ترفندهای هوشمندانه برای پس انداز کردن!


نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد کافئین بر میزان پولی که خرج می‌کنید و تعداد اقلامی که قرار است بخرید تاثیر می‌گذارد.

پس انداز
نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد کافئین بر میزان پولی که خرج می‌کنید و تعداد اقلامی که قرار است بخرید تاثیر می‌گذارد. نکات مفید زیادی برای پس انداز کردن پول وجود دارد. ما عادت داریم از بسیاری لذت‌های کوچک زندگیمان برای این کار صرف نظر کنیم. اما به نظر می‌رسد تنها با تغییر در برخی عادات روتین می‌توان نه تنها در پول، بلکه در زمان و تقلایی که می‌کنیم نیز صرفه جویی کرد. در ادامه به قدم‌های ساده‌ای اشاره می‌کنیم که امروز می‌توانید برای ثبات مالی خود در آینده بردارید.

۱. قبل از رفتن به خرید، قهوه مصرف نکنید

نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد کافئین بر میزان پولی که خرج می‌کنید و تعداد اقلامی که قرار است بخرید تاثیر می‌گذارد. کافئین باعث ترشح دوپامین در مغز می‌شود، به همین دلیل هیجان‌زده‌تر می‌شویم و بیشتر خرید می‌کنیم.

۲. بعد از غذا خوردن به خرید بروید

دلیلش ساده است. اگر زمانی که گرسنه هستید به خرید بروید همه چیز به نظرتان بسیار جذاب می‌آید، بنابراین احتمال خرید چیزی که به آن نیاز ندارید بیشتر خواهد بود. عادت کنید با شکم سیر به خرید بروید تا در مورد غذایی که می‌توانید بخورید جاه طلبی کمتری داشته باشید.

۳. کمی پول را کنار گذاشته و مخفی کنید

بسیاری از افراد از پاکت نامه برای این کار استفاده می‌کنند. اما اگر گاوصندوق یا یک صندوق قفل‌دار را ترجیح می‌دهید، از آن استفاده کنید. نکته اصلی اینجاست که این پول را دور از چشم خود نگه دارید و به آن فکر نکنید. برای این کار می‌توانید با مبالغ بسیار کم شروع کنید و به تدریج هر هفته به میزان این مبلغ بیفزایید.

۴. نقد خرید کنید

از نظر روانی برای ما راحت‌تر است که هنگام خرید از کارت به جای پول نقد استفاده کنیم. مساله این است که وقتی به پولمان نگاه می‌کنیم از ارزش آن بیشتر آگاه می‌شویم و تاثیر روانی بیشتری از این کار می‌گیریم. پس بهتر است با مقدار مشخصی پول نقد به خرید بروید. در این صورت وقتی کیف پولتان خالی می‌شود خرید را متوقف کرده و از خرج کردن بیش از توان بودجه‌تان اجتناب می‌کنید.

۵. فقط در روز‌های خاصی از هفته پول خرج کنید

فقط یک روز هفته را برای خرید کردن انتخاب کنید. برای خودتان محدودیت‌هایی قائل شوید تا همه پولتان را در یک روز خرج نکنید. این روش در کنترل هزینه‌ها به شما کمک می‌کند.

۶. آب بیشتری بنوشید تا بیشتر احساس سیری کنید

نوشیدن آب قبل و حین غذا باعث می‌شود احساس سیری کنید؛ بنابراین اگر می‌خواهید نه تنها در پولتان صرفه‌جویی کنید، بلکه وزنتان را هم کاهش دهید، یک لیوان بزرگ نوشیدنی راه حل شماست. برای کاهش ۱.۸ کیلوگرم اضافی طی ۱۲ هفته تنها کاری که باید انجام دهید این است که همراه غذا ۵۰۰ میلی لیتر آب بنوشید.

۷. مقدار پولی را که برای تحویل غذا هزینه می‌کنید یادداشت کنید

رای این کار می‌توانید یک گزارش ماهانه تهیه کنید. هرچه این مبلغ چشمگیرتر باشد تاثیرش بیشتر خواهد بود. درنهایت پولی را که سالانه هزینه سفارش آنلاین غذا می‌کنید حساب کنید. آن را جایی بچسبانید که جلوی چشمتان باشد. این یادآوری باعث می‌شود به جای اینکه در خانه بنشینید و منتظر پیک باشید، خودتان به خرید بروید.

۸. قبل از رفتن به خرید، هرچه دارید استفاده کنید

یک قانون برای خودتان بگذارید: اگر هنوز مواد غذایی تازه در یخچال دارید، از خرید مواد غذایی خودداری کنید. برای هر وعده غذایی برنامه ریزی کنید و تا تاریخ خرید بعدی همه چیز را مصرف کنید.

۹. سرگرمی‌های ارزان‌تری پیدا کنید

مسلما رفتن به پارک برای دیدن یک دوست ارزان‌تر از نشستن در رستوران است و یا هنگام رفتن به سینما بهتر است به جای خرید چیپس و پفک، خودتان در خانه ذرت بوداده درست کنید؛ با این کار کالری کمتری هم دریافت خواهید کرد.

۱۰. برای کاهش هزینه آب مصرفی، لباس‌هایتان را با آب سرد بشویید

ماشین لباسشویی‌تان را در حالت آب سرد قرار دهید. این امر به میزان قابل توجهی هزینه‌های گرمایش آب را به نفع بودجه ماهانه شما کاهش می‌دهد. به علاوه با این کار از چروک شدن لباس‌ها و یا محو شدن رنگ‌هایشان جلوگیری خواهید کرد.


بیشتر بخوانید

 

منبع : طلا

دیدگاهتان را بنویسید