پیامدهای تلخ شیرین کننده ها (مطالعه اثرات مضر قندها)

هر فرد سالم باید 55 درصد از انرژی مورد نیاز روزانه خود را از کربوهیدرات ها تامین کند. کربوهیدراتها به چندین مونوهیدرات (مانند گلوکز و فروکتوز) ، دو قند (مانند ساکاروز یا شکر) و چندین قند یا کربوهیدراتهای پیچیده (مانند نشاسته) تقسیم می شوند. آنچه ما قند می نامیم در واقع یک یا دو قند است ، مانند گلوکز یا فروکتوز ، که به عنوان افزودنی در صنایع غذایی استفاده می شود. “

زیرا بسیاری از غذاها حاوی قند هستند. پیروی از رژیم غذایی عاری از این مواد کار ساده ای نیست. با این حال ، ممکن است انواع غیر طبیعی و مضر قند را در غذاهای فرآوری شده ، نوشیدنی ها ، آب میوه های صنعتی ، دسرها و سایر غذاهای شیرین در وعده های غذایی روزانه محدود یا حذف کنید. در صورت ابتلا به دیابت یا سایر بیماری های جدی ، قند را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

اثرات مضر قند:

1) چاقی

چاقی یکی از ساده ترین و شناخته شده ترین اثرات قند است. برخلاف قندهای پیچیده ، قندهای ساده و مضاعف به سرعت انرژی بدن ما را تامین می کنند و وقتی به این انرژی نیاز نداریم ، بدن مازاد آن را به چربی تبدیل می کند تا بعداً از آن استفاده کنیم. بنابراین مصرف بیش از حد این مواد می تواند یکی از عوامل افزایش وزن باشد.

2) تغییرات در چربی خون

بسیاری از مطالعات نشان داده اند که مصرف قند باعث افزایش قابل توجه تری گلیسیرید و کلسترول بد (LDL) و کاهش کلسترول خوب (HDL) می شود.

3) فشار خون

در حالی که ما نمک را یکی از عوامل مهم افزایش فشار خون می دانیم. مطالعات نشان داده است که مصرف قند نیز با فشار خون بالا ارتباط دارد.

4) سرطان

سلول های سرطانی شکر می خورند. علاوه بر این ، این مواد همچنین هورمون هایی ترشح می کنند که از رشد سلول های سرطانی جلوگیری می کند. مطالعات نشان داده است که قند در ایجاد سرطان هایی مانند سرطان سینه ، تخمدان ، پروستات ، راست روده ، لوزالمعده ، ریه ، مثانه و معده نقش دارد.

5) رادیکال های آزاد تولید می کند

رادیکالهای آزاد اتمها یا مولکولهایی هستند که لایه الکترون نهایی آنها ناقص است و به دلیل بی ثباتی و تمایل به پذیرش الکترونها با بسیاری از بیماریها از جمله سرطان ، بیماریهای قلبی عروقی ، آب مروارید ، آرتریت ، و همچنین پیری و پیری زودرس مرتبط هستند. تحقیقات نشان می دهد که مصرف قند باعث افزایش تولید رادیکال های آزاد در بدن می شود.

6) تغییرات در دستگاه گوارش

شکر مشکلات زیادی در سیستم گوارش ایجاد می کند ، از جمله سوء هاضمه ، سوء جذب ، ادم و زخم.

7) پوسیدگی دندان

ارتباط بین پوسیدگی دندان و مصرف قند برای همه آشکار است.

8) پوکی استخوان

برخی مطالعات ارتباط بین مصرف قند و پوکی استخوان را نشان می دهند. دلیل آن این است که شکر باعث ایجاد حالت اسیدی در بدن می شود و کلسیم ، که ذخیره اصلی استخوان ها است ، از استخوان ها خارج می شود تا این حالت اسیدی را از بین ببرد و حالت تعادل در بدن ایجاد کند. این عمل به تدریج باعث خالی شدن استخوان ها می شود.

بررسی اثرات مضر مواد قندی متخصص تغذیه اصفهان

9) موارد دیگر

مصرف شکر با بسیاری از عوامل دیگر مانند بیماری آلزایمر ، کمبود مس ، سوء جذب کلسیم و منیزیم ، سنگ کیسه صفرا ، آب مروارید ، بزرگ شدن کبد و کبد چرب ، بزرگ شدن کلیه ها و سنگ کلیه ، کاهش توانایی یادگیری در کودکان. افسردگی با عدم تعادل هورمونی (مانند افزایش سطح استروژن در مردان و کاهش هورمون رشد) همراه است.

وقف:

همانطور که قبلاً ذکر شد ، حذف شکر از رژیم غذایی کار ساده ای نیست. با این حال ، ممکن است از اشکال قند استفاده شود که برای بدن مضرتر نباشد. این به معنای تلاش برای استفاده از قندهای پیچیده (ترکیبات کربوهیدرات) است که ما آنها را “قندهای خوب” می نامیم. این مواد که در میوه ها ، سبزیجات ، لوبیا و غلات (به ویژه غلات کامل) یافت می شود ، ویتامین ها ، مواد معدنی ، پروتئین و فیبر را برای بدن تأمین می کند و به دلیل هضم و جذب آنها ، کندتر باید سریع قند خون را کاهش دهد. افزایش نمی یابد و انرژی مورد نیاز بدن را برای مدت طولانی تری تأمین می کند.

توجه داشته باشید که برای میوه بهتر است از کل میوه به جای آب آن (حتی طبیعی) استفاده کنید ، زیرا میوه کامل دارای فیبر و آنتی اکسیدان (محافظ بدن) است. می تواند با رادیکال های آزاد مبارزه کند) و برای بدن بسیار مفید است. علاوه بر این ، برخی از غذاها مانند نان سفید ، اگرچه شیرین نیستند ، اما به دلیل فیبر پایین و میزان جذب بالا ، قند خون را به سرعت افزایش می دهند.


دکتر رضا اطمینانانی

متخصص تغذیه اصفهان


دکتر رضا اطمینانانی می تواند با ارائه رویکردهای اساسی در مورد تغذیه ، کمیت و الگوهای غذایی ، نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه و رژیم درمانی ثبت شده در اصفهان کلیک کنید.


مطالب توصیه شده:

رابطه بین تغذیه و خلق و خو

معایب رژیم بدون کربوهیدرات

چربی مناسب برای حفظ سلامتی

محصولات تغذیه ای و تراریخته




0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *