشنی عشق سرگرمتان می‌کنند، این رمان را از دست ندهید.

آزادی فقط این نیست که بدونِ اجازه‌گرفتن از کسی دست به کاری بزنم. آزادی توی ذهنمه. دونستن اینکه به کسی جواب پس نمی‌دم. اینکه هرجا دلم می‌خواد برم. کاری که می‌خوام رو بکنم. چیزی که دلم می‌خواد رو بگم. من دوستت دارم سون، ولی به‌عنوان یه زنِ آزاد دوستت دارم.

۷. هنوز هم من

هنوز هم من از کتاب های جوجو مویز

انتشارات (پیشنهاد کاربران): آموت
مترجم (پیشنهاد کاربران):
مریم مفتاحی
تعداد صفحه: ۶۱۳

این اثر سومین کتابی است که زندگی لوئیزا کلارک در آن جریان دارد و می‌توان گفت به همراه کتاب‌های «من پیش‌ از تو» و «پس‌ از تو» یک سه‌گانه تشکیل می‌دهد. دست سرنوشت لوئیزا را به نیویورک کشانده است و اکنون برای افرادی ثروتمند کار می‌کند. زندگی پرمشغله در نیویورک و آشنایی با آدم‌های جدید بار دیگر او را با این واقعیت مواجه می‌کند که زندگی تا چه اندازه ممکن است پیش‌بینی‌ناپذیر باشد.

صحبت با او مثل ایستادن کنار پنجره‌ای مشرف به دشتی سرسبز و خرم بود.

۸. میوه خارجی

میوه خارجی از کتاب های جوجو مویز

انتشارات (پیشنهاد کاربران): آموت
مترجم (پیشنهاد کاربران):
مریم مفتاحی
تعداد صفحه: ۶۲۴

«میوه خارجی» دو خط داستانی متفاوت با ۵۰ سال اختلاف زمانی دارد که در نقطه مشترکی به هم می‌رسند. داستان درباره دختری به‌‌نام لتی است که با خانواده هولدن زندگی می‌کند. او خیلی زود با سلیا، دختر خانواده، دوست می‌شود و رابطه خواهرانه‌ای با او برقرار می‌کند. در ادامه داستان رابطه آنها دچار مشکلاتی می‌شود که جوجو مویز آن را با ماجراهای عاشقانه درهم‌آمیخته است.

مثل یک شوالیه نجاتم داد، شوالیه‌ای که به جای زره براق، لباس گل‌آلودی تنش بود. شوالیه‌ای که نمایان شد و مرا از تاریکی به روشنایی برد. توی سالن انتظار ایستگاه راه‌آهن منتظر آخرین قطار بودم که آن سربازها آمدند و اذیتم کردند.

۹. ماه عسل در پاریس

ماه عسل در پاریس از کتاب های جوجو مویز

انتشارات (پیشنهاد کاربران): کوله‌پشتی
مترجم (پیشنهاد کاربران):
آناهیتا شجاعی
تعداد صفحه: ۸۸

این رمان عاشقانه روایتی از رابطه زوجی در شهر پاریس است. آنها برای گذراندن ماه‌عسلشان پاریس را انتخاب کرده‌اند، اما خیلی مطابق انتظارشان پیش نمی‌رود و در همان اوایل رابطه درباره ازدواجشان دچار تردیدهای زیادی می‌شوند. چالش‌های این زوج ماجراهای عاشقانه این رمان را رقم می‌زند.

من باید تو رو نقاشی می‌کردم، چون نمی‌تونستم نبودنت رو تحمل کنم و این تنها راهی بود که می‌تونستم دوباره تو رو کنار خودم داشته باشم.

۱۰. آخرین نامه معشوق

آخرین نامه معشوق از کتاب های جوجو مویز

انتشارات (پیشنهاد کاربران): آذرمیدخت
مترجم (پیشنهاد کاربران):
فاطمه حسن‌بیگ
تعداد صفحه: ۴۷۶

رمان ‍«آخرین معشوق» ماجرای عاشقانه جذاب و رازآلودی دارد که به یک نامه عاشقانه در سال ۱۹۶۰ مربوط می‌شود. این نامه اکنون به دست روزنامه‌نگاری به‌نام الی افتاده و او به‌دنبال کشف ماجرای آن است. اگر هیجان و داستان‌های عاشقانه را دوست دارید، این کتاب جوجو مویز مخصوص شماست.

پس از آن سکوتی کوتاه برقرار شد و زن به‌آرامی متوجه صداهایی دیگر شد؛ صداهایی گنگ از دوردست، صدای عبور یک ماشین. عجیب به نظر می‌رسید انگار به‌نوعی زیر پایش بود. دراز کشید تا آن را کاملا درک کند، اجازه داد واضح شود. همان‌طور که می‌کوشید منبع هر صدا را تشخیص دهد اجازه داد تا ذهنش از آن‌ها پیشی بگیرد.

۱۱. اسب رقصان

اسب رقصان از کتاب های جوجو مویز

انتشارات (پیشنهاد کاربران): آموت
مترجم (پیشنهاد کاربران):
مریم مفتاحی
تعداد صفحه: ۶۵۶

سارا دختری ۱۴ساله و بااراده است که با پدربزرگش زندگی می‌کند. پدربزرگ سارا سوارکار و مربی باسابقه‌ای است و یک اسب به سارا هدیه می‌دهد و او را با دنیای سوارکاری آشنا می‌کند. در ادامه داستان، سارا با وکیلی به‌نام ناتاشا آشنا می‌شود و مسیر زندگی‌اش برای همیشه تغییر می‌کند.

حتی افرادی که در مورد اسب و سوارکاری اطلاعاتی داشتند، به ندرت اسم لو کادر نوار را شنیده بودند. لو کادر نوار، در دهه ۱۷۰۰ تأسیس شد و موسسه‌ای ویژه‌ خواص بود، سوارکاران نخبه‌ فرانسوی عضوش بودند و هنوز هم براساس رسم و آداب پایه‌گذارانش اداره می‌شد.

۱۲. کفش‌هایش

کفش‌هایش از کتاب های جوجو مویز

انتشارات (پیشنهاد کاربران): میلکان
مترجم (پیشنهاد کاربران):
کیمیا فضایی
تعداد صفحه: ۴۰۰

زنان و تجربه‌های زنانه موضوع اصلی رمان‌های جوجو مویز هستند. این داستان نیز رفاقت‌ زنانه‌ای را روایت می‌کند و مانند بسیاری از آثار او پر از حس هم‌ذات‌پنداری زنانه است. اگه رمان‌های زنانه را دوست دارید، «کفش‌هایش» را در فهرست مطالعه خود قرار دهید.

وقتی ناراحتیم، خیلی راحت می‌تونیم همه‌چی رو از زاویهٔ دید منفی ببینیم. انسان‌ها اصلاً بلد نیستن انگیزه‌های افراد دیگه رو درست متوجه شن، حتی وقتی اون افراد رو خیلی خوب می‌شناسن. آدم‌ها توی مغزشون کلی ماجراهای غلط می‌بافن.

۱۳. موسیقی شب

موسیقی شب از کتاب های جوجو مویز

انتشارات (پیشنهاد کاربران): مجید
مترجم (پیشنهاد کاربران):
طیبه احمدی
تعداد صفحه: ۲۸۸

مت و لارا زوج و شخصیت‌های اصلی داستان هستند که از همسایه پیرشان مراقبت می‌کنند به امید اینکه پس از مرگش خانه‌اش را برای آنها به ارث بگذارد. البته رؤیای آنها با چیزهایی که می‌فهمند، بر باد می‌رود اما هرکدام از آنها مواجهه متفاوتی با اتفاقات پیش‌بینی‌نشده‌ پیش‌ رو دارند. در اتفاقاتی که این زوج از سر می‌گذرانند، درس‌هایی از زندگی برای مخاطب وجود دارد.

خانه می‌تواند جایی باشد برای تحقق آرزوهای یک نفر و انعکاسی از موجودیت افرادی که در آن زندگی می‌کنند. خانه جایی است که می‌تواند جایگاه افراد را نشان دهد و خانواده را مجاب کند تا در شرایط بغرنج، عاقلانه و منطقی رفتار کنند

شما بگویید

کدام‌یک از کتاب‌های معرفی‌شده را خوانده‌اید؟ با کدام شخصیت از داستان‌های جوجو مویز هم‌ذات‌پنداری کرده‌اید؟ به‌نظر شما بهترین ماجرای عاشقانه در رمان‌های جوجو مویز مربوط به کدام زوج است؟



Source link