عجیب ترین تکنولوژی های جهان؛ از ماهیتابه‌ هوشمند تا کفش جارویی


پیشرفت تکنولوژی و اختراع گجت‌های جدید و مدرن چنان زندگی‌مان را تحت‌تأثیر قرار داده است که دشوار می‌توانیم حتی یک روز را دور از آنها سپری کنیم؛ مثال بارز آن هم اعتیادی است که احتمالا اکثر ما به گوشی‌های تلفن همراهمان داریم. بااین‌همه، بعضی از ابزارهای نوین تکنولوژی بسیار عجیب و گاهی حتی خنده‌دارند. فقط کافی است به ربات کوچکی فکر کنید که در مواقع اضطراری می‌تواند برایتان دستمال توالت بیاورد! به نظر می‌رسد بعضی از این اختراعات فقط برای جلب‌توجه طراحی شده‌اند، بااین‌حال باید اعتراف کنیم که برخی از عجیب ترین تکنولوژی های جهان جایگاهشان را در بازار پیدا کرده‌اند. اگر شما هم دوست دارید چند دقیقه‌ای در دنیای دیوانه‌وار عجیب ترین تکنولوژی های جهان شگفت‌زده و مبهوت شوید، پیشنهاد می‌کنیم در ادامه با ما همراه باشید.

۱. کمربند ارزیاب دورکمر

بلتی یکی از عجیب ترین تکنولوژی های جهان

شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید که بعد از غذاخوردن احساس می‌کنند کمربندشان برایشان تنگ شده است. به‌ویژه اگر به‌دنبال لاغرترشدن و آب‌کردن چربی‌های دور شکم و کمر خود باشید، این حس چندان جالب نیست. اینجاست که یکی از تکنولوژی های عجیب چندسال اخیر به‌نام کمربند چرمی بِلتی (Belty) به کمکتان می‌آید.

بلتی با توجه به تغییرات دور کمر کاربر، خودکار گشادتر یا تنگ‌تر می‌شود. همچنین این کمربند هوشمند می‌تواند در لاغرشدن هم دستیارتان باشد. بلتی دور کمرتان را اندازه‌ می‌گیرد و به شما نشان می‌دهد تلاشتان برای لاغرشدن چقدر موفقیت‌آمیز بوده‌ است. این کمربند حتی می‌تواند میزان فعالیت روزانه شما را بسنجد و اگر مدت زیادی در حالت نشسته باشید، به شما هشدار ‌دهد که بلند شوید و حرکات کششی انجام دهید.

بد نیست بگوییم این کمربند گزینه پاوربانک برای شارژکردن وسایلی مثل گوشی تلفن همراه هم دارد. با وجود تمام مزایای این لباس هوشمند، بعضی افراد ترجیح می‌دهند وسیله‌ای با حسگرها و امواج الکترونیکی را مدام دور کمر و نزدیک لگن خود نبندند.

۲. چنگال غذاخوردن آهسته

هپیفورک یکی از عجیب ترین تکنولوژی های جهان

حالا که بحث لاغری شد، بهتر است گجت دیگری را معرفی کنیم که شاید به‌ روش دیگری کمکتان کند. همان‌ طور که می‌دانید، اگر غذایتان را آهسته‌تر بخورید بهتر هضم می‌شود و درنتیجه راحت‌تر وزن کم می‌کنید. همچنین شاید نیازی به کاهش وزن ندارید و فقط می‌خواهید با آهسته‌تر غذاخوردن مزه غذا را مدت‌زمان بیشتری بچشید. در هر دو صورت، می‌توانید از یکی دیگر از تکنولوژی ‌های عجیب به‌نام چنگال هوشمند هپی‌فورک (HapiFork) استفاده کنید.

حسگرهای این چنگال هوشمند سرعت غذاخوردنتان را اندازه می‌گیرند و اگر خیلی‌ سریع غذا را بجوید، با لرزش به شما اطلاع می‌دهند. این چنگال هوشمند به گوشی تلفن همراهتان متصل می‌شود و می‌تواند اطلاعاتی از جمله مدت‌زمان غذاخوردن و تعداد دفعاتی را که از چنگال استفاده کرده‌اید، به شما نشان دهد. هپی‌فورک معمولا از شما می‌خواهد بیش از ۲۰ دقیقه برای غذاخوردنتان زمان صرف کنید. این کار از پرخوری و اضافه‌وزن جلوگیری می‌کند. البته اگر آن‌قدر سرتان شلوغ است که زمان کافی برای غذاخوردن ندارید، شاید ترجیح بدهید کلا از چنگال هوشمندتان استفاده نکنید تا اینکه مجبور باشید لرزش‌های مداوم آن را تحمل کنید!

۳. ماهیتابه هوشمند

اسمارتی پن یکی از عجیب ترین تکنولوژی های جهان

یکی دیگر از عجیب ترین تکنولوژی های دنیا هم باعث می‌شود که حواستان به چربی و کالری غذایی که می‌پزید، باشد. اسمارتی‌پَن (SmartyPans) نام ماهیتابه هوشمندی است که می‌تواند وزن مواد غذایی، درجه حرارت تابه و زمان پخت‌وپز را اندازه‌ بگیرد. این داده‌ها از طریق حسگرهای ماهیتابه ثبت می‌شوند و سپس همراه نکات و پیشنهادهایی برای آشپزی بهتر و سالم‌تر به اپلیکیشن مخصوصی روی گوشی تلفن همراه کاربر ارسال می‌شوند. مثلا اگر حرارت ماهیتابه خیلی زیاد باشد، هشدار دریافت می‌کنید.

اسمارتی‌پن می‌تواند اطلاعات دقیق تغذیه‌ای غذاهایی را که تهیه می‌کنید هم در اختیارتان قرار دهد. مثلا با این ابزار هوشمند آشپزخانه می‌توانید مقدار کالری، چربی و پروتئین غذایتان را اندازه‌ بگیرید. همچنین با استفاده از بخش دستور پخت و حالت پخت اپلیکیشن می‌توانید زمان پختن و درجه حرارت تابه را تنظیم کنید تا غذا با بهترین کیفیت آماده شود.

البته اگر از اسمارتی‌پن استفاده کنید، احتمالا با توجه به دستورپخت‌های ازپیش‌تعیین‌شده باید با لذت آشپزی خلاقانه خداحافظی کنید. همچنین با سختگیری و نکته‌سنجی این تابه هوشمند دیگر نمی‌توانید شیطنت کنید و اندکی روغن اضافه کنید تا غذایتان چرب‌تر و خوشمزه‌تر شود!

۴. ربات دستمال توالت

چارمین یکی از عجیب ترین تکنولوژی های جهان

گجت بعدی یکی از عجیب ترین تکنولوژی های جهان است که برایمان مشخص نیست سازنده‌اش در حال طراحی آن به چه‌ چیزی فکر می‌کرده است! چارمین رول‌بات (Charmin Rollbot) رباتی است که می‌تواند در دست‌شویی به کمکتان بیاید!

اگر دستمال توالت تمام شده باشد، فقط کافی است با استفاده از گوشی هوشمند مکانتان را به این ربات کوچک نشان دهید تا یک رول جدید دستمال توالت تحویل بگیرید. این ربات با حسگرهای متعددی که دارد از موانع مختلف خانه یا محل کارتان عبور می‌کند تا شما بدون دستمال توالت نمانید!

این ربات عجیب در حال‌ حاضر در بازار موجود نیست و فقط در چند نمایشگاه نمایش داده شده است تا نشان دهد فناوری چگونه می‌تواند مشکلات معمولی و روزمره ما را حل کند. البته قضاوت اینکه ربات مخصوص تحویل دستمال توالت تا چه حد می‌تواند زندگی شما را بهتر کند، بر عهده خود شماست!

۵. هدفون تصفیه هوا

هدفون تصفیه هوای شرکت دایسون زون (Dyson Zone) یکی دیگر از عجیب ترین تکنولوژی های جهان است. این هدفون هم برایتان موسیقی پخش می‌کند و هم هوای اطرافتان را تهویه و تصفیه می‌کند. شرکت دایسون ادعا می‌کند آلودگی‌ها، باکتری‌ها و غبار آلرژی‌زا از فیلتر تهویه این هدفون عبور نمی‌کنند.

ممکن است با وجود بیماری‌های ویروسی مانند کووید ۱۹ تصور کنید این گجت می‌تواند بسیار کارآمد باشد، بااین‌حال برخی منتقدان این محصول عجیب شرکت دایسون نظر دیگری دارند. آنها می‌گویند که شیوه عملکرد سیستم تهویه هوای این هدفون می‌تواند آلودگی‌های ریه کاربر را به اطراف پخش کند. بنابراین اگر فردی ناقل بیماری ریوی باشد و از این هدفون تصفیه هوا استفاده کند، احتمال دارد اطرافیان خود را به‌سرعت آلوده کند.

گفتنی است این هدفون با ظاهر غیرعادی‌اش حدود هزار دلار قیمت دارد که در حال‌ حاضر (بهار ۱۴۰۲)، بدون هزینه سفارش و حمل‌ونقل حدود ۵۲میلیون تومان برایتان تمام می‌شود.

۶. غلاف اسلحه با پخش موسیقی

استقبال طرف‌داران موسیقی از انواع مختلف وسایل پخش موسیقی باعث شده است بسیاری از عجیب ترین تکنولوژی های جهان مربوط به این گجت‌ها باشند. بااین‌حال غلاف اسلحه‌ای که بتواند موسیقی پخش کند از عجیب هم عجیب‌تر است!

غلاف ام‌پی‌تری تیزر (Taser MP3 Holster) یک کیف چرمی نگهدارنده اسلحه است که یک گیگابایت حافظه برای ذخیره و پخش موسیقی دارد! این وسیله عجیب ساخت شرکت تولید اسلحه «تیزر» در آمریکاست که اسلحه‌های الکترونیکی و مدرن به ارتش آمریکا و سایر سازمان‌های امنیتی می‌فروشد.

برای درک اینکه چنین غلاف اسلحه‌ای چقدر عجیب است فقط کافی است فرد مسلحی را تصور کنیم که به‌وسیله غلاف چرمی اسلحه‌اش موسیقی گوش می‌کند یا کیف اسلحه‌اش را با پورت یواس‌بی به رایانه‌اش متصل می‌کند تا موسیقی جدید به حافظه یک‌گیگابایتی غلاف اسلحه‌اش انتقال دهد یا باتری‌اش را شارژ کند!

۷. ماسک تغییر صدا

بین تکنولوژی های عجیب، احتمالا مواردی که باید روی صورت‌تان ببندید غیرمعمول‌ترین‌ ابزارها هستند. یکی از این موارد ماسک هاش‌می (Hushme) است که می‌تواند صدایتان را حین مکالمه تلفنی تغییر دهد. این دستگاه به تلفن همراهتان متصل می‌شود و می‌توانید تنظیمات تغییر صدا را به دلخواه خودتان تغییر دهید. همچنین هنگامی‌ که با هاش‌می صحبت می‌کنید، افراد اطرافتان هم صدایتان را نمی‌شنوند. پس مکالمه خصوصی و مخفیانه هم با هاش‌می امکان‌پذیر می‌شود.

بسیاری از طرف‌داران هاش‌می آن را ابزار مناسبی برای مکالمات تلفنی در دفترکارهای شلوغ می‌دانند. بااین‌حال، هاش‌می بیشتر شبیه دهان‌بندی است که باید شکل عجیب آن و بسته‌شدنش دور گردن و فک خود را تحمل کنید. تصور استفاده طولانی‌مدت از این دستگاه شاید چندان جالب نباشد. علاوه‌ بر این، خاصیت صداخفه‌کن این گجت عجیب شاید برای اطرافیان و دوستانتان خوشایند نباشد و این‌طور به نظر برسد که در حال مخفی‌کردن چیزی از آنها هستید.

۸. مسواک هوشمند

گجت‌هایی که مربوط به رعایت نکات بهداشتی می‌شوند، شاید کاربرد بیشتری در زندگی روزمره داشته باشند. یکی از این گجت‌ها مسواک هوشمند کولیبری (Kolibree Smart Toothbrush) است که به شما کمک می‌کند به مسواک‌زدن صحیح و مرتب عادت کنید. مسواک کولیبری از طریق اپلیکیشنی ویژه به گوشی تلفن همراهتان متصل می‌شود و دفعات مسواک‌زدنتان را پیگیری می‌کند. همچنین اگر اشتباه مسواک بزنید، این مسواک هوشمند روش‌های صحیح‌تر تمیزکردن دندان‌هایتان را به شما نشان می‌دهد.

علاوه‌ بر این، این گجت مدت‌زمان مسواک‌زدن و میزان دقت شما در پوشش تمام دندان‌هایتان را هم ثبت می‌کند تا تکنیک‌های شخصی‌شده و کارآمدی برای بهترکردن روش مسواک‌زدن به شما معرفی کند. بد نیست اشاره کنیم برای اطمینان از اینکه مسواک‌زدنتان ۲ دقیقه طول می‌کشد، این ابزار برایتان یک بازی هم طراحی کرده است که فقط پس از این مدت‌زمان می‌توانید امتیازهای آن را دریافت کنید.

اگر شما هم جزو افرادی هستید که حین مسواک‌زدن به مسائل روزشان فکر می‌کنند، احتمالا با کولیبری این فرصت کوتاه برای خیره‌شدن به آینه و مرور روز را از دست می‌دهید، زیرا مدام باید در بازی و رقابتی تمام‌نشدنی برای جمع‌کردن امتیازهای بیشتر شرکت کنید.

۹. مسواک دندان‌پزشک

به‌ نظر می‌رسد مسواک‌ها در میان عجیب ترین تکنولوژی های جهان جایگاه ویژه‌ای دارند! گجت عجیب بعدی هم مسواک هوشمندی به‌نام انوی پروفیکس (Onvi Prophix) است که با دوربین داخلی ۱۰مگاپیکسلی از دهانتان عکس می‌گیرد. این مسواک برای بهبود تکنیک مسواک‌زدن، کاهش تجمع پلاک و جلوگیری از پوسیدگی و بیماری لثه طراحی شده است و اجازه می‌دهد خودتان بر سلامت دهان و دندانتان نظارت داشته باشید.

دوربین مخصوص مسواک انوی پروفیکس عکس‌هایی از دندان‌ها و لثه‌هایتان به اپلیکیشن مخصوصی روی تلفن همراهتان ارسال می‌کند که می‌توانید آنها را ذخیره کنید و با دندان‌پزشکتان به اشتراک بگذارید. این مسواک همچنین میزان فشار، زمان و تعداد دفعات مسواک‌زدنتان را ثبت می‌کند. به‌این‌ترتیب می‌توانید روش‌های بهینه مسواک‌زدن را از دستورالعمل‌های انوی پروفیکس یاد بگیرید و مناطقی از دندان‌هایتان را بشناسید که نیاز به توجه بیشتری دارند.

بااین‌حال در این مورد هم فرصت کوتاه مدیتیشن در زمان مسواک‌زدن را از دست می‌دهیم و حتی مجبوریم تا ۲ دقیقه پیش از خواب هم با گجت‌های هوشمند و تلفن همراهمان کار کنیم.

۱۰. خشککُن حیوان خانگی

ابزار بعدی در فهرست عجیب ترین تکنولوژی های جهان مربوط به حیوان خانگی کوچکتان می‌شود. ممکن است شما هم متوجه بی‌قراری سگ یا گربه‌تان هنگامی که موهایش را بعد از حمام خشک می‌کنید، شده باشید یا شاید برای سشوار کشیدن موهای بلند حیوان خانگی خود زمان کافی ندارید. خشک‌کن حیوان خانگی پیپ (Pepe Pet Dryer) در این مواقع به کمکتان می‌آید، اما این وسیله احتمالا برای حیوانتان چندان جذاب نخواهد بود!

خشک‌کن پیپ مکعبی است که سگ و گربه‌تان را ۲۵ دقیقه در معرض وزش هوای گرم حبس می‌کند. در چنین وضعیتی، بعید نیست حیوان پس از خروج از مکعب از شما متنفر شده باشد! همچنین بد نیست بدانید این وسیله ۶۶۰ دلار پول از جیب شما می‌طلبد که با احتساب قیمت فعلی دلار در بهار ۱۴۰۲، حدود ۳۵میلیون تومان تمام می‌شود! اگر می‌خواهید بعد از حمام حیوان خانگی‌تان، موهایش را خشک کنید شاید استفاده از یک حوله معمولی ۱۰۰هزارتومانی مقرون‌به‌صرفه‌تر باشد!

۱۱. دوربین کنترل سگ

گجت‌ها دست از سر حیوان خانگی‌تان برنمی‌دارند! البته ابزار بعدی که معرفی می‌کنیم شاید در مقایسه با خشک‌کن حیوان کاربرد بیشتری داشته باشد. دوربین کنترل سگ فوربو (Furbo Dog Camera) به شما امکان می‌دهد حتی هنگامی‌ که در خانه نیستید هم مراقب حیوان خانگی خود باشید. این دوربین ۳۶۰ درجه تمام زوایای منزلتان را نشان می‌دهد و با حالت دید در شبش حتی شب‌ها هم می‌توانید از راه دور با سگتان تعامل داشته باشید.

همچنین این دستگاه مجهز به یک سیستم صوتی دوطرفه‌ است. اگر این دستگاه صدای پارس‌کردن سگتان را بشنود، پیغام خودکار به تلفن همراه شما می‌فرستد تا وضعیت سگتان را بررسی کنید و در صورت نیاز، با او حرف بزنید تا آرام شود. این دستگاه قابلیت جالب دیگری هم دارد و می‌تواند برای سگتان خوراکی پرتاب کند!

بااین‌حال همان‌ طور که می‌دانید، اگر حیوانات مدتی طولانی در خانه تنها بمانند، ممکن است دچار افسردگی و اضطراب مزمن شوند. دوربین کنترل فوربو ممکن است بتواند در کوتاه‌مدت به افرادی که حیوان خانگی دارند کمک کند، اما در کل پیشنهاد نمی‌کنیم حیوانتان را مدتی طولانی از تماس و ارتباط فیزیکی و احساسی محروم کنید و او را وادار کنید با یک وسیله عجیب و الکترونیکی در ارتباط باشد.

۱۲. کفش جارویی

کفش جارویی یکی از عجیب ترین تکنولوژی های جهان

با کفش وکیوم دنسو (Denso Vacuum Shoes) می‌توانید روی فرش خانه‌تان راه بروید و آن را تمیز کنید! چند دستگاه تمیزکننده و مکنده زیر این کفش‌ها کار تمیزکردن سطوح و کف اتاق‌ها را انجام می‌دهند. این کفش در مکان‌های عمومی مانند بیمارستان‌ها و مدارس بسیار کاربردی است. جالب است بدانید این کفش جارویی نه حاصل آزمون‌وخطای یک شرکت تولید کفش و پوشاک، بلکه محصول فکری یک شرکت تولیدکننده قطعات خودروی ژاپنی به‌نام دنسو است.

گفتنی است این کفش‌ها با امکان جذب آب احتمال لغزیدن روی سطوح خیس و افتادن را هم کمتر می‌کنند. شاید مزایای این کفش که در فهرست عجیب ترین تکنولوژی های جهان جا می‌گیرد برایتان جالب باشد، بااین‌حال چه‌کسی دلش می‌خواهد تصور کند چه آلودگی‌ها و زباله‌هایی را کف کفش خود تلنبار کرده است!

۱۳. ایربادهای مترجم

ایربادهای گوگل یکی از عجیب ترین تکنولوژی های جهان

ایربادهای پیکسل گوگل (Pixel Buds) علاوه بر پخش موسیقی و مدیریت تماس‌ها می‌توانند به کمک دستیار گوگل (Google Assistant) و مترجم گوگل (Google Translate) پیام متنی ارسال کنند و حتی کار ترجمه به ۴۰ زبان مختلف را برایتان انجام دهند. بنابراین ایرباد جدید گوگل برای افرادی که زیاد سفر می‌کنند و مذاکرات شغلی متعددی دارند، می‌تواند ابزار کارآمدی باشد.

بااین‌همه شاید منطقی نباشد که هرکجا می‌روید، به ترجمه‌ای ماشینی از دستگاه کوچکی تکیه کنید که ممکن است به‌راحتی آن را گم کنید. مثلا اگر برای کسب‌وکارتان به کشوری مثل ترکیه زیاد سفر می‌کنید، شاید بد نباشد به‌دنبال تقویت زبان ترکی استانبولی خود باشید تا اینکه بخواهید هر بار همتای شغلی‌تان سؤالی از شما می‌پرسد، فورا ۲ ایرباد کوچک در گوش بگذارید و از او بخواهید سؤالش را تکرار کند! همچنین فراموش نکنید که گوگل ترنسلیت نمی‌تواند مسئله تفاوت‌های فرهنگی در زبان انسانی را به‌خوبی تشخیص بدهد.

۱۴. سوت درخواست کمک

سوت هوشمند گیکو یکی از عجیب ترین تکنولوژی های جهان

یکی دیگر از گجت‌هایی که می‌توانید در سفرهای طولانی‌‌مدت و ماجراجویی‌هایتان استفاده کنید، سوت هوشمند گیکو (Geko Smart Whistle) است. این سوت الکترونیکی که شبیه سوت‌های معمولی است، شما را قادر می‌سازد در مواقع اضطراری درخواست کمک ارسال کنید. سوت هوشمند گیکو با بلوتوث و ردیاب GPS کار می‌کند و در مواقع اضطراری می‌تواند سوت بزند و صدای بلندی برای کمک ایجاد کند.

همچنین اگر پای مهاجمی در میان باشد، فرد می‌تواند تنظیمات سوت را به‌گونه‌ای تغییر دهد که صدای سوت از سمت اطرافیان شنیده نشود و فقط پیغام درخواست کمک برای مخاطبان ازپیش‌تعیین‌شده در تلفن هوشمند ارسال شود. بااین‌حال بد نیست این نکته را هم در نظر داشته باشیم که در بسیاری از موارد اضطراری احتمالا پلیس، آتش‌نشان یا آمبولانس بهتر از مخاطبان معمولی تلفن همراه می‌توانند به فردی که در خطر است کمک کنند.

۱۵. تختخواب هوشمند

آخرین مورد در فهرست عجیب ترین تکنولوژی های جهان احتمالا بیشتر از همه برایتان خوشایند خواهد بود. مدل ۳۶۰ از سری تختخواب‌های شرکت تشک‌سازی اسلیپ نامبر (Sleep Number) می‌تواند خوابتان را آرام‌تر و راحت‌تر کند.

می‌توانید تنظیمات این تخت را مطابق با علایق خود تغییر دهید تا الگوی خواب شما را ثبت کند و توصیه‌هایی ویژه برای بهبود کیفیت خوابتان ارائه کند. این تختخواب با ترکیبی از حسگرها و الگوریتم‌های مختلف موقعیت خوابیدن، ضربان قلب و الگوی تنفس شما را در طول شب ثبت و بررسی می‌کند. به‌این‌ترتیب، استحکام، ارتفاع و دمای تشک خودکار برای بهبود تجربه خواب شما تنظیم می‌شوند.

همچنین با گزینه «گرم‌کننده پا» (Foot Warming) می‌توانید پاهایتان را گرم و راحت نگه دارید و با گزینه «هشدار هوشمند» (Smart Alarm) می‌توانید در بهترین زمان بر اساس الگوهای خوابتان بیدار شوید. علاوه‌ بر این، گزینه «تشخیص خروپف» (Snore Detection) می‌تواند با تنظیم ارتفاع بالای تخت به کاهش خروپف کمک کند.

شاید استفاده از این تخت برایتان ایدئال به نظر برسد، اما برای مدل‌های مختلف آن باید مبلغی بین ۱۰۰۰ تا ۵۰۰۰ دلار (۵۲ تا ۲۶۰میلیون تومان) هزینه کنید، درحالی‌که مشکلات خواب می‌توانند پیچیده‌تر از این باشند و اگر مسئله مهمی ذهنتان را مشغول کرده است، شاید تنظیم دمای تختخواب چاره کارتان نباشد.

شما بگویید

به‌نظر شما کدام ابزار این فهرست می‌تواند برایتان کارساز باشد؟ اگر قصد داشتید مبلغ مشخصی را صرف یک یا چند مورد از این فهرست کنید، کدام‌یک را انتخاب می‌کردید؟ آیا در حال‌ حاضر شما هم از ابزاری استفاده می‌کنید که بتوانید آن را در میان عجیب ترین تکنولوژی های جهان فهرست کنید؟ نظرتان را زیر این مقاله با ما به اشتراک بگذارید.


اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید




Source link