اگر ویتامین C کافی در رژیم غذایی خود دریافت نمی کنید ، مکمل های ویتامین C می توانند به درمان بیماری هایی مانند زوال عقل کمک کنند. با این حال ، مطالعات انسانی بیشتری برای درک اثرات مکمل ویتامین C بر سلامت سیستم عصبی مورد نیاز است.

ادعاهای اثبات نشده در مورد ویتامین C

در حالی که ویتامین C دارای مزایای علمی بسیاری است ، همچنین دارای ادعاهای بی اساس بسیاری است که با شواهد ضعیف یا بدون شواهد تأیید می شود. در اینجا برخی از ادعاهای اثبات نشده در مورد ویتامین C وجود دارد:
جلوگیری از سرماخوردگی
در حالی که به نظر می رسد ویتامین C شدت سرماخوردگی و زمان بهبود را تا 8 درصد در بزرگسالان و 14 درصد در کودکان کاهش می دهد ، از آن جلوگیری نمی کند.

کاهش خطر ابتلا به سرطان
چندین مطالعه دریافت ویتامین C را با کاهش خطر ابتلا به بسیاری از سرطان ها مرتبط کرده است. با این حال ، اکثر مطالعات نشان داده اند که ویتامین C هیچ تاثیری بر خطر ابتلا به سرطان ندارد.
محافظت در برابر بیماریهای چشمی
ویتامین C با کاهش خطر ابتلا به بیماری های چشمی مانند آب مروارید و دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن ارتباط دارد. با این حال ، مکمل های ویتامین C هیچ تاثیری در روند این بیماری ها ندارند یا حتی ممکن است مضر باشند.

مسمومیت با سرب قابل درمان است
اگرچه افراد مبتلا به مسمومیت با سرب دارای سطح پایینی از ویتامین C هستند ، اما شواهد محکمی از مطالعات انسانی وجود ندارد که ویتامین C می تواند مسمومیت با سرب را درمان کند.

به طور کلی ، ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است که باید از رژیم غذایی یا مکمل دریافت شود. این ماده با بسیاری از مزایای مهم سلامتی مانند افزایش سطح آنتی اکسیدان ، کاهش فشار خون ، محافظت در برابر حملات نقرس ، جذب بهتر آهن و تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش بیماری های قلبی و خطر زوال عقل مرتبط است.

آیا مصرف بیش از حد ویتامین C عوارض جانبی دارد؟

ویتامین C یک ماده مغذی بسیار مهم است که در بسیاری از میوه ها و سبزیجات به وفور یافت می شود. مصرف کافی این ویتامین برای حفظ سیستم ایمنی مهم است. همچنین نقش مهمی در بهبود زخم ، استحکام استخوان ها و عملکرد مغز دارد. جالب اینجاست که برخی افراد ادعا می کنند که مکمل ویتامین C فواید بیشتری نسبت به دریافت این ویتامین از طریق غذا دارد. یکی از رایج ترین دلایلی که افراد از مکمل های ویتامین C استفاده می کنند.

مصرف بیش از 2000 میلی گرم ویتامین C در روز می تواند باعث ناراحتی های گوارشی از جمله علائمی مانند اسهال و حالت تهوع شود.

از آنجا که ویتامین C جذب آهن را افزایش می دهد ، مصرف بیش از حد آن می تواند برای افرادی که سطح آهن آنها به طور طبیعی بالا است ، مشکل ایجاد کند.

مصرف بیش از حد ویتامین C می تواند میزان اگزالات در کلیه ها را افزایش دهد که می تواند منجر به سنگ کلیه شود.

چقدر ویتامین C کافی است؟
از آنجا که ویتامین C محلول در آب است و بدن مقادیر زیادی از آن را ظرف چند ساعت پس از مصرف دفع می کند ، جذب بیش از حد به ندرت مشکلاتی را برای بدن ایجاد می کند. در حقیقت ، داشتن بیش از حد ویتامین C در رژیم غذایی تقریبا غیرممکن است. در افراد سالم ، ویتامین C اضافی که بیش از مقدار توصیه شده روزانه مصرف می شود ، به راحتی از بدن دفع می شود. به عبارت دیگر ، شما باید 29 پرتقال یا 13 فلفل دلمه ای بخورید تا به حداکثر مجاز برسید.
با این حال ، افراد هنگام مصرف مکمل ها بیشتر در معرض مصرف بیش از حد ویتامین C هستند و در برخی موارد می توانند ویتامین C را بیش از حد مصرف کنند.

به نظر می رسد همه عوارض جانبی ویتامین C ، از جمله سوء هاضمه و سنگ کلیه هنگامی که افراد آن را در دوزهای بالای 2000 میلی گرم مصرف می کنند ، رخ می دهد. بنابراین ، مکمل های ویتامین C فقط باید در صورت تجویز پزشک مصرف شوند.

خلاصه
ویتامین C به طور کلی برای اکثر مردم بی خطر است. به خصوص اگر به عنوان جایگزینی برای مکمل ها استفاده شود. افرادی که از مکمل های ویتامین C استفاده می کنند در معرض خطر مصرف بیش از حد و عوارض جانبی هستند که شایع ترین آنها علائم گوارشی است. با این حال ، عواقب جدی تری مانند احتباس آهن و سنگ کلیه نیز می تواند ناشی از مصرف مقدار زیادی ویتامین C باشد.

مژده رحمانیان ، عضو انجمن تغذیه ایران
کلینیک زیبایی و لاغری آرمونی


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *