مهمترین نکات تغذیه ای در کم خونی عبارتند از:

اهمیت به توصیه های تغذیه ای در مورد کم خونی می تواند در پیشگیری و درمان این عارضه مفید باشد. کم خونی یک اختلال شایع است که در آن گلبول های قرمز سالم کافی برای حمل اکسیژن به بافت های بدن وجود ندارد. کمبود آهن و کم خونی از مشکلات عمده بهداشتی و تغذیه ای در ایران هستند. این مشکل به ویژه در کودکان و زنان در سنین باروری شایع است.

کمبود آهن در تمام مراحل زندگی می تواند عوارضی مانند اختلالات شناختی و یادگیری داشته باشد که شدت آن بسته به میزان کمبود متفاوت است. برای درمان کم خونی ، ابتدا باید علت آن مشخص شود. در صورت کمبود مواد مغذی مانند آهن ، اصلاح و مکمل مصرف غذا یک درمان مکمل محسوب می شود.

منابع اصلی غذایی آهن عبارتند از جگر ، اندام ، گوشت قرمز ، مرغ ، ماهی و زرده تخم مرغ. منابع گیاهی دارای برگهای سبز تیره مانند جعفری ، اسفناج و حبوبات مانند عدس و لوبیا نیز حاوی مقادیر مناسبی آهن هستند.

علل کم خونی

کم خونی به دلایل زیادی ایجاد می شود و می تواند شامل موارد زیر باشد:

کمبود آهن

شایع ترین علت کم خونی فقر آهن است که بر بدن شما تأثیر می گذارد. مغز استخوان برای تولید هموگلوبین به آهن نیاز دارد. بدون آهن کافی ، بدن شما نمی تواند هموگلوبین کافی برای گلبول های قرمز تولید کند.

کم خونی در شرایط خاص

این نوع کم خونی در بسیاری از زنان باردار مشاهده می شود. همچنین در اثر از دست دادن خون ، مانند خونریزی شدید قاعدگی ، زخم ، سرطان و استفاده منظم از مسکن های بدون نسخه ، به ویژه آسپرین ایجاد می شود.

کمبود ویتامین

علاوه بر آهن ، بدن به اسید فولیک و ویتامین B-12 نیاز دارد تا گلبولهای قرمز کافی را بسازد. رژیم غذایی فاقد این ویتامین ها و سایر مواد مغذی ضروری می تواند تولید گلبول های قرمز را کاهش دهد.

همچنین ، در برخی از افرادی که به اندازه کافی B-12 دریافت نمی کنند ، بدن نمی تواند به اندازه کافی ویتامین جذب کند و می تواند منجر به کم خونی ناشی از کمبود ویتامین شود ، که به آن کم خونی خطرناک معروف است.

کم خونی ناشی از التهاب

بیماریهای خاصی مانند سرطان ، ایدز ، روماتیسم ، بیماری کلیوی ، بیماری التهابی روده و سایر بیماریهای التهابی حاد یا مزمن ، می توانند در تولید گلبولهای قرمز اختلال ایجاد کنند.

کم خونی غیر احیا کننده

این کم خونی نادر و تهدید کننده زندگی زمانی رخ می دهد که بدن گلبول های قرمز کافی تولید نمی کند. علل کم خونی آپلاستیک شامل عفونت ها ، برخی داروها ، بیماری های خود ایمنی و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی سمی است.

کم خونی مرتبط با بیماری مغز استخوان

بیماری هایی مانند سرطان خون و میلوفیبروز می توانند با تأثیر بر تولید خون در مغز استخوان باعث کم خونی شوند. آثار این سرطان و سایر اختلالات شبه سرطان از خفیف تا تهدید کننده زندگی متغیر است.

مایلوفیبروز این نوعی سرطان مغز استخوان است که با تولید طبیعی سلولهای خونی تداخل دارد.

کم خونی همولیتیک ، کم خونی

زمانی اتفاق می افتد که گلبول های قرمز به سرعت از بین می روند. برخی بیماریهای خونی تخریب گلبولهای قرمز را افزایش می دهند.

کم خونی داسی شکل

این بیماری ارثی و گاهی جدی است. علت آن کمبود هموگلوبین است که گلبول های قرمز را به چین های غیر طبیعی تبدیل می کند. سلولهای غیرطبیعی خون زودرس می میرند که منجر به کمبود مزمن گلبولهای قرمز می شود.

تداوم نکات تغذیه ای برای کم خونی

میوه های خشک شده (برگ) ، به ویژه برگ زردآلو ، انجیر خشک ، کشمش و دانه های روغنی نیز حاوی مقادیر زیادی آهن هستند. البته باید توجه داشت که به طور کلی جذب آهن از منابع گیاهی کمتر است.

ویتامین NS به طور طبیعی در سبزیجات تازه و خام جذب آهن از منابع غذایی گیاهی افزایش می یابد.به پس از آنعلاوه بر غذاهای ذکر شده ، به دلیل بسیاری از انواع کم خونی ، سایر مواد مغذی مانند اسید فولیک و ویتامین ها فاقد آن هستند B12 منابع کافی این ریز مغذی ها نیز باید ایجاد شود.

مهم ترین و شایع ترین علت کمبود آهن ، مصرف نکردن غذاهای غنی از آهن مانند گوشت به ویژه گوشت قرمز است که منبع غنی از آهن است که به راحتی جذب می شود. عادات غذایی نادرست مانند نوشیدن چای همراه یا بلافاصله بعد از غذا نیز می تواند منجر به کمبود آهن شود.

علاوه بر این ، برخی رفتارهای غذایی ، مانند مصرف مکرر ساندویچ های آماده ، هات داگ ، هات داگ ، پیتزا و تنقلات کم ارزش مانند چیپس ، نوشابه و شکلات لا و برگرها نیز افراد را در معرض کمبود آهن قرار می دهد. ؛ زیرا این غذاها اغلب آهن کمی دارند. مصرف جوش شیرین یکی دیگر از عوامل م inثر در ایجاد کمبود آهن است.

توصیه های تغذیه ای در مورد کم خونی

نظرات متفاوتی در مورد استفاده از مکمل های آهن در دوران قاعدگی وجود دارد. مهمترین نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که اگر کم خونی فقر آهن ندارید ، جذب بیش از حد آن و تجمع آن در بدن به دلیل خاصیت اکسید کننده آهن می تواند منجر به خطرات احتمالی مانند بیماری های قلبی شود و باعث سرطان شود. به

سازمان بهداشت جهانی در سال 2011 ، گزارشی منتشر شد که توصیه می کرد مکمل متناوب آهن در زنان در سنین باروری در نقاطی از جهان با میزان بالای کم خونی فقر آهن در سراسر جهان توصیه شود. البته همانطور که گفته شد ، توصیه های مکمل آهن در افراد مختلف متفاوت است و باید پس از آزمایش خون انجام شود و در شرایط عادی ، رعایت توصیه های توصیه شده برای جلوگیری از کم خونی کافی است.

در همه انواع کم خونی ، میزان هموگلوبین خون کاهش می یابد و میزان اکسیژن رسانی به مغز و سایر اندام ها کاهش می یابد. در میان انواع کم خونی ، سه نوع بسیار شایع است. این سه نوع عبارتند از:

  1. نارسایی کمبود آهن
  2. کمبود اسید فولیک
  3. کمبود ویتامین B12

توصیه های تغذیه ای در مورد کم خونی

توصیه های تغذیه ای در مورد کم خونی

تفاوت بین کم خونی فقر آهن و سایر کم خونی ها چیست؟

در این حالت ، علاوه بر کاهش سطح هموگلوبین در خون ، گلبول های خون به ویژه گلبول های قرمز نیز کوچک می شوند.

کم خونی ویتامین B12 و اسید فولیک چیست؟

در این دو نوع کم خونی ، هموگلوبین خون کاهش یافته و سلول های خونی بزرگ می شوند. کم خونی فقر آهن را می توان با یک آزمایش ساده تشخیص داد. با این حال ، برای تشخیص کم خونی ناشی از کمبود ویتامین B12 ، کم خونی اسید فولیک باعث کبودی می شود ، آزمایشات مفصلی را می توان انجام داد که فقط در آزمایشگاه مجهز انجام می شود.

علائم فیزیکی این سه نوع چیست؟

علائم هر سه نوع کم خونی تقریباً یکسان است. علائمی مانند رنگ پریدگی ، خستگی زودرس و بیش از حد در طول روز. از دست دادن حافظه کوتاه مدت در افراد مبتلا به کم خونی فقر آهن نیز مشاهده می شود.

رژیم درمانی این ایسکمی مغزی چگونه است؟

در درازمدت ، استفاده طولانی مدت از داروهای مرتبط با آن برای همه انواع کم خونی توصیه نمی شود ، اما استفاده کوتاه مدت از این داروها به کاهش علائم کم خونی شدید کمک می کند ، و هنگامی که بیماری تا حدودی بهبود یابد ، خوب است. رژیم می تواند رعایت شود به دست آورد. در نظر گرفته شود.

برای افراد مبتلا به کم خونی فقر آهن ، توصیه می شود روزانه 2 تا 3 وعده گوشت بخورند. در افرادی که کم خونی ناشی از کمبود اسید فولیک دارند ، خوردن یک تا دو وعده سبزیجات تازه در روز یک رژیم غذایی مناسب است.

تغذیه و کم خونی

کم خونی را می توان با علل و علائم مختلفی تشخیص داد. نکته ای که همیشه باید مورد توجه قرار گیرد ، نقش تغذیه در پیشگیری و مدیریت کم خونی است. برخی از داروها و مشکلات مزمن سلامتی می توانند خطر ابتلا به کم خونی را افزایش دهند. پزشکان به افراد مبتلا به بیماری های مزمن کمک می کنند تا رژیم غذایی خود را برای جلوگیری از کمبود آهن و داشتن زندگی راحت تر ، سالمتر و شادتر مدیریت کنند.

علائم کم خونی

علائم کم خونی بستگی به علت آن دارد. اگر کم خونی ناشی از یک بیماری مزمن باشد ، می توان با آزمایش تشخیص داد.

بسته به علت کم خونی علائم وجود دارد. این علائم در صورت بروز شامل موارد زیر است:

  • خسته
  • ضعیف
  • پوست زرد یا کم رنگ
  • ضربان قلب نامنظم
  • تنگی نفس
  • گیجی
  • قفسه سینه
  • دست و پای سرد
  • سردرد

توصیه های تغذیه ای در مورد کم خونی

توصیه های تغذیه ای در مورد کم خونی

کم خونی و بیماریهای مزمن

اگرچه انواع مختلفی از کم خونی وجود دارد ، این وضعیت زمانی رخ می دهد که شما گلبول های قرمز سالم کافی برای حمل اکسیژن در بدن خود ندارید.

کم خونی می تواند نتیجه از دست دادن خون ، عوامل ژنتیکی یا عوامل دیگر باشد. بیماریهای مزمن مانند HIV/AIDS ، سرطان ، آرتریت روماتوئید ، بیماری کرون و سایر موارد می تواند خطر ابتلا به کم خونی را افزایش دهد. در صورت تشخیص بیماری مزمن ، از متخصص تغذیه خود در مورد افزایش خطر ابتلا به کم خونی سوال کنید.

اهمیت بررسی سطح آهن

اگر فکر می کنید کم خونی دارید ، حتماً سطح آهن خود را بررسی کنید. میزان آهن مورد نیاز فرد به جنسیت ، سن و سایر عوامل بهداشتی بستگی دارد. موسسه ملی بهداشت (NIH) توصیه می کند که مردان روزانه 8 میلی گرم آهن دریافت کنند. در زنان 19 تا 50 سال ، مقدار مورد نیاز آهن 18 میلی گرم است. زنان 50 سال به بالا به 8 میلی گرم آهن در روز نیاز دارند. مصرف زیاد یا کمتر آهن می تواند منجر به مشکلات سلامتی شود.

قرص آهن و مکمل

در صورت تشخیص کم خونی ، مکمل ها و داروهایی برای کنترل مشکل به شما تجویز می شود. همیشه طبق دستور دارو مصرف کنید. داروها یا مکمل ها را بدون مشورت با پزشک تغییر ندهید.

تغذیه مناسب برای جلوگیری از کم خونی

کم خونی را می توان بسته به نوع و عوامل بهداشتی هر فرد تشخیص داد ، فقط موقتی است یا می تواند یک مشکل طولانی مدت باشد. در هر صورت ، تغذیه مناسب بخش مهمی در پیشگیری و مدیریت کم خونی است.

رژیم غذایی متعادل می تواند از کمبود آهن جلوگیری کند. اگر در معرض ابتلا به کم خونی هستید ، با متخصص تغذیه خود در مورد نحوه تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن خود صحبت کنید.

منابع غذایی آهن

آهن یک ماده معدنی طبیعی است که در غذاهایی که هر روز می خورید یافت می شود. با این حال ، اگر کمبود آهن دارید ، باید به میزان آهن در رژیم غذایی خود توجه بیشتری داشته باشید. ببینید کدام غذاها سرشار از آهن هستند و انتخاب های خود را انجام دهید. غذاهای زیادی سرشار از آهن هستند.

بدن شما در مقایسه با منابع گیاهی ، بیشتر آهن خود را از منابع گوشت جذب می کند. اگر کمبود آهن دارید ، حتماً بوقلمون ، مرغ و گوشت بدون چربی را در رژیم غذایی خود قرار دهید. سبزیجات برگ سبز تیره مانند کلم بروکلی ، کلم پیچ و اسفناج از دیگر نمونه های محبوب غذاهای غنی از آهن هستند. برخی از غذاهای غنی از آهن که برای افزایش مصرف آهن توصیه می شوند عبارتند از:

  1. گوشت گوساله
  2. گوشت بره
  3. بوقلمون
  4. جوجه
  5. کبد
  6. تخم مرغ
  7. غذای دریایی
  8. نان و غلات
  9. میوه هایی مانند توت فرنگی ، هندوانه ، کشمش ، خرما ، انجیر ، زردآلو خشک ، هلو خشک
  10. لوبیا

در مورد گزینه های غذایی غنی از آهن از متخصص تغذیه خود سوال کنید.

توصیه های تغذیه ای در مورد کم خونی

چه غذاهایی جذب آهن را افزایش می دهند؟

علاوه بر نیاز به خوردن غذاهای غنی از آهن ، متخصص تغذیه غذاهایی را توصیه می کند که به جذب آهن کمک می کند. غذاهای غنی از ویتامین C می توانند جذب آهن را افزایش دهند.

به دنبال راه های ساده ای برای ترکیب غذاهای غنی از آهن با منابع ویتامین C باشید. برای مثال ، افزودن گوجه فرنگی و فلفل به سالاد کلم پیچ و اسفناج یک وعده غذایی غنی از مواد مغذی برای شما فراهم می کند که شما را در کنترل کم خونی کنترل می کند. ویتامین E موجود در هویج ، سیب زمینی شیرین ، پرتقال و سایر غذاهای رایج نیز می تواند به جذب آهن کمک کند.

چه غذاهایی مانع جذب آهن می شوند؟

در حالی که خوردن غذاهای سرشار از آهن برای کنترل کم خونی مهم است ، آشنایی با غذاهایی که جذب آهن را محدود یا متوقف می کنند نیز مهم است. کلسیم برای سلامت استخوان ها مهم است ، اما می تواند در جذب آهن در بدن اختلال ایجاد کند.

برخی از نان های سبوس دار ، غلات و محصولات سویا حاوی اسیدی به نام فیتات هستند. فیتات و اسید فیتیک می توانند جذب آهن را کاهش دهند ، بنابراین در مورد محدودیت اسید فیتیک در رژیم غذایی خود با پزشک خود مشورت کنید. قهوه و چای ، به ویژه چای سیاه ، می تواند جذب آهن را مسدود کند. بهتر است از خوردن این مواد همراه با وعده غذایی خودداری کنید.

بهتر است چند ساعت قبل یا بعد از غذا چای یا قهوه بنوشید. اگر کم خونی دارید ، از متخصص تغذیه خود بخواهید تا به شما در دریافت مواد مغذی مورد نیاز برای رژیم غذایی شما کمک کند. متخصص تغذیه شما غذاها را بر اساس نیازهای غذایی منحصر به فرد شما توصیه می کند و غذاهایی را که باید از آنها اجتناب کنید مشخص می کند.


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *